Mistä Lambda kanattaa ostaa?
Mistä Lambda kanattaa ostaa?
Kysyisin mielipiteitä lambdoista ja mistä ne pitäis ostaa.
Miten onko piratti ambda luotettava vai hakeako merkkiliikestä?
Mulla 1.8 zetec -92 escort. Tarjotkaa joss teillä on hyllyssä ylimääräinen lambda neli piuhainen esilämmitetty joka sopii mun autoon.
Miten onko piratti ambda luotettava vai hakeako merkkiliikestä?
Mulla 1.8 zetec -92 escort. Tarjotkaa joss teillä on hyllyssä ylimääräinen lambda neli piuhainen esilämmitetty joka sopii mun autoon.
Jos näin on, kannattaa ostaa purkki starttipilottia ensi testeihin ja tarkastella mahdollisia imuvuotoja ennen kuin rupeaa vaihtamaan osaa ja sulkemaan pois vaihtoehtoja.
Imusarjan tiiviste saattaa olla potentiaalinen vika tyhjäkäynti ongelmiin. Itselläni oli tiiviste mennyt , miten sen nyt sanoisi, sanoinkuvaamattomaan kuntoon. Eli tiivisteen pinta oli "kuroutunut" ihmeellisesti siinä pakeliitin/muovin päällä(tiivisteessä on siis n. 2mm muovi ja molemminpuolin joku ohut tiivistemateriaali kiinni siinä muovissa), ja aiheutti näin tiivistämättömyyttä vähän joka puolelta.
Imusarjan tiiviste saattaa olla potentiaalinen vika tyhjäkäynti ongelmiin. Itselläni oli tiiviste mennyt , miten sen nyt sanoisi, sanoinkuvaamattomaan kuntoon. Eli tiivisteen pinta oli "kuroutunut" ihmeellisesti siinä pakeliitin/muovin päällä(tiivisteessä on siis n. 2mm muovi ja molemminpuolin joku ohut tiivistemateriaali kiinni siinä muovissa), ja aiheutti näin tiivistämättömyyttä vähän joka puolelta.
En ole mikään insinööri, näin minulle on asian tiimoilta viisaammat kertoneet. Anturi tarvitsee toimiakseen vertailuhappea, ts. anturi vertaa pakokaasun happipitoisuutta ilman happipitoisuuteen. Anturin mudostaman jännitteen (0-1.1V) määrä riippuu hapen määrän erosta. Laihassa seoksessa pakokaasussa happea on liikaa verrattuna optimaaliseen seokseen ja rikkaassa liian vähän. Optimaalinen seos bensalle on 14.7 yksikköä ilmaa ja yksi polttoainetta.markkul kirjoitti: Perusteletko hieman?
Tinaus ei muutenkaan ole luotettavaa lähellä kuumaa pakoputkea.
Googlella voi etsiä asiasta lisää.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Tarkotatko noin niinku suomeks että tinatusta kohdasta johto lämpenee enemmän vai mitä helv...
Eihän sitä tinausta tarvii siihen anturinjuureen tehdä
Samallailla se tina johtaa kun siellä "sisällä" kulkee kuitenkin kuparijohdin.
En jymmärrä

Eihän sitä tinausta tarvii siihen anturinjuureen tehdä

Samallailla se tina johtaa kun siellä "sisällä" kulkee kuitenkin kuparijohdin.
En jymmärrä

http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
tina pehmenee lämmöstä ja sitämyöden tekee liitoksesta epävarmemman pakosarjan läheisyydessä. Kyse ei ole nyt mistään virran johtavuudesta, vaan siitä että tinaamalla piuhan mahdollisesti tukit vertailuhapen kulun anturille. Kannattaa katsoa miten homma on toteutettu alkuperäisesti, siitä selviää. Lambdahan on suljettu rakenne, vertailuhappi kulkeutuu johdinta myöden anturiin kauempaa kuumasta pakoputkesta.SamiH kirjoitti:Tarkotatko noin niinku suomeks että tinatusta kohdasta johto lämpenee enemmän vai mitä helv...![]()
Eihän sitä tinausta tarvii siihen anturinjuureen tehdä![]()
Samallailla se tina johtaa kun siellä "sisällä" kulkee kuitenkin kuparijohdin.
En jymmärrä
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Jossain tullut selitykseksi että tinaus nostaisi vastus arvoa tuossa suhteelisen pienessä virta viikenteessä.SamiH kirjoitti:Tarkotatko noin niinku suomeks että tinatusta kohdasta johto lämpenee enemmän vai mitä helv...![]()
Eihän sitä tinausta tarvii siihen anturinjuureen tehdä![]()
Samallailla se tina johtaa kun siellä "sisällä" kulkee kuitenkin kuparijohdin.
En jymmärrä
gti golo palloilija
Tämä ei nyt oikein aukene minullekaan? Kuulostaa niin käsittämättömältä että puhutaanko tässä nyt kahdesta eri asiasta?hartza kirjoitti: Juottaminen on sitten ehdoton nou nou, se estää pahimmassa tapauksessa vertailuhapen kulun anturille. Piuhat poikki ja puristusliitos paketissa tulevilla piuhoilla. Anturiksi joko NGK(NTK) tai Bosch.
Itse en ole mistään "vertailuhapesta" koskaan kuullutklaan! Se nyt ainakin on ihan varmaa, että niissä metallisissa (luultavasti siis kupari) johdoissa ei kulje HAPPEA pätkääkään. Happi on kaasu NTP oloissa ja sitä ei kyllä johdossa saa kulkemaan, ellei fysiikan saralla ole keksitty jotain todella mullistavaa.Tinde kirjoitti: Tämä ei nyt oikein aukene minullekaan? Kuulostaa niin käsittämättömältä että puhutaanko tässä nyt kahdesta eri asiasta?
Se, että juotos on pakosarjan läheisyydessä, voi olla huono asia, mutta tinan sulamis lämpö on muistaakseni jotain 300C luokkaa ja kyllä siinä sulaa ne muovitkin päältä, jos noin kuumaksi pääsee.
Anturi on mielestäni ihan suljettu päältä eikä anturi osa ole tekemisissä ilman kanssa.
Anturin toiminta perustuu käsittääkseni kemialliseen reaktioon hapen kanssa, josta muodostuu jännite anturin johtimen ja maan väliin. Tuosta jännitteestä sitten tulkitaan seossuhdetta.
Kapea kaistainen lambda ei näytä kuin laiha/rikas arvoja ja on tarkka vain tuon mainitun stoikiometrisen seoksen kieppeillä, kapealla kaistalla (laajakaistat erikseen). sen 14,7:1 (massojensuhde) seoksen jännite on 0,45V.
Tuo stoikiometrinen seos ei ole optimaalinen millään tapaa, vaan kompromissi.
http://www.wps.com/LPG/o2sensor.html
Toi kannattaa lukea läpi, siitä selvii monta asiaa. Sen verran tiedän, jos takuuna aikoo vaihtaa tinattua lambda-anturia, ei mene läpi
Toi kannattaa lukea läpi, siitä selvii monta asiaa. Sen verran tiedän, jos takuuna aikoo vaihtaa tinattua lambda-anturia, ei mene läpi

- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
En itsekään huomannut tuolla mainitaa juuri siitä juottamisesta, tämä tieto tuli Boschin tiedotteesta koskien Lambda-anturien takuita. Sekä Lambdan asennusohjeissa kielletään juottaminen, liitos pitää tehdä puristusliitoksella.Tinde kirjoitti:Ei jaksa lukea läpi, laita nyt edes lainaus siitä missä väitetään johtojen tinauksen olevan haitaksi.
Tukekaa nyt joku minua

- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Hartza on oikeassa lopit LAMBDA anturi saa vertailuhapen johtimien kautta
mukana tulee holkkiliittimet (puristettavat) jolla johtimet liitetään, ojeet jotka tulevat Lambdan mukana sanoo näin.Ei se saamarin tina siinä pakosarjassa sula ennenhän ne johdoista sulaa eristeet.Käykäähän kirjastosta hakemassa autotekniikan käsikirja ja opiskelkaa.

mukana tulee holkkiliittimet (puristettavat) jolla johtimet liitetään, ojeet jotka tulevat Lambdan mukana sanoo näin.Ei se saamarin tina siinä pakosarjassa sula ennenhän ne johdoista sulaa eristeet.Käykäähän kirjastosta hakemassa autotekniikan käsikirja ja opiskelkaa.




Tuota en kyllä ihan tällä vuosituhannella usko
Otappa jostain pätkä sähköjohtoa, leikkaa päät suoriksi ja katso tarkasit läheltä, näkyykö vapaata tilaa, ei. Pistä johdon toinen pää suuhusi ja puhalla, meneekö ilmaa yhtään läpi, ei.
Ja vaikka sieltä menisi joku olematon mikrodesilitra ilmaa läpi niin siinä vaiheessa kun sateenjälkeinen happirikas ilma kesällä kerkeää sen piuhan läpi niin siinä vaiheessa odotellaan jo joulupukkia ja raapataan ikkunoita 30 asteen pakkasessa

Otappa jostain pätkä sähköjohtoa, leikkaa päät suoriksi ja katso tarkasit läheltä, näkyykö vapaata tilaa, ei. Pistä johdon toinen pää suuhusi ja puhalla, meneekö ilmaa yhtään läpi, ei.
Ja vaikka sieltä menisi joku olematon mikrodesilitra ilmaa läpi niin siinä vaiheessa kun sateenjälkeinen happirikas ilma kesällä kerkeää sen piuhan läpi niin siinä vaiheessa odotellaan jo joulupukkia ja raapataan ikkunoita 30 asteen pakkasessa