Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
HanDel
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

yritäedes kirjoitti: 09 Heinä 2025 11:39 No niin. Paine- ero vaikuttaa tosiaan korkealta eli viittaa tukkoisuuteen. Onko muita oireita, jotka vahvistaisivat asian?
- moottori tuntuu tukkoiselta
- ylimääräistä pakokaasun hajua
- mitä testeri näyttää edellisestä DPF poltosta?
- entä paine-eron mittaus toisella testerillä

Paljonko autolla on ajettu? Ja millaista ajoa tulee? Onko tarpeeksi maantietaipaleita, 100 -200 km?

Ennen DPF suodattimen pesua (tai vaihtoa) (jos se siis on todella tukkeutumassa) voi kokeilla vielä seuraavia:
- lakkaat kruisailemasta alle 2000 kierrosta minuutissa ☺️
- lisää tankkiin polttolämpötilaa kohottavaa lisäainetta, vaikka STPn https://www.motonet.fi/tuote/stp-diesel ... ct=60-8087
- varmistat että moottorin jäähdytysflekti toimii ja mielellään myös hehkutulpat
- jos vieläkään auto ei tee polttoja, niin sitten pakotettu poltto testerillä

Jos edellämainittu ei auta, niin sitten pöntölle pesua.
Moottori tukkoinen, ylimääräistä pakokaasun hajua, poltto jäänyt testerin mukaan suorittamatta eikä sitä anna edes ohjelmallisesti suorittaa. Kahdella testerillä (Autocom ja Forscan) suunnileen samat arvot.
Ajettuhan tuolla on jo reilut 400tkm ja valitettavan lyhyttä ajoa viimeajat. Flekti toimii eikä ainakaan mitään hehkuista herjaile testerillä.

Nyt on tosiaan pönttö irti ja pestynä jos vaikka millä tököteillä dpf-puhdistusaineesta viemärirakeiden ja sitruunahapon kautta tiskikoneen pesutablettiin. Ja välissä meni vielä muskelimiehen uuninpesuvaahtoakin. Paskaa tuli kyllä ja reilusti eikä alkuun tullut edes kiehuva vesi kunnolla läpi. Nyt virtaa iloisesti vesi kirkkaana läpi.


Vielä poraillaan ryytyneet pultit pois laipasta ja asennellessa samalla sitten uudet paineletkut, kun ne tuonne tässä vaiheessa on helppo vaihtaa.
Katsotaan mitä sen jälkeen sanoo. Ja jos kiukuttelee edelleen, niin sitten paine-eroanturi vaihtoon. Eipä tuo puhdistus turhaa työtä siinäkään kohtaa ole vaikka vika osoittaisi lopulta tuonne paine-eroanturin suuntaan.
HanDel
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

Pesut suoritetttu ja pömpeli paikoillaan. Ja olihan siitä hyötyä!!! Alkuperäiset paine-erot oli tyhjäkäynnilla 9,9kPa ja kierroksilla 25-30kPa. Pesun jälkeen arvot 1,7kPa ja 6,8kPa suunnilleen samoilla kierroksilla kuin ennen pesua. Regenerointikin lähti iloisesti päälle autocomilla ja sen jälkeen näyttääkin jo todella mukavia lukemia. Tyhjäkäynnillä 0,4kPa ja kierroksilla 3,2kPa. Ei siellä enää kovin paljoa vastetta ole. Samaten poistui niin engine malfunktion kuin moottorin vikavalokin.

Kaasuläppäkotelon vikakoodi edelleen löytyy. Sen kimppuun seuraavaksi.

Kiitos kaikille neuvoista. Niistä on ollut paljon hyötyä tähän asti!
yritäedes
Viestit: 2485
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

No nyt on paine-erot kohdillaan! Hyvin tehty!👍
Tuosta kaasuläppäkotelon vikakoodista vielä: jossain tapauksissa siitä on päästy eroon puhdistamalla tai vaihtamalla ruskea alipainesolenoidi/paineenmuunnin, joka siis säätelee läppää liikuttavaa alipainetta ja sijaitsee jossain siellä konehuoneessa. Ainakin solenoidin korkin alla oleva pieni vaahtomuovisuodatin kannattaa puhdistaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin