Galaxy 2008 TDCI 2.0 140 Powershift Ongelma

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
KobiDuunaa
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2018 18:25

Galaxy 2008 TDCI 2.0 140 Powershift Ongelma

Viesti Kirjoittaja KobiDuunaa »

Galaxy ei mennyt syksyllä 2024 katsastuksesta läpi, koska lukuisat alustan osat olivat kuluneet loppuun. Sattuneesta syystä auto jäi syksyllä korjaamatta ja se on seissyt talven ulkona pihalla. Nyt olisi tarve saada auto taas liikkeelle kun perheessä tarvitaan kahta autoa.
En ole automiehiä enkä juuri ymmärrä autosähköistä, mutta osaan vaihtaa tarvittaessa yleisimmät kuluvat osat. Auto on tuotu 7-8 vuotta sitten ruotsista ja siinä on toisinaan ollut pieniä sähkövikoja ja se on ajoittain lämpimillä keleillä polttanut moottorin vikavaloa ym.
Auto ei juuri pura akkua, koska akussa oli virtaa edelleen keväällä talven jäljiltä. Kytkin akun irti ja latasin täyteen, jonka jälkeen jännite 12,55V kun ollut taas vuorokauden verran kytkettynä paikoillaan.

Ongelma: Autoon saa avaimesta kääntämällä virrat päälle, mutta se ei starttaa vaan ilmoittaa moottoriviasta. Lisäksi vaihde on jumissa P-asennossa eikä sitä saa vaihdettua vapaalle.
Luin vikakoodin Forscanilla, nollasin ne ja luin uudestaan. "Engine malfunction" palaa edelleen. Vikakoodit ennen ja jälkeen nollauksen alla.
Osaisiko joku auttaa minua paikantamaan vian?

Ennen vikakoodien nollausta
(OK) [11:29:03.061] Yhteys sovittimeen on tunnistettu: COM3
(OK) [11:29:03.062] Adapteri: OBDLink MX+r3.1 STN2255 v5.10.3 (ELM327 v1.4b)
(OK) [11:29:10.777] Yhteys ajoneuvoon on tunnistettu
(OK) [11:29:10.803] Ajoneuvo: Ford Galaxy\S-Max Duratorq Turbo Diesel Common Rail Injection 2.0L 2006.5
(OK) [11:29:11.805] Löydetty moduuli: TCM - Vaihteiston ohjausmoduli
(WARN) [11:29:12.650] vikakoodit TCM: P0725:00-AF, P1719:00-AF, U0100:00-2F
(OK) [11:29:12.667] Löydetty moduuli: PCM - Voimansiirron ohjausmoduli
(ERR) [11:29:16.548] PCM: Ei voitu lukea vikakoodia(DTC)
(OK) [11:29:18.764] Löydetty moduuli: OBDII - Sisäänrakennettu Diagnostiikka II
(WARN) [11:29:19.089] vikakoodit OBDII: P0725-C
(OK) [11:29:19.107] Löydetty moduuli: SASM - Ohjauskulman anturin moduli
(OK) [11:29:19.349] Löydetty moduuli: ABS - Lukkiutumaton jarrujärjestelmä
(WARN) [11:29:19.943] vikakoodit ABS: B1B69:16-08, U0100:00-8A
(OK) [11:29:19.963] Löydetty moduuli: PSCM - Ohjaustehostimen ohjausmoduli
(WARN) [11:29:20.495] vikakoodit PSCM: U0100:00-AF, U3006:16-28
(OK) [11:29:21.096] Löydetty moduuli: BCMii - Korin ohjausmoduli
(WARN) [11:29:21.523] vikakoodit BCMii: B1D38:19-28, U0100:00-2F
(OK) [11:29:21.541] Löydetty moduuli: AHCM - Lisälämmittimen ohjausmoduli
(OK) [11:29:21.778] Löydetty moduuli: PDM - Matkustajien ovien ohjausyksikkö
(OK) [11:29:21.981] Löydetty moduuli: DDM - Kuljettajanpuolimmaisen oven moduli
(OK) [11:29:22.215] Löydetty moduuli: RCM - Suojausjärjestelmän ohjausmoduli
(OK) [11:29:22.370] Löydetty moduuli: PAM - Pysäköintitutkamoduli
(WARN) [11:29:22.738] vikakoodit PAM: U3003:16-28
(OK) [11:29:22.758] Löydetty moduuli: HVAC - Lämmitys, tuuletus ja ilmastointi
(WARN) [11:29:22.889] vikakoodit HVAC: U3006:16-28
(OK) [11:29:22.931] Löydetty moduuli: ACM - Audiojärjestelmän ohjausmoduli
(OK) [11:29:27.650] Löydetty moduuli: IPC - Kojetaulun ohjausmoduli
(WARN) [11:29:28.328] vikakoodit IPC: U3006:16-68, P1607:82-2B, U0401:68-2B, U0416:68-28

Vikakoodien nollauksen jälkeen:

(OK) [11:31:51.567] Onnistunut DTC(vikakoodien) nollaus, vikakoodit luetaan nyt...
(WARN) [11:31:52.355] vikakoodit TCM: P0725:00-AF, P1719:00-AF, U0100:00-2F
(ERR) [11:31:54.319] PCM: Ei voitu lukea vikakoodia(DTC)
(WARN) [11:31:54.576] vikakoodit OBDII: P0725-C
(WARN) [11:31:55.021] vikakoodit ABS: U0100:00-8A
(WARN) [11:31:55.265] vikakoodit PSCM: U0100:00-AF
(WARN) [11:31:55.484] vikakoodit BCMii: U0100:00-6C
(WARN) [11:31:56.424] vikakoodit IPC: P1607:82-2B, U0401:68-2B
(ERR) [11:31:56.435] Ei voitu lukea vikakoodia(DTC)
Viimeksi muokannut KobiDuunaa, 18 Touko 2025 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2550
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Galaxy 2008 TDCI 2.0 140 Powershift Ongelma

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Paljonko on akussa jännitettä ? Lähes tyhjä akku tekee kaikkea hauskaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
KobiDuunaa
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2018 18:25

Re: Galaxy 2008 TDCI 2.0 140 Powershift Ongelma

Viesti Kirjoittaja KobiDuunaa »

Akun jännite 12,55V kun ollut täyteen lataamisen jälkeen vuorokauden verran kytkettynä paikoillaan.
yritäedes
Viestit: 2455
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Galaxy 2008 TDCI 2.0 140 Powershift Ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

KobiDuunaa kirjoitti: 18 Touko 2025 20:09 Akun jännite 12,55V kun ollut täyteen lataamisen jälkeen vuorokauden verran kytkettynä paikoillaan.
Onko tuo mitattuna akun navoista? Puhdistitko akun kengät ja maadoituskaapelin kiinnityksen koriin?
Paljonko testerisi näyttää jännitettä järjestelmässä, kun laitat sähköt päälle ja hehkutat? Romahtaako?
Vikakoodeissahan on paljon yhteysongelmia moduulien välillä, vaihteisto TCM ei saa anturitietoja eikä tiedä mitä tehdä. Autohan on seissyt talven ulkona? Onko edes aurinkoisella puolella, että lämpenisi ja kuivuisi kunnolla? Varsinkin vasen etukulma, jossa PCM on lokarin alla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin