1.8TDCI bullet proof

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2694
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

1.8TDCI bullet proof

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuli tuossa eilen etsittyä vikaa 1.8TDCI mondeosta kun kuski oli vetänyt sillä asuntovaunua 30 asteen helteessä ja autosta hävinnyt veto. Oli kuulemma "kytkin loppunut eikä kiihdy enää".... apukuski ajoi auton tallin pihaan ja loppumatkasta oli taas veto kadonnut. No koeajolle kokeilemaan että miltä se kytkin tuntuu....hyvältähän se, ihan normaali. Sitten alkoi kiihtyvyys hävitä ja kilsan päässä sammui kokonaan. Lämpömittari tapissa.
Konehuoneeseen ihmettelemään ja kokeilemaan syylärin letkua...ihan veltto...paisuntasäiliö tyhjä. Eli moottorissa on ylilämpösuoja joka tiputtaa tehot pois ja sitten sammuttaa koneen tietyssä lukemassa. No eikun vettä paisariin....joi 6 litraa. :shock: :shock: :shock:
Ajatus oli että kone on varmasti entinen. Eli ainakin 3 kertaa ajettu ilman vettä max lämpöön.
Eikun korkki kiinni ja ajoon. Kaikki toimi ookoo ja kiihtyy kuin kuuluukin. Ei tee painetta paisariin eikä sekoita nesteitä, tehot tallella. Hämmästyttävää.
Alavesiletkun tukkiin tuleva pienempi vesiletku näytti revenneen eli siitä oli valutellut vesiä pois.
Mutta vanhan hyvän ajan valurauta lohkoinen moottori tuntuu olevan kestävä, versus nuo uudet ecoboost kuttaperkat jotka porsii ihan itsestään.
m0ndeo
Viestit: 225
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: 1.8TDCI bullet proof

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Mulla kävi vuosi sitten sama homma.
Tosin kuumeni vain kerran ja rouva soitti heti.
Oli koneen takana sellainen pieni vesiletku rispaantunut puhki ja paisari tyhjä.
Eipä siitä jäänyt mitään kansivikaa muistoksi , vaan hyvin pelaa edelleen.
Nyt alkaa olla 400tkm mittarissa.
Taunusautomaatti
Viestit: 2694
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.8TDCI bullet proof

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

On ne vaan Moottoreita ekotykkeihin verrattuna...sullakin olis jo neljäs moottori menossa jos olis ekotykki. ;-)
RENNIE
Viestit: 297
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: 1.8TDCI bullet proof

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo! Kiinanpojan tekoälyn mukaan tuo 90-luvun loppu ja varsinkin 2000-luvun alku edustaa teknisesti kestävän suunnittelun huippua. Autot mitoitettiin kestämään jopa 500 tkm ilman merkittäviä ongelmia, kun kuulemma nykyautot vain noin 100-150 tkm.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
duckworth
Viestit: 4195
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.8TDCI bullet proof

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 24 Heinä 2025 14:50 On ne vaan Moottoreita ekotykkeihin verrattuna...sullakin olis jo neljäs moottori menossa jos olis ekotykki. ;-)
Mulla on käytössä kaksi ecotykkiä, 184tkm ja toisessa 309tkm, eikä ongelmia ;-) :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
m0ndeo
Viestit: 225
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: 1.8TDCI bullet proof

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

duckworth kirjoitti: 26 Heinä 2025 10:03
Taunusautomaatti kirjoitti: 24 Heinä 2025 14:50 On ne vaan Moottoreita ekotykkeihin verrattuna...sullakin olis jo neljäs moottori menossa jos olis ekotykki. ;-)
Mulla on käytössä kaksi ecotykkiä, 184tkm ja toisessa 309tkm, eikä ongelmia ;-) :D
On täällä yksi sellainenkin.
Mutta jos ajat sillä ilman vesiä , kuten mondeolla niin se hajoaa
duckworth
Viestit: 4195
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.8TDCI bullet proof

Viesti Kirjoittaja duckworth »

m0ndeo kirjoitti: 26 Heinä 2025 17:10
duckworth kirjoitti: 26 Heinä 2025 10:03

Mulla on käytössä kaksi ecotykkiä, 184tkm ja toisessa 309tkm, eikä ongelmia ;-) :D
On täällä yksi sellainenkin.
Mutta jos ajat sillä ilman vesiä , kuten mondeolla niin se hajoaa
Nojoo, vähän huumorilla heitin ton ecotec-ecotykki läpän :) Ja jos totta puhutaan niin noista GM:n koneistahan menee kansipahvit ilman ylikuumenemistaki, johtuen lohkon open deck- rakenteesta, ongelma ainakin 2.0, 2.2, 2.5 ja vahemmissa 3.0 (<-1998?) kutosissa.

Toki mulle kyllä auton ajettuvuus on niin tärkeessä roolissa, että katon vaikka viikoittain että paisarissa on nestettä, olipahan mikä pata tahansa keulalla pitkittäin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2694
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.8TDCI bullet proof

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ei auttanut viikoittain katsominen tässä tapauksessa....
nesteet tarkastettiin 3pv ennen kuin järjestelmä oli kuiva ja kone pysähtyi lämpörajaan.

Letku kun voi paukahtaa koska tahansa ja siitä ei näköjään varoituksia tule.
Paitti että ensin tehot tippuu ja kohta sammuu. Samaan aikaan lämpömittari hyppää tappiin mutta ei hälyvaloa.

Eikös noissa ekotykeissäkin ole ollut jotain jäähdytysjärjestelmän vuoto ongelmia....mitähän tapahtuu jos vedet katoaa niissä...

GM koneet taas on mitä on mutta muuten taitaa kestää saman minkä korikin....jonkun vuoden ilman hitsausta., :D
Vastaa Viestiin