smt6????
Käytettynä kossuista/saabeista kymppi pari. Myös VAG konsernin autoista löytyy omansa.robe kirjoitti:on varmaan hankittava se 6 verse.siihen 7 tarvis sähkösen ahtopaineen säätimen jos haluis sillä boxilla niitäkin säädellä.ja se maksaa jo vähä turhanki paljon.
On se kyllä ihan sama kuinka sen paukun toteuttaa niin samalla lailla se rasittaa sitä ahdinta ja pakoventtiileitä ja konetta ym... tuollainen tulppa ratkaisu olisinkin oikein teelmys, oma paukkupuolakin saisi olla.ja saathan säsen paukku homman yksin kertasemminkin.pakariin vaa sytytys tulppa ja bensaa perään.erillisestä kytkimestä.oon jossain semmosen nähnykkin ja periaate on ihan sama ku miten se smt:kin sen tekee.ei ees vaurioita ahdinta.netiski varmaa löytyis juttuu ku viittis vaa ettii...
Varmasti hienoa ja parin lenkin jälkeen laittaa yks tuhat euroa että kone pelaa taas.
Tuota paukku systeemiä käytettäessä täytyy turbo olla ilmeisesti toteutettuna ilman dumppia/bypassia tms. muutoinhan paineet karkais sen kautta
... Vai onko "paukkusysteemin" tarkoituksena vain pitää turbiinin/kompuran siivet liikkeellä?? Mikäli ilman venttiiliä, niin tällöinhän saadaan myös lievä painepiikki aikaiseksi, kun kaasuläppä on kerran kiinni..





No asiasta en mitään tiedä mutta äänistä päätellen wrc autoissakaan ei dump/bypassia ole. Tarkoitus on pitää potkurit vauhdissa, "normaaliturbolta" on varmaan turha odottaa pitkää käyttöikää jos paukkusysteemin totetuttaa, minkä vitun takia edes pitäisi toteuttaa autoon, jolla ei ajeta kilpaa ja joka on kaikenlisäksi vielä tieliikennekäytössä ?Kessi kirjoitti:Tuota paukku systeemiä käytettäessä täytyy turbo olla ilmeisesti toteutettuna ilman dumppia/bypassia tms. muutoinhan paineet karkais sen kautta![]()
... Vai onko "paukkusysteemin" tarkoituksena vain pitää turbiinin/kompuran siivet liikkeellä?? Mikäli ilman venttiiliä, niin tällöinhän saadaan myös lievä painepiikki aikaiseksi, kun kaasuläppä on kerran kiinni..
![]()

Järki käteen ei se tuninki ja pauke niin hieno asia ole. hohhohoo.
Ei varsinaisesti toteuttamisesta kukaan oo puhunutkaanJaakko85 kirjoitti: No asiasta en mitään tiedä mutta äänistä päätellen wrc autoissakaan ei dump/bypassia ole. Tarkoitus on pitää potkurit vauhdissa, "normaaliturbolta" on varmaan turha odottaa pitkää käyttöikää jos paukkusysteemin totetuttaa, minkä vitun takia edes pitäisi toteuttaa autoon, jolla ei ajeta kilpaa ja joka on kaikenlisäksi vielä tieliikennekäytössä ?![]()
Järki käteen ei se tuninki ja pauke niin hieno asia ole. hohhohoo.






-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Koska nuo smt systeemit eivät ole varsinaisia ecuja vaan lisäohjausyksiköitä.... Eli manipuloidaan ecun jo kertaalleen prosessoimaa tietoa...TuningUkkeli kirjoitti:Tuota, miten lie jos tuollaisen laittaa näihin VEETUN ecotus höpötys koneisiin??? Saako siihen heittyä eco säädöt?? Joku sano et ei saa mut miksi ei??

-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Jos oikein ymmärsin kun jostain luin tuosta wrc-paukuista niin bensaa syötetään ihan normaaleista ruiskun suuttimista imusarjaan (siis samat suuttimet kuin ajossakin). Sillä saadaan ilmeisesti sylinteriin painetta sen verran että turbo "luulee" että on normaali vedätystilanne. Se palamaton bensa sitten syttyy jossain vaiheessa kuumassa pakoputkessaKessi kirjoitti:Ei varsinaisesti toteuttamisesta kukaan oo puhunutkaan... Mielenkiintoista vaan tietää mitä tarkoittaa kun porukka vähänväliä höpöttää paukusta... Ja jos tuollainen systeemi tulee jonkin ohjauspoxin lisänä, niin onhan se kiva tietää mitä vaikuttaa jne. Ja voihan sitä sit joskus radalla tms. käyttää/kokeilla vaikkei jokapäiväisessä ajossa oliskaan käytössä... Taitaa tieliikennekäytössä olla jopa laitonkin...
![]()
Ja kyllä ne Turbon laakerit kieltämättä siinä koville joutuu.... Mutta eikös joku viisas oo joskus sanonu että kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantansseja ja sukurutsausta
![]()
![]()
En kyllä millään keksi miten se turboa rasittaisi/kuluttaisi normaalia toimintaa enempää
Noista omista purkkapatenteista ei sitten tiedä, vaikka räjähtäisi koko auto
Ja kyllähän ne wrctkin vielä vuosi pari sitten suhahteli jonkin verran (ei kaikki) eli kai siellä joku dumpin tapainen on ollut, nykyään ainakin kikattelevat kovasti, josko sitten luopuneet "turhuuksista"

Ai, minä olen kuullut että PAUKKUkäyttöön tehty ahdinkaan ei kestäisi kunnolla (siis ei ole pitkäikäinen) turbiinisiiven materiaali ilmeisesti jotain hieman lujempaa ainetta ? Kyllä siinä oikeaoppisesti taitaa olla muutakuin kuin pelkän "raa'an" seoksen pykkäys pakosarjaan. Noh, en tiedä jos joku kertois. 
P.s. bensa/ilma poltetaan yleensä palotilassa eikä pakosarjassa/pakopesässä.

P.s. bensa/ilma poltetaan yleensä palotilassa eikä pakosarjassa/pakopesässä.

Viimeksi muokannut Jaakko85, 22 Marras 2005 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sitä voi miettiä, miksi N-ryhmän mitsuissa oli muutama vuosi sitten dumpit väärinpäin.... Ja kilpailukieltoahan siitä tuli.Kessi kirjoitti:Tuota paukku systeemiä käytettäessä täytyy turbo olla ilmeisesti toteutettuna ilman dumppia/bypassia tms. muutoinhan paineet karkais sen kautta![]()
... Vai onko "paukkusysteemin" tarkoituksena vain pitää turbiinin/kompuran siivet liikkeellä?? Mikäli ilman venttiiliä, niin tällöinhän saadaan myös lievä painepiikki aikaiseksi, kun kaasuläppä on kerran kiinni..
![]()
Sytytystä myöhäistetään, niin että kipinä lyö kun pakoventtiili on aukiVesQ kirjoitti:
Jos oikein ymmärsin kun jostain luin tuosta wrc-paukuista niin bensaa syötetään ihan normaaleista ruiskun suuttimista imusarjaan (siis samat suuttimet kuin ajossakin). Sillä saadaan ilmeisesti sylinteriin painetta sen verran että turbo "luulee" että on normaali vedätystilanne. Se palamaton bensa sitten syttyy jossain vaiheessa kuumassa pakoputkessa
Kyllä se vaan rasittaa. Turbojen huoltoväli on yksi kisa. Ja Wrc autojen pakoputket on titaania.VesQ kirjoitti:En kyllä millään keksi miten se turboa rasittaisi/kuluttaisi normaalia toimintaa enempää
Koneelle syötetään lisäilmaa kaasuläpän ohi vaikka ylimääräisillä (tai jo koneessa olevalla?) lisäilmaventtiilillä, bensaa suuttimista tarpeen mukaan ja ennakkoa tyyliin 20ast jykk myöhäiselle niin seos palanee pakosarjassa.
Tästä hieman luettavaa huomaa maltillinen hinta turbolle.
Esimakua:
"The TR30R turbocharger offer much of the lastest technology with its Mar-M 247 turbine, heat shielded thin wall stainless turbine housing, twin ball bearings, turbo speed sensor and so on. It's fitted with a restricot according to the regulations and ceramic materials and variable geometry aren't allowed. This is the same turbocharger model used by several teams in the world rally championship. One of these turbochargers are very expensive, above 10,000 us dollars should not surprise me."
Tästä hieman luettavaa huomaa maltillinen hinta turbolle.
Esimakua:
"The TR30R turbocharger offer much of the lastest technology with its Mar-M 247 turbine, heat shielded thin wall stainless turbine housing, twin ball bearings, turbo speed sensor and so on. It's fitted with a restricot according to the regulations and ceramic materials and variable geometry aren't allowed. This is the same turbocharger model used by several teams in the world rally championship. One of these turbochargers are very expensive, above 10,000 us dollars should not surprise me."