Focus 2022 /Facelift

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
_JPA

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Kannattaa autoa pestessä pitää ne avaimet auton sisällä tai jossain kauempana.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Kahlaaja

Viesti Kirjoittaja Kahlaaja »

Meillä kanssa vaihdettiin juuri 12V akku 2022 vuoden Active farmariin. Valitteli alhaista jännitettä, joka poistui ajelun jälkeen. Pari uutta köynnistystä, niin tuli latausjärjestelmävirhe tauluun. Huollosta sanoivat, että pätkäajosaa nuo akut ei tahdo kestää ja sanoi, että hommaa 10A ylläpitolaturi. Lohkolämmittimen kylkeen meinaain laittaa, mutta 450 € on aika kova hinta. Menisi vaan samalla piuhalla, eikä tarvitsisi jättää konepeltiä auki. Hulllosta tulo myös ohje ajaa sekalaista ajoa, jotta akku lataantuu.
Don MC

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ikinä ennen ei ole omilla ajamisilla ollut mitään ongelmia. 25 vuotta samassa osoitteessa asunut ja aina samanlaisia ajoja. Tämä facelift mHEV on mulla ensimmäinen auto joka tappaa 12V akkuja.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Kahlaaja

Viesti Kirjoittaja Kahlaaja »

Don MC kirjoitti: 24 Tammi 2026 18:53 Ikinä ennen ei ole omilla ajamisilla ollut mitään ongelmia. 25 vuotta samassa osoitteessa asunut ja aina samanlaisia ajoja. Tämä facelift mHEV on mulla ensimmäinen auto joka tappaa 12V akkuja.
Voikohan tuo netin yli tapahtuva etäkäyttö kuluttaa akkua hiljalleen? Toisaalta luulisi, että ne on helppo optimoida merkityksettömäksi.
Oltzki

Viesti Kirjoittaja Oltzki »

Don MC kirjoitti: 14 Tammi 2026 01:57 Mulla ei ole ikinä töräytellyt torvea. Joskus sovellus on kyllä ilmoittanut että auto on mennyt virransäästötilaan ja siksi ei kaukokäynnistys onnistu. Mutta silloin ei sitä kaukokäynnispainiketta (liukuktykin) edes pysty käyttämään.
Konepelti auki en ole kokeillut.

Sen huomasin kerran auton lähellä seistessäni, että kun olin unohtanut lukita ovet, niin auto lukitsi ne ennen kuin se käynnistyi etänä.
En löytänyt vielä ratkaisua etäkäynnistyksen toimimattomuuteen. Toimi muuten heti ajon jälkeen kun moottori oli vielä lämmin..mutta lakkasi taas yön jälkeen toimimasta. Etälukitus toimii ja muut tiedot latautuvat joka kerta äpissä. Auto menossa viikon päästä vianetsintään merkkihuoltoon jos löytäisivät siellä syyn käytökselle. Epäilin alkuun myös akkua, mutta ei ole tullut kertaakaan ilmoitusta alhaisesta jännitteestä/virransäästötilasta sekä mhev- avustus ja s/stop toimii.. Voihan se toki olla että etäkäynnistyksessä akun varaustaso pitää olla x -määrä toimiakseen?
Don MC

Tässä vuodenvaihteen jälkeen taas alkanut temppuilemaan se mHEV, joka ei tule mukaan kuin vasta kaasua todella syvään painaessa. Normikiihdytyksissä se ei enää toimi.
Ajon aikainen jännite pysyy sitkeästi n. 14,5V:ssa koko ajan.

Kokeilin ladata akun täyteen Ctekillä, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Muutaman päivän päästä kokeilin ladata uudestaan ja heti latauksen perään BMS-resetti, mutta silläkään ei ollut mitään vaikutusta.

Tänään kokeilin vielä irroittaa BMS:n piuhan ja ajaa pienen lenkin. Auto valitti latausjärjestelmän virheestä ja jännite asettui 12,8V lukemaan. mHEV-järjestelmään sillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta. Laitoin piuhan takaisin kiinni jolloin virheilmoitus poistui ja ajon aikainen jännite meni taas 14,5V.

Kyllä on outo vika tämä, ja hankalasti paikallistettavissa.
Don MC

Tässä nyt vakavasti mietinnässä että pitääkö tähän kotteroon hankkia kunnollinen AGM-akku tuon nuhaisen alkuperäisakun tilalle. Jos jostain sellaisen löytäisi.

Mitäköhän se vaatii jos tuollaisen vaihdan? BMS:n nollaus nyt ainakin. Mutta kannattaisiko varaustason rajaa myös nostaa, esmes johonkin 90-95 prosenttiin? Osaisiko joku Turun seudulla tollasen ohjelmoida? Pientä korvausta vastaan tietenkin.

Mutta ennen päätöksen tekoa tulisi mun tietää että mitäköhän takuu tykkää jos tuota softaa rönkitään?

EDIT: Katoin netistä ja siitähän pitää purkaa kaiken maailman ilmanputsaria sun muuta edestä. Taitaa jäädä akku vaihtamatta. Ainakin näin talvella.
Dandalon

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Don MC kirjoitti: 08 Helmi 2026 00:15 Tässä nyt vakavasti mietinnässä että pitääkö tähän kotteroon hankkia kunnollinen AGM-akku tuon nuhaisen alkuperäisakun tilalle. Jos jostain sellaisen löytäisi.

Mitäköhän se vaatii jos tuollaisen vaihdan? BMS:n nollaus nyt ainakin. Mutta kannattaisiko varaustason rajaa myös nostaa, esmes johonkin 90-95 prosenttiin? Osaisiko joku Turun seudulla tollasen ohjelmoida? Pientä korvausta vastaan tietenkin.

Mutta ennen päätöksen tekoa tulisi mun tietää että mitäköhän takuu tykkää jos tuota softaa rönkitään?

EDIT: Katoin netistä ja siitähän pitää purkaa kaiken maailman ilmanputsaria sun muuta edestä. Taitaa jäädä akku vaihtamatta. Ainakin näin talvella.
Tänään aamulla oli -22c ja auto toimi normaalisti, avustin akku auttoi täysillä palkeilla kiihdyttäessä. Tuli mieleen että pidätkö Start/Stop systeemiä päällä? Itse olen sen aina kytkenyt pois päältä lähtiessäni liikkeelle, tämän 4 vuoden aikana mitä auto on minulla ollut.
Don MC

Dandalon kirjoitti: 14 Helmi 2026 10:20 Tänään aamulla oli -22c ja auto toimi normaalisti, avustin akku auttoi täysillä palkeilla kiihdyttäessä. Tuli mieleen että pidätkö Start/Stop systeemiä päällä? Itse olen sen aina kytkenyt pois päältä lähtiessäni liikkeelle, tämän 4 vuoden aikana mitä auto on minulla ollut.
Juu, no. Kirjoitinkin tuonne sähköpuolelle, että olen akun jo vaihtanut.
viewtopic.php?p=352808#p352808

Olen nyt ajanut uuden akun kanssa pari päivää ja havainnut seuraavaa:

-Ajon aikainen jännite elää nykyään tilanteiden mukaan. Jännite vaihtelee "vapaan kellunnan" (ei latausta) ja 14,5V välillä, pysytellen aika ajoin myös 13V tuntumassa.
Vanhalla akulla se jämähti pysyvästi 14,5V eikä liikkunut siitä mihinkään.

-mHEV:ssä on havaittavissa pienenpientä parannusta, mutta se ei kuitenkaan toimi kunnolla vieläkään. Periaatteessa toimii vain täysi avustus kun kaasupoljinta painaa todella reippaasti. Silloin lähtevät liukkaalla usein pyörätkin sutimaan. Se puolikas avustus, joka pitäisi tulla pienemmälläkin kiihdytyksellä jää useimmiten pois.

12V akusta mHEV:n ongelmat siis eivät johdu. Voisikohan hybridiakun lämpötila vaikuttaa? Voisin seurailla, että tapahtuuko muutosta jopa silloin jos pelkääjän paikalla istuu joku ja käyttää persgrilliä täydellä teholla.
Mitään muuta tapaa lämmittää tuota akkua minulla ei valitettavasti ole. Ehkä tuo persgrilli hohkaa vähän myös penkin alle ja jos sen lisäksi laittaisi lämpimän ilmavirran menemään jalkatilaan.
Mutta eikö tuon 48V akun nyt luulisi toimivan myös pikku pakkasilla? Olisihan se noloa jos se ei toimi kuin puolet vuodesta.

E: Äkkäsin juuri, että kun käytin hetkeksi sporttimoodilla ja takaisin, niin mHEV alkoi toimimaan normaalisti.

E2: Start/Stop ei toimi muutenkaan alle -5°C, joten en vaivaudu sitä painelemaan. Nytkin ulkona -12°C. Mutta voishan sitä kokeilla, että laittaako se napin painallus jotain muuta moodia ohjelmistossa päälle.
Logiikkahan voisi mennä niin, että ajossa auto aina varaa pienen määrän virtaa S/S:lle. Sitten kun pysähdytään liikennevaloihin, niin auto katsoo, että ulkona onkin näin kylmä eikä aktivoikaan S/S:a. Jos napista painaa S/S:n pois päältä, niin se ei enää varaakaan tuota pientä virtamäärää S/S:lle ja se vapautuu mHEV:n käyttöön.
Mutta se selvinnee kokeilemalla.

Tää on kuitenkin omistuksessani jo toinen Focus jonka mHEV toimii huonosti. Viittaa enemmän siihen että jossain ohjelmistossa on koko mallisarjaa koskeva bugi, kuin siihen että autosta olisi joku vempele rikki.
Viimeksi muokannut Don MC, 14 Helmi 2026 13:35. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Dandalon

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Lapsi tuossa huomas että hanskalokeron valo jää palamaan vaikka luukku olisi kiinni, jääköhän tuo nyt palamaan vaikka auto olisi sammutettu ja lukossa?
Don MC

Dandalon kirjoitti: 14 Helmi 2026 12:51 Lapsi tuossa huomas että hanskalokeron valo jää palamaan vaikka luukku olisi kiinni, jääköhän tuo nyt palamaan vaikka auto olisi sammutettu ja lukossa?
Auto sammuttaa virrat noin vartin päästä, eli pitäis kyllä sammua. Itse laittaisin kuitenkin jonkun teippipatentin (joku liimattava kumitötsä tms) tuonne painamaan sitä nappia kun luukku on kiinni. Täältäkin foralta löytynee ohjeet.
Don MC

Don MC kirjoitti: 14 Helmi 2026 11:57 Voisikohan hybridiakun lämpötila vaikuttaa? Voisin seurailla, että tapahtuuko muutosta jopa silloin jos pelkääjän paikalla istuu joku ja käyttää persgrilliä täydellä teholla.
Mitään muuta tapaa lämmittää tuota akkua minulla ei valitettavasti ole. Ehkä tuo persgrilli hohkaa vähän myös penkin alle ja jos sen lisäksi laittaisi lämpimän ilmavirran menemään jalkatilaan.
Mutta eikö tuon 48V akun nyt luulisi toimivan myös pikku pakkasilla? Olisihan se noloa jos se ei toimi kuin puolet vuodesta.
Ei taida johtua liian kylmästä akustakaan. Justiinsa puolen tunnin kaupunkirundin jäkeen mittasin, että hybridiakun kotelo on etupäästään tietystä kohtaa 35°C. Lämpeneekö muillakin 48V akku noin paljon talvellakin? En usko että auton oma sisätilan lämppäri sen saa noin lämpimäksi, kun vieressä mitkään muut pinnat eivät olleet noin lämpimiä.

mHEV kuitenkin alkoi tuon rundin aikana toimimaan suht hyvin, vaikkakin liikkeellelähdöissä ei vieläkään oikein tahtonut tulla mukaan.
Vastaa Viestiin