Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22 Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Samaa mieltä pelaa ehdottomasti paremmin kuin A8. Eikä voi verrata edelliseen powershift vaihteistoon. Tämän uuden ongelmat tulee vasta vuosien päästä vastaan.birkku kirjoitti: 19 Syys 2025 13:22Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22 Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ajoin 60tkm mk4 2.0 ecoblue A8:lla, ei siitä suurempia murheita ollut. Vähän nykiviä vaihtoja oli mutta toimi kyllä. En isompaa eroa huomannut ZF:n 8-vaihteiseen jota BMW käyttää. Eipä ollut sekään mikään ihmeellinen vaikka pidetään jonkinlaisen ”vaihteistojen jumalana”.
Fiestassa oleva uusi A7 toimii myös varsin hyvin ja nykii vähemmän kuin A8 vaihdoissa. Kestosta vaikea sanoa vielä, mutta kyse on samasta laatikosta jota monet valmistajat ovat käyttäneet vuosikausia. Kilometrejä on takana jo paljon. Hyvällä huollolla kestää varmasti pitkään kuten on muuallakin kestänyt.
Mutta mikään yllä olevista ei pääse Kugan eCVT-lootan tasolle mitä tulee käyttöominaisuuksiin ja melko varmasti myös kestävyyteen liittyen. Meno on täysin nykimätöntä ja sähköautomaista kaikissa tilanteissa. Hyvää työtä ovat aikanaan tehneet Toyotan kanssa kun tuollaisen toimintaperiaatteen ja tekniikan ovat kehittäneet.
Fiestassa oleva uusi A7 toimii myös varsin hyvin ja nykii vähemmän kuin A8 vaihdoissa. Kestosta vaikea sanoa vielä, mutta kyse on samasta laatikosta jota monet valmistajat ovat käyttäneet vuosikausia. Kilometrejä on takana jo paljon. Hyvällä huollolla kestää varmasti pitkään kuten on muuallakin kestänyt.
Mutta mikään yllä olevista ei pääse Kugan eCVT-lootan tasolle mitä tulee käyttöominaisuuksiin ja melko varmasti myös kestävyyteen liittyen. Meno on täysin nykimätöntä ja sähköautomaista kaikissa tilanteissa. Hyvää työtä ovat aikanaan tehneet Toyotan kanssa kun tuollaisen toimintaperiaatteen ja tekniikan ovat kehittäneet.
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Re: Uusi Focus mk4 2018
Samaa mieltä tosta kugan laatikosta.xflex kirjoitti: 20 Syys 2025 06:52 Ajoin 60tkm mk4 2.0 ecoblue A8:lla, ei siitä suurempia murheita ollut. Vähän nykiviä vaihtoja oli mutta toimi kyllä. En isompaa eroa huomannut ZF:n 8-vaihteiseen jota BMW käyttää. Eipä ollut sekään mikään ihmeellinen vaikka pidetään jonkinlaisen ”vaihteistojen jumalana”.
Fiestassa oleva uusi A7 toimii myös varsin hyvin ja nykii vähemmän kuin A8 vaihdoissa. Kestosta vaikea sanoa vielä, mutta kyse on samasta laatikosta jota monet valmistajat ovat käyttäneet vuosikausia. Kilometrejä on takana jo paljon. Hyvällä huollolla kestää varmasti pitkään kuten on muuallakin kestänyt.
Mutta mikään yllä olevista ei pääse Kugan eCVT-lootan tasolle mitä tulee käyttöominaisuuksiin ja melko varmasti myös kestävyyteen liittyen. Meno on täysin nykimätöntä ja sähköautomaista kaikissa tilanteissa. Hyvää työtä ovat aikanaan tehneet Toyotan kanssa kun tuollaisen toimintaperiaatteen ja tekniikan ovat kehittäneet.

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tämä on oikein loistava laatikko. Taloudellinenkin vielä. Käsin sotkemalla voisi meikäläisellä olla vaikea päästä samoihin lukemiin.birkku kirjoitti: 19 Syys 2025 13:22Mikä tuossa nyky-Focuksen vaihteistossa on ongelmana? Kestävyys vai käytettävyys. Minusta tämä on todella mainio ja käyttäytyy paljon paremmin / huomaamattomammin kuin A8. Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin se edellinen Powershift.HMS77 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:22 Tuo A8 on kankeahko pikkunopeuksissa, ollut meilläkin uudesta asti. Mutta eipä tuo ole juuri käyttöä haitannu kun sen kanssa oppii elämään.
Ja kun miettii että vaihtoehtona on joku Powershit kuten nyky-Focuksissa, niin en kyllä valita tuon mehumaijan toiminnasta.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Uusi Focus mk4 2018
Missä olet laatikon öljyt vaihdattanut?HMS77 kirjoitti: 18 Syys 2025 17:13Ei oo tuntunu. Laatikkoöljyt vaihdettiin "puolivahingossa" 70tkm kohdalla kun laatikosta oli irronnu joku sokea proppu ja laski öljyt pihalle, tuli siinä sitten samalla öljynvaihto mitä suunniteltiin tehtäväksi 80tkm kohdalla.Ecoboost150 kirjoitti: 11 Syys 2025 16:52
Onko tuon 1.5 dieselin kans tuntunut mitään nypytyksiä maantie nopeuksissa, kun kone vielä kylmä? Paljon ajettu ja onko vaihteistoöljyjä vaihdettu?
Nyt vaihdatettiin toistamiseen 120tkm kohdalla ihan vaan koska oli tarkotus ajaa tällä niin kauan kun vaan tekniikka kestää ja kestäähän se kun huolletaan.
Nyt on mittarissa 135tkm.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019
Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tampereen Autokeskuksella on tuo meidän Focus huollettu alusta asti. Poikkeuksena pari kertaa RS-Huollossa kun tuli muuttujia.Fixu kirjoitti: 22 Syys 2025 14:06Missä olet laatikon öljyt vaihdattanut?HMS77 kirjoitti: 18 Syys 2025 17:13
Ei oo tuntunu. Laatikkoöljyt vaihdettiin "puolivahingossa" 70tkm kohdalla kun laatikosta oli irronnu joku sokea proppu ja laski öljyt pihalle, tuli siinä sitten samalla öljynvaihto mitä suunniteltiin tehtäväksi 80tkm kohdalla.
Nyt vaihdatettiin toistamiseen 120tkm kohdalla ihan vaan koska oli tarkotus ajaa tällä niin kauan kun vaan tekniikka kestää ja kestäähän se kun huolletaan.
Nyt on mittarissa 135tkm.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Täällä 9 kertaa koitettu korjata handsfree takaluukkua, takuuseen ainakin toistaiseksi mennyt noi mutta kuntoon ei ole tullut, liekkä tuleekaan, 2020 auto ostettyTeppu kirjoitti: 08 Maalis 2025 08:29 Joka vuosi on saanut käyttää Focusta korjaamolla handsfree takaluukun takia. Lopettaa avaamisen jalkaa heilauttamalla puskurin alla. Viimeksi korjasivat/etsivät vikaa 5 kertaa ennenkuin tuli kuntoon, vaihtelivat vissiin arpapelillä osia ja lopulta tärppäsi. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Takuu loppuu marraskuussa ja ei kyllä nykyisillä kokemuksilla autoa uskalla pitää yli takuuajan.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16
Re: Uusi Focus mk4 2018
Oliko tuo koipea heilauttamalla aukeava Handsfree-luukku vakiovaruste (Titanium varustelutasossa)? Omassa 2020 farkussa ei ole tämän muutaman kuukauden mittaisen omistajuuden aikana takakontti auennut jalkaa heiluttelemalla koskaan, enkä totta puhuen tiedä pitäisikö sen aueta vai ei.
Autoa takaapäin tarkastellessa ei näe että siinä puskurin alla olisi jotain eri tunnistinmoduulia tms.
Autoa takaapäin tarkastellessa ei näe että siinä puskurin alla olisi jotain eri tunnistinmoduulia tms.
Focus 2.0 EcoBlue A8 Titanium Wagon 2020
Thunderbird LX 4.6 V8 1994
Ex: Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Thunderbird LX 4.6 V8 1994
Ex: Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei se tainnut vakiona tulla titanium varustelussa, mutta kaiketi se handsfree toiminto on aina mukana jos sähköisesti aukeava takaluukku (kojetaulussa avauspainike)
Re: Uusi Focus mk4 2018
On siinä koipea heilauttamalla aukeava takaluukku.Toiminta ei ollut kylläkään kovin kehuttavaa.Ehkä viidestä yrityksestä yhden kerran toimii?Aikoinaan reklamoin huollossa ja sanottiin, että kyllä toimii ja on kunnossa. On tosi tarkka jalan sijainnin ja liikkeen suhteen.Keskeltä puskuria jalka hitaasti auton alle ja nopeasti jalka takaisin. Jos ei ekalla kerralla, niin muutamia toistoja voi vaatia.Toki voi näyttää pöljältä sivusta katsojan mielestä, kun toinen heiluttaa hulluna jalkaa, eikä mitään tapahduässäpellot kirjoitti: 07 Loka 2025 13:50 Oliko tuo koipea heilauttamalla aukeava Handsfree-luukku vakiovaruste (Titanium varustelutasossa)? Omassa 2020 farkussa ei ole tämän muutaman kuukauden mittaisen omistajuuden aikana takakontti auennut jalkaa heiluttelemalla koskaan, enkä totta puhuen tiedä pitäisikö sen aueta vai ei.
Autoa takaapäin tarkastellessa ei näe että siinä puskurin alla olisi jotain eri tunnistinmoduulia tms.

Tänään just tulin kaupasta ja oli tavaraa molemmissa käsissä.Niin hento jalan heilautus Kugan puskurin alle ja luukku aukesi.Mietin silloin, että tämä toiminto pelaa Kugassa paremmin, kuin entisessä Focussessa...
Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 183hv CVT AWD Active X 2025
ex-Ford Focus Wagon Titanium 2.0 Ecoblue A8 2020.
ex. Ford Focus Wagon Titanium 2.0 Ecoblue A8 2019
ex-Ford Focus Wagon Titanium 2.0 Ecoblue A8 2020.
ex. Ford Focus Wagon Titanium 2.0 Ecoblue A8 2019
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei ainakaan omissa 2022 Titaniumissa tai 2024 Activessa ollut/ole vakiona handsfree-takaluukkua. Enkä sellaista tilannutkaan (ehkä onneksi).
Se olisi 1.3.2022 hinnaston mukaan 2022-malliin maksanut 400€ ekstraa (Family Pack).
Tai 2.1.2024 hinnaston mukaan 2024-malliin erikseen hankittuna 700€.
Se olisi 1.3.2022 hinnaston mukaan 2022-malliin maksanut 400€ ekstraa (Family Pack).
Tai 2.1.2024 hinnaston mukaan 2024-malliin erikseen hankittuna 700€.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Uusi Focus mk4 2018
Eli sähkötoiminen peräluukku, mutta ei handsfree toimintoa?
En muista miten 2020 vuonna oli noi varustepaketit kun rouvan Focus hankittiin. Aika kehno se handsfree toiminto aina ollut eli tarkasti pitänyt jalkaa heiluttaa että tunnistaa mutta vakaa vuosi sitten lakkasi toimimasta tyystin jalan tunnistus, ei ole merkkihuolto saanut kuntoon
En muista miten 2020 vuonna oli noi varustepaketit kun rouvan Focus hankittiin. Aika kehno se handsfree toiminto aina ollut eli tarkasti pitänyt jalkaa heiluttaa että tunnistaa mutta vakaa vuosi sitten lakkasi toimimasta tyystin jalan tunnistus, ei ole merkkihuolto saanut kuntoon
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16
Re: Uusi Focus mk4 2018
No johan on, kiitoksia tiedostaFF20 kirjoitti: 07 Loka 2025 23:17 On siinä koipea heilauttamalla aukeava takaluukku.Toiminta ei ollut kylläkään kovin kehuttavaa.Ehkä viidestä yrityksestä yhden kerran toimii?Aikoinaan reklamoin huollossa ja sanottiin, että kyllä toimii ja on kunnossa. On tosi tarkka jalan sijainnin ja liikkeen suhteen.Keskeltä puskuria jalka hitaasti auton alle ja nopeasti jalka takaisin. Jos ei ekalla kerralla, niin muutamia toistoja voi vaatia.Toki voi näyttää pöljältä sivusta katsojan mielestä, kun toinen heiluttaa hulluna jalkaa, eikä mitään tapahdu![]()
Tänään just tulin kaupasta ja oli tavaraa molemmissa käsissä.Niin hento jalan heilautus Kugan puskurin alle ja luukku aukesi.Mietin silloin, että tämä toiminto pelaa Kugassa paremmin, kuin entisessä Focussessa...

Focus 2.0 EcoBlue A8 Titanium Wagon 2020
Thunderbird LX 4.6 V8 1994
Ex: Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Thunderbird LX 4.6 V8 1994
Ex: Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16
Re: Uusi Focus mk4 2018
Olikos siinä kuitenkin nappia painamalla toimiva sähköinen luukku, vai ihan kokonaan käsikäyttöinen?Don MC kirjoitti: 08 Loka 2025 12:48 Ei ainakaan omissa 2022 Titaniumissa tai 2024 Activessa ollut/ole vakiona handsfree-takaluukkua. Enkä sellaista tilannutkaan (ehkä onneksi).
Se olisi 1.3.2022 hinnaston mukaan 2022-malliin maksanut 400€ ekstraa (Family Pack).
Tai 2.1.2024 hinnaston mukaan 2024-malliin erikseen hankittuna 700€.
"Ford Focus, hinnasto 28.5.2020.pdf" mainitsee vain, että Titanium-tason ja sitä ylemmissä farmarimalleissa on tuo "Hands Free" takaluukku mukana. Millään muulla tavalla sähkökäyttöiseen takakonttiin ei oteta kantaa. Hands free/sähkökäyttöistä luukkua ei ole tämän mukaan saanut myöskään erikseen raksittua lisävarustelistalta.Hode kirjoitti: 08 Loka 2025 13:38 En muista miten 2020 vuonna oli noi varustepaketit kun rouvan Focus hankittiin. Aika kehno se handsfree toiminto aina ollut eli tarkasti pitänyt jalkaa heiluttaa että tunnistaa mutta vakaa vuosi sitten lakkasi toimimasta tyystin jalan tunnistus, ei ole merkkihuolto saanut kuntoon
Focus 2.0 EcoBlue A8 Titanium Wagon 2020
Thunderbird LX 4.6 V8 1994
Ex: Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Thunderbird LX 4.6 V8 1994
Ex: Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.