Mondeo mk3 ovi jumissa, miten auki?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 3106
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Mondeo mk3 ovi jumissa, miten auki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onkos kellään tullut vastaan tilannetta että apukuskin ovi ei aukea sisältä eikä ulkoa....
vinkkejä miten saa auki?
Nuorisoautossa haitallinen kun ei pääse vierekkäin istumaan....

Keskuslukko pelaa muissa ovissa ok. Kaksoislukitusmalli.
Ja lienee kaksoislukitus päällä kun ei aukea sisäkahvastakaan.
tursas
Viestit: 4211
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo mk3 ovi jumissa, miten auki?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tekoäly..
Ford Mondeo Mk3 -mallissa (valmistettu 2000–2007) ovien takalukkoon (kaksoislukitukseen) jumittuminen on valitettavan tuttu tyyppivika. Kun sähköinen lukkolaite rikkoontuu takalukitusasennossa, se katkaisee mekaanisen yhteyden sekä sisä- että ulkokahvasta, minkä vuoksi ovi tuntuu täysin elottomalta. [1, 2]
Koska nuorisoautossa vierekkäin istuminen on elintärkeää, kokeile jumissa olevan etuapukuskin oven avaamista näillä Mondeo-kohtaisilla keinoilla helpoimmasta vaikeimpaan:
## 1. Keskuslukituksen nollaus ja herättely (Helpoin)

* Kuskin ovi auki -kikka: Jätä kuljettajan ovi täysin auki ja paina avaimen kauko-ohjaimesta autoa lukkoon ja auki useita kertoja. Tämä pakottaa Mondeon keskuslukituksen ohjausyksikön kierrättämään lukitussykliä eri tavalla, mikä saattaa laukaista jumittuneen apukuskin oven lukon auki. [2]
* Räpylä-metodi sisältä: Istu apukuskin paikalle. Vedä oven avauskahvan vieressä olevasta pienestä mustasta lukitusvivusta (lipareesta) ulospäin ja paina samalla avaimesta ovia auki. Jos lipare tuntuu jähmeältä tai löysältä, sähkömoottori tai vaijeri voi olla jumissa. [2, 3]

## 2. Mekaaninen "täräytys" ulkopuolelta

* Mk3 Mondeon ulkokahvan palautusjousi voi kuoleentua tai mekanismi hapettua, jolloin auto luulee, että kahvasta vedetään koko ajan.
* Paina ulkokahva täysin pohjaan (lepoasentoon) ja anna napakka, mutta peltiä säästävä kämmenisku tai nyrkinisku suoraan lukkomekanismin kohdalle (oven takareunaan, kahvan tasolle). Rämpytä samalla keskuslukitusta kaukosäätimellä. [2, 4]

## 3. Ovipahvin purkaminen oven ollessa kiinni (Varmin keino)
Jos sähköinen takalukitus on mekaanisesti jumissa, ovi on pakko avata sisältä käsin purkamalla ovipahvi. Mk3 Mondeon ovipahvin saa purettua (tai ainakin raotettua riittävästi) oven ollessa kiinni: [1, 5]

1. Irrota ruuvit: Avaa sisäkahvan pohjalla (pienen muovitulpan alla) oleva ruuvi. Avaa myös oven ison vetokahvan suojamuovi ja sen alta paljastuvat kaksi isoa ruuvia. [6, 7]
2. Reunaruuvit: Ovipahvin alareunassa ja sivuilla on ruuveja. Oven ollessa kiinni näihin on vaikea päästä käsiksi, mutta apukuskin istuimen siirtäminen aivan taakse (tai kokonaan irrottaminen) antaa kriittistä lisätilaa. Tarvitset lyhyen ruuvimeisselin tai räikkälenkin, jossa on ruuvikärki. [5]
3. Pahvin kampeaminen: Kun saat ruuvit irti, kampea ovipahvia alareunasta ja sivuilta irti klipseistään. Nosta pahvia ylöspäin ikkunalistan urasta. [6, 7]
4. Lukon vapauttaminen käsin: Kun saat käden mahtumaan ovipahvin ja oven pellin väliin (revi tarvittaessa harmaa kosteussulku-vaahtomuovi tieltä), etsi oven takaosassa oleva valkoinen/musta muovinen lukkolaite.
* Sieltä löytyy metallisia tankoja ja vaijereita. Kokeile vetää tangoista, tai jos sähkömoottori kanittaa vastaan, lyö tai työnnä suoraan lukkolaitteen rungossa olevaa valkoista muovivipua alaspäin, jotta takalukitus napsahtaa pois päältä. [1, 3, 8]

## Jatkotoimenpide
Kun saat oven kerran auki, älä laita sitä enää kiinni ennen kuin vika on korjattu, tai poista lukkolaitteesta sähköliitin. Mk3 Mondeon tapauksessa vika korjaantuu lähes aina vaihtamalla tilalle toimiva apukuskin lukkolaite (ovimoottori), joita saa edullisesti autopurkaamoilta tai käytettynä. [8]
Miltä lukon pieni musta lukituslipare sisäkahvassa tuntuu – liikkuuko se kevyesti käsin vai onko se täysin jäykkä? Voit myös kertoa, jos tarvitset tarkempia vinkkejä jonkin tietyn ruuvin löytämiseen ovipahvista! [2, 7]

[1] [https://www.justanswer.com](https://www.justanswer.com/uk-ford/5j0a ... lever.html)
[2] [https://www.justanswer.com](https://www.justanswer.com/uk-ford/5j0a ... lever.html)
[3] [https://www.facebook.com](https://www.facebook.com/groups/mondeo. ... 127404563/)
[4] [https://www.mondeostoc.com](https://www.mondeostoc.com/threads/st-2 ... oor.71583/)
[5] [https://www.justanswer.com](https://translate.google.com/translate? ... client=sge)
[6] [https://www.fordownersclub.com](https://www.fordownersclub.com/forums/t ... nt-unlock/)
[7] [https://www.stdrivers.co.uk](https://www.stdrivers.co.uk/threads/3-p ... ide.18573/)
[8] [https://www.justanswer.com](https://www.justanswer.com/uk-ford/4n3f ... -open.html)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Taunusautomaatti
Viestit: 3106
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo mk3 ovi jumissa, miten auki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Pitääpä kokeilla kun auta saapuu pihaan....
jos vaikka ei tarviskaan rälläkkää käyttää.....
tursas
Viestit: 4211
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo mk3 ovi jumissa, miten auki?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Taunusautomaatti kirjoitti: 15 Kesä 2026 11:49 Pitääpä kokeilla kun auta saapuu pihaan....
jos vaikka ei tarviskaan rälläkkää käyttää.....
Juu ei, koita täräyttää.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Taunusautomaatti
Viestit: 3106
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo mk3 ovi jumissa, miten auki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ei kyllä aukea täräyttämällä tai päräyttämällä. Tai lukkoa naksuttelemalla.
Pikkulipare sisälukkokahvassa melkoisen jäykkä. Ja muut kahvat ei tee mitään.
Pitää poistaa sisäverhous, tai tehdä käsien mentävä aukko....
Taunusautomaatti
Viestit: 3106
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo mk3 ovi jumissa, miten auki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

No niin ovi aukeaa taas.
Ei aukkanut nykimiset, painamiset, hakkaamiset, lukkojen lonksuttelu.

- etupenkki pois
- B pilarin alamuovit pois
- oven tiivisteet auki
- ristipääruuvarilla oviverhoilun alaruuvit auki (mahtuu juuri ja juuri)
- ristipääruuvarilla oviverhoilun B pilarin puolen ruuvit auki (mahtuu juuri ja juuri)
- ovikahvan sisältä 2 ristipäätä auki
- ovilukkovivusta 1 torx auki
- peilimuovin riivi irti
- lasinnostimen nappin liitin irti
- ovipaneelin taivutus siten että mahtuu juuri ja juuri työstämään
- oven sisäsolumuovin avaus
- lukkovipujen ja kaapelin nykimistä...ei vaikutusta
- kaapeli irti, tanko irti
- sähköliitin irti
- Isoisan 70v vanhat pitkäleukaiset putkitongit esille ja tiukka ote lukosta ja räiskis....moottorin suojakuori antautui
- alta paljastunutta hammaspyörää kun ruuvarilla pyöritti niin jumi aukeni ja lukko aukesi.
- kokeeksi liitin kiinni ja lukko toimi molempiin suuntiin eli joku sisäinen jumi siellä oli.
- nyt uus lukko tilauksessa. 37 eur aerolla. (halvempi kuin romuttamoissa)
- Penkki ja b pilarin verhoilut paikoilleen.
Ens viikolla loput osat paikoilleen kun lukko saapuu.

Vähän päälle tunti siihen meni kun alkoi puuhaamaan....
Vastaa Viestiin