Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Tälleen jälkikäteen tarkastelu menossa.
Eli vaihdettiin kaverin 270 tkm ajettuun otsikon mukaiseen Focukseen jakopää- ja moniurahihnasarja. Ei missään mitään merkintää, että ikuna olisi tuota jakoremmiä vaihdeltu. Remmi oli muuten ok, mutta hampaanjäljet oli tullut näkyviin sileelle puolelle ja hammaspuolelta aika lasittuneen näköinen. Vähän piti avittaa, että nokan lukitustyökalu meni paikalleen.
Jakopään osalta jäi mietityttämään kampuran pultin kirrimomentti. Ahkeran googlauksen päätteeksi vedettiin se 100 Nm +90 astetta (varuksi ehkä 100 astetta lopulta). Meniköhän oikein? Uusi pultti tuli sarjan mukana.
Sitten moniurahihna, se oli stretsityyppinen. Ei ohjaustehostinpumppua.
Vanha poikki, uuden sarjassa oli kaksi eri mittaista mukana. Lyhyempi jäi käyttämättä, epäiltiin että se plisi ollut ohjaustehostinpumpulliseen malliin käypä. Pidempi oli pikamittauksen perusteella saman pituinen kuin poikki leikattu ja väännettiin se paikoilleen.
Moottori pörähti hyvin käyntiin, ei outouksia. Jossain kohtaa alkoi moniurahihna huutamaan kuin hullu. Ilmastoinnin kompuran kun laittoi pois päältä niin huuto loppui. Seuraavana päivänä ei huudellut muuten kuin ihan alussa, vaikka kompura oli pois päältä. Sen jälkeen ei huutanut vaikka kompura oli päällä. Sama toistui myöhemmin, ei tietoa onko kiljunut myöhemmin.
Eka stretsihihna itelle vastassa, onko normaalia että kiljuu alkuun ja asettuu sitten uomiinsa, vai voisko olla liian lyhyt/pitkä hihna tullut tuossa sarjassa kun tosiaan toinen turha lyhyempi hihna tuli myös mukana? Asentaessa hihna tuntui kyllä olevan sopiva tuohon, pienellä jumpalla ja neljällä kädellä muljahti paikalleen ilman aputyökaluja räikkää lukuunottamatta.
Eli vaihdettiin kaverin 270 tkm ajettuun otsikon mukaiseen Focukseen jakopää- ja moniurahihnasarja. Ei missään mitään merkintää, että ikuna olisi tuota jakoremmiä vaihdeltu. Remmi oli muuten ok, mutta hampaanjäljet oli tullut näkyviin sileelle puolelle ja hammaspuolelta aika lasittuneen näköinen. Vähän piti avittaa, että nokan lukitustyökalu meni paikalleen.
Jakopään osalta jäi mietityttämään kampuran pultin kirrimomentti. Ahkeran googlauksen päätteeksi vedettiin se 100 Nm +90 astetta (varuksi ehkä 100 astetta lopulta). Meniköhän oikein? Uusi pultti tuli sarjan mukana.
Sitten moniurahihna, se oli stretsityyppinen. Ei ohjaustehostinpumppua.
Vanha poikki, uuden sarjassa oli kaksi eri mittaista mukana. Lyhyempi jäi käyttämättä, epäiltiin että se plisi ollut ohjaustehostinpumpulliseen malliin käypä. Pidempi oli pikamittauksen perusteella saman pituinen kuin poikki leikattu ja väännettiin se paikoilleen.
Moottori pörähti hyvin käyntiin, ei outouksia. Jossain kohtaa alkoi moniurahihna huutamaan kuin hullu. Ilmastoinnin kompuran kun laittoi pois päältä niin huuto loppui. Seuraavana päivänä ei huudellut muuten kuin ihan alussa, vaikka kompura oli pois päältä. Sen jälkeen ei huutanut vaikka kompura oli päällä. Sama toistui myöhemmin, ei tietoa onko kiljunut myöhemmin.
Eka stretsihihna itelle vastassa, onko normaalia että kiljuu alkuun ja asettuu sitten uomiinsa, vai voisko olla liian lyhyt/pitkä hihna tullut tuossa sarjassa kun tosiaan toinen turha lyhyempi hihna tuli myös mukana? Asentaessa hihna tuntui kyllä olevan sopiva tuohon, pienellä jumpalla ja neljällä kädellä muljahti paikalleen ilman aputyökaluja räikkää lukuunottamatta.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2829
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
ei kai ilmastoinnin kompura ole leikkaamassa kiinni....mondeossa kävi niin.
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Saattoi selvitä, Motonetin moniurahihnasarjassa tullut pidempi hihna on 1059 mm pitkä, erikseen myytävä oikean pituinen hihna 1030.
Tuo pidempi on ilman kompuraa olevaan malliin, lyhyempi kompuralla olevaan.
Tuo ei vaan selvinnyt sarjan lisätiedoista, vaan piti selata yksittäin myytäviä hihnoja...
Kompura kyllä saattaa olla elämänsä ehtoopuolella, ei kuulemma höngi kauhean kylmää täyttöhuollonkaan jälkeen. Mutta kunhan tuo kiljunta häipyy, oli kuulemma alkanut huutamaan kesken ajon eikä hiljentynyt kompuran sammutuksellakaan. Eli selvästi liian pitkä hihna luistelee nyt.
Tuo pidempi on ilman kompuraa olevaan malliin, lyhyempi kompuralla olevaan.
Tuo ei vaan selvinnyt sarjan lisätiedoista, vaan piti selata yksittäin myytäviä hihnoja...
Kompura kyllä saattaa olla elämänsä ehtoopuolella, ei kuulemma höngi kauhean kylmää täyttöhuollonkaan jälkeen. Mutta kunhan tuo kiljunta häipyy, oli kuulemma alkanut huutamaan kesken ajon eikä hiljentynyt kompuran sammutuksellakaan. Eli selvästi liian pitkä hihna luistelee nyt.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Ei tosiaan stretsihihnoista mitään kokemusta ole, ihmettelinkin että miksi mukana tuli asennukseen työkalut kun meni samaan tapaan paikalleen kuin tiukahko kiilahihna. Tuo ~3 cm ylimääräinen pituus selittää kyllä asian, ei varmaan oikean pituinen yhtä helpolla paikoilleen sujahda 
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Toi stech-hihna tosiaan pitäs olla oikeen pitusena aika tiukka vetää paikolleen. Asennus vähän samoin ku polkupyörän (vanhan Jopon
) ketju eli laitat muiden pyörien kohdilta jo "rattailleen" ja kampuran päästä viimesenä kääntäen samalla kampuran päästä. Tossa kohtaa ois hyvä olla se erikoistyökalu, sellanen peukalon kokonen kynsi joka estää hihnaa karkaamasta kampuransiimapyörältä. Ilman työkaluu on vaarana että remmi menee rikki tai jotkut on vissiin saanu hihnapyörästäki palan lohkastua 
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Juu tuoleen se liian pitkä meni paikalleen ilman työalua, eli kampiakselin pyörän päälle pyöräyttämällä. Vähän piti vesipumpun pyörälle takaisin painella välissä kun siitä meinasi lipsua pois paikoiltaan.
Kaveri nyt vaihtelee omassa tallissaan sen oikean pituisen hihnan, työkalun kanssa. Jossain juutuubi-pätkässä löysytettiin myös laturia että sai enemmän löysiä hihnan laittoon, eli laturi yläpäästä irti ja alapulttia löysällä ja sitten laturia alaspäin niin paljon kun saa. Taisi mennä ilman työkalua tuolla tapaa, en katsonut ihan tarkkaa..
No eiköhän tuo ilmottele miten meni vai menikö
Kaveri nyt vaihtelee omassa tallissaan sen oikean pituisen hihnan, työkalun kanssa. Jossain juutuubi-pätkässä löysytettiin myös laturia että sai enemmän löysiä hihnan laittoon, eli laturi yläpäästä irti ja alapulttia löysällä ja sitten laturia alaspäin niin paljon kun saa. Taisi mennä ilman työkalua tuolla tapaa, en katsonut ihan tarkkaa..
No eiköhän tuo ilmottele miten meni vai menikö
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Noniin, kampuran pultti ilmeisesti kirrattiin tarpeeksi, kun ei ole ainakaan vielä levinnyt.
Moniurahihnakin vaihdettu oikean pituiseen ja nyt kuulostaa hiljaiselta. En tuota itse vaihtanut, mutta neuvoin irrottamaan laturin ylemmät pultit ja alinta löysälle, laturia sitten alaspäin niin paljon kuin saa ja hihna paikalleen.
Kuulemma meni todella helposti paikoilleen tuolleen, laturinkin sai suht helpolla väännettyä takaisin paikoilleen.
Moniurahihnakin vaihdettu oikean pituiseen ja nyt kuulostaa hiljaiselta. En tuota itse vaihtanut, mutta neuvoin irrottamaan laturin ylemmät pultit ja alinta löysälle, laturia sitten alaspäin niin paljon kuin saa ja hihna paikalleen.
Kuulemma meni todella helposti paikoilleen tuolleen, laturinkin sai suht helpolla väännettyä takaisin paikoilleen.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Muistelisin että virallinen momentti 60Nm+90ast. joten 100Nm alkukiristyksellä ainaki pysyy kiinni, seuraavalla remmin vaihtajalla vaan täytyy olla papua ranteissa tai hyvä pulttimopo
Vähän mutua mutta ton uudemman version 1.25:ssa piti nokkapyörätki vetää 45 ast. momentin lisäksi, mutta en paa päätäni pantiksi miten 1.6 kohdalla.
Tehtiin joskus siis MK7 Fiestaan opiskelijakaverin autoon jakopää, joka oli 1.25 litranen "tarra-Duratec".
Tehtiin joskus siis MK7 Fiestaan opiskelijakaverin autoon jakopää, joka oli 1.25 litranen "tarra-Duratec".
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
Noita momentteja + asteita oli kyllä ainakin kolmea-neljää erilaista tarjolle tälle moottorille mitä foorumeita kahlailin, tai ainakin sen eri versioille/automalleille. Sellainen viidakko, että oli pakko arpoa joku ja mielellään sieltä ylärekisteristäduckworth kirjoitti: 09 Joulu 2025 11:26 Muistelisin että virallinen momentti 60Nm+90ast. joten 100Nm alkukiristyksellä ainaki pysyy kiinni, seuraavalla remmin vaihtajalla vaan täytyy olla papua ranteissa tai hyvä pulttimopoVähän mutua mutta ton uudemman version 1.25:ssa piti nokkapyörätki vetää 45 ast. momentin lisäksi, mutta en paa päätäni pantiksi miten 1.6 kohdalla.
Tehtiin joskus siis MK7 Fiestaan opiskelijakaverin autoon jakopää, joka oli 1.25 litranen "tarra-Duratec".
Mutta yllättävän helposti tuo kyllä kiristyi, kampiakselin lukitustappi ja 5. vaihde päällä + kaveri painamassa jarrua. Ja metrinen vääntövarsi.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Focus 1.6 bensa manuaali 2011 jakopää + moniurahihna
,
Muutoin, jos työkalua ei ole, täytyy sellainen keksiä. Nippusidettä ja rieputaitosta ainakin käytetään hihnan paikoilleen muljauttamiseen.
Kyllä varmasti pysyy. Tuo menee vielä perustyökaluilla - 1.0 Ecoboost onkin sitten jo kovempi pähkinä.Larppanen kirjoitti: 09 Joulu 2025 12:18 Mutta yllättävän helposti tuo kyllä kiristyi, kampiakselin lukitustappi ja 5. vaihde päällä + kaveri painamassa jarrua. Ja metrinen vääntövarsi
Hyvä tietää, että tuon uudemman korimallin 1,6 moniura menee noin paikoilleen.Larppanen kirjoitti: 09 Joulu 2025 08:02 Moniurahihnakin vaihdettu oikean pituiseen ja nyt kuulostaa hiljaiselta. En tuota itse vaihtanut, mutta neuvoin irrottamaan laturin ylemmät pultit ja alinta löysälle, laturia sitten alaspäin niin paljon kuin saa ja hihna paikalleen.
Kuulemma meni todella helposti paikoilleen tuolleen, laturinkin sai suht helpolla väännettyä takaisin paikoilleen
Muutoin, jos työkalua ei ole, täytyy sellainen keksiä. Nippusidettä ja rieputaitosta ainakin käytetään hihnan paikoilleen muljauttamiseen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex