S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
joonash
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Syys 2020 17:34

S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja joonash »

S-max bensa ecoboost 2.0 (176kw) 2011. Ajettu 135tkm. 15tkm sitten vaihdettu tehdashuollettu moottori ja turbo.
Taustaa: 1/2021 vaihdettu polttoaineen korkeapainepumppu, koska ei kehittänyt riittäviä paineita (Marmorilla totesivat myös, että siirtopumppu toimii). Tämä ilmeni käynnistymisongelmina. Auto käynnistyi ja sammui heti useamman kerran. Sitten lähti käyntiin paljon yskien, jonka jälkeen kävi kyllä nätisti tyhjäkäyntiä. Tällöin oli ongelmana kovemmassa kiihdytyksessä täysi auton hyytyminen.

Nyt kuukautta myöhemmin ilmenee täysin samanlainen käynnistymisongelma, mutta kovemmassa kiihdytyksessä (automaatti vaihtaa pienempää sisään) kierrokset nousevat, mutta auto kiihtyy todella hitaasti. Myös ajoittaista nykimistä tasakaasulla ajettaessa. Tyhjäkäynti edelleen normaali. Kevyessä kaupunkiajossa kiihtyy/kulkee hyvin. Mikäli osaan forscania tulkita niin fuel rail pressure oli jatkuvasti tyhjäkäynnillä/ajossa 6.5bar luokkaa. Ainoastaan alamäessä moottorijarrulla nousi n 10bariin (?).
Vikakoodeja: P2187, P0300, P0301, P0302, P0303, P1169, B1029.

Huomioita, joilla ei välttämättä mitään yhteyttä asiaan:
-Auto on nyt alkanut jonkin verran purkaa akkua.
-Lohkolämmitin asennettu 12/2020 ja öljynvaihtohuolto tehty vastikään 2/21.
-Auto kuluttaa kaupunkiajossa todellisena kulutuksena n. 14l 98:a. Matka-ajossa n. 8l/100km.
EDIT: -Tässä pakkasilla käynnissä olevan auton päältä lumia putsatessa on pari kertaa tullut lievää bensan hajua.

Voiko korkeapainepumppu olla heti toista kertaa rikki ja mikä sitä rikkoo jos näin olisi? Muita ehdotuksia?
Viimeksi muokannut joonash, 12 Maalis 2021 07:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
saksoboy
Viestit: 1065
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Juu en tarkkoja railin paineita kyseisestä koneesta tiedä mut kyllähän omasta mielestä paineet pitäis olla ainakin luokkaa 100 - 150 baaria.
Eikös sen pitäisi ilmoittaa paineet muodossa Kpa?
"harder" is not a very good safeword
joonash
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Syys 2020 17:34

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja joonash »

Käytin Mek*******lla tänään vianetsinnässä. Totesivat, että öljyn seassa haiskahtaa bensa. Kuulemma kunnollisella koeajolla (antoivatko sitten reilusti kenkää?) alkoi taas vääntää kierrosten noustessa. Toistaiseksi auto toimii siis normaalisti. Ohjeistivat seurailemaan tilannetta. Sanoivat myös, että korkeapainepumppu toimisi normaalisti. Käynnistysongelmaan eivät näillä tiedoilla osanneet ottaa kantaa.
Miksi öljyn sekaan sitten pääsee bensaa? Epäilivät mahdollisia lyhyitä ajomatkoja ja kylmiä kelejä. En osaa sanoa. Osaako joku muu? Miksi vuoden vanhassa koneessa pääsisi näin käymään?
Unohdin alkuperäiseen ilmoitukseen laittaa huomion, että lisäsin lauantaina vian ilmaantuessa polttoaineen sekaan Red Linen järjestelmää puhdistavan aineen. Niiden tehosta taidetaan olla montaa mieltä.

Railipaineet oli joo alun perin kPa, mutta vaihdoin ne bareiksi sovelluksessa, kun marmoritiskilläkin bareja käyttivät.
Myllynen
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Marras 2019 10:14

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Myllynen »

Itsellä vähän samaa vikaa 1.6 ecoboost 2014vm ja 140000km ajettu. Saitko selville mikä oli vikana? Oon vaihtamassa korkeapaine pumppua aluksi. Oliko suuttimet kunnossa?
mylika1
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Kesä 2023 02:11

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja mylika1 »

1,6eb Mondeo ajettu 201tkm vähän saman tyyppiset oireet... Tuliko näihin ikinä ratkaisua?
fjord-smax
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Loka 2025 17:48

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja fjord-smax »

Samanlainen vika täällä:
Ford S-Max 2.0 TDCI vuosimallia 2011, TYWA 115 hp. Ajettu 317 000 km.
Auto nykii matalilla kierroksilla (alle 2 000 rpm) ja täyskaasukiihdytyksessä tulee seuraavat vikakoodit: P1168 ja P1169. Ja mittaristoon syttyy Engine Malfunction oranssi varoitusvalo, tehot katoavat (limp mode).

Kysymys, auttaisiko Fuel Rail Pressure Sensor, polttoainepaineen anturin vaihto tähän vikaan? Vai onko kyse suutinviasta, mitään muita vikakoodeja ei ole.

Olen vaihtanut tähän mennessä: MAF ja moottorin ilmansuodatin. Tarkastanut manuaalisesti, että putket ja letkut paikoillaan, ei näkyviä vuotoja tai irronneita liitoksia. Vikaan näillä toimenpiteillä ei vaikutusta.

Kysymys, jos paineanturin vaihto olisi oikea toimenpide, mikä sellaisen osanumero voisi olla? Moottorin tyyppi on
TYWA, 85 kW. Löysin anturin moottorin polttoainelinjasta, mutta siinä olevalla numerosarjalla tai viivakoodilla ei löydy mitään varaosaa.
Anturi on ulkonäöltään tämän osan kaltainen: https://www.motonet.fi/tuote/polttoaine ... t=28-01524
Kuva moottoritilasta: https://ibb.co/kspsm7zv, huomaa Citroen ja Peugeot merkinnät polttoainelinjan rungossa!
Taunusautomaatti
Viestit: 2796
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kokeilepa mielenkiinnosta tuota chatgpt....siihen kun copypastasi tuon kysymyksesi niin se sanoopi....


************************chatgpt sanoo***********************
Ford S-Max 2.0 TDCI vuosimallia 2011, TYWA 115 hp. Ajettu 317 000 km. Auto nykii matalilla kierroksilla (alle 2 000 rpm) ja täyskaasukiihdytyksessä tulee seuraavat vikakoodit: P1168 ja P1169, mikähän vikana



Hyvä kysymys — nämä vikakoodit **P1168** ja **P1169** ovat melko tyypillisiä Ford 2.0 TDCi -moottoreille (erityisesti TYWA/Euro 5 -versiossa).
Puretaan tämä vaiheittain:

---

### 🔍 **Vikakoodien merkitykset (Ford-spesifisesti)**

| Koodi | Selitys (Ford) | Kuvaus |
| --------- | ------------------------------------------------------------ | --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
| **P1168** | *Fuel Rail Pressure Sensor In Range But Lower Than Expected* | Moottorinohjaus havaitsee, että polttoaineen kiskopaine on liian matala verrattuna ohjearvoon. |
| **P1169** | *Fuel Rail Pressure - Regulation Control* | Järjestelmä ei pysty pitämään polttoainepainetta ohjearvoissa; ero mitatun ja halutun paineen välillä on liian suuri. |

---

### ⚙️ **Todennäköisimmät syyt**

Nämä koodit viittaavat lähes aina **polttoainejärjestelmän paineenhallintaongelmaan**, erityisesti **rail-paineen** muodostuksessa. Tyypillisimpiä syitä:

1. **Korkeapainepumppu (HP pump) alkaa kulua**

* 317 000 km kohdalla tämä on yleinen.
* Pumppu ei enää tuota riittävästi painetta kuormituksessa → P1168/P1169.

2. **Vuotava tai jumiutuva paineensäätöventtiili (IMV / SCV / Fuel metering valve)**

* Sijaitsee korkeapainepumpun päässä.
* Jos venttiili jumittaa auki tai vuotaa, paine laskee etenkin täyskaasulla.

3. **Vuotava injektori (paluuvirtaus liian suuri)**

* Yksi tai useampi suutin päästää liikaa polttoainetta takaisin paluupuolelle → paine laskee railissa.
* Oire: nykiminen, huono käynnistyvyys lämpimänä, musta savu kiihdyttäessä.

4. **Polttoainesuodatin tukossa tai ilma polttoainejärjestelmässä**

* Liian korkea vastapaine tai ilmakuplat alentavat rail-painetta.
* Tarkista suodattimen vaihtoajankohta.

5. **Polttoaineen paineanturi (Fuel rail pressure sensor)**

* Harvemmin vikaantuu, mutta voi antaa väärää tietoa.

---

### 🧰 **Suositeltu vianetsintäjärjestys**

1. ✅ **Tarkista polttoainesuodatin** (vaihda, jos epäilys tai yli 30 000 km vanha).
2. 🔧 **Tarkkaile rail-paineen arvoa** OBD-laitteella:

* Tyhjäkäynti: n. 250–300 bar
* Kevyt kuormitus: 600–800 bar
* Täyskaasu: jopa 1500 bar
Jos haluttu (desired) ja mitattu (actual) eroavat >200 bar → ongelma pumpussa, venttiilissä tai suuttimissa.
3. 💧 **Tee suuttimien paluuvuotomittaus** → jos yksikin vuotaa selvästi enemmän, se on todennäköinen syyllinen.
4. ⚡ **Tarkista IMV-venttiilin toiminta** (puhdista tai vaihda tarvittaessa).
5. 🧩 Jos mikään edellisistä ei korjaa, **HP-pumpun kuluminen** on todennäköisin syy.

---

### 🧭 **Yhteenveto**

| Oire | Todennäköinen syy |
| --------------------------- | ----------------------------------------------- |
| Nykiminen alle 2000 rpm | Rail-paineen vaihtelu → IMV tai injektorit |
| P1168 ja P1169 täyskaasulla | Pumpun tai IMV:n kyvyttömyys ylläpitää painetta |
| Korkea kilometrimäärä | Kuluminen pumpussa tai suuttimissa |

---

💡 **Nopea testi:**
Jos vaihdat polttoainesuodattimen ja oire lievenee hetkellisesti → painepuoli toimii rajalla ja pumppu alkaa olla loppu.

---

Haluatko, että laadin **kaavion polttoainejärjestelmästä (IMV, rail, anturit ja suuttimet)** niin näet visuaalisesti missä vika todennäköisesti on?

********************
fjord-smax
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Loka 2025 17:48

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja fjord-smax »

Kiitos kattavasta vastauksesta, AI vie kyllä vähän foorumien ideaa. Vaikka jostain kait senkin täytyy opetusdatansa saada?

Vaihdoin lopulta vain MAF sensorin alkuperäiseen käytettyyn purkuosaan ja auto alkoi sen jälkeen toimia taas normaalisti. Seurataan tilannetta ja oliko kaikki vain siitä johtuvaa. PA filtterin vaihto ei vaikauttanut mitään asiaan.
Taunusautomaatti
Viestit: 2796
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: S-max käynti- ja kiihdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Noissa vika koodeissa on se ongelma että vika ei välttämättä ole ko osassa vaan oire vaan ilmenee siinä osassa.
Eli tekoälyn lisäksi tarvitaan sitä maalaisälyäkin....mutta hyvää vinkkiä saa AI hommista
Vastaa Viestiin