Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
En viitsinyt jatkaa kytkimen vaihto ketjuun, koska nähtävästi kuitenkin on eri asia, eli nyt huomaa kytkinrempan jälkeen maantiellä outoa ääntä, jota ei ehkä ennen ole kuulunut. Sellainen hankalasti paikallistettava kumina tai jyrinä. Ei hirveän kova, mutta niin, että sen huomaa.
Yhdessä Daciassa oli kardaani mennyt, niin ääni oli hieman samanlainen, mutta se oli todella voimakas niin, että koko auto värisi varsinkin 60 ja yli 90 nopeuksissa.
Tämä Focuksen ääni nyt on paljon hillitympi ja kuuluu ehkä yli 80 nopeuksilla.
Tsekkasin pyöränlaakerit. Takapyöriin on laakerit vaihdettu muutama vuosi sitten, ja niissä ei nyt ollut käsin riipomalla välyksiä. Etulaakerit ovat alkuperäiset, enkä niistäkään löytänyt välyksiä. Kun takalaakerit menivät, ne huusivat nopeuden mukaan muuttuen selvästi ja äänen pystyi paikallistamaan taakse. Käsin riipomalla välyksen pystyi helposti havaitsemaan.
Lehmässä on nyt siis uudet kytkinromppeet ja uudet vetarit. Ratti edelleen vemputtaa aavistuksen karvan verran, eli ainakin rengastuksessa on hieman epätasapainoa. On muuten yhtä kettua, kun ne tasapainot irtoilee jo pahimmillaan parissa vuodessa! Mitä ihmettä! Mietin, että tämä vemputus olisi voinut tulla vetareista, mutta ei tullut. Ehkä oisi pärjätty vuosia vielä niillä alkuperäisillä vetareilla.
Mietin, että voisiko mitenkään tulla renkaista tommonen jyrinä, tasapainotus auttaisi?
Yhdessä Daciassa oli kardaani mennyt, niin ääni oli hieman samanlainen, mutta se oli todella voimakas niin, että koko auto värisi varsinkin 60 ja yli 90 nopeuksissa.
Tämä Focuksen ääni nyt on paljon hillitympi ja kuuluu ehkä yli 80 nopeuksilla.
Tsekkasin pyöränlaakerit. Takapyöriin on laakerit vaihdettu muutama vuosi sitten, ja niissä ei nyt ollut käsin riipomalla välyksiä. Etulaakerit ovat alkuperäiset, enkä niistäkään löytänyt välyksiä. Kun takalaakerit menivät, ne huusivat nopeuden mukaan muuttuen selvästi ja äänen pystyi paikallistamaan taakse. Käsin riipomalla välyksen pystyi helposti havaitsemaan.
Lehmässä on nyt siis uudet kytkinromppeet ja uudet vetarit. Ratti edelleen vemputtaa aavistuksen karvan verran, eli ainakin rengastuksessa on hieman epätasapainoa. On muuten yhtä kettua, kun ne tasapainot irtoilee jo pahimmillaan parissa vuodessa! Mitä ihmettä! Mietin, että tämä vemputus olisi voinut tulla vetareista, mutta ei tullut. Ehkä oisi pärjätty vuosia vielä niillä alkuperäisillä vetareilla.
Mietin, että voisiko mitenkään tulla renkaista tommonen jyrinä, tasapainotus auttaisi?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
-
- Viestit: 2694
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Pyörä ilmaan ja pyöritystä siten että pidät toisella kädellä kiinni jousesta. Tuntuuko tärinä erilaiselta eri pyörissä.
Olikos mk1 fokkerissa vetoakselilla tukilaakeria toisella puolella...?
Olikos mk1 fokkerissa vetoakselilla tukilaakeria toisella puolella...?
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Focuksessa on kyllä tukilaakeri apparin vetarissa, mutta se tulee yhtenä pakettina uuden vetarin mukana. Kuitenkin tuohon asiaan sellanen huomio, että apparin vetarilla kun ei oo sitä lukkorengasta vetarinsisäpäässä, niiiiiin onhan vetari varmasti pohjassa ja se tukilaakeri samassa kohtaa sitä pantaa mitä alkuperänen oli? Siihen pantaan yleensä jää jälki josta näkee millilleen missä miten tukilaakeri ollut raideleveyden suunnassa siinä. Toki tämä vain villi arvaus ja ongelma voi olla renkaissa tai vaikkapa pyöränlaakerissa, mutta toi kannattaa silti tarkistaaTaunusautomaatti kirjoitti: 30 Heinä 2025 09:54 Pyörä ilmaan ja pyöritystä siten että pidät toisella kädellä kiinni jousesta. Tuntuuko tärinä erilaiselta eri pyörissä.
Olikos mk1 fokkerissa vetoakselilla tukilaakeria toisella puolella...?

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Se oikeenpuoleinen vetari laitettiin paikalleen tyylillä niin syvälle vaihteistoon, kunnes toppaa. Kaipa se nyt on samassa kohdassa. Ihme, jos menisi eri kohtaan tuolla lailla.duckworth kirjoitti: 30 Heinä 2025 12:41Focuksessa on kyllä tukilaakeri apparin vetarissa, mutta se tulee yhtenä pakettina uuden vetarin mukana. Kuitenkin tuohon asiaan sellanen huomio, että apparin vetarilla kun ei oo sitä lukkorengasta vetarinsisäpäässä, niiiiiin onhan vetari varmasti pohjassa ja se tukilaakeri samassa kohtaa sitä pantaa mitä alkuperänen oli? Siihen pantaan yleensä jää jälki josta näkee millilleen missä miten tukilaakeri ollut raideleveyden suunnassa siinä. Toki tämä vain villi arvaus ja ongelma voi olla renkaissa tai vaikkapa pyöränlaakerissa, mutta toi kannattaa silti tarkistaaTaunusautomaatti kirjoitti: 30 Heinä 2025 09:54 Pyörä ilmaan ja pyöritystä siten että pidät toisella kädellä kiinni jousesta. Tuntuuko tärinä erilaiselta eri pyörissä.
Olikos mk1 fokkerissa vetoakselilla tukilaakeria toisella puolella...?![]()
Vetarin tukilaakeri tosiaan on uudessa vetarissa myös uusi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Jos se tukilaakeri on juuri samassa kohtaa pantaa kuin orkkis oli tai yhtä keskellä, niin sillon ehkä kallistuisin renkaisiin. Tuolla mainitsit että tasapainot irtoilee, joten oletan että kyse liima- eikä lyöntipainoista. Noissa liimapainoissa on se ongelma, että ainakaan meillä duunissa ei riitä aika putsata perin pohjin vanteesta kaikkia jäämiä, ja joskus tehtiin vielä niin että jätettiin vanhat x ajan olleet painot vanteeseen ja lisättiin vaan uusia että saatiin näyttämään nollaa grammaa. Tämä kaikki ajansäästö syistä, koska sitä ei ikinä oo korjaamolla/rengasliikkeellä. Lyhyestä nyt sitten virsi kaunis, jos viet ne vanteet tasapainotukseen niin ota itse jo valmiiksi vanhat liimapainot pois ja käy vanteen sisäpuolelta jämät pois toffeelaikalla, tällä ainakin saat varmistettuu että uudet painot pysyy. Renkaanrunkovikaakaan ei voi toki pois sulkee, mikäli oot jo monta kertaa käyny tasapainottamassa, mutta senkin kyllä rengasasentaja erottaa. Minkä merkkiset kumit sulla muuten on ja paistettu millon?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2694
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Laakerivika ei aina ilmene välyksenä eikä äänenä suoraan ajettaessa.
Useamman kerran on ollut välyksetön tiukka hyvinpyörivä laakerointi joka ei pidä suoralla ääntä mutta mutkassa vinkuu, kitisee, rahisee....
Vaihto on auttanut.
Halvemmat tarvike laakerit ei kestä välttämättä paria vuotta kauempaa.
Ja joskus jo asentaja saa aikaan sen verran tuhoa että homma kiihtyy.
Useamman kerran on ollut välyksetön tiukka hyvinpyörivä laakerointi joka ei pidä suoralla ääntä mutta mutkassa vinkuu, kitisee, rahisee....
Vaihto on auttanut.
Halvemmat tarvike laakerit ei kestä välttämättä paria vuotta kauempaa.
Ja joskus jo asentaja saa aikaan sen verran tuhoa että homma kiihtyy.
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
On kyllä Mk1 Fokkerin ensiasennus etupyörän laakerit tosi kestäviä. Omassakin meni yli 300 tkm alkuperäisillä. Reilusti mitoitetut laakerit kevytkeulaiseen autoon.
En väitä, että jyrinä tulee laakereista. Mutta onhan niillä jo päästelty enemmän kuin 7 kertaa maapallon ympäri!
En väitä, että jyrinä tulee laakereista. Mutta onhan niillä jo päästelty enemmän kuin 7 kertaa maapallon ympäri!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
No täällä päästiin yli 330tkm orkkis etupyöränlaakereilla ja vastoin kaikkia oletuksia etuvetoinen auto yleensä kuluttaa takapyöränlaakereita mutka-ajossa
Kuitenkin edelleen suosittelisin toimimaan kuten aiemmassa postauksessa selitin, aloittamaan tutkia asiaa helpoimmasta päästä ensin eli renkaista.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Meillä meni aikoinaan toinen etupyörän laakeri vaihtoon reilusti alle 100tkm ajettuna. Muita ei sitten tarttenutkaan omistusaikana vaihtaa. Liekö ollut laakerivika..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
^
Poikkeukset vahvistaa sääntöjä
Poikkeukset vahvistaa sääntöjä

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2694
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Tuurista kiinni. Itellä meni focus 2009 etulaakeri noin 150 tkm paikkeilla....toinen kesti 350 asti jolloin seuraavalle ajoon.
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Edelleen, renkaanrungon kunnon ja tasapainotuksen tutkimen/uusi painotus on huomattavasti vähemmän työlästä kun pyöränlaakerin vaihto. Joten kannattaa alottaa sillä, varsinki ku oli maininta jo aiemmin irronneista painoista.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Joo! Pitää keksiä jotkut pölkyt tms., että saisi koko auton ilmaan. Kaikki vanteet tulee käsitellä liimajäämien poistamiseksi. BTW, kumit on Michelinin muutaman vuoden ikäiset Crossclimate 2 -pyörylät. Aika vähän rullattu ja pintaa raisusti jäljellä. Ajossa tulevaa jympytystä on ollut jo pidempään, koska haluaa säästää viimeisenkin kympin, vaikka tiedossa on, että pidempään jatkuva epätasapaino saattaa aiheuttaa vaikka mitä. Näitä ei ole siis hankinnan jälkeen kertaakaan tasapainotettu. Mutta tuo maantiellä erottuva kumina/jyrinä on uusi ääni, jota ei ole ennen tätä kytkinremppaa kuulunut. Mutta voi toki olla sattumaa ja tässä pitää nyt lähteä kyllä liikkeelle noista renkaiden tasapainotuksesta, ja siis sitä ennen ehdottomasti ne sisäpuolet tarrapainot ja liima/tarrajämät pitäisi poistaa. Ei ole tullut mieleenkään, että ne kannattaisi kotona ensin poistaa. Tosi hyvä ja looginen vinkki!duckworth kirjoitti: 02 Elo 2025 16:33 Edelleen, renkaanrungon kunnon ja tasapainotuksen tutkimen/uusi painotus on huomattavasti vähemmän työlästä kun pyöränlaakerin vaihto. Joten kannattaa alottaa sillä, varsinki ku oli maininta jo aiemmin irronneista painoista.

Taunusautomaatti kirjoitti: 02 Elo 2025 16:07 Tuurista kiinni. Itellä meni focus 2009 etulaakeri noin 150 tkm paikkeilla....toinen kesti 350 asti jolloin seuraavalle ajoon.
Focus_2.0 kirjoitti: 02 Elo 2025 13:27 Meillä meni aikoinaan toinen etupyörän laakeri vaihtoon reilusti alle 100tkm ajettuna. Muita ei sitten tarttenutkaan omistusaikana vaihtaa. Liekö ollut laakerivika..
yritäedes kirjoitti: 31 Heinä 2025 10:54 On kyllä Mk1 Fokkerin ensiasennus etupyörän laakerit tosi kestäviä. Omassakin meni yli 300 tkm alkuperäisillä. Reilusti mitoitetut laakerit kevytkeulaiseen autoon.
En väitä, että jyrinä tulee laakereista. Mutta onhan niillä jo päästelty enemmän kuin 7 kertaa maapallon ympäri!![]()
Tärkein tieto olisi, millaista ääntä piti pettämässä ollut laakerointi?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
-
- Viestit: 2694
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Focuksessa ääni alkoi matka-ajossa ja voimistui 200km matkalla sietämättömäksi....sellaista voimakasta jyrinää, rohinaa.
Mondeossa takapyörän laakeri piti rohinaa. Trasitissa etupyörän laakerit jyrisi. Mk3 mondeossa jyrisi, mutkissa hiljeni. Sierrasta takapyörän laakeri meni kerrasta...ei havaittavaa ääntä ennenkun takapään heilahti ja alko jyrinä. Viime viikolla volvossa etupyörän laakeri alkoi kaartaessa vinkumaan, suoralla täysin äänetön.
Eli kaikki vähän erilaisia ääniä. Oliskohan sellainen matala jyrinä yleisin. Juutuubissa kun pistää hakuasanaksi bad bearing noise niin saa esimerkkejä...
https://www.youtube.com/watch?v=nl7cU2wHBXg&t=29s
Aja suoraa kun kumeasti jyrisee ja koita kaartaa muuttuuko ääni. Auto ylös ja pyörittele rengasta pidä kiinni jousesta tuntuuko erilaista värinää.
Pyöriikö nätisti? Onko klappia.
Jos ääntä kuuluu niin ei kannata odotella lopullista hajoamista. Se voi tulla hitaasti tai nopeasti. Jos ääntä niin vaihtoon....
Mondeossa takapyörän laakeri piti rohinaa. Trasitissa etupyörän laakerit jyrisi. Mk3 mondeossa jyrisi, mutkissa hiljeni. Sierrasta takapyörän laakeri meni kerrasta...ei havaittavaa ääntä ennenkun takapään heilahti ja alko jyrinä. Viime viikolla volvossa etupyörän laakeri alkoi kaartaessa vinkumaan, suoralla täysin äänetön.
Eli kaikki vähän erilaisia ääniä. Oliskohan sellainen matala jyrinä yleisin. Juutuubissa kun pistää hakuasanaksi bad bearing noise niin saa esimerkkejä...
https://www.youtube.com/watch?v=nl7cU2wHBXg&t=29s
Aja suoraa kun kumeasti jyrisee ja koita kaartaa muuttuuko ääni. Auto ylös ja pyörittele rengasta pidä kiinni jousesta tuntuuko erilaista värinää.
Pyöriikö nätisti? Onko klappia.
Jos ääntä kuuluu niin ei kannata odotella lopullista hajoamista. Se voi tulla hitaasti tai nopeasti. Jos ääntä niin vaihtoon....
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Samanlainen jyrinä kun ajat maantiellä sen keskiviivan päällä, mutta ääneen vaikuttaa auton kallistuminen/painon siirtymä. Kurvaat voimakkaasti 80-100 vauhdista oikeelle (auton kallistuu vasemmalle) jollon vasemmalta kuuluu toi jyrinä, niin silloin vasen pyöränlaakeri menossa. Simple as that.RENNIE kirjoitti: 04 Elo 2025 09:48 Tärkein tieto olisi, millaista ääntä piti pettämässä ollut laakerointi?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2694
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Tuota äänen suuntaa on joskus vaikea havaita auton sisältä.
Tuossa viikonloppuna vaihdetussa 2 testaajaa piti varmana että ääni tulee vasemmalta....mutta sitten kun mentiin auton ulkopuolelta kuuntelemaan niin se olikin oikea.
Mutta yleensä taitaa olla niin että vasemmalle kaartaessa ääni niin oikea laakeri ja oikealle kaartaessa vasen laakeri. Kai se ulkokehä hajoaa yleensä ennen sisäkehää
Tuossa viikonloppuna vaihdetussa 2 testaajaa piti varmana että ääni tulee vasemmalta....mutta sitten kun mentiin auton ulkopuolelta kuuntelemaan niin se olikin oikea.
Mutta yleensä taitaa olla niin että vasemmalle kaartaessa ääni niin oikea laakeri ja oikealle kaartaessa vasen laakeri. Kai se ulkokehä hajoaa yleensä ennen sisäkehää
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Olikohan se myös niin, että hajoava laakeri alkoi kuumenemaan navasta vähän enemmän niin että näpit palaa.. 
Tekoäly:Hajoavan laakerin kitkan synnyttämä vastus muuttaa osan kappaleen liike-energiasta lämpöenergiaksi. Tämä lämpöenergia nostaa kappaleiden pintojen lämpötilaa.

Tekoäly:Hajoavan laakerin kitkan synnyttämä vastus muuttaa osan kappaleen liike-energiasta lämpöenergiaksi. Tämä lämpöenergia nostaa kappaleiden pintojen lämpötilaa.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 2694
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Nytkin viikonloppuna vaihdettu ei kyllä lämmennyt vielä yhtään.
Mutta jos ääntä kuuluu niin se saattaa kestää 10 000km tai sitten 10km ennenkun muuttuu punahehkuiseksi, leikkaa kiinni, tuhoaa pesänsä ja koko rengas irtoaa...
Joten jos ääntä niin vaihtoon....se on pienimmän pahan tie.
Mutta jos ääntä kuuluu niin se saattaa kestää 10 000km tai sitten 10km ennenkun muuttuu punahehkuiseksi, leikkaa kiinni, tuhoaa pesänsä ja koko rengas irtoaa...
Joten jos ääntä niin vaihtoon....se on pienimmän pahan tie.
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Meinaakko, että ennakoivasti nyt vaihtoon, vaikkei tosiaan ole varmuutta, mistä ääni tulee?Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Elo 2025 08:04 Joten jos ääntä niin vaihtoon....se on pienimmän pahan tie.
Pitäisi saada nuo pyörylät saada ensin tasapainotettua, mutta kun ne on alla, niin vähän vaikeempi, kai se pitää nastat laittaa siksi aikaa alle...
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
-
- Viestit: 2694
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
samalla tulee testattua jyriseekö nastoilla....
ja kun auto ilmassa niin voi kokeilla vielä pyöritellä renkaat ja pitää samalla jousesta kiinni tuntuuko mitään...
ei tietty summamutikassa kannata vaihdella laakereita....mutta jos on vanhva epäilys että jostain tietystä kuuluu jotain niin turha äänen on antaa kasvaa...
ja kun auto ilmassa niin voi kokeilla vielä pyöritellä renkaat ja pitää samalla jousesta kiinni tuntuuko mitään...
ei tietty summamutikassa kannata vaihdella laakereita....mutta jos on vanhva epäilys että jostain tietystä kuuluu jotain niin turha äänen on antaa kasvaa...
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
No niin, eli päätin, että ruopaistaan kaikki kahdeksan (8) rengasta irti ja viedään rengasliikkeeseen tasapainotukseen. Joten auto pitää saada pukeilla.
Jotta nosto olisi sujuvampi, mistä koko auton keulan ja koko auton perän saa kerrallaan tunkattua ilmaan? Keulasta oon jostakin joskus tunkannut koko keulan ylös, eikä silloin ainakaan mikään hajonnut, mutta en kyllä kuolemaksenikaan muista, missäs se oli.
Jotta nosto olisi sujuvampi, mistä koko auton keulan ja koko auton perän saa kerrallaan tunkattua ilmaan? Keulasta oon jostakin joskus tunkannut koko keulan ylös, eikä silloin ainakaan mikään hajonnut, mutta en kyllä kuolemaksenikaan muista, missäs se oli.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Edessä apurungon keskeltä vähän moottorista taaksepäin.
Takana apurungon keskeltä, tukivarsien sisäpäiden väliseltä alueelta.
Takana apurungon keskeltä, tukivarsien sisäpäiden väliseltä alueelta.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Pyörät saapuivat tasapainostuksesta. Mutta! Pieni vispaus on tallessa, jyrinästä ei enää osaa sanoa, onko sitä vai ei.
Tuo vispaus siis väheni huomattavasti tasapainotuksen kautta, mutta siis ei kokonaan. Nyt voikin pohtia, mistähän se voisi tulla?
Tuo vispaus siis väheni huomattavasti tasapainotuksen kautta, mutta siis ei kokonaan. Nyt voikin pohtia, mistähän se voisi tulla?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Voisko tukivarsien alapallonivelet olla väljiä tai ottanu kipeää kytkinrempan yhteydessä? Itsellä nimittäin kävi just kytkinrempan jälkeen sellainen, että oli katsastus samana kesänä edessä ja tuli ihan hylky väljän alapallon vuoksi, joten ajoin siltä istumalta Motonettiin ja vaihdoin eteen kummanki tukivarren (tulee halvemmaks vaihtaa koko varsi), ja samana päivänä leima paperiin.
Vai ootko eteen uusinu jo alatukivarret aiemmin?
Vai ootko eteen uusinu jo alatukivarret aiemmin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Taitaa olla alatukivarret ihan alkuperäiset. Ei niissä ole kyllä väljää ollut, ei ole pompannut katsastuksesta. Tokihan on nyt mahdollista, että ne olisivatkin yhtäkkiä väljät. Miten kytkinremppa voisi vaikuttaa niiden väljyyteen?duckworth kirjoitti: 04 Syys 2025 15:30 Voisko tukivarsien alapallonivelet olla väljiä tai ottanu kipeää kytkinrempan yhteydessä? Itsellä nimittäin kävi just kytkinrempan jälkeen sellainen, että oli katsastus samana kesänä edessä ja tuli ihan hylky väljän alapallon vuoksi, joten ajoin siltä istumalta Motonettiin ja vaihdoin eteen kummanki tukivarren (tulee halvemmaks vaihtaa koko varsi), ja samana päivänä leima paperiin.
Vai ootko eteen uusinu jo alatukivarret aiemmin?
EDIT: ilmeisesti siis irrotus ja kiinnitysvaihe saattaa rasittaa niitä. Siinähän vähän moukaroidaan tms.. Mutta muistaakseni yhdessä toisessa autossa oli tuota vapinaa, niin alatukivarsien vaihto just korjasi sen.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.