Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ajonautinto
Viestit: 86
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Allekirjoituksen Mondeossa on ruoste syönyt jarrukilvet. Katsastuksessa saattaa ilmeisesti narahtaa niisä. Jarrukilpi on navan alla kiinni ja napa on ilmeisesti sama kuin Focusesa ja Kugassa.

Oletteko saaneet navan pultteja suosiolla auki vai meneekö lämmitys, rälläköinti tai poraushommiksi? Jos navat saa taistelematta ehjänä irti, niin voisi miettiä jarrukilpien vaihtoa. Muuten taidan koittaa mitä katsuri niistä sanoo.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tiukassa voivat olla....voimamutterimopolla lähtenee hyvin mutta paikka on perin ahdas eli sinne ei normi voimapyssy mahdu. Pultit kun on siellä hyvin tukivarren suojissa....
ajonautinto
Viestit: 86
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Oliko muilla vinkkejä navan irrotukseen? Pitääkö purkaa jotain edestä, jotta saisi mutterimopon mahtumaan?

Mikä sitten olisi helpoin tapa tuon tukivarren irrotukseen, kun korjaamon mukaan epäkeskopultit ovat ruostuneet puslan sisään jumiin. Puukkosahalla/rälläkällä pultit poikki sieltä apurungon välistä? Jos tukivarret vaihtaisi samalla, niin saisi takapyörien suuntaukset säädettyä taas ohjearvoihin.

Kuva
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
yritäedes
Viestit: 2435
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ajonautinto kirjoitti: 21 Huhti 2025 09:28 Puukkosahalla/rälläkällä pultit poikki sieltä apurungon välistä?
Itse tein juuri noin, rälläkällä. Ja uusi tukivarsi puslilla ja uudet pultit.
Onhan pitkittäisen tukivarren etummainen pusla ehjä? Se on tuossa suuntauksessa välttämätöntä.

PS. Jos tuollainen paljon ajettu mk4 nyt tulisi taloon, niin purkaisin kerralla koko takaripustuksen ja uusisin tukivarsia, pultteja, jousia, iskareita, pyöränlaakereita, jarrusatuloita jne kerralla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
ajonautinto
Viestit: 86
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

yritäedes kirjoitti: 21 Huhti 2025 11:41 Itse tein juuri noin, rälläkällä. Ja uusi tukivarsi puslilla ja uudet pultit.
Onhan pitkittäisen tukivarren etummainen pusla ehjä? Se on tuossa suuntauksessa välttämätöntä.
Pitkittäisen tukivarren puslat vaihdettiin viime kesänä ja korjaamolla ei ollut onnistunut takapään kulmien säätö, kun nuo epäkeskopultit olivat olleet jumissa. Olivat koittaneet antaa lämpöäkin niille.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
yritäedes
Viestit: 2435
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ajonautinto kirjoitti: 21 Huhti 2025 11:51
yritäedes kirjoitti: 21 Huhti 2025 11:41 Itse tein juuri noin, rälläkällä. Ja uusi tukivarsi puslilla ja uudet pultit.
Onhan pitkittäisen tukivarren etummainen pusla ehjä? Se on tuossa suuntauksessa välttämätöntä.
Pitkittäisen tukivarren puslat vaihdettiin viime kesänä ja korjaamolla ei ollut onnistunut takapään kulmien säätö, kun nuo epäkeskopultit olivat olleet jumissa. Olivat koittaneet antaa lämpöäkin niille.
Ei ne lähde, pultti on puslan metalliosassa kuin hitsattuna. Kannattaa tietenkin rasvata, vaikka keraamisella, kun laittaa uudet osat. Säätöpultin kierreosassa on sellainen kiva ura, jota pitkin vesi ja suola hiipii pultin ja puslan väliin (oma teoriani).
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tietysti jos epäkeskopultti on yhtä puuta puslankeskiholkin kanssa, niin alkaa peli olla pelattu. Voi se vika olla myös säätäjässäkin/korjaamossa. Vuonna 2019 vein Mk1 Focuksen isoon pajaan Iisalmessa Focuksen kulmien säätöön, takapäätä ei saatu tehtyä, vaikka oli kuulemma lämmitetty, mutta eivät saaneet säätöjä liikkumaan. Kaksi vuotta myöhemmin piti vaihtaa samaan autoon molemmat tukivarret eteen ja suuntaus jälleen ajankohtainen. Vein tuolla kertaa tiettävästi ylä-Savon parhaalle säätäjälle auton eli JP Autohuoltoon, jossa takapäänki säädöt saatiin liikkeelle ja kulmat vihreiksi :)

Monen suuntaajan ongelma on siinä että lämmittävät ja sen jälkeen vääntävät hitaasti ja voimalla, yleensä vielä varrella joka antaa hitosti periksi, kun pitäisi olla mahdollisimman kova vartinen avain ja terävä riuhtaisu, jotta säätö lähtee liikkeelle.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ennenkun alkaa repimään tukivartta irti niin kannattaahan se kokeilla jos navan pultit aukeisi jollakin käytettävissä olevalla vääntimellä tai päristimellä ja sopivalla jatkovarrella, niitä kun on kovin erilaisia tänä päivänä saatavilla.
Heikompaan koneeseen kun laittaa metrisen jatkovarren/kulmapalan niin pärinä teho menee siihen varteen mutta jos on oikeen voima kone niin saattaa hyvin auetakin.
Vastaa Viestiin