Minun 2020 mallissa on ilmennyt samaa tässä viime aikoina.
Focus 2022 /Facelift
Re: Focus 2022 /Facelift
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus 2022 /Facelift
Ennen taisi olla niissä missä ei ollut webastoa. Ei toi webastollinen lämmennyt huonostikkaan ilman lämmitintä. Yhdestä kerrasta oppi talvisin pitämään tankin vähintään puolessa. Mhev taitaa säästö syistä vähennetty kaikki sähkö syöpöt minimiin.Don MC kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 18:45Ja Focuksessa ei ole? Minkäköhän takia näin on? Sama konehan se periaatteessa on kummassakin. Ja molempien kabiinit tarvii lämpöä talvella.
E: Ja vaikkei mittaritaulun lämpömittaria kuulu tuijottaa liian orjallisesti, niin kyllä se Fiesta lämpeää ihan mittarinkin mukaan lopulliseen lämpötilaansa ihan eri lailla. Ei tuo kaikki voi selittyä jollain sähkövastuksella.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 2022 /Facelift
Se ei kyllä sähköä säästä, kun sen takia täytyy pitää persgrilliä, rattilämmitintä ja ikkunavastuksia päällä ettei jäädy kalikaksi ja jotta näkee ulos.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Ilmeisesti nostaa päästöjä. Sen takia webastokin sai lähteä. Sais olla pohjoisen oloihin oma malli mahdollisimman tehokkaalla lämmityksellä. Ja isolla akulla.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 2022 /Facelift
Huollosta pyysivät lataamaan akun täyteen ja sitten tekemään BMS:n resetin. Sillä ei kuitenkaan ollut haluttua vaikutusta, eli Start/Stop ei edelleenkään toimi.
Näkivät etänä, että akun varaus olisi ollut 61%, mutta täyteen asti lataukseen kulunut aika (jotain välillä 3-3,5h) ei tukenut tätä. Laturi on max 3,6A ja sehän virta hiipuu mitä lähemmäs täyttä varausta tullaan.
Näkivät etänä, että akun varaus olisi ollut 61%, mutta täyteen asti lataukseen kulunut aika (jotain välillä 3-3,5h) ei tukenut tätä. Laturi on max 3,6A ja sehän virta hiipuu mitä lähemmäs täyttä varausta tullaan.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Minulle huolto suositteli vähintään 8A vai oliko 10A laturia.
Sanoivat, että pienemmällä teholla ei juuri mitään tapahdu.
Sanoivat, että pienemmällä teholla ei juuri mitään tapahdu.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus 2022 /Facelift
Jaa? No, sellaista mulla nyt ei satu olemaan. Eikä oikein ole rahaakaan sellaisen ostoon, kun tää periaatteessa olisi myyjäliikkeen vastuulla korjata.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
4 vuotta ne minunkin auton osalta venkuloivat asian suhteen.
Otin lopulta yhteyttä suoraan Fordiin.
Otin lopulta yhteyttä suoraan Fordiin.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus 2022 /Facelift
Milläs menetelmällä se lopulta tuli kuntoon (jos tuli kuntoon)?
Tänään tein vähän pidemmän koeajolenkin, mutta Start/Stop ei toiminut siltikään kertaakaan. Moottorin lämpeäminen kesti n. 1/2h, mikä on mielestäni turhan kauan. Se sahasi sen ensimmäisen viivan kohdalla noin 20 minuuttia, ennen kuin lopulta lähti nousemaan kohti puolta väliä. Siis se ensimmäinen viiva, jonka yläpuolella lämpötilan palkki muuttuu tummansinisestä vaaleansiniseksi. Sitä viivaa se venkslasi eestaas sen ensimmäisen ajan.
EDIT: Olin taas yhteydessä huoltoon ja sieltä näkivät, että akku oli tuon lenkin aikana purkautunut n. 80% -> n. 70%. Se ei siis lataa akkua tarpeeksi jostain syystä. Akku kyllä näyttäisi ottavan latausta vastaan, koska sain sen eilen Ctekillä ladattua täyteen. Mutta sen jälkeen se lähtee purkautumaan pikkuhiljaa, jopa ajon aikana.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Akun miinusnavassa olevaa mokkulaa vaihdeltiin ja ohjelmistoa päivitettiin monet kerrat.
Jos lataat itse akun täyteen, niin auto "purkaa" sen ensitöikseen 80% varaukseen. Paitsi, että se auton kuvittelema 80% lienee jotain muuta. Huolto ei saa nostaa varaustasoa, koska sen katsotaan vaikuttavan auton päästöihin.
Viimeisen päivityksen yhteydessä sain vielä good willinä uuden akun. Tosin maksoin sen ensin itse ja valitin suoraa Fordille.
Meneehän se akku paskaksi jos se on aina vajaa.
Jos lataat itse akun täyteen, niin auto "purkaa" sen ensitöikseen 80% varaukseen. Paitsi, että se auton kuvittelema 80% lienee jotain muuta. Huolto ei saa nostaa varaustasoa, koska sen katsotaan vaikuttavan auton päästöihin.
Viimeisen päivityksen yhteydessä sain vielä good willinä uuden akun. Tosin maksoin sen ensin itse ja valitin suoraa Fordille.
Meneehän se akku paskaksi jos se on aina vajaa.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus 2022 /Facelift
Mittailin ja testailin taas hieman ja minulle selvisi nyt jotain uutta. Tällä kertaa mulla oli ensi kertaa yleismittari kiinni akun navoissa myös moottorin ollessa käynnissä ja pääsin vertaamaan sen lukemaa tupakansytytinliitännässä olevaan pikkumittariin, joka on ollut siinä koko auton olemassaolon ajan.
Auto yön yli seisseenä lepojännite akun navoilta 12,27V (kävi 11,85V juuri ovien avaamisen jälkeen, mutta asettui tuohon 12,27V noin puolen tunnin jälkeen). Tämä vastanee noin 65% varaustasoa.
Virrat päällä, mutta moottori sammutettuna jännite oli navoilta 11,6V.
Mutta moottori käynnissä jännite on niinkin korkea kuin 15,2V.
Samaan aikaan se tupakansytytinliitännän pikkumittari näyttää 14,8-14,9V, eli akun napoihin verrattuna se näyttää noin 0,3-0,4V liian vähän. Olin aiemmin muistellut, että se pikkumittari näyttäisi 0,3V liikaa, mutta muistinkin sen ehkä väärin päin. Olin koko ajan tuijotellut sitä pikkumittaria ajon aikana ja luullut että sen näyttämä 14,9V olisi oikeasti 14,6V ja kaikki olisi OK, mutta näin ei ilmeisesti olekaan. Oikea jännite on kuin onkin 15,2V.
Tätä auto on siis tehnyt uudesta asti. Siis ladannut koko ajan 15,2V jännitteellä. Satoi tai paistoi. Vain joskus aniharvoin on jännite käväissyt tuota alempana. Joskus kesälämpimällä se on näyttänyt jotain 14,6V, eli tosiasiassa 14,9V.
En ole mikään akkujen asiantuntija, mutta ei kai tollanen jatkuva 15,2V tee akulle hyvää?
Ajon aikana varaustaso vain laskee, nousemisen sijaan.
Akku on auton alkuperäinen Varta EFB 60Ah.
BMS-moduuli on C95YW SW:5.6 / JX6T-10C679-CC.
Auto yön yli seisseenä lepojännite akun navoilta 12,27V (kävi 11,85V juuri ovien avaamisen jälkeen, mutta asettui tuohon 12,27V noin puolen tunnin jälkeen). Tämä vastanee noin 65% varaustasoa.
Virrat päällä, mutta moottori sammutettuna jännite oli navoilta 11,6V.
Mutta moottori käynnissä jännite on niinkin korkea kuin 15,2V.
Samaan aikaan se tupakansytytinliitännän pikkumittari näyttää 14,8-14,9V, eli akun napoihin verrattuna se näyttää noin 0,3-0,4V liian vähän. Olin aiemmin muistellut, että se pikkumittari näyttäisi 0,3V liikaa, mutta muistinkin sen ehkä väärin päin. Olin koko ajan tuijotellut sitä pikkumittaria ajon aikana ja luullut että sen näyttämä 14,9V olisi oikeasti 14,6V ja kaikki olisi OK, mutta näin ei ilmeisesti olekaan. Oikea jännite on kuin onkin 15,2V.
Tätä auto on siis tehnyt uudesta asti. Siis ladannut koko ajan 15,2V jännitteellä. Satoi tai paistoi. Vain joskus aniharvoin on jännite käväissyt tuota alempana. Joskus kesälämpimällä se on näyttänyt jotain 14,6V, eli tosiasiassa 14,9V.
En ole mikään akkujen asiantuntija, mutta ei kai tollanen jatkuva 15,2V tee akulle hyvää?
Ajon aikana varaustaso vain laskee, nousemisen sijaan.
Akku on auton alkuperäinen Varta EFB 60Ah.
BMS-moduuli on C95YW SW:5.6 / JX6T-10C679-CC.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Tupla
Viimeksi muokannut Don MC, 19 Huhti 2025 02:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Tää jaksaa aina yllättää.
Eilen FordPässi ilmoitti, että auto on TAAS mennyt horrostilaan akun matalan varaustason takia. En tehnyt sille mitään erikoista, vaan ajoin sen jälkeen autolla normaalisti. Start/Stop ei toiminut vieläkään ja ajon aikainen jännite oli yhä sama vanha 15,2V.
Huollon mukaan kuitenkin nyt on tietoa taas lähtenyt tehtaalle asti (en kuulemma ole ensimmäinen tämän kanssa painiva) ja toivon mukaan saavat jotain järkeä tuohon lataukseen.
Tänään aamupäivällä jatkui sama Start/Stopin toimimattomuus. Mutta odotas vaan kun iltapäivällä lähdin ajelemaan, niin yhtäkkiä Start/Stop toimi taas täysin normaalisti. Ja ajon aikainen jännitekin on nyt tippunut järkevämmälle tasolle (14,7V). Noin alhainen se on ollut viimeksi joskus kun kelit vielä olivat reilusti yli +10°C. Vaikka lämpötilat ovat täällä koko ajan keikkuneet nollan kieppeillä.
Eilen FordPässi ilmoitti, että auto on TAAS mennyt horrostilaan akun matalan varaustason takia. En tehnyt sille mitään erikoista, vaan ajoin sen jälkeen autolla normaalisti. Start/Stop ei toiminut vieläkään ja ajon aikainen jännite oli yhä sama vanha 15,2V.
Huollon mukaan kuitenkin nyt on tietoa taas lähtenyt tehtaalle asti (en kuulemma ole ensimmäinen tämän kanssa painiva) ja toivon mukaan saavat jotain järkeä tuohon lataukseen.
Tänään aamupäivällä jatkui sama Start/Stopin toimimattomuus. Mutta odotas vaan kun iltapäivällä lähdin ajelemaan, niin yhtäkkiä Start/Stop toimi taas täysin normaalisti. Ja ajon aikainen jännitekin on nyt tippunut järkevämmälle tasolle (14,7V). Noin alhainen se on ollut viimeksi joskus kun kelit vielä olivat reilusti yli +10°C. Vaikka lämpötilat ovat täällä koko ajan keikkuneet nollan kieppeillä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Start/Stop on nyt tämän viikon toiminut oikein mallikkaasti. Erona entiseen on kuitenkin nyt moduulien päivitysten jälkeen, että ajon ensimmäisten minuuttien aikana moottori jää käymään ilmoituksella "Engine on due to engine warming" ja alle -5°C lämpötilassa se jää käyntiin ilmoituksella "Engine on due to outside temperature". Molemmat täysin ymmärrettäviä syitä.
Ajon aikainen jännite kuitenkin pysyy jatkuvasti tuossa 15,2V. Samalla Fordin kuvauksessa lukee:
Ajon aikainen jännite kuitenkin pysyy jatkuvasti tuossa 15,2V. Samalla Fordin kuvauksessa lukee:
Älykäs regeneratiivinen lataus
Älykkään regeneratiivisen latauksen strategia on pääosin tallennettu BCM -moduuliin. Se
vastaanottaa kaiken tärkeä akun tilaan liittyvät tiedon, jonka akun valvonta-anturi lähettää LIN -
tietoväylän kautta.
Saatua tietoa käytetään generaattorin latausjännitteen vaaditun asetusarvon laskemiseen. Sen
lähettää BCM -moduuli PCM -moduuliin HS- CAN -tietoväylän kautta. Tämä sitten säätää
vastaanotettua arvoa tarpeen mukaan ja välittää sen generaattorille LIN -tietoväylän kautta.
Latausjännitettä säädetään useiden parametrien, kuten moottoritehon nykyisen tason,
perusteella.
Pienin mahdollinen generaattorin jännitteen asetusarvo on 12,2 V, kun taas
enimmäislatausjännite voi olla mikä vain välillä 14,5–14,9 V.
Kun akku on uudelleenvarausvaiheessa, jännite voi joskus saavuttaa arvon 15,2 V. Näitä
uudelleenvarausvaiheita tarvitaan, kun akun lataustila on 80 % pitkiä aikoja, mikä lisää kennojen
sulfatoitumisen riskiä.
Älykkään regeneratiivisen latauksen ja tavanomaisen latauksen ero
Seuraavassa kuvassa on esitetty älykkään regeneratiivisen latauksen ja tavanomaisen latauksen
ero.
Tavanomainen lataus pyrkii saamaan akun latauksen mahdollisimman suureksi. Tämän
prosessin aikana akun lämpötilaa valvotaan, ja akkua ei saa ladata liian täyteen.
Älykkäässä regeneratiivisessa latauksessa taas käytetään akun valvonta-anturin tietoja akun
varaustilan pitämiseksi kalibroidussa arvossa (n. 80 %). Tällöin akussa on tietty määrä liikaa
latauskapasiteettia kaikkina aikoina.
Jos akun valvonta-anturi havaitsee, että lataustila on yli kalibroidun arvon (noin 80 %),
generaattorin lataus latausjännitettä pienennetään akun latauksen purkamiseksi. Jos tapahtuu
toisin ja liian matala arvo havaitaan, latausarvoa lisätään, jotta akku saadaan palautettua
kalibroituun arvoon.
Akun valvonta-anturi BMS
BMS mittaa akun lämpötilaa, jännitettä ja virrantuottoa. Näiden arvojen perusteella se laskee
akun lataustilan (SOC).
Jotta BMS voisi toimia todella tarkasti, se pitää uudelleen kalibroida säännöllisesti.
Uudelleenkalibrointi tapahtuu lepotilassa, kun akun lepovirta on alle 100 mA.
Lepotilan on kestettävä vähintään kolme tuntia.
Mitä pidempään akku pysyy lepotilassa, sitä tarkempi kalibrointi on.
Uudelleenkalibroinnin tulisi tapahtua seitsemän päivän välein.
Jos järjestelmä ei ole pystynyt uudelleenkalibroimaan seitsemään päivään, akun lataustilan
laskennan tarkkuutta ei voida taata.
Tällöin Start-Stop- ja SRC-järjestelmät poistetaan käytöstä.
Akun valvonta-anturi voidaan nollata myös käsin seuraavissa vaiheissa:
Kytkekää virta päälle.
Paina kaukovalokytkintä viisi kertaa vetämällä ja vapauttamalla.
Paina jarrupoljinta ja vapauta se kolme kertaa.
Jos vaiheet onnistuivat, akun latausjärjestelmän varoitusvalo kojetaulun mittaristossa
(IPC) vilkkuu kolme kertaa seuraavien 15 sekunnin aikana.
Jos jakso keskeytetään painamalla muita painikkeita tai polkimia mistä tahansa syystä, toista
edelliset vaiheet aloittaen alusta.
Jos edellä kuvattu BMS:n nollaus ei onnistu, noudata seuraavaa menettelyä (10 sekunnin
aikana):
Kytkekää virta päälle.
Paina takasumuvalokytkintä viisi kertaa.
Paina varoitusvilkkukytkintä kolme kertaa.
Jos vaiheet onnistuivat, akun latausjärjestelmän varoitusvalo kojetaulun mittaristossa
(IPC) vilkkuu kolme kertaa seuraavien 15 sekunnin aikana.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Tänään Syncin ruutu vaihtoi yhtäkkiä itekseen vaaleaan teemaan. Olen sitä aina pitänyt tummalla teemalla. Night mode vaihtui Auto:ksi kesken ajon.
Päivitysvalikossa ei näkynyt mitään uutta. Vain se 15. tammikuuta tullut Sync-24.2.0.13 -päivitys.
Päivitysvalikossa ei näkynyt mitään uutta. Vain se 15. tammikuuta tullut Sync-24.2.0.13 -päivitys.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Nyt auton kevätsiivouksen aikana FordPässi taas ilmoitti että auto oli akun alhaisen varaustason takia mennyt horrokseen. Ovet olivat tietenkin auki kun autoa imuroin, mutta virtoja en ollut laittanut päälle.
Tätä ei nyt millään saa edes pakkasen syyksi. Oli shortsikelit kun autoa puunasin.
Laitoin auton taas yön yli lataukseen.
EDIT: Latasin siis akun täyteen ja pistin episodista huollolle sähköpostia. Tiistaina töihin palatessaan näkivät, että varaustila oli enää 63%. Varattiin aika akun vaihtoon. Toivottavasti vika tosiaan on akussa, eikä missään muualla.
Tätä ei nyt millään saa edes pakkasen syyksi. Oli shortsikelit kun autoa puunasin.
Laitoin auton taas yön yli lataukseen.
EDIT: Latasin siis akun täyteen ja pistin episodista huollolle sähköpostia. Tiistaina töihin palatessaan näkivät, että varaustila oli enää 63%. Varattiin aika akun vaihtoon. Toivottavasti vika tosiaan on akussa, eikä missään muualla.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Mulle tekivät juuri huollossa jonkun ohjelmistopäivityksen, jonka pitäisi korjata akun jännitteeseen liittyvä ongelma. Huoltotiskillä sanottiin, että joko akku on purkautunut ohjelmistovirheen takia tai auto on tulkinnut akun varaustasoa väärin. Seuraillaan tilannetta. Mulla siis ei aina toiminut ajamaan lähtiessä start-stopin nappi eikä viereinen maksimipuhallusnappi. Samoin aika usein auton sisävalot ei syttyneet ovia avatessa. Tuli kyllä ajeltua aika paljon pätkä-ajoa alkuvuodesta.Don MC kirjoitti: ↑19 Huhti 2025 02:49 Nyt auton kevätsiivouksen aikana FordPässi taas ilmoitti että auto oli akun alhaisen varaustason takia mennyt horrokseen. Ovet olivat tietenkin auki kun autoa imuroin, mutta virtoja en ollut laittanut päälle.
Tätä ei nyt millään saa edes pakkasen syyksi. Oli shortsikelit kun autoa puunasin.
Laitoin auton taas yön yli lataukseen.
EDIT: Latasin siis akun täyteen ja pistin episodista huollolle sähköpostia. Tiistaina töihin palatessaan näkivät, että varaustila oli enää 63%. Varattiin aika akun vaihtoon. Toivottavasti vika tosiaan on akussa, eikä missään muualla.
Onkohan sun autoon tehty tuo päivitys?
Re: Focus 2022 /Facelift
On tehty kaikkia mahdollisia päivityksiä kun auto on käynyt huollossa tämä akkuvian takia. En tiedä onko nimenomaan tuota päivitystä tehty. Mutta suunnilleen kaikki muut keinot siis kokeiltu, paitsi nimenomaan 12V akun vaihto. Helmikuussa viimeksi käynyt heillä tutkittavana.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Eli ihan samaa paskaa kuin pre faceliftissä.Don MC kirjoitti: ↑26 Huhti 2025 12:44 On tehty kaikkia mahdollisia päivityksiä kun auto on käynyt huollossa tämä akkuvian takia. En tiedä onko nimenomaan tuota päivitystä tehty. Mutta suunnilleen kaikki muut keinot siis kokeiltu, paitsi nimenomaan 12V akun vaihto. Helmikuussa viimeksi käynyt heillä tutkittavana.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus 2022 /Facelift
Se pölhö 12 voltin latausjärjestelmä näyttäisi olevan syypäänä aika moneenkin ongelmaan. Ei toimi meidän leveysasteillamme, eikä Ford sitä näköjään halua korjatakaan.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Mulla nyt vuoden päivät ollut Focus ajossa, mittarissa reilu 12tkm, ei mitään ongelmia (kop kop). Välihuollossa käytin juuri ja vaihdettiin kampanjana joku osa takaoven kahvastakin, en tiedä mihin vaikutti kun en ole mitään vikaa huomannut. Autosta olen tykännyt todella paljon (performance penkit vielä kun saisi)
Omat ajot aika sekalaista, työmatka 5km suuntaansa, josta suurin osa 80kmh maantietä. Säännöllisesti annan autolle myös vähän reippaammin kenkää. Kulutus 12tkm tripiltä 6,3l/100km ja se vaihtuva keskikulutus näyttää 6,6l tällä hetkellä (noussut viime kesän n. 6,0 lukemasta), nyt tuli kesäksi uudet vanteet ja renkaat 235/40/18, joiden myötä kulutus tuskin laskee kesäksi enää ihan samanlailla kuin orkkis 215/50/17 renkailla. 235/40 rengas kyllä myös kannustaa sporttisempaan mutka-ajoon erilailla..
Alla pari kuvaa autosta:






2024 Focus 1.0 Ecoboost mhev A7 155hv ST-line
aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
Re: Focus 2022 /Facelift
Eilen autoon vaihdettiin akku ja tehtiin BMS:n nollaus sekä BCM:n konfigurointi. Toistaiseksi auton tupakansytytinliitännässä istuskeleva volttimittari on nyt näyttänyt paljon järkevämpiä lukemia kuin ennen. Ennen se oli koko ajan 14,8-15,2 V. Nyt se laski ajon loppupuolella jopa 12,3 V, käytyään ajon alussa 14,5 V kohdalla.Don MC kirjoitti: ↑19 Huhti 2025 02:49 Nyt auton kevätsiivouksen aikana FordPässi taas ilmoitti että auto oli akun alhaisen varaustason takia mennyt horrokseen. Ovet olivat tietenkin auki kun autoa imuroin, mutta virtoja en ollut laittanut päälle.
Tätä ei nyt millään saa edes pakkasen syyksi. Oli shortsikelit kun autoa puunasin.
Laitoin auton taas yön yli lataukseen.
EDIT: Latasin siis akun täyteen ja pistin episodista huollolle sähköpostia. Tiistaina töihin palatessaan näkivät, että varaustila oli enää 63%. Varattiin aika akun vaihtoon. Toivottavasti vika tosiaan on akussa, eikä missään muualla.
Mutta seuraavat päivät kertonevat enemmän.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)