Tehot hukassa kylmällä koneella, Transit 2,5td

transitmiesten oma osio
Transitit MK3/MK4
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Syys 2024 20:43

Tehot hukassa kylmällä koneella, Transit 2,5td

Viesti Kirjoittaja Transitit MK3/MK4 »

viewtopic.php?t=62909

Tuossa viestiketju viime talvelta. Kerran talvella alkoi auto ajaessa rytkyttämään. Pääsin kotiin, kun ajoin lähes tyhjäkäyntikierroksilla. Kotona irrotin egr -venttiilin ja puhdistin. Ei ollut kovasti nokinen. Sen jälkeen auto taas toimi entisellä tavalla. Eli noin 20km ajon jälkeen kiihtyy ja kulkee normaalisti.

Nyt keväällä vaihdoin tehdaskorjatun turbon vanhan tilalle. Ei ole muuttuvasiipinen. Toiminta parani, mutta sama vika jatkuu vielä. Nyt parin kilometrin jälkeen kiihtyy ja kulkee normaalisti. Vaikuttaako sitten ilman lämpötila tai kosteus??

Mutta nyt tajusin, että egr -alipainesäätimelle tulee kolme letkua, jotka on tulpattu pois käytöstä (jo pidemmän aikaa sitten). Yksi letku roikkuu tyhjänä konetilassa, yksi menee laturin perään, josta se haarautuu jarrutehostimelle. Yksi letku menee egr -venttiilille ja haarautuu vielä jollekin läppäventtiilille, joka on turbon ahtoputkessa.(Alipainekellon ohjaama turbo?)

Imemällä testasin egr -venttiilin ja tuon turbon ahtoputkessa olevan läppäventtiilin. Tuntui toimivan ja pitävän alipainetta. Mutta nyt mietin, että voiko nämä alipainejutut edes toimia, kun niiden letkut on egr -alipainesäätimellä tulpattu?

Entä mitä tekee imusarjan painetunnistin, eli map -anturi? Sellainen vielä varaosana näyttää löytyvän.
Transitit MK3/MK4
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Syys 2024 20:43

Re: Tehot hukassa kylmällä koneella, Transit 2,5td

Viesti Kirjoittaja Transitit MK3/MK4 »

Jatkan omaa pohdiskelua. Poistin tulppaukset egr -alipainesäätimelle tulevista letkuista. Yksi turbon kellolle ja egr -venttiilille. Toinen menee laturin perään. Kolmas on joutilaana, kun en tiedä, mihin se kuuluisi? (Ilmeisesti kuitenkin ilmanputsariin? Olisko ilmanottoletku, koska käynti tukehtuu, kun laittaa peukalon letkun päähän.) Auton toiminnassa ei mitään muutosta.

Map anturilta otin kokeeksi alipaineletkun irti ja sähköpistokkeen myös irti. Koeajoin ja samalla tavalla toimii ilman sitä myös? Map anturi on kuitenkin ollut koko ajan kytkettynä, toisin kuin tuo egr -alipainesäädin, joka on ollut pois pelistä.

Tilasin uuden map -anturin, kun en muutakaan keksi...?!
Transitit MK3/MK4
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Syys 2024 20:43

Re: Tehot hukassa kylmällä koneella, Transit 2,5td

Viesti Kirjoittaja Transitit MK3/MK4 »

Uusi map -anturi vaihdettu, mutta sama vika jatkuu...! Tehot tulee käyttöön vasta muutaman kilometrin ajamisen jälkeen!
Taunusautomaatti
Viestit: 2481
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Tehot hukassa kylmällä koneella, Transit 2,5td

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mites maf anturi?
Transitit MK3/MK4
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Syys 2024 20:43

Re: Tehot hukassa kylmällä koneella, Transit 2,5td

Viesti Kirjoittaja Transitit MK3/MK4 »

Taunusautomaatti kirjoitti: 01 Kesä 2025 10:59 mites maf anturi?
Eli imuilman lämpötunnistin? Kiitos vihjeestä! Osan tunnistin korjausoppaan avulla. Tutkailen sitä.

Tämä Transit käy nätisti ja tasaisesti. Myös kylmänä ja tehottomana käynti on tasaista. Tässä on ollut alkujaan sähköinen Lucas Epic ruiskutuspumppu. Nyt on mekaaninen Bosch, Autosähkö ja dieselkorjaamssa vaihdettu. Lucasin perään tuli moninapainen pistoke, josta vain yksi johto otettiin Boschin sammutussolenoidille.

EGR venttiiliin tulee sähköpistoke. Onko sillä muuta tehtävää, kuin kertoa vikatilasta? Alipaineventtiili siinä toimii. Alipaineletkut tukkimalla oli ilmeiseti poistettu vain EGR käytöstä. Nyt se on käytössä, mutta ongelma on sama.

Ruiskupumpun vaihtamisen jälkeen kojetaulussa paloi punainen vikavalo, josta käskettiin vain poistaa poltin, tai teipata valo piiloon.
Vastaa Viestiin