Taunusautomaatti kirjoitti: 11 Elo 2025 07:28 Eikös se maali kuplinut eli on ruostunut puhki.
Puhkiruostumattomuustakuuko ei siis fordilla toimikaan?
Omien kokemuksien perusteella fordilla ei mikään takuu kata yhtään mitään
Taunusautomaatti kirjoitti: 11 Elo 2025 07:28 Eikös se maali kuplinut eli on ruostunut puhki.
Puhkiruostumattomuustakuuko ei siis fordilla toimikaan?
Ruoste pois mekaanisesti hiomalla ja forforihapolla tai ruostemuuntimella ja sitten päälle paksu kerros 2K-epoksimaalia (sellainen kahdesta komponentista sekoitettava). Epoksi on sen verran tiivistä, että happi ei pääse peltiin. Päälle sitten auton väriä ja lakkaa. Kyllä muuten pysyy ruoste poissa tämän jälkeen!Taunusautomaatti kirjoitti: 28 Heinä 2025 20:11 mikä on hyvä ruosteenestokäsittely maalin alle?
Kaikenlaista on tullut kokeiltua mutta yks parhaista on ei näkyviin paikkoihin ollut kotelosuoja ML ja siihen päälle massa. Ja sitten tarvittaessa maalia jos vähän näkyvä pinta.
Suosittelen edelleen epoksin ja värimassan+lakan väliin 2k hiontaväriä, koska on mukavampi työstää ku mitä epoksi. Siinä oot oikeessa että epoksi on hyvä korroosiosuoja, jos alle vaan ei jää yhtään ruostetta.JiiHoo kirjoitti: 15 Elo 2025 08:35Ruoste pois mekaanisesti hiomalla ja forforihapolla tai ruostemuuntimella ja sitten päälle paksu kerros 2K-epoksimaalia (sellainen kahdesta komponentista sekoitettava). Epoksi on sen verran tiivistä, että happi ei pääse peltiin. Päälle sitten auton väriä ja lakkaa. Kyllä muuten pysyy ruoste poissa tämän jälkeen!Taunusautomaatti kirjoitti: 28 Heinä 2025 20:11 mikä on hyvä ruosteenestokäsittely maalin alle?
Kaikenlaista on tullut kokeiltua mutta yks parhaista on ei näkyviin paikkoihin ollut kotelosuoja ML ja siihen päälle massa. Ja sitten tarvittaessa maalia jos vähän näkyvä pinta.![]()
No ehkä tonkin takia moni ammattilainenkaa ei pysty antamaan takuuta vanhan auton ruostekorjauksille...Taunusautomaatti kirjoitti: 16 Elo 2025 10:38 se onkin temppu se ettei jää yhtään ruostetta....jos on jo vähän kuoppaantunut niin on tosi vaikea saada jokainen ruosteen siemen pois...
Hitsaamalla vaihdettu uusi pelti ei kiihdytä ruostumista, mutta se edellyttää että ruostesuojaus sisäpuolelle esim. helmakotelossa tehdään kunnolla. Tuo väittämä johtuu enempi siitä että jengi käyttää vääriä kemikaaleja vääriin tarkotuksiin auton koria korjatessa. Sisäpuolellehan kannatais ennen hitsausta suihkasti sinkkipsrayta joka kestää hitsauksen tai käyttää korjauspalana sähkösinkittyä peltiä. Kun hitsausket on tehty niin sitten tietysti kotelonsuoja-aine sinne minne se kuuluuki laittaa eli kotelon sisään.Taunusautomaatti kirjoitti: 16 Elo 2025 18:36 ja sitten kun hitsataan niin takapuolen ruosteensuojaus on mennyttä....jos sitä on ollutkaan...ja ruostuminen vaan kiihtyy...
Periaatteessa oon nähny autoja joissa näkyvätk paikat vedetty mustalla alustamassalla, mutta auton korista puhuttaessa ainaki mulla se estetiikkaki vähän sanelee, jopa käyttöautossa, että miten niitä pintoja lähdetään käsitteleen. Eli kyllä mulla se "massaraja" kulkee helman alaosassa. Sen yläpuolelle ei mitään suti-suti-maaleja, vaan siistit pohjatyöt ja 2k tavarana epoksit, hinkkavärit, värimassat ja lakat.Taunusautomaatti kirjoitti: 16 Elo 2025 18:36 Kyllä se kotiasentajille on monesti helpoin tapa antaa lisävuosia on irtoruosteet pois mahd pian ja päälle ML ja siihen maalattava kiveniskumassa ja sitten maalia jos tarvis.
Ruosteen saa pois minkä saa, ja kuten todettua Annitrolilla neutralisoidaan syävältä ne huokoset. Jos joudut kerran vuoteen korjaamaan jo työstetyn alueen niin sitten jotaki on menny ehkä pieleen...?Taunusautomaatti kirjoitti: 16 Elo 2025 18:36 Kerran vuodessa tilanteen tsekkaus ja korjaus. Jos kaiken ruosteen saa aidosti pois niin sitten pohjamaali ja maali+lakka mutta jos ei niin sitten ML kautta. Pintapelleistä yleensä saa kaiken pois mutta lokarien kaaret ja alustan osat ei.
Tässä yritetään taas tuoda kaikki 2-kompenettiset epoksit samaan purkkiin, vaikka niitäkin on montaa eri sorttia.JiiHoo kirjoitti: 29 Elo 2025 13:40 Ruosteen mekaaninen poisto + ruostemuunnin tai happokäsittely pinnalle ja siihen oikea 2K-epoksimaali niin eipä ole parempaa mitä itse voi värkätä ruosteisiin kohtiin. Tämä siis, jos ei halua joka vuosi korjata ruosteläiskiä uudelleen. Mitkään kilikalimaalit eivät kestä aikaa läheskään niin hyvin kuin oikea itse sekoitettava 2K-epoksi.
Tietysti epoksin päälle voi sitten laittaa auton väriä ja lakkaa.
Epoksi ei kuivu haihtumisen kautta vaan kemiallisen reaktion kautta. Epoksin kuivuessa siitä ei haihdu kaasuja niin kuin muista maaleista vaan epoksi muodostaa hermeettisen pinnan. Tästä syystä epoksia käytetään mm. elektroniikan suojaamiseen kosteudelta.
Muihin maaleihin on pakko jäädä kaasun mentäviä reikiä, koska muuten nämä maalit eivät voisi kovettua. Näitä samoja reikiä pitkin sitten ilman happi pääsee peltiin ja ruostuminen voi alkaa. Talomaaleissa hengittävästä maalista on hyötyä, autoissa ei.![]()