- U0001-00-AE High Speed CAN Communication Bus
- P0564-82-2F Cruise Control Multifunction Input A Circuit, Alive/Sequence Counter Wrong/Not Updated
- U0140-00-27 Missing Communication With BCM(Body Control Module)
- U0126-00-2B Lost Communication With Steering Angle Sensor Module
- U0126-00-2B ABS(Anti-Lock Braking System)
- P042F-00-28 EGR (Exhaust Gas Recirculation) A Control Stuck Closed
- P042E-00-AF EGR (Exhaust Gas Recirculation) A Control Stuck Open
- Ja olen nähnyt myös ainakin kerran P1303-78-68 EGR(Exhaust Gas Recirculation) Calibration Failure, Incorrect Alignment/Adjustment
Uudelleen käynnistys saattaa autaa ja ainakin nollaa nilkutustilan pois. Viimeksi pian liikkeelle lähdön jälkeen tuli P042E-00AF (EGR Control Stuck Open) ja myöskin väylältä luettuna asentotiedon jännite pysyi tiiviisti n. 1V tietämillä. Uudelleen käynnistämisen jälkeen asentotieto alkoi liikkumaan noin 1 - 1.8V välillä, eikä vika enää ollut aktiivinen sittemmin.
Paikallinen paja on puhdistanut moottoritilan sulakerasian kaikki pohjat, eikä PCM/BCM liittimissä näy mitään poikkeuksellista. Itse olen tarkkaillut ennen kaikkea HS-CAN väylää analysaattorilla ja signaalmuodot näyttävät hyviltä, terminointi vaikuttaisi olevan paikoillaan väylän molemmissa päissä ja mitään tiedonsiirtovirheitä en ole analysaattoriin saanut. Myöskin yhteys OBD pistokkeesta eri moduuleihin on toiminut ilman ongelmia.
Muita vikoja, joiden olemassaolo saattaa olla täysin edellisiin liittymättömissä, enkä pidä niitä niin kriittisinä:
- Vanha vuosia vaivannut vika: joskus käynnistettäessä ohjaustehostin ei lähde toimimaan. Uudelleen käynnistys yleensä auttaa.
- Näköjään kuljettaman istuimesta tulee jatkuva tieto, että turvavyö olisi kytkettynä.
- B1D26-13-2A Combustion Air Blower (mutta se ei ole vuosiin toiminut kuin satunnaisesti nollauksien välillä)
Oma veikkaukseni on toistaiseksi ollut lahoava PCM tai sen jännitesyötön tai maan ongelma. Kokeellisesti olen kokeillut sekoittaa keskenään R15 ja R16 releet sekä moottoritilassa olevat 50A sulakkeet MEGA 8 ja MEGA 9 (C1617J ja C1617K). Näillä ei vaikuttanut olevan mitään muutosta. Maajohdoista olen katsonut akulta tulevan kaapelin ja sitten PCM:n vieressä oleva johtosarjasta tuleva maadoituspiste, joka ei suoraan ole kyllä PCM:lle menossa. En löytänyt, missä PCM:n maadoitus on.
Akun kunto oli autossa jo aika heikko ja muistista löytyikin vika U3003-16-28, mutta akun vaihdollakaan ei ole ollut vaikutusta.
On mahdollista, että tässä on kyseessä useampi päällekkäinen vika, mutta toisaalta aika suuri osa selittyisi jollain sähkövialla. En tiedä, mutta en myöskään oikein jaksa uskoa, että esimerkiksi viallinen EGR aiheuttaisi ihan näin laajakirjoista vikapalettia. Mutta täällä voisi jollain olla vinkkejä, mistä suunnasta tätä asiaa voisi vielä lähestyä tai mitä tarkistaa?