Hei
Minulla on ollut kyseinen auto reilun vuoden, ja vaihdelaatikkoon vaihdettiin öljyt ja suodattimet noin 110 t km kohdalla.
Nyt on 152 t km mittarissa ja on pari kertaa 30 km/h rajoitus alueella vaihdelaatikko pitänyt hassua ääntä.
Eli olen hipaissut kaasua ja antanut auton valua ja taas hipaissut kaasua ja antanut valua, sitten nousee valojen jälkeen rajoitus ja painan kaasua vähän enemmän, kuuluu sellainen trrrrrt ääni ihan kuin vaihtaisi vaihdetta niin että kytkin on vain puoliksi pohjassa eikä teho mene renkaille.
Siinäkohtaa kun on päästänyt kaasusta ja painanut uudelleen, auto on liikkunut normaalisti.
Pitäisikö huolestua? Vaihdelaatikon huoltoon on vielä melkein 20 t km virallisen ohjeistuksen mukaan.
Ford Mondeo 2,0 TDCi PowerShift A6 AWD 2019
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 28 Touko 2023 11:53
Re: Ford Mondeo 2,0 TDCi PowerShift A6 AWD 2019
Moikka!
Selviskö missä vika oli? Täällä ruvennut oireilemaan samalla tavalla..
Selviskö missä vika oli? Täällä ruvennut oireilemaan samalla tavalla..
Re: Ford Mondeo 2,0 TDCi PowerShift A6 AWD 2019
Sattuipa sopivasti, itsellä on tosin manuaalivaihteisto Fiestassa, mutta se alkoi tehdä ajossa omituista nykimistä mm. kun valutteli punaisiin valoihin ja nosti jalan kaasulta, välillä auto ikäänkuin pomppasi eteenpäin, kuin olisi itsekseen kaasuttanut. Reilu viikko sitten otin ja putsasin kaasuläppäkotelon joka ei tosin ollut mitenkään erityisen likainen reilun 5 vuoden ajojen jälkeen. Putsauksen jälkeen suoritin kaasuläpän sopeutuksen ja nykiminen katosi.
Huolto pystyy tekemään tuon kaasuläpän sopeutuksen OBD portin kautta joten sitä kannattaisi kokeilla ihan ensiksi. Voi toki tehdä itsekin, netistä vaan ohjeita etsimään. Koska noinkin paljon jo kilometrejä, niin kaasuläppäkotelon puhdistuksesta tuskin haittaa olisi mikäli ei ole jo putsattu.
Tässä tekoälyn antama vastaus miten oireilee tuo kaasuläppä automaattivaihteisessa:
Kaasuläppäkotelon vika automaattivaihteistossa voi oireilla monin eri tavoin, kuten nykimisenä, vaihteiden huonona vaihtumisena, luistamisena tai jopa moottorin sammumisena. Tarkemmin ottaen, oireita voivat olla:
Nykiminen ajon aikana:
Auto saattaa nykiä vaihteita vaihdettaessa tai kiihdytettäessä, mikä voi viitata kaasuläpän asentotunnistimen ongelmaan.
Hitaat tai huonot vaihteenvaihdot:
Automaattivaihteisto saattaa vaihtaa vaihteita viiveellä tai huonosti, mikä voi olla seurausta kaasuläpän säätöongelmista.
Luistaminen vaihteenvaihdoissa:
Vaihteisto voi luistaa vaihteita vaihdettaessa, mikä voi johtua kaasuläpän asennon virheellisestä säätelystä tai sen aiheuttamasta vääntömomentin ongelmasta.
Moottorin sammuminen:
Moottori saattaa sammua kokonaan, erityisesti vaihteita vaihdettaessa tai tyhjäkäynnillä, mikä voi olla merkki kaasuläpän ohjauksen ongelmasta.
Kierrosluvun ongelmat:
Moottorin kierrosluku voi olla epätasainen tai se voi nousta ja laskea yllättäen, mikä voi viitata kaasuläpän asentotunnistimen ongelmaan.
Polttoaineen kulutuksen kasvu:
Viallinen kaasuläppäkotelo voi johtaa polttoaineen kulutuksen kasvuun, sillä moottori ei saa optimaalista ilmamäärää, kertoo AUTODOC.
Varoitusvalot:
Moottorin varoitusvalo saattaa syttyä kojelaudassa, ja vikakoodit voivat antaa viitteitä kaasuläpän ongelmista.
Jos havaitset näitä oireita, on suositeltavaa viedä auto ammattilaisen tarkastettavaksi, jotta vika voidaan diagnosoida ja korjata oikein.
Huolto pystyy tekemään tuon kaasuläpän sopeutuksen OBD portin kautta joten sitä kannattaisi kokeilla ihan ensiksi. Voi toki tehdä itsekin, netistä vaan ohjeita etsimään. Koska noinkin paljon jo kilometrejä, niin kaasuläppäkotelon puhdistuksesta tuskin haittaa olisi mikäli ei ole jo putsattu.
Tässä tekoälyn antama vastaus miten oireilee tuo kaasuläppä automaattivaihteisessa:
Kaasuläppäkotelon vika automaattivaihteistossa voi oireilla monin eri tavoin, kuten nykimisenä, vaihteiden huonona vaihtumisena, luistamisena tai jopa moottorin sammumisena. Tarkemmin ottaen, oireita voivat olla:
Nykiminen ajon aikana:
Auto saattaa nykiä vaihteita vaihdettaessa tai kiihdytettäessä, mikä voi viitata kaasuläpän asentotunnistimen ongelmaan.
Hitaat tai huonot vaihteenvaihdot:
Automaattivaihteisto saattaa vaihtaa vaihteita viiveellä tai huonosti, mikä voi olla seurausta kaasuläpän säätöongelmista.
Luistaminen vaihteenvaihdoissa:
Vaihteisto voi luistaa vaihteita vaihdettaessa, mikä voi johtua kaasuläpän asennon virheellisestä säätelystä tai sen aiheuttamasta vääntömomentin ongelmasta.
Moottorin sammuminen:
Moottori saattaa sammua kokonaan, erityisesti vaihteita vaihdettaessa tai tyhjäkäynnillä, mikä voi olla merkki kaasuläpän ohjauksen ongelmasta.
Kierrosluvun ongelmat:
Moottorin kierrosluku voi olla epätasainen tai se voi nousta ja laskea yllättäen, mikä voi viitata kaasuläpän asentotunnistimen ongelmaan.
Polttoaineen kulutuksen kasvu:
Viallinen kaasuläppäkotelo voi johtaa polttoaineen kulutuksen kasvuun, sillä moottori ei saa optimaalista ilmamäärää, kertoo AUTODOC.
Varoitusvalot:
Moottorin varoitusvalo saattaa syttyä kojelaudassa, ja vikakoodit voivat antaa viitteitä kaasuläpän ongelmista.
Jos havaitset näitä oireita, on suositeltavaa viedä auto ammattilaisen tarkastettavaksi, jotta vika voidaan diagnosoida ja korjata oikein.