Sierra DOCH 2.0 -viritys mieteskelyä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Sierra DOCH 2.0 -viritys mieteskelyä

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

Eli olis tuommoinen -91 sierra kaverilla, pitäis vähän kartottaa tietoa enemmän.

Autossa on nyt noin 150hp, konehan on tehty kuulemma uudestaan briteistä tilatuilla kamoilla.
Autossa on kuulemma "viri"-kansi? Olisin nyt halukas tietää, että onko tuommoista viri-kantta saamassa briteistä?

Kiiremmät nokat, marteliuksen -peltisatsi ja 2.5" -putkisto.
Sitten lisärikastusboksi (smt6), joka tulee täyskaasulla peliin.

Imusarja kuulemma ahdistaa nyt? Käykö, jonkun muun foortin imusarja tuohon koneeseen?
Vai pitääkö semmoinen itse tehdä.

Mites se menikään, lyhyt imusarja -> hyvä kaasuvaste, mutta tukehtuu helposti?
Mites pitkä imusarja teki?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Minun mielestä Lyhyt imusarja 'hengittää' paremmin isoilla kierroksilla (riippuen halkaisijasta), alakierrosvääntö ei taida olla kaikista paras lyhyellä sarjalla. Pitkällä sarjalla ~päinvastoin. Tosin sekin voi hengittää kierroksilla hyvin. Joku voi varmaan kertoa miten asia oikeasti on.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Niinhän se on, pitkällä imusarjalla tulee vääntöä lisää, koska seos saa hyvän virtaavuuden pidemmällä matkalla ja näin alakierroksilla vääntöä, koska pidemmällä sarjalla säilyy se virtaavuus paremmin imuventtiilin kiinniollessa kuin lyhyellä. Vai puhunko täysin höpöjä? :P
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

Että mielellään kannattaisi tehdä pitkä imusarja, kyseiseen autoon vai?

Autossa on nyt kyllä poppivehkeet, jotka tuovat painoa, joten vääntöä kyllä tarvittaisiin.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

No sen ainakin tiedän, että pidemmällä sarjalla tulee parempi vääntö ja epäilisin syyksi tuota mitä edellisessä viestissä sanoin, mutta en syystä 100% varma ole.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Niinhän se on, pitkällä imusarjalla tulee vääntöä lisää, koska seos saa hyvän virtaavuuden pidemmällä matkalla ja näin alakierroksilla vääntöä, koska pidemmällä sarjalla säilyy se virtaavuus paremmin imuventtiilin kiinniollessa kuin lyhyellä. Vai puhunko täysin höpöjä? :P
Huom. ruiskupeleissä seos ei saa hyvää virtaavuutta (nopeutta) vaan pelkästään ilma.

ainakaan näin suorasuihkutuksessa.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Niin, seos/ilma, riippuen ruisku vai kaasari peli.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jaakko85 kirjoitti: Huom. ruiskupeleissä seos ei saa hyvää virtaavuutta (nopeutta) vaan pelkästään ilma.

ainakaan näin suorasuihkutuksessa.
Se vaikuttava asiahan on juuri se ilman virtausnopeus, kun pytty saadaan täyteen ilmaa niin suihkaistaa ilmamäärälle sopiva annos bensaa joukkoon

Eli samat säännöt koskee kaasaria ja ruiskua, erona vaan että kaasarissa imusarjaan menevä seos sisältää jo valmiiksi bensan, ruiskussa se "lisätään" vasta myöhemmin
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kaasarimalleissa pitää vielä bensa/ilma saada sekoittumaan keskenään, eli jonkinlainen pyörteily olisi ilmeisesti hyvä saada aikaan.
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

Hmm..

Eli materiaali saa olla sileä sisältä esim. alumiiniä, että ilma virtaa nopeasti?

Mikä on sitten pitkän imusarjan "putkien" pituus? entä lyhyen?

Varmaan, kannataisi ostaa samallainen imusarja ja ottaa siitä laipat?

Mites tuota, entäs se imusarjan "kammio", http://www.saab.1g.fi/turbo16/projekti/ ... usarja.jpg

esim. tuollainen mikä on turbo-saabeissa, onkohan tuo järkevä imusarja?
Kuulemma riittää ja virtaa hyvin.

Pitäisikö imusarjan "putkien" olla yhtä pitkiä ?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei sitä alumiinistä kannata itse ruveta tekemään, sopivasta metalliputkesta. Ja niin kauan se saa olla sileäreunaista kunnes tulee suuttimien kohta siitä eteenpäin sitten sellaista rösöä

Ja putkethan tietysti pitää olla samanmittaisia ja virtausarvoiltaan samanlaisia eli yhtä jyrkkiä mutkia yms
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

VesQ kirjoitti:Ei sitä alumiinistä kannata itse ruveta tekemään, sopivasta metalliputkesta. Ja niin kauan se saa olla sileäreunaista kunnes tulee suuttimien kohta siitä eteenpäin sitten sellaista rösöä

Ja putkethan tietysti pitää olla samanmittaisia ja virtausarvoiltaan samanlaisia eli yhtä jyrkkiä mutkia yms
Milläs sen pinnan saa rösöiseksi? Röseisyyshän estää pisaroitumista?
Olikos hyvä ottaa mallia jostain muusta foortin imusarjasta?
Eikös putken koko saisi olla yhtä iso kuin kannen kolo?

Samalla kun on pelkkä laippa, saisi kohdistetuksi imusarjan ja kannen kolot :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Eihän sinne kannata mitään röpelöä alkaa virittämään. sitäpaitsi siihen mihin suuttimen kärki loppuu alkaa yleensä myös jo imukanava, eli suutin ei välttämättä ole enää imusarjassa.

Pisaroituminen ei taida olla hirveä ongelma ruiskuautoissa ?

Niin ja kylläkai se alumiinista kannattanee tehdä jos on vaan mahdollisuus siihen.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

kuinkas järeitä haulikoja löytyy,jos olis rihlattua mallia tarpeeksi isot piiput niin sais kierrettä virtaukseen jo lähdöstä asti :lol:
ei sieltä mitään junia t...
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

Niin mikä olisi hyvä putkien pituus ja koko ?

Minkäs mahtaa olla normi 2.0L Doch:ssa puristussuhde? -91 katissa?

Varmaan olis parempi heittää sinne 11 pintaan?

Mitkä männät olisi hyvät?
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

janzamar kirjoitti:kuinkas järeitä haulikoja löytyy,jos olis rihlattua mallia tarpeeksi isot piiput niin sais kierrettä virtaukseen jo lähdöstä asti :lol:
Toihan on yks urbaani-homma, että sais valmiiksi kierteet sinne virtauksen parantamiseksi, onko mitään faktaa olemassa? samaan urbaani juttuun voi lisätä tuon pisaroitumisen?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mandoliini kirjoitti: Toihan on yks urbaani-homma, että sais valmiiksi kierteet sinne virtauksen parantamiseksi, onko mitään faktaa olemassa? samaan urbaani juttuun voi lisätä tuon pisaroitumisen?
Ruiskupelissä on turhaa se ilman pyörteily kun ilmaa ja bensaa ei sillätavoin tarvi sekotella.

Kaikissa sierran 8V Dohc moottoreissa on puristussuhde 10.3:1

Imusarjan mitoituksen laskemiseen en osaa sanoa kaavaa, mutta muistelisin joskus nähneeni netissä jonkun ohjelman jolla pystyi jotain suuntaa-antavaa laskemaan, en vaan löytänyt sitä :?

Aloin nyt sitten miettimään että voiko se imusarja todellakin alkaa ahdistamaan jo noin helposti ?
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

Jaakko85 kirjoitti: Aloin nyt sitten miettimään että voiko se imusarja todellakin alkaa ahdistamaan jo noin helposti ?
Kyllähän se isompi pitäisi olla aina parempi?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

Kuinka iso on vakio bensanpaineensäädin 2.8bar?

Mitenköhän tuo bensapumppu mahtaa olla mitotettu?

Eipä taida olla moni tuota 2.0 DOCH:a piristänyt :x

Onko tietoa, paljonko vakio kansi, vakio seeteillä ja venoilla virtaa?
janne75
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2005 21:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Erilliset läppärungot+megasqruit paras vaihtoehto.

läppärungot saa tehtyä vaikka vanhoista tuplista.
Viimeksi muokannut janne75, 25 Maalis 2007 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mandoliini
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Maalis 2005 18:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mandoliini »

janne75 kirjoitti:Vakio ruiskun runko riittää ainakin 178hp. Dynossa ajettu.

Erilliset läppärungot+megasqruit paras vaihtoehto.

läppärungot saa tehtyä vaikka vanhoista tuplista.
Tämä selvä.

Ei olis kuvaa tuosta home-made läppärungosta :roll:
janne75
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2005 21:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Mandoliini kirjoitti:
Ei olis kuvaa tuosta home-made läppärungosta :roll:
Kuvaa ei ole, mutta se on valmiina saman näköinen kuin ostetutkin läppärungot.

Purat vaan (hyvistä) kaasareista kaikki osat pois paitsi kaasuläpät. Suuttimille poraat reiät ja kierteet niihin. Suuttimet kiinni ja bensaramppi niille. Kaasuläpän asennontunnistin jompaan kumpaan kaasariin.
Punainen maali päälle.

Läppärungot tehty.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

janne75 kirjoitti:Punainen maali päälle.
:D :D
Vastaa Viestiin