2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
Moron
Galaxy 2010 2.0 TDCi heittää vikakoodia P02E9: kuristinläpän asentoanturi, impulssi liian korkea.
Ajattelin, että voisi olla puhtaasti kytkennöissä vikaa ja koitin mittailla yleismittarilla tuosta liittimeltä antaako mitään arvoja. Siihen tulee kolme johtoa (harmaa, sinivalkoinen ja keltavalkoinen). Mitään elämää ei yleismittarilla näkynyt oli sitten virrat pois, päällä tai auto käynnissä. Ilmeisesti arvaukseni osui oikeaan vai enkö vaan osannut mitata oikein?
Jos jollain on jotain ideaa/jeesiä, niin kiitollisena otan vastaan.
Ao linkistä näkee kaasuläppäkotelon mallin ja liitin sijaitsee tuolla oikeassa alakulmassa.
https://ovoko.fi/osat/vdd14539-6g9q9e92 ... sUQAvD_BwE
Galaxy 2010 2.0 TDCi heittää vikakoodia P02E9: kuristinläpän asentoanturi, impulssi liian korkea.
Ajattelin, että voisi olla puhtaasti kytkennöissä vikaa ja koitin mittailla yleismittarilla tuosta liittimeltä antaako mitään arvoja. Siihen tulee kolme johtoa (harmaa, sinivalkoinen ja keltavalkoinen). Mitään elämää ei yleismittarilla näkynyt oli sitten virrat pois, päällä tai auto käynnissä. Ilmeisesti arvaukseni osui oikeaan vai enkö vaan osannut mitata oikein?
Jos jollain on jotain ideaa/jeesiä, niin kiitollisena otan vastaan.
Ao linkistä näkee kaasuläppäkotelon mallin ja liitin sijaitsee tuolla oikeassa alakulmassa.
https://ovoko.fi/osat/vdd14539-6g9q9e92 ... sUQAvD_BwE
Re: 2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
Lisätään vielä sen verran, että kytkentävikaa jäin pohtimaan siksi, koska asentoanturin opitut arvot saa nollattua, mutta vikaa ei saa poistettua edes kun auto on sytytysvirrat päällä.
Re: 2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
Joko tämä ratkesi?
Johdot ovat ilmeisesti syöttö 5V , Ecun maa ja signaali, anturilta jotain 1-4 V.
Jos syöttöä ei tule, niin johto on poikki tai Ecu katkaissut syötön, esim. oikosulku tilanteessa (pysyvä vikakoodi).
Mikä johto liittimellä on mikä, en osaa sanoa. Mutta signaalin pinnin vastuksen pitäisi kai maata vasten muuttua, kun läppää liikuttelee.
Läppähän on ilman alipainetta auki, eli moottori käynnistyy, käy ja sammuu ilman sitäkin. Mutta yhteistoiminta EGR:n kanssa ei toimi.
Johdot ovat ilmeisesti syöttö 5V , Ecun maa ja signaali, anturilta jotain 1-4 V.
Jos syöttöä ei tule, niin johto on poikki tai Ecu katkaissut syötön, esim. oikosulku tilanteessa (pysyvä vikakoodi).
Mikä johto liittimellä on mikä, en osaa sanoa. Mutta signaalin pinnin vastuksen pitäisi kai maata vasten muuttua, kun läppää liikuttelee.
Läppähän on ilman alipainetta auki, eli moottori käynnistyy, käy ja sammuu ilman sitäkin. Mutta yhteistoiminta EGR:n kanssa ei toimi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
Ei ratkennut, kun en ole ehtinyt asiaa edistämään. Liittimen kun tosiaan ottaa irti ja tökkää yleismittarin vaikka millä yhdistelmällä liittimen napoihin tai käyttää runkomaadoitusta, niin ei ole mitään elämään. Jos Ecu olis syötön katkaissut, niin luulisi tarjoavan jotakin muutakin koodia asiasta?yritäedes kirjoitti: ↑13 Heinä 2025 16:00 Joko tämä ratkesi?
Johdot ovat ilmeisesti syöttö 5V , Ecun maa ja signaali, anturilta jotain 1-4 V.
Jos syöttöä ei tule, niin johto on poikki tai Ecu katkaissut syötön, esim. oikosulku tilanteessa (pysyvä vikakoodi).
Mikä johto liittimellä on mikä, en osaa sanoa. Mutta signaalin pinnin vastuksen pitäisi kai maata vasten muuttua, kun läppää liikuttelee.
Läppähän on ilman alipainetta auki, eli moottori käynnistyy, käy ja sammuu ilman sitäkin. Mutta yhteistoiminta EGR:n kanssa ei toimi.
Voi kun olis jokin kytkentäkaavio mistä näkisi minne mikäkin johto menee. Aika helppo olis sitten testailla johdinten kunto.
Re: 2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
Kelta-valkoinen on Ecun maa
Harmaa on läpän asennon signaali
Sini-valkoinen on syöttö eli vertailujännite
Tämä on 2010 Mondeon kaaviosta. Alipaineohjattu kaasuläppä.
.
Harmaa on läpän asennon signaali
Sini-valkoinen on syöttö eli vertailujännite
Tämä on 2010 Mondeon kaaviosta. Alipaineohjattu kaasuläppä.
.
Viimeksi muokannut yritäedes, 14 Heinä 2025 01:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
Jos sulla on tuo kaavio ihan kuvana, niin helpottais huomatavasti omaa hahmottamista. Laita vaikka privana, jos et halua syystä tai toisesta kaaviota jakaa julkisesti.yritäedes kirjoitti: ↑13 Heinä 2025 23:51 Kelta-valkoinen on Ecun maa, Ecun pinni cmi-39
Harmaa on läpän asennon signaali, pinni cmi-19
Sini-valkoinen on syöttö, pinni cmi-14
Mutta tuo viimeinen (syöttö) on yhteinen myös turbon ohjaukselle ja MAP:lle. Eli ajatuksen Ecu:n katkaisemasta syötöstä voi unohtaa. Mahdollinen johtovika on siis lähempänä läppäkoteloa.
Tuo oli paras kaavio minkä löysin, mutta ei juuri oikealle vuosimallille. Kun ei ole Autodataa tms täällä käytettävissä.
Laitan sulle privaa, josta löytyy myös puh nro, jos kaaviokuva helpompi jakaa sitä kautta.
Kiitos kuitenkin jo näistä neuvoista.
Re: 2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
Sori nyt vaan sekoiluni, tajusin vasta lähetettyäni ylläolevan postauksen, että se oli uudemmalle moottorille, jossa on sähköinen kaasuläppä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 2.0 TDCi kaasuläpän asentoanturille tuleva johdotus
Noinhan nuo väritykset tosiaan on. Ajatus oli, että olisin mitannut kaapeleiden eheyden johtimen molemmista päistä, mutta pirulainen tuo ECU johon piuhat menee, on sellaisessa paikassa etten pääse siihen käsiksi just tällä hetkellä kun auton perä on vielä pukeilla varmaan tämän viikon. Kertokaapa siis miten tuon johdinten eheyden pystyy mittaamaan tuosta liittimen päästä yleismittarilla. Nuppi vissiin lyö täysin tyhjää näillä helteillä