Herjaa lamdaa, antaa koodin
P0420 katalysaattori järjestelmän tehokkuus kynnysarvon alapuolella kenttä 1
Toinen liike sanoo että etummainen lamda tulee vaihtaa, toinen sanoo että takimmainen ja kolmas että vika katallysaattorissa.
Leimalla hylky: Ympäristöhaitat, Bensiinimoottorin pakokaasumittaus, (8.2.1.2) CO-pitoisuus, kierroksilla, CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea
Kierroksilla
CO%: 0,45
CO2:14,50
HC ppm: 0.24
Lambda: 0,996
Mitähän kannattaa nyt siis vaihtaa että saan leimata läpi?
Focus 2.0 -05
Re: Focus 2.0 -05
Heisku84 kirjoitti: ↑05 Heinä 2025 20:28 Herjaa lamdaa, antaa koodin
P0420 katalysaattori järjestelmän tehokkuus kynnysarvon alapuolella kenttä 1
Toinen liike sanoo että etummainen lamda tulee vaihtaa, toinen sanoo että takimmainen ja kolmas että vika katallysaattorissa.
Leimalla hylky: Ympäristöhaitat, Bensiinimoottorin pakokaasumittaus, (8.2.1.2) CO-pitoisuus, kierroksilla, CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea
Kierroksilla
CO%: 0,45
CO2:14,50
HC ppm: 0.24
Lambda: 0,996
Mitähän kannattaa nyt siis vaihtaa että saan leimata läpi?
Kaikki ovat oikeassa - tuolla tiedolla se voi olla mikä vaan noista. Bank1 on minusta moottorin pää, joten sikäli ehkä etummaisesta voisi aloittaa. Virhehän tässä on se, että vikavalon kanssa on menty katsastukseen ja nyt se siellä papereissa lukee. Jos siinä olisi joku nollaamalla päivä poissa toiminto, niin sitten olisi kannattanut nollata ja mennä sitten katsastukseen. No se on jälkiviisautta ja virhe on tapahtunut ja nyt se pitää ratkaista.
Minä olen yhdessä autossa selvinnyt tuosta lisäämällä lamban kiinnikkeeseen jatkoholkin, eli sillä vietiin anturi kauemmas ja se riitti laskemaan arvoja. Sillä se vikakoodi on toista vuotta jo pysynyt poissa.
Eli konsteja on - kaikki ehdtotetut korjaukset ovat mahdollisia ja se mikä niistä on oikein ei selviä kuin lukemalla livedataa ja kokeilemalla osa kerrallaa. Minä aloittaisin jatkoholkista - se on se halvin kokeilu.
Re: Focus 2.0 -05
Koodattu ennen leimaa koodit pois.
Mutta siis lukee tuo päästötieto todistuksessa.
Mutta siis lukee tuo päästötieto todistuksessa.
Re: Focus 2.0 -05
Voihan tuon lambojen toiminnan suunnilleen tsekata vikakoodinlukijalla, tyhjäkäynnillä katsoo että bank1 sensor1 jännite heiluu nollan ja yhden voltin välillä silleen suht tasaseen. Bank1 sensor2 sitten pitäisi olla melko tasainen jännite, ennyt muista mutta ehkä puolen voltin tienoilla? Nuo tsekkaa kun kone ollut hetken käynnissä että lambdat lämmenneet. Ajon aikana nuo voi myös tsekata jos ei tyhjäkäynnillä vikoja havaitttavissa.
Jos sensor1 jännite ei heilu eestaas, vaan pysyy vaikkapa tietyssä jännitteessä, niin siinä voipi olla se vika.
Jos sensor2 jännite ei pysy tasaisena, siinä tai katissa voipi olla vikaa. Olettaen että sensor1 toimii oikein.
Vikahan voi olla myös muualla, vaikka imuvuoto jossain joka sekoittaa lambdan normaalin säädön. Mutta noilla voisi lähteä liikkeelle, vaikka luulisi että pajalla nuo osataan tarkistaa.
Ei ole hetkeen ollut tarvetta näiden vikojen kanssa paskarrella, niin viisaammat voi korjata jos tuli kirjoitettua höpöjä
Jos sensor1 jännite ei heilu eestaas, vaan pysyy vaikkapa tietyssä jännitteessä, niin siinä voipi olla se vika.
Jos sensor2 jännite ei pysy tasaisena, siinä tai katissa voipi olla vikaa. Olettaen että sensor1 toimii oikein.
Vikahan voi olla myös muualla, vaikka imuvuoto jossain joka sekoittaa lambdan normaalin säädön. Mutta noilla voisi lähteä liikkeelle, vaikka luulisi että pajalla nuo osataan tarkistaa.
Ei ole hetkeen ollut tarvetta näiden vikojen kanssa paskarrella, niin viisaammat voi korjata jos tuli kirjoitettua höpöjä

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti