Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
yritäedes
Viestit: 2437
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

yritäedes kirjoitti: 04 Huhti 2025 10:58 Mielestäni tuo P02E1 liittyy kaasuläppään. Usein luullaan, että se on dieselissä vain sammutusläppä, mutta nykyään se ohjaa myös ilman virtausta esim. EGR:n suhteen. Ja kaasuläppää liikuttaa alipaine samoin kuin turbon aktuaattoria. Solenoidi eli paineenmuunnin on samanlainen molemmissa.
Ainakin tekniikaltaan vastaavassa Mondeossa.
Itse tarkoitin tässä tällaista paineventtiiliä:
https://iparts.fi/parts/info/pierburg/701771010
Tällaisilla ohjataan turbon, EGR:n ja kaasuläpän asentoa. Jos EGR on sähköinen, niin sitten nuo kaksi muuta, ainakin 2009 Mondeossa. Venttiilille tulee alipaine pumpulta ja sähköt Ecu:lta. Ja saamansa ohjauksen mukaan venttili joko päästää alipaineen ohjattavalle laitteelle tai päästää sinne ilmaa.
Nämä kaksi venttiiliä sijaitsevat jossain moottorin vauhtipyörän puolella näkyvillä.
Venttiilien ajoituksen ohjaus on taas toinen juttu, mutta sitä tuskin tuolta löytyy.

Tuon saman "ruskean kikkareen" Hubokin sieltä videolla esiin kaivaa. Näkyy kohdassa 14:06.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Mielenkiintoista...
Nimittäin tässä oli nyt se sama oire että vaikkei ollut enää limb modessa niin 1-2 tuhannen kierroksilla aivan eloton.
Sitten kun saa reippaasti kierroksille niin menee joten kuten :(

Focuksessa on kampe paljon kivemmassa paikkaa, tässä se pakosarja ja turbo ovat taas tuolla ahtaassa kolossa :-/
Koitan yhä tutkia näiden alipaineletkujen 12226B ja 12226C kuntoa:
https://7zap.com/fi/catalog/cars/Ford/K ... /#12226Cli

--> onko tuo turbon alipaineen ohjaus-solenoidi sitten itse asiassa tuo 9K378 jossa ne yhtyvät?

PS. maajohto jäi vaihtamatta, irrotin putsarin kotelon, akun ja akkukotelon (turhaan).
Sen toinen pää onkin moottorin kiinnikkeen alla siten että vaihto olisi työläs. Tuo ei välttämättä maata edes konetta vaan jotain muuta ;)
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja janti »

Zac4all kirjoitti: 06 Huhti 2025 19:48 --> onko tuo turbon alipaineen ohjaus-solenoidi sitten itse asiassa tuo 9K378 jossa ne yhtyvät?
Kyllä. Aika hankalassa paikkaa kuvien mukaan. Ala kautta voisi olla paras pääsy siihen
https://ovoko.fi/osat/imp3022842-6g9q9e ... iventtiili
https://ovoko.fi/haku?cpc=276&man_id=5& ... iventtiili
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Nyt kun tiesi mitä etsiä niin joo, toinen on edestä katsoen vasemmalla, heti laturin alla.
Toinen on edestä päin katsoen moottorin oikeassa päässä, varsin helposti pääsee tuohon käsiksi.

En saanut letkujen perusteella varmuutta kumpi on kampi..? (EGR mielestäni on itsessään sähköinen venttiili).
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

...mutta äkkiä katsoen ne näyttivät ihan samalta osalta(?)

Joten en kyllä paljon häviä vaikka tilaisin yhden tuollaisen (uuden tai käytetyn) ja kokeilisin sen vaikutusta toimintaan... :|
(Jos korjaamo tekee vastaavaalla "vaihdellaan osia kunnes joku auttaa" -metodilla, niin näen siitä punaista.. mutta itsehän tätä voi tehdä :lol: )

EDIT: Tilasin tuon missä luultavasti saa liittyvät letkut mukana.. voi katsoa niistä parhaat käyttöön.
Vähän huono "hyötysuhde" kun 18 eur osa ja sitten Express toimitus (2-3 pv) toisen 18 eur...
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Aika Express -toimitus FedExillä: eilen tilattu Liettuasta - tänään pitäisi olla kourassa ennen klo 18... ;)

Ainakin kuvien perusteella turboa ohjaava magneettiventtiili (solenoidi) olisi tuo mikä on laturin alapuolella, jakopään puolella?
(Ei siis tietenkään se helpompi moottorin toisessa päässä... :) )
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

No, ei tullut eilen vaan tänään päivällä... aika nopeasti kumminkin :)

Kuka osaa nyt sanoa suht varmuudella kumpi noista identtisistä magneettiventtiileistä ohjaa turbon alipainetta / aktuaattoria?
Jollei kukaan, niin homma alkaa sitten sillä että teleskooppipeilin, lampun, ym. kanssa seuraillaan mihin ne letkut menee :shock:

Hain tuota tietoa niin osui aika hyvä brittivideo silmiin:
https://www.youtube.com/watch?v=IPFKBNSDffg

Tässä itse asiassa samat(!) vikakoodit eli
- OBDII DTC P2263... ja
- EPS DTC U1900 // En olisi tajunnut mitenkään yhdistää tähän ongelmaan? Mutta kyllä se videolla traction control sanoo?

--> Tuossa oli ongelmana turbon pään aktuaattori, eli vakuumikäyttöinen toimilaite.
Homma lähti kuntoon kun vaihtoi tuon (videolla £60 luokassa eBaystä) ;)
yritäedes
Viestit: 2437
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Netistä luettuani ( kohtuullisella varmuudella 😁) laturin alla sijaitseva ohjaa kaasuläppää. Siellä voi jossain versiossa olla niitä venttiileitä kaksi vierekkäin, mutta sen toisen funktio ei oikein auennut...
Ja se hyvin näkyvillä oleva venttiili siinä öljykorkin vieressä ohjaisi turbon aktuaattoria siellä koneen takana. Jos nappaat tuolta venttiililtä sähköliittimen irti, saat todennäköisesti vikakoodin muodossa vastauksen kysymykseen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
keravankolli
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Huhti 2020 19:25

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja keravankolli »

Zac4all kirjoitti: 21 Elo 2024 12:33
Saitkos @keravankolli pesut jo aloitettua?
Sorry vastaan vasta nyt, mutta kävi niin kivasti että kun vein huoltoon, niin vaihtoivat anturin ja saivat siellä polton ajettua läpi. Sen jälkeen ongelmat katosivat. Motuli jäi käyttämättä, jos joku haluaa putelin, voin sen luovuttaa (jos vaan löydän vielä). Privaviestiä vaan.
hapelo
Viestit: 1039
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Näiden lukuisten ongelmien(sähkö,egr,akku,ym)takia lähipiiristä lähti Kuga...Volvoon,yritin selittää että vaihda Explorer:iin,ei auttanut.Pari vuotta ja Kuga koko ajan pajalla ja kristallipallosta yritettiin vikoja paikallistaa.

Tuskin ne kaikki Kugat ovat susia mutta...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
yritäedes
Viestit: 2437
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tässä korjataan 16v vanhaa, yli 300 tkm ajettua Focus-alustaista autoa. Ei kai tuota voi sudeksi kutsua.
Ja usein syynä loppumattoman tuntuiseen kierteeseen on puutteellinen vianhaku ja osien vaihtelu.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

yritäedes kirjoitti: 09 Huhti 2025 17:42 Ja se hyvin näkyvillä oleva venttiili siinä öljykorkin vieressä ohjaisi turbon aktuaattoria siellä koneen takana. Jos nappaat tuolta venttiililtä sähköliittimen irti, saat todennäköisesti vikakoodin muodossa vastauksen kysymykseen.
Kiitos! Aloin myös kallistua enempi tuon suuntaan kun katselin tuosta sinen turbon suunalle meneviä letkuja ym...
En vielä aloittanut vaihtohommaa, toki voisihan tuon pistokkeen alkuun nypätä ja katsoa mitä tapahtuu :)

Sitäkin mietin että pitäisikö auto oikein tunkata ylös, niin voisi ottaa videon pätkän ensin käydessä/kaasutellessa siitä aktuaattorista.
Ja sitten vertaisi liikkuuko saman lailla kun osa vaihdettu...? (Jollei liiku kummallakaan "loogisesti" niin sitten lienee tässäkin aktuaattorissa vika).

@hapelo kaikillahan se raja tulee jossain kohti vastaan.. tai sitten yksinkertaisesti kilometrit :)
Ehkä se nyt on jo auennut tässä kohtaa, että tämä pakokaasujen puhdistus on prosessi joka erittäin altis pienimmillekin vioille.
Ja kaikkea pientä kun tulee vääjäämättä eteen, niin eihän se nyt aina kivaa ole. Tosin jos se Volvo on diesel niin aika "samansukuisia" ratkaisuja taitaa olla silläkin puolella käytössä... Bensa-auto (saati sähköinen voimalinja) tuo sitten erinäköisiä juttuja :lol:
hapelo
Viestit: 1039
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Zac4all kirjoitti: 10 Huhti 2025 14:48
yritäedes kirjoitti: 09 Huhti 2025 17:42 @hapelo kaikillahan se raja tulee jossain kohti vastaan.. tai sitten yksinkertaisesti kilometrit :)
Ehkä se nyt on jo auennut tässä kohtaa, että tämä pakokaasujen puhdistus on prosessi joka erittäin altis pienimmillekin vioille
Näinpä,itse köröttelin pienellä vaihteella kun vääntöä Fiestassa 390nm...ja paikat tukkoon.Nykyjään kierrokset aina yli 2000rmp niin säästyy niiltä ilmoituksilta
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Jäänyt "päivittämättä" miten tuo vaikutti... No se on lyhyesti kerrottu: ei nähtävästi mitenkään :(
Itse vaihtohan oli helppo, kaksi mutteria, kaksi letkua (joissa ei edes kiristintä), ja yksi helppo pieni sähköliitin. 5-10min homma.

Kyllä se siis toimii nyt ilman "Engine malfunctionia" mutta EPS:n valon sytyttää ajossa ja alakierrosten veto on normaalia heikompi.
Tuollaisia sinne jäi päivän ajoista (150km):

===PCM DTC P2263-E1===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta

===PCM DTC P2002-A1===
Koodi: P2002 - Hiukkassuodattimen tehokkuus kynnyksen alapuolella
- Aiemmin asetettu vikakoodi(DTC) - ei löytynyt aikarajan sisällä
- toimintahäiriön merkkivalo palaa tämän vikakoodi(DTC) takia

===PCM DTC P2454-E2===
Koodi: P2454 - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri matala
tila (-E0):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo palaa tämän vikakoodi(DTC) takia

===PCM DTC P02E1-71===
Koodi: P02E1 - Dieselin imuilmavirtauksen ohjauksen toiminta
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-70):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä

===OBDII DTC P2263-P===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
tila (-50):
- Odottaa - toimintahäiriö odotetaan vahvistusta


Ja sitten:
===ABS DTC U0401-A0===
Koodi: U0401 - Virheelliset tai puuttuvat CAN-tiedot PCM:stä
tila (-A0):
- Aiemmin asetettu vikakoodi(DTC) - ei löytynyt aikarajan sisällä
- toimintahäiriön merkkivalo palaa tämän vikakoodi(DTC) takia

===EPS DTC Ei mitään===
Onnistunut DTC(vikakoodien) luku, virhekoodeja ei löytynyt
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Ajattelin tehdä DPF:lle pienet kevätpesut... :D
Mutta ennen kuin lähden könyämään auton alle - pientä googlailua kun tietohan tunnetusti lisää .. tietoa .. ;)

P-2002:
https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... ncy.21062/
--> paineanturiahan näissä epäillään, mutta en jaksa nyt sitä vielä syyttää kun sen just olen vaihtanut. Tosin, ehkei halpis "kestä paineita"...

P-2263-E1:
https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... ost-202698
--> Hyvinkin samat oireet kuin omassa, paitsi tuo "meteli takarenkaista"(?) Hah - vain vastaukset uupuu! :x
--> @yritäedes aiemmat ohjeet "Yleisiä syitä aukijuuttunut EGR-venttiili, takerteleva turbon aktuaattori, vika aktuaattorin ohjauksessa (eli alipaineletkuissa tai ruskeassa säätöventtiilissä). Ahtoletku voi olla halki. Tai sitten turbon siivet/pesä on kovin likaiset." ketjussa viewtopic.php?t=61768 ... josko nyt auton alta näkisi sen turbon seudun letkut ym. paremmin.

P-2454-E2
https://www.kugaownersclub.co.uk/threads/p2454.15663/
--> Kaipa tuokin on mahdollista, että laittaisi nuo anturin letkut vääriä päin... täytyypä tarkistaa, vaikka mielestäni hyvin epätodennäköistä(?)

P02E1-71
--> ketjussa viewtopic.php?t=62025 @taunusautomaatti neuvoo:
"olisko ekana ilmamassa anturin putsaus putsausspraylla
onhan ahtopaine letkut ehjiä, turbolta imusarjaan menevät ettei oo halki. Sormin painelua ja katselua.."


Aloitetaanpa näistä...
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Turbon painepuolen letkut kannattaa tsekata noissa TDCI aina jos veto heikkenee tai savuttaa.
Viikonloppuna repesi taas yksi letku iteltä.
Se oli jo neljäs TDCI koneissa mulla. Tämä uusin kesti vaan luokkaa 80tkm. Muut hajonneet 200-300tkm.
Oireet olleet erilaisia riippuen repeämän koosta. Mutta karkaava ahtopaine sekoittaa polttoaine tasapainon ja saa aikaan ihmeellisiä asioita.
Nytkin kun kuuli äänen, havaitsin savupöllähdykset ja teho poissa....diagnoosi oli selvillä heti....emäntä ihmetteli auton pientä nykimistä ja omatoimi kaasuttelua.... kerroin kesken ajon että turbon egr tuleva letku siellä vaan repesi.... kattoi pitkään epäilevästi.... kotiin päästyä klemmariruuvari käteen ja putki pois ja emännälle esittelyyn....tuossa vika...totesi että tunnetpa sä autosi hyvin... 8-)
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Katopa... on tosiaan hyvä tuntemus sulla ton "oireen" perusteella... ;)

Tässä on veto heikkoa, mutta ei savuttele, voisi silti olla tuosta samasta.
Yksi mitä en ehkä ole maininnut eli sammutus: kun sammuttaa niin ensinnäkin "ravahtaa" sillain vähän epätavallisesti sammuksiin, ja toisekseen sieltä voi kuulla ihan kuin turbo jäisi hetkeksi pyörimään ja kierrokset vähitellen laskevat siitä sitten.... liekö merki jostain?

Eilen tein konehuoneessa tutkintaa kaikille letkuille ja liitoksille mihinkän suinkaan näki ja pääsi kiinni -> ei oikein mitään epäilyttävää.
Sitten tunkkasin auton ilmaan ja tein tarkastusta pohjan puolelle. Sanoisin että ne paineanturiletkut on aika vaikea sekoittaa kummassakaan päässä(?) Nähdäkseni ne kovat putket ovat eri paksuiset joten tuskin edes onnistuu ilman väkivaltaa :D

Tänään ajattelin nostaa auton uudestaan, ja alkaa vähän purkaa, nähtävästi ainakin moottorin alusmuovit ja apurungon saa purkaa veks ennen kuin pääsee turboa likikään? Kyllä se meinaan (tässä Kuga Mk I:ssä) on aika v-mäisessä paikassa. Päältähän sitä et edes voi nähdä :(
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ravahtaa sammuksiin? Mitä meinaa ravahtaa...rämähtää/kolkuttaa?
Vaikuttaako se onko kytkin pohjassa vai ylhäällä?

Monesti vuotava turbon letku ilmaisee itsensä pienenä öljystö kosteana kohtana letkun pinnassa.
Mutta ei aina ellei turbo vähän voitele letkuja sisältä.

Jossain Kugissakin on ollut kaiketi tuota takaisinkutsu kampanjaa eli sytyttää jakoavaimen kuvan mittaristoon ja tehot tippuu...
kytkimen suoja ohjelmiston bugi...
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Voihan se olla ihan vaan kuoleentuneet moottorin kumityynytkin, mutta "ravahtaa" tarkoitti sitä että se sammuu ei niin kovin pehmeästi vaan ennemmin sellaisella fiiliksellä kuin joskus kun yrittää lähteä 3. tai 4. vaihteella liikkeelle... ei selvää kolahdusta mutta täräys kuitenkin :(

Otin äsken pohjamuovin pois ja voi tsiisus tuota ahtautta... Se paksu ilmaletku mikä tulee auton ali on itse asiassa reilusti öljyinen, mutta en siitä mitään vuotokohtaa löytänyt. Luultavasti öljyä tihkaisee siitä vierestä öljypohjan tiivisteestä, korjaamolla pyysin aiemmin etsimään vuotoa mutta eivät löytäneet, käskivät viedä ensin moottoripesuun... :| Eli siksi vaikea päätellä "öljyisyydestä" yhtikäs mitään. Kuvasin videoita moottorin käydessä ja ilman mutta eihän sinne (Saakeli) saa mahtumaan edes kameraa mihinkään väliin, että näkisi sen aktuaattorin liikeen. Ei sitä apurunkoa noin vain irroitetakaan ja varmasti se "etuperä" vetareineen on myös oman jumppansa väärti... Auts.

Lukaisin tän jumpan perään vielä koodit, ja kyllä se taas näihin alipaine- ja vuotojuttuihin viittaa:

===PCM DTC P2263-E1===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja
tila (-E0):
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo palaa tämän vikakoodi(DTC) takia
Moduuli: Voimansiirron ohjausmoduli
Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
Tämän koodin voi aiheuttaa :
Alipaineletkut tukossa. Johdinsarjan oikosulku akkuun tai maahan
Mahdolliset syyt:
Tarkista mahdolliset alipainevuodot.
Tarkista alipaineletkun reititys; jos epäilet siinä olevan korjaamista, katso kyseistä korjaamokirjallisuutta.
Tarkista, onko liittimiin päässyt vettä, ovatko ne vaurioituneet tai ruostuneet jne.
Viallinen tai vaurioitunut PCM.

===END PCM DTC P2263-E1===

===OBDII DTC P2263-C===
Koodi: P2263 - Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
tila (-43):
- Vahvistettu - toimintahäiriö on vahvistettu
Moduuli: Sisäänrakennettu Diagnostiikka II
Turboahtimen/ahtimen ahtopainejärjestelmän toiminta
Tämän koodin voi aiheuttaa :
Alipaineletkut tukossa. Johdinsarjan oikosulku akkuun tai maahan
Mahdolliset syyt:
Tarkista mahdolliset alipainevuodot.
Tarkista alipaineletkun reititys; jos epäilet siinä olevan korjaamista, katso kyseistä korjaamokirjallisuutta.
Tarkista, onko liittimiin päässyt vettä, ovatko ne vaurioituneet tai ruostuneet jne.
Viallinen tai vaurioitunut PCM.

===END OBDII DTC P2263-C===


PS. Jakoavainta ei ole näkynyt, EPS toisinaan ja eilen pitkästä aikaa myös moottorin vikavalo (yhä "Engine malfunction" poissa).
yritäedes
Viestit: 2437
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

On siellä koneen takana TOSI ahdasta. Paineenmuuntimen (se ruskea venttiili) vaihdosta oli siis ilmeisesti jonkin verran apua? Mutta turbon aktuaattoria ja sille menevää alipainelinjaa ei pääse näkemään, ei edes tunnustelemaan? Sinnehän tuo koodit tosiaan viittaavat, samoin kuin tehon puute alakierroksilla.
Jos alipainepumppu olisi syyllinen, niin sehän tuntuisi jo jarrupolkimessakin. En ole varma, mutta alipainelinjassa on ilmeisesti sellainen pieni muovinen säiliö, josta letkut lähtee noille paineenmuuntimille. Ei taida sekään olla näkyvillä?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ylipaineletku halkeama on joskus varsin näkymätön kun paine ei ole päällä. Pelkkä hiuksenpaksuinen viiva.
Kun polkasee ja letku pullistuu niin aukeaa ja menee taas kiinni.
Tosin öljy letkuun on voinut tulla muualtakin.

Kun sammuttaessa ravahtaa niin kokeile sammuttaa vapaalla kytkin pohjassa ja kytkin ylhäällä. "Ravahtaako" samalla lailla....
Zac4all
Viestit: 121
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

@yritäedes Kyllä sinne turbon aktuaattorille juuri saa käden tai ainakin sormet ujutettua, mutta ei sinne oikein mitään näe.
Mietin jo lainata endoskooppia ja ujuttaa sen sinne hollille, koska puhelinta sinne ei saanut mahtumaan.

Ylipäätään se on vähän kuumottavaa laittaa auto parin tunkin (noh, vaikka olisi muutakin pönkkää) varaan käymään, ja mennä tuonne makoileen kun joku kaasuttelee autoa... hihakin varmaan 10cm pääässä pyörivästä moniurahihnasta... :D

Jarrutuntuma on mielestäni normaali, täytyypä tarkkailla tuotakin.
Pitää koittaa seurata letkuja ja katsoa tulisiko sieltä tuollainen säiliö vastaan.

@taunusautomaatti Sitähän se voi olla, tuskin siellä mitään isoa reikää tarvii olla että paineet katoaa...
Öljyisyyteen hain nyt paikan moottoripesulle, sen voisi tuolle ehkä teettää niin näkisi vähän paremmin ja leimakin tulossa.

Laitan se "sammutuksen ravauksen" nyt toistaiseksi normaalin kulumisen piikkiin, eli juurikin moottorin tukityynyt ja muut kun vähän kuoleentuu, on jo vähän "klappia" siellä sun täällä niin se on ehkä jopa odotettavaa näillä about 390 tkm lukemilla...

Kyselin aikaa jo korjaamollekin, saisi kunnolla auton nosturille ylös, ja ehkä sellaiseen testeriin millä näkee turbon toimintaa livenä käydessä.
Mun ForScan peruslisenssi ei tuohon taivu. Täyttä oli, aikaisintaan vapunaattona voisi olla aika "diagnoosille".
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ei se sammutuksen ravaus ole tuollainen
https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE
Vastaa Viestiin