Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ford Fusion 1,6
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Heinä 2025 19:57

Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Ford Fusion 1,6 »

Fusio 1,6 vm. 2005 ei mene katsastuksesta läpi näillä päästöillä. Korjaamo ehdotti, että Lambda anturi olisi uusittava, ellei sitten jopa katalysaattori. Lambdat olen siihen vaihtanut viitisen vuotta sitten. Auto on tyttären käytössä ja hän sitä katsasti.

Kumpi Lambda olisi ensimmäisenä vaihdettava, vai molemmat? Entä mitä ylimääräisiä juttuja autosta pitää purkaa, että saa katalysaattorin vaihdettua? Eli onko katalysaattorin vaihtaminen hankala työ harrastelija korjaajalle??
Ford Fusion 1,6
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Heinä 2025 19:57

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Ford Fusion 1,6 »

Lisätietoja autosta: Ajettu 310tkm. Huollettu aina ajallaan ja nyt ennen katsastusta oli uudet öljyt + suodatin, tulpat ja ilmanputsari. Käy ja kulkee ihan normaalisti. Bensankulutus pysynyt samana. On herjannut monta vuotta moottorin vikavaloa P0420. OBD lukijalla aina kuitattu. Lambdat olen molemmat vaihtanut, mutta vikavalo syttyy aika ajoin silti. Nyt katsastuksessa happiarvot oli kolminkertaiset. Sen jälkeen korjaamolla oli sanottu, että lambda rikki, eikä voi päästöjä ottaa.

Vaihdanko vain etulambdan tai molemmat ja menen uudelleen katsastamaan? Vai minkälainen työ olisi katalysaattorin vaihto ja onko edes tarpeellinen? Autodcista näyttää saavan katalysaattorin noin 260€.
tursas
Viestit: 4157
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tekoäly väittää näin.., mun mielestä se pitää viedä semmoseen korjaamoon, jossa on oma pakokaasutesteri, ettei tarvii arvailla..kilsojakin on kyllä niin paljon, että eiköhän se ole siinä..eli ei kannata korjata.. 8-)

Vikakoodi P0420 tarkoittaa, että auton katalysaattorin tehokkuus on alle vaaditun tason, eli se ei toimi niin kuin pitäisi. Tämä voi johtaa kohonneisiin päästöihin ja muihin ongelmiin, kuten moottorin tehon heikkenemiseen ja polttoaineen kulutuksen kasvuun.
Mitä P0420 tarkoittaa?
P0420 on OBD2-vikakoodi, joka viittaa katalysaattorin tehokkuuteen. Tarkemmin se tarkoittaa, että katalysaattorin suorituskyky on laskenut alle auton ohjausyksikön asettaman kynnysarvon. Katalysaattori on tärkeä osa pakokaasujärjestelmää, jonka tehtävänä on muuntaa haitallisia pakokaasuja vaarattomammiksi.
Mahdolliset syyt:
Viallinen katalysaattori:
Usein P0420-koodi viittaa siihen, että katalysaattori on saavuttanut käyttöikänsä pään ja on vaihdettava.
Lambda-anturin ongelmat:
Myös viallinen lambda-anturi (happianturi) voi antaa P0420-koodin, sillä se antaa virheellistä tietoa moottorin ohjausyksikölle, mikä voi vaikuttaa katalysaattorin toimintaan.
Palamisongelmat:
Polttoaineen liian rikas tai laihaseos, tai moottorin epätasainen käynti voivat vaurioittaa katalysaattoria ja aiheuttaa P0420-koodin.
Pakokaasujärjestelmän vuodot:
Vuodot pakokaasujärjestelmässä voivat myös aiheuttaa virheellisiä lukemia ja P0420-koodin.
Oireet:
Moottorin vikavalo palaa: Tämä on yleisin merkki.
Moottorin tehon heikkeneminen: Auto voi tuntua hitaammalta tai kiihtyvyys voi olla heikompaa.
Epätavallinen pakokaasun haju: Paha haju, kuten rikkivedyn haju, voi tulla pakoputkesta.
Polttoaineenkulutuksen lisääntyminen: Katalysaattorin huono toiminta voi lisätä polttoaineen kulutusta.
Moottorin käyntihäiriöt: Moottori voi käydä epätasaisesti tai nykiä.
Korjaus:
Katalysaattorin vaihto: Useimmiten P0420-koodin korjaus vaatii katalysaattorin vaihtamista uuteen.
Lambda-anturin vaihto: Jos ongelma johtuu lambda-anturista, se on vaihdettava.
Pakokaasujärjestelmän korjaus: Tarkista ja korjaa mahdolliset vuodot pakokaasujärjestelmässä.
Polttomoottorin korjaus: Jos ongelma johtuu palamisongelmista, ne on korjattava.
Huomioitavaa:
On suositeltavaa, että vikakoodi P0420 tutkitaan ja korjataan mahdollisimman pian, jotta vältetään lisävahingot ja varmistetaan auton päästöjen asianmukainen hallinta. Auton korjaus kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu
Viestit: 1881
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Lambda ja kattihan ne menee ja jos puskee öljyä kone putkeen niin sököksi saa vähällä ajollakin kuten isäni Sierrassa kävi alle sadassa tonnissa!
öljy tukkii lambdan ja katti palaa kun saa väärää arvoa.
Uudemmissa sitten vielä tarkempaa kaikki.
Taunusautomaatti
Viestit: 2746
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ettei vaan olisi johtosarjassa katkos...joka aiheuttaa lambda vian
Ford Fusion 1,6
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Heinä 2025 19:57

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Ford Fusion 1,6 »

Lisäys vielä Fusion tietoihin: Öljynvaihtoväli on ollut meillä 5000-8000km ja ei kuluta tuolla välillä öljyä. Öljytikun yläviivan tuntumassa pysyy öljyn pinta. Kiitos kommenteista. Samoja tietoja olen saanut tekoälyltä ja googlelta. Taloudellisessa mielessä ei ole kannattavaa Fusionia korjata, mutta kuitenkin...? Vien auton korjaamolle!!
Taunusautomaatti
Viestit: 2746
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Fusion on aika pätevä kulkuneuvo. Hyvä maavara. Yksinkertainen ja ajoasento maasturimainen korkeampi.
Ja tuntuu ruostuvan aika huonosti.
Meilkin yks 2003 fusion käytössä nuorisoautona.
Ford Fusion 1,6
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Heinä 2025 19:57

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Ford Fusion 1,6 »

Taunusautomaatti kirjoitti: 28 Heinä 2025 20:09 Fusion on aika pätevä kulkuneuvo. Hyvä maavara. Yksinkertainen ja ajoasento maasturimainen korkeampi.
Ja tuntuu ruostuvan aika huonosti.
Meilkin yks 2003 fusion käytössä nuorisoautona.
Tuon listauksen mukaan Fusion on vähävikaisin 15 vuotiaissa henkilöautoissa katsastuksessa.
https://moottori.fi/uutinen/traficom-ka ... ylivoimaa/
Taunusautomaatti
Viestit: 2746
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Fusion vara-osat varsin edullisia, hyvin saatavissa ja auto on aika yksinkertainen huoltaa.
Moottori huomattavasti kestävämpi kuin uudet ekotykit.
Oven reunoissa on samaa vikaa ollut kuin muissakin saman aikakauden autoissa mutta muuten kori vaikuttaa vastustavan ruostetta hyvin.
Takaiskarit tuli vaihdettua siihen ja yllätys oli kun kurkki samalla lokasuojien sisään että ne olivat edelleen ruosteettomat kuten pohja muutenkin...22v iässä.
duckworth
Viestit: 4251
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Se olisi todella olennaista tietää myöski, että mikä arvo siellä oli kolme kertaa sallitun yli? Veikkaan että HC :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Ford Fusion 1,6
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Heinä 2025 19:57

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Ford Fusion 1,6 »

duckworth kirjoitti: 29 Heinä 2025 09:16 Se olisi todella olennaista tietää myöski, että mikä arvo siellä oli kolme kertaa sallitun yli? Veikkaan että HC :roll:
Happiarvot oli koholla. Minulla ei ole katsastuksesta hylkypaperia. Sitten korjaamolla kolme viikkoa myöhemmin pakokaasutestissä oli kuulemma lambda rikki? Turhaan pitkittyi tuo jälkitarkastukseen valmistautuminen, ennen kuin auto tuotiin iskän katsottavaksi. Nyt auto ajokiellossa. Vaihdoin eilen uuden happianturin ja tänään käyn korjaamolla pakokaasutestissä. Kerron sitten lisää...!

Jatkoksi päivitystä:

Autosähkökorjaamolla eivät saaneet hyväksyttävää päästötestiä, eli happiarvot koholla. Sanoivat, että todennäköisin syy on, että katalysaattori on rikki. Samaa sanottiin edellisellä korjaamolla, jossa tytär autoa käytti pakokaasutestissä. Mutta siellä ei voinut koko testiä ottaa, kun oli lambda rikki? Sitä ennen katsastuksessa oli ollut nuo happiarvot kolminkertaiset. (Tulpat, ilmanputsari, öljyt+suod. uudet.)

Tuota katalysaattorin vaihtamista alussa mietin, että onko hankala homma itse tehtynä. Mutta en nyt ala itse sitä yrittämään. Autolla on hyvä käyttöarvo ja siinä on paljon uutta ja huollettua. Kori ei ole ruosteessa, nokkahihna ajettu 30tkm, uudet kesärenkaat, vuoden vanha akku, jne...! Syksyn aikana sen jossain laitatan.

KYSYMYS VARAOSIIN LIITTYEN:
Onko Autodocin varaosissa sama laatu, kuin Motonetin vastaavissa? Autodocissa tuo katalysaattori on uutena halvimmillaan noin 250€, kun Motonetissä reilu satasen enemmän.
Viimeksi muokannut Ford Fusion 1,6, 30 Heinä 2025 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duckworth
Viestit: 4251
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jaa happiarvot kohollaan? Sittenhän tässä päästään helpommalla, koska tuo voi johtua vaikka vuodosta pakoputkessa ja mittauksessa sitten vääristä muut arvot. Mulla tuli viime vuonna hylky leimalla kommentilla " lamba-arvo pielessä ja putki vuotaa", kävin tallilla hitsaamassa pienen paikan toiseen putkeen ja naama korvissa konttorille tiskiin nojaamaan ja kas kummaa kaikki arvot minimissään ja leima paperiin :lol: Oisko siis mahdollista että putkessa vuoto ennen (vikaa?) kattia, koska oikeesti viallinen katalysaattori yleensä näkyy korkeena HC-arvoina.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Ford Fusion 1,6
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Heinä 2025 19:57

Re: Fusion päästöarvot kolmikertaiset

Viesti Kirjoittaja Ford Fusion 1,6 »

duckworth kirjoitti: 29 Heinä 2025 18:43 Jaa happiarvot kohollaan? Sittenhän tässä päästään helpommalla, koska tuo voi johtua vaikka vuodosta pakoputkessa ja mittauksessa sitten vääristä muut arvot. Mulla tuli viime vuonna hylky leimalla kommentilla " lamba-arvo pielessä ja putki vuotaa", kävin tallilla hitsaamassa pienen paikan toiseen putkeen ja naama korvissa konttorille tiskiin nojaamaan ja kas kummaa kaikki arvot minimissään ja leima paperiin :lol: Oisko siis mahdollista että putkessa vuoto ennen (vikaa?) kattia, koska oikeesti viallinen katalysaattori yleensä näkyy korkeena HC-arvoina.
En näistä paljon ymmärrä, mutta testilappu sanoo tulokset:
Korotettu joutokäynti, pyörintänopeus 2000
CO (0,20) ei ok.
HC (100) ei ok.
Lambda (0,97-1.03) ei ok.
Testi hylätty.

Korotettu joutokäynti
Pyörintänopeus 2360
Lambda 1,084
CO 0,487
CO2 13,30
HC 247ppm
O2 2,25
COcor 0,530

Tarkoitit, että jos putki vuotaa ennen katalysaattoria, voi vaikuttaa näihin tuloksiin? Tässä katalysaattori on kiinteästi pakosarjan kanssa sama paketti. Mutta kun katalysaattoria lähtee vaihtamaan, menee varmaankin pakoputki myös uusiksi? Täytyy vielä ajaa auto luiskalle ja tutkailla pakoputkea käynnissä!

Jaa, mutta ne olikin CO% arvot 0,60 silloin katsastuksessa...!
Vastaa Viestiin