Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Todella monessa paikassa (koti- ja ulkomaan foorumit) kerrotaan otsikon kapineen mutterin momentiksi 290 Nm. Parista Autodocin ohjeesta taas selviää, että se on 154 Nm tai 165 Nm (eka kuvallisesta ohjeesta, toka videolta).
Mikähän se oikea on, onko eroa käyttövoimalla tai moottorilla?
Mikähän se oikea on, onko eroa käyttövoimalla tai moottorilla?
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Autodatan mukaan kaikissa malleissa 290Nm (1,8/2,0/2,5/3,0 bensat ja dieselit)
Rajoituksena mutteria saa käyttää korkeintaan neljä kertaa.
Dieselissä paljon vahvemmat vetoakselit ja erilaiset laakerit mutta ei sekään Autodatan mukaan vaikuta vetoakselin mutteriin momenttiin.
Rajoituksena mutteria saa käyttää korkeintaan neljä kertaa.
Dieselissä paljon vahvemmat vetoakselit ja erilaiset laakerit mutta ei sekään Autodatan mukaan vaikuta vetoakselin mutteriin momenttiin.
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Tämä malli kyseessä:
FORD MONDEO III Turnier (BWY) 1.8 16V
Moottorikoodi:
CGBA; CGBB
Rekisteröity:
16.02.2005
Polttoaine:
Bensiini
Teho:
81 kW / 110 hv
Laakeri tosiaan vaihdettu ja uusi mutteri kiristettiin 290 Nm. Pidettiin jarrulla vastaan kiristyksen yhteydessä, asennus hoitui normaalisti ilman erikoisuuksia, rengas kuitenkin pyöri aika tahmeasti sen jälkeen. Luultavasti jarru vähän jumitti niin sen takia tahmeasti pyöri, ei siinä loppuillasta enää jaksettu sitä tukia ja auto otettiin ajoon seuraavana päivänä.
Myöhemmin vanne muuttui tulikuumaksi, ja uuden laakerin puolelta ääntää kun sitä puolta kaarteessa kuormittaa eli viittaa laakerivikaan. Nyt siis pohdinnassa, vedettiinkö laakeri liian tiukalle vai onko jarrun laahaus aiheittanut kaiken.
Jarrun herkistely ensin kokeiluun, loppuuko kuumeneminen ja ääni, jos ei lopu niin laakeri uudestaan vaihtoon. Siksi tuo momentti nyt vähän hakusessa.
FORD MONDEO III Turnier (BWY) 1.8 16V
Moottorikoodi:
CGBA; CGBB
Rekisteröity:
16.02.2005
Polttoaine:
Bensiini
Teho:
81 kW / 110 hv
Laakeri tosiaan vaihdettu ja uusi mutteri kiristettiin 290 Nm. Pidettiin jarrulla vastaan kiristyksen yhteydessä, asennus hoitui normaalisti ilman erikoisuuksia, rengas kuitenkin pyöri aika tahmeasti sen jälkeen. Luultavasti jarru vähän jumitti niin sen takia tahmeasti pyöri, ei siinä loppuillasta enää jaksettu sitä tukia ja auto otettiin ajoon seuraavana päivänä.
Myöhemmin vanne muuttui tulikuumaksi, ja uuden laakerin puolelta ääntää kun sitä puolta kaarteessa kuormittaa eli viittaa laakerivikaan. Nyt siis pohdinnassa, vedettiinkö laakeri liian tiukalle vai onko jarrun laahaus aiheittanut kaiken.
Jarrun herkistely ensin kokeiluun, loppuuko kuumeneminen ja ääni, jos ei lopu niin laakeri uudestaan vaihtoon. Siksi tuo momentti nyt vähän hakusessa.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Tossahan ei oo mitään säätölaakeria, joten mutteria liikaa kirimälläkään et saa laakeria jumiin jos se vaan on oikein prässätty. Kunnolla pohjaan asti olkatukeen ja napa kunnolla laakeriin.
Kannattaa ehkä kokeilla suoraan fillarista jarrupalat irroittettuna pyörän liike, jos yhä tahmea tai epämääränen, niin luultavasti laakeripohjanen ongelma.
Kannattaa ehkä kokeilla suoraan fillarista jarrupalat irroittettuna pyörän liike, jos yhä tahmea tai epämääränen, niin luultavasti laakeripohjanen ongelma.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2841
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Joo ehdottomasti ensin jarrupalat irti ja kokeilee nahistaako pyöriminen vielä.
Laakeri ei tosiaan kiristämällä liian tiukkaan mene pyörimisen kannalta.
Prässillä sen voi kyllä rikkoa jos on painanut väärästä kohtaa sisään.
Ei kai sitä sentään sillä mutterilla vedetty sisään?
Laakeri ei tosiaan kiristämällä liian tiukkaan mene pyörimisen kannalta.
Prässillä sen voi kyllä rikkoa jos on painanut väärästä kohtaa sisään.
Ei kai sitä sentään sillä mutterilla vedetty sisään?
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Ei, kyllä laakeri ja napa painettiin prässillä paikalleen ja oikeista kohdista painettu, vetaria piti mutterilla vähän avittaa että meni loppuun asti paikalleen. Lopuksi sitten mutteri momenttiavaimella, ehkä puoli kierrosta meni kevyesti ja sitten alkoi nopeasti vastustaa ja momentti tosiaan napsahti 290 Nm kohdalla.Taunusautomaatti kirjoitti: 22 Joulu 2025 09:09 Joo ehdottomasti ensin jarrupalat irti ja kokeilee nahistaako pyöriminen vielä.
Laakeri ei tosiaan kiristämällä liian tiukkaan mene pyörimisen kannalta.
Prässillä sen voi kyllä rikkoa jos on painanut väärästä kohtaa sisään.
Ei kai sitä sentään sillä mutterilla vedetty sisään?
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2841
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
tuon ikäisessä voi olla jo jarrusylinterikin jumissa....uus makselee jotain 30eur aeromotorssilla joten ei oo kallis homma...
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Voi kuulostaa tyhmältä mutta kysyn kuitenkin.Larppanen kirjoitti: 22 Joulu 2025 09:57Ei, kyllä laakeri ja napa painettiin prässillä paikalleen ja oikeista kohdista painettu, vetaria piti mutterilla vähän avittaa että meni loppuun asti paikalleen. Lopuksi sitten mutteri momenttiavaimella, ehkä puoli kierrosta meni kevyesti ja sitten alkoi nopeasti vastustaa ja momentti tosiaan napsahti 290 Nm kohdalla.Taunusautomaatti kirjoitti: 22 Joulu 2025 09:09 Joo ehdottomasti ensin jarrupalat irti ja kokeilee nahistaako pyöriminen vielä.
Laakeri ei tosiaan kiristämällä liian tiukkaan mene pyörimisen kannalta.
Prässillä sen voi kyllä rikkoa jos on painanut väärästä kohtaa sisään.
Ei kai sitä sentään sillä mutterilla vedetty sisään?
Siis ensin painettu laakerin ulkokehä paikalleen ilman ulkopuolen laakeria ja nimenomaan laakerikehän ulkopinnasta (eihän siinä tietenkään muuta paikkaa olekaan painaa)..?
Sisäpuolen laakerihan pitää olla paikallaan laakerikehän sisäpuolella sitä laakerikehää painettaessa koska muutenhan sitä ei sinne enää saa.
Jonka jälkeen ulkopuolen laakeri ulkokehään ja pyörännavasta prässillä painaen? Huomioiden tietysti, että lopettaa sen painamisen heti kun pyörännapa pohjaa.
Edelleen, jos noin on tehty niin sitten voi olla kyseessä huonolaatuinen laakeri. Omaan Mondeoon olen vaihtanut etupyöränlaakerit (SKF)
reilu 100 000km sitten. Alkuperäiset kestivät alle 200tkm.
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Nyt en saanut kiinni ajatuksestaMk3Mondeo kirjoitti: 22 Joulu 2025 13:24Voi kuulostaa tyhmältä mutta kysyn kuitenkin.Larppanen kirjoitti: 22 Joulu 2025 09:57
Ei, kyllä laakeri ja napa painettiin prässillä paikalleen ja oikeista kohdista painettu, vetaria piti mutterilla vähän avittaa että meni loppuun asti paikalleen. Lopuksi sitten mutteri momenttiavaimella, ehkä puoli kierrosta meni kevyesti ja sitten alkoi nopeasti vastustaa ja momentti tosiaan napsahti 290 Nm kohdalla.
Siis ensin painettu laakerin ulkokehä paikalleen ilman ulkopuolen laakeria ja nimenomaan laakerikehän ulkopinnasta (eihän siinä tietenkään muuta paikkaa olekaan painaa)..?
Sisäpuolen laakerihan pitää olla paikallaan laakerikehän sisäpuolella sitä laakerikehää painettaessa koska muutenhan sitä ei sinne enää saa.
Jonka jälkeen ulkopuolen laakeri ulkokehään ja pyörännavasta prässillä painaen? Huomioiden tietysti, että lopettaa sen painamisen heti kun pyörännapa pohjaa.
Edelleen, jos noin on tehty niin sitten voi olla kyseessä huonolaatuinen laakeri. Omaan Mondeoon olen vaihtanut etupyöränlaakerit (SKF)
reilu 100 000km sitten. Alkuperäiset kestivät alle 200tkm.
Koitetaan kuitenkin vastata ymmärrettävästi;
Uusi laakeri paikalleen, eli sinne olkatuen pesään, laakerin ulkokehästä painaen, vanhan laakerin ulkokehä oli tuossa apuna eli kaikki voima uuden laakerin ulkokehällä. Tsekkasin että laakeri meni pohjaan asti.
Sitten napaa paikalleen, navan akseli osoitti ylöspäin, eli pinnapultit alaspäin (helpompi näin päin omassa prässissä, kun ei vielä hirveästi aputyökaluja ole). Navan alla vanhan laakerin ulkokehä että pysyi suorassa pystyssä. Sitten olkatuki/laakeripaketti navan akselin päälle ja vanhan laakerin sisäkehää apuna käyttäen painoin uuden laakerin napaan kiinni, kaikki voima uuden laakerin sisäkehällä. Pyörittelin samalla olkatukea ja heti kun hieman tuntui pyörivän nihkeämmin + painemittarin neula alkoi nousta isommille lukemille, lopetin prässäämisen ja tsekkasin että pohjassa on.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Ihan samasta asiasta puhuttiin mutta toisinpäin.
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Eli asiat voikin tehdä eri tavalla mutta lopulta samalla lopputulemalla
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2841
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Larppanen kirjoitti: 22 Joulu 2025 18:18 laakerin sisäkehää apuna käyttäen painoin uuden laakerin napaan kiinni, kaikki voima uuden laakerin sisäkehällä. Pyörittelin samalla olkatukea ja heti kun hieman tuntui pyörivän nihkeämmin + painemittarin neula alkoi nousta isommille lukemille, lopetin prässäämisen ja tsekkasin että pohjassa on.
Pyöriä nihkeämmin? Eikai prässäysvoimalla pitäisi olla pyörimisen kanssa tekemistä kun tuossa ei ole säätölaakeria?
Vai saitko jotenkin pyöriteltyä silloin kun oli 10t voimaa päällä?
Kuinka paljon vaati painetta/voimaa?
Re: Mondeo mk3 - vetarin mutterin momentti?
Kyllä siinä sellainen pieni muutos tuntui pyörintävastuksessa verrattuna siihen kun navan akselilla oli vielä tilaa painua laakerin sisään, kai siinä joku välys kuitenkin on olemassa kaksiosaisessa sisäkehässä ennen kuin napa ja prässi alkaa niitä kunnolla yhteen puristaa -> eli napa pohjaa. En enää tuossa loppuvaiheessa pyörittänyt, vaan katsoin painemittaria että paine nousi johonkin 6-7 tonnin paikkeille ja lopetin siihen. Oliskohan ollut jotain 2-3 tonnia voimaa silloin kun akseli vielä painui laakerin sisään.Taunusautomaatti kirjoitti: 23 Joulu 2025 09:42Larppanen kirjoitti: 22 Joulu 2025 18:18 laakerin sisäkehää apuna käyttäen painoin uuden laakerin napaan kiinni, kaikki voima uuden laakerin sisäkehällä. Pyörittelin samalla olkatukea ja heti kun hieman tuntui pyörivän nihkeämmin + painemittarin neula alkoi nousta isommille lukemille, lopetin prässäämisen ja tsekkasin että pohjassa on.
Pyöriä nihkeämmin? Eikai prässäysvoimalla pitäisi olla pyörimisen kanssa tekemistä kun tuossa ei ole säätölaakeria?
Vai saitko jotenkin pyöriteltyä silloin kun oli 10t voimaa päällä?
Kuinka paljon vaati painetta/voimaa?
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti