Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Oman auton esittelyä. Ei projektiosiio, vaan kokemuksia uusista hankinnoista tai vanhemmastakin omasta Fordista. Otsikkoon auton malli/vuosimalli ja muita vastaavia yksilöiviä tietoja, joilla tunnistaa millasesta tapauksesta on kyse.
Auto on Ford Fiesta 1,1 Trend vm 2019. Ajettu 91 o00 km.
Onko tuossa nyt muutettu sitä jakohihnan vaihtoväliä? Kun jotkut puhuvat sellaista. Mm. yhdessä korjaamossa vannoivat sen muuttuneen.
Kävin Wetteriltä Fordin huollosta kysymässä ja kuulemma on vielä 240 000 km tai kymmenen vuotta. Väittivät että vain Transitiin olisi muuttunut. Mutta en vielä ainakaan pyytänyt tuota lausuntoa kirjallisena
Otin ostaessa sen käytetyn auton turvan ja sehän korvaa vielä lähes vuoden ajan jos hihna katkeaa (koska oli kahden vuoden soppari). Mutta huolettaa että jos aika tai kilometrimäärä on laskenut saattaa hihnafemontissa jäädä omien rahojensa varaan jos ei vaihda aikanaan
Tuosta hommasta kuulee niin monenlaista puhetta...
Jos vähääkään on epäilyjä millon hihna vaihdettu niin ei muuta kun vaihtoon,kaikenmoiset turvat ei välttämättä sittenkään korvaa jollei ole huollot tehty aikanaan ja kunnolla,eikä monikaan korvaa välillisiä vahinkoja/korvauksia,jos matkalle jää niin johonkinhan sieltä päästävä itse ja auto taas saatava jollain jonnekkin.
Voipi tulla ongelmia jos pelkkiin sopimuksiin luottaa.
Onko kyseessä siis 1-litrainen Ecoboost? Tuo 240 000 kilometrin vaihtoväli viittaa kyseiseen moottoriin. Kirjoitit kuitenkin 1,1...
Merkkihuollossa sanoivat joitakin vuosia sitten, että silloin Ecoboostin (1,0) jakohihnan suositusvaihtoväli oli 180 000 km. Meidän biilin edellinen omistaja oli vaihdattanut hihnan 180 000 kilometrissä ja me olemme ajaneet sen jälkeen n. 140 000 km / 6,5 vuotta.
Mutta tämän moottorin tapauksessa ratkaisee onko koneessa joskus ollut väärät öljyt vai onko aina ajettu oikeilla öljyillä. Vähän huonosti voi kestää, jos sattuu sellaisen öljyn lorauttamaan joka hapertaa jakohihnan materiaalin....
Vaikuttaa sekin jos on paljon pätkä ajoa.
Tällöin öljyyn sekoittuu polttoainetta joka ei haihdu ja joka pahimmillaan jopa puolittaa remmin keston.
Kumi ja alkoholi kun ei sovi yhteen.
Itsellä Fiesta automaatti -20 ja ajettu 44 000 kilometriä nyt. Kesällä hommasin, enkä silloin ollut kuullut käsitettä "ecoboost"
Paikallisessa merkkiliikkeessä myöhemmin keskustelin, ja se kaikkein tärkein on oikea öljy ja riittävän tiheä vaihtoväli. Viime huollossa lokakuussa pyysin tsekkaamaan vanhan öljyn kunnon, ettei näy merkkejä liuenneesta hihnasta. Ei kuulema ole hätävarjelun liioittelua jos vaihtaa hihnan vaikka tossa sadan tonnin kohdilla. Pari tonnia se heidän mukaan kustantaa. Omalla ajomäärällä aikaa menee nelisen vuotta tai ylikin.
Olen auton toinen omistaja. Autossa ei ole minkäänlaista moottorilämmitintä, ja olen harkinnut säteilylämmittimen hankintaa. Kustantaisi merkkiliikkeessä noin 350 euroa. Tähän asti olen pelannut tuolla sovelluksen kautta tehtävällä etäkäynnistyksellä, myyjä kun sanoi että se korvaa moottorilämmittimen. No, ei se nyt ihan niinkään ole.
Heinämies kirjoitti: 08 Tammi 2026 20:48
Itsellä Fiesta automaatti -20 ja ajettu 44 000 kilometriä nyt. Kesällä hommasin, enkä silloin ollut kuullut käsitettä "ecoboost"
Paikallisessa merkkiliikkeessä myöhemmin keskustelin, ja se kaikkein tärkein on oikea öljy ja riittävän tiheä vaihtoväli. Viime huollossa lokakuussa pyysin tsekkaamaan vanhan öljyn kunnon, ettei näy merkkejä liuenneesta hihnasta. Ei kuulema ole hätävarjelun liioittelua jos vaihtaa hihnan vaikka tossa sadan tonnin kohdilla. Pari tonnia se heidän mukaan kustantaa. Omalla ajomäärällä aikaa menee nelisen vuotta tai ylikin.
Olen auton toinen omistaja. Autossa ei ole minkäänlaista moottorilämmitintä, ja olen harkinnut säteilylämmittimen hankintaa. Kustantaisi merkkiliikkeessä noin 350 euroa. Tähän asti olen pelannut tuolla sovelluksen kautta tehtävällä etäkäynnistyksellä, myyjä kun sanoi että se korvaa moottorilämmittimen. No, ei se nyt ihan niinkään ole.
Tässä on siis jakopää hihnalla ja momentinmuunnin automaattivaihteisto? Jossa öljypumpun hihna pyörittää myös tasapainoakselia ja kuluu nopeammin? Ei kannata odotella sinne 100 tkm asti - hihnat kannattaa vaihtaa jo huomattavasti aikaisemmin nimenomaan tässä kokoonpanossa.
Kun noita vuosia kertyy nopeasti.
Viimeksi muokannut yritäedes, 10 Tammi 2026 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heinämies kirjoitti: 08 Tammi 2026 20:48
Tässä on siis jakopää hihnalla ja momentinmuunnin automaattivaihteisto? Jossa öljypumpun hihna pyörittää myös tasapainoakselia ja kuluu nopeammin? Ei kannata odotella sinne 100 tkm asti - hihnat kannattaa vaihtaa jo huomattavasti aikaisemmin nimenomaan tässä kokoonpanossa.
Kyllä, jakopää on märkäjakohihnalla ja automaatti on momentinmuunnin. Öljypumppu toki kuormittaa hihnaa, mutta 1.0 EcoBoostissa ei ole erillistä tasapainoakselin hihnaa. Hihnan kuluminen liittyykin enemmän öljyn laatuun, vaihtoväliin ja käyttöprofiiliin kuin pelkkään kilometrimäärään. 100 tkm vaihto ei ole pakollinen, mutta monen mielestä järkevä varmuustoimi Suomen olosuhteissa.
Pyydän aina huollossa tarkastamaan vanhan öljyn siltä varalta ettei siinä nöy merkkejä hihnojen liukenemisesta. Jos näkyy niin sitten varataan heti aika jakopäärempalle joka sisältää myös tuon öljypumpun kaikkine puhdistuksineen.