1.5TDCi Öljynpaine
1.5TDCi Öljynpaine
Tuossa kolmisen vuotta sitten tuli ostettua Ford Focus 1.5TDCi 200tkm ajettuna automaattilootalla. 40tkm meni nätisti öljyjä vaihtamalla ilman kummempia vikoja.Silloin motarilla ajellessa syttyi öljynpainevalo ensimmäistä kertaa, auto sivuun ja äkkiä sammuksiin.
Öljyntason tarkistuksen ja 0.5l lisäämisen jälkeen kovaa ajoa varmaan 10tkm ajan ilman kyseistä ongelmaa. Sitten teki vastaavan tempun uudestaa, taas moottoritiellä noin 80km ajon jälkeen, sama homma, mutta öljyä ei täytynyt lisätä. En kummemmin silloin jaksanut alkaa asiaa selvittelemään, vaikka olisi varmaan kannattanut.
Nyt mittarissa alkaa olemaan jo 260tkm, ja tänään sama ongelma kahdesti. Ensin matkalla Helsinkiin noin 80km matkan jälkeen, jäähdyttely ja matkan jatko. Helsingissä vietin aikaa noin 5h ja lähdin paluumatkalle. 100km matkan jälkeen uudestaan väläytti valon tauluun, ja tällä kertaa ajelin sen sammuksiin. Pysyi noin 20 sekuntia päällä, jonka jälkeen sammui, eikä syttynyt uudestaan.
Mitä tässä kannattaisi ekana tehdä?
Auto alkanut myös nykimään ajaessa satunnaisesti, enemmän lämpimillä säillä. Mietin, että olisiko laatikossa häikkää, kun kierrokset nousee nykimisen tahtiin ~100rpm. Laatikkoon ei huoltokirjan mukaan ole koskaan vaihdettu öljyjä.
Öljyntason tarkistuksen ja 0.5l lisäämisen jälkeen kovaa ajoa varmaan 10tkm ajan ilman kyseistä ongelmaa. Sitten teki vastaavan tempun uudestaa, taas moottoritiellä noin 80km ajon jälkeen, sama homma, mutta öljyä ei täytynyt lisätä. En kummemmin silloin jaksanut alkaa asiaa selvittelemään, vaikka olisi varmaan kannattanut.
Nyt mittarissa alkaa olemaan jo 260tkm, ja tänään sama ongelma kahdesti. Ensin matkalla Helsinkiin noin 80km matkan jälkeen, jäähdyttely ja matkan jatko. Helsingissä vietin aikaa noin 5h ja lähdin paluumatkalle. 100km matkan jälkeen uudestaan väläytti valon tauluun, ja tällä kertaa ajelin sen sammuksiin. Pysyi noin 20 sekuntia päällä, jonka jälkeen sammui, eikä syttynyt uudestaan.
Mitä tässä kannattaisi ekana tehdä?
Auto alkanut myös nykimään ajaessa satunnaisesti, enemmän lämpimillä säillä. Mietin, että olisiko laatikossa häikkää, kun kierrokset nousee nykimisen tahtiin ~100rpm. Laatikkoon ei huoltokirjan mukaan ole koskaan vaihdettu öljyjä.
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
En nyt tiedä mikä laatikko kyseessä mutta PS laatikossa öljynvaihtoväli 60tkm.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
8-vaihteinen ”DSG”, ei ole Fordin laatikkojen nimitykset tiedossa itselläni.NiceMan kirjoitti: 24 Loka 2025 09:16 En nyt tiedä mikä laatikko kyseessä mutta PS laatikossa öljynvaihtoväli 60tkm.
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Öljynpainehan ei kasva lisäämällä öljyä koneeseen, mutta kun valo on kuitenki jo syttynyt, niin öljynpaineiden mittaus voisi olla seuraava steppi. Toki kannattaa eka kattoo kaikki helpot potentiaaliset "painepuolen" vuotopaikat, kuten öljynsuodatin että kunnolla kiinni jne.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Öljynpaineiden mittauksesta lähtisin myös ensin liikkeelle. Tarkastaahan toi kannattaa jotta säästyy pahemmalta. Laittaa vaikka erillinen mittari kiinni josta näkee tilapäisesti mitkä todelliset paineet ajossa. En ole kuullut että näiden öljynpaineantureissa olisi ollut vikoja. Puoli litraa vajaa ei pitäisi vielä sytyttää valo ajossa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Jos siinä on 8 vaihdetta eteenpäin, niin se on kyllä momentinmuunninvaihteisto 8F35 eikä kaksoiskytkin ( vrt VW:n DSG).
Vaihteet valitaan kiekosta, eikö vain?
Ja kyllä vaihteiston öljynvaihtokin kannattaa tehdä - lievä nykiminen saattaa poistua sillä. (Vaikka Ford nimittääkin öljyjä "ikuisiksi").
Moottoriöljyistä: onkohan autossa öljyntason varoitin? Mitenkähän se varoittaa?
Viimeksi muokannut yritäedes, 24 Loka 2025 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Ymmärsin että kyseessä mk3 Focus. Tämän voisi kysyjä tarkentaa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Unohtui näköjään laittaa, eli 2019 MkIV.Focus_2.0 kirjoitti: 24 Loka 2025 17:49 Ymmärsin että kyseessä mk3 Focus. Tämän voisi kysyjä tarkentaa.
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Kiekosta valitaan. Kävin kyselemässä laatikköljyn vaihtoa öljypisteeltä, niin siellä sanoivat 8-vaihteiseksi DSG-kaatikoksi. Vaihtohintakin oli mitä mukavin 350€ huuhtelun kanssa.yritäedes kirjoitti: 24 Loka 2025 14:07Jos siinä on 8 vaihdetta eteenpäin, niin se on kyllä momentinmuunninvaihteisto 8F35 eikä kaksoiskytkin ( vrt VW:n DSG).Juustus kirjoitti: 24 Loka 2025 12:46
8-vaihteinen ”DSG”, ei ole Fordin laatikkojen nimitykset tiedossa itselläni.
Vaihteet valitaan kiekosta, eikö vain?
Ja kyllä vaihteiston öljynvaihtokin kannattaa tehdä - lievä nykiminen saattaa poistua sillä. (Vaikka Ford nimittääkin öljyjä "ikuisiksi").
Moottoriöljyistä: onkohan autossa öljyntason varoitin? Mitenkähän se varoittaa?
Öljytasosta varoittaa ilmoituksella ”moottoriöljyn määrä liian alhainen” tai jotain sinne päin, tänäkin tullut testattua, kun ostettaessa tiputteli propun välistä öljyä.
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Eikös näissä ole juuri edellä mainittu 8F 8v momentinmuunnin aski?
Juutuubin mukaan näyttää olevan tyhjennysproppu ja pari kertaa tyhjennys/täyttö..
Juutuubin mukaan näyttää olevan tyhjennysproppu ja pari kertaa tyhjennys/täyttö..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Kannattaisko kuitenki selvittää eka se öljynpaineen tilanne sen sijaan että arpoo onko siellä DCT- vai momenttimuunninloota? 
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Onko siis niin, että öljyvalo alkoi syttyä edellisen öljynvaihdon jälkeen? Muistaakseni tuossa manuaalivaihteisessa on öljynsuodattimessa ylä- ja alapää erilaiset. Automaattivaihteisessa suodatin on erilainen.Voisiko väärä tai väärinpäin asennettu öljynsuodatinpanos jotenkin aiheuttaa tuota? Kannattaisiko vaihtaa öljynsuodatin ja vaikka öljytkin siinä samalla?
PS. Kuvista katsoen on käsivalintaisen suodatinpanos niin paljon paksumpi, että sitä tuskin saa kapeampaan koteloon (automaatti) tungettua...
PS. Kuvista katsoen on käsivalintaisen suodatinpanos niin paljon paksumpi, että sitä tuskin saa kapeampaan koteloon (automaatti) tungettua...
Viimeksi muokannut yritäedes, 29 Loka 2025 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Niin, onkos näissä jo öljynkiertoa ohjattu solenoideilla? En kyseistä konetta tunne, mutta joskus tuli Peugeot diesel-koneella nosturille, vikakuvauksella "öljypaine suositeltua alhaisempi" ja ongelma korjaantui uusimalla magneettiventtiili, toki tossa tapauksessa oli tullut vikakoodi ja taisi moottorinvikavaloki palaa. Tämä vain spekulointia.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.5TDCi Öljynpaine
Solenoidista tai paineenrajoitusventtiilistä en tiedä, mutta tuolla on kuvia koko suodatinjalasta ja jäähdyttimestä:
https://ebay.us/m/OT7rrl
Öljynpaineanturi näyttäisi olevan suoraan suodattimen jalassa. Mutta tiivisteet lohkoa vasten on aika ohuita ja mutkaisia. Ja vikahan ilmenee yleensä pitkän ajon jälkeen, kun dieselin lohko viimein lämpiää kunnolla.
Täyttä spekulointia tämäkin.
https://ebay.us/m/OT7rrl
Öljynpaineanturi näyttäisi olevan suoraan suodattimen jalassa. Mutta tiivisteet lohkoa vasten on aika ohuita ja mutkaisia. Ja vikahan ilmenee yleensä pitkän ajon jälkeen, kun dieselin lohko viimein lämpiää kunnolla.
Täyttä spekulointia tämäkin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex