Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Allekirjoituksen Mondeossa on ruoste syönyt jarrukilvet. Katsastuksessa saattaa ilmeisesti narahtaa niisä. Jarrukilpi on navan alla kiinni ja napa on ilmeisesti sama kuin Focusesa ja Kugassa.
Oletteko saaneet navan pultteja suosiolla auki vai meneekö lämmitys, rälläköinti tai poraushommiksi? Jos navat saa taistelematta ehjänä irti, niin voisi miettiä jarrukilpien vaihtoa. Muuten taidan koittaa mitä katsuri niistä sanoo.
Oletteko saaneet navan pultteja suosiolla auki vai meneekö lämmitys, rälläköinti tai poraushommiksi? Jos navat saa taistelematta ehjänä irti, niin voisi miettiä jarrukilpien vaihtoa. Muuten taidan koittaa mitä katsuri niistä sanoo.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Tiukassa voivat olla....voimamutterimopolla lähtenee hyvin mutta paikka on perin ahdas eli sinne ei normi voimapyssy mahdu. Pultit kun on siellä hyvin tukivarren suojissa....
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Oliko muilla vinkkejä navan irrotukseen? Pitääkö purkaa jotain edestä, jotta saisi mutterimopon mahtumaan?
Mikä sitten olisi helpoin tapa tuon tukivarren irrotukseen, kun korjaamon mukaan epäkeskopultit ovat ruostuneet puslan sisään jumiin. Puukkosahalla/rälläkällä pultit poikki sieltä apurungon välistä? Jos tukivarret vaihtaisi samalla, niin saisi takapyörien suuntaukset säädettyä taas ohjearvoihin.

Mikä sitten olisi helpoin tapa tuon tukivarren irrotukseen, kun korjaamon mukaan epäkeskopultit ovat ruostuneet puslan sisään jumiin. Puukkosahalla/rälläkällä pultit poikki sieltä apurungon välistä? Jos tukivarret vaihtaisi samalla, niin saisi takapyörien suuntaukset säädettyä taas ohjearvoihin.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Itse tein juuri noin, rälläkällä. Ja uusi tukivarsi puslilla ja uudet pultit.ajonautinto kirjoitti: ↑21 Huhti 2025 09:28 Puukkosahalla/rälläkällä pultit poikki sieltä apurungon välistä?
Onhan pitkittäisen tukivarren etummainen pusla ehjä? Se on tuossa suuntauksessa välttämätöntä.
PS. Jos tuollainen paljon ajettu mk4 nyt tulisi taloon, niin purkaisin kerralla koko takaripustuksen ja uusisin tukivarsia, pultteja, jousia, iskareita, pyöränlaakereita, jarrusatuloita jne kerralla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Pitkittäisen tukivarren puslat vaihdettiin viime kesänä ja korjaamolla ei ollut onnistunut takapään kulmien säätö, kun nuo epäkeskopultit olivat olleet jumissa. Olivat koittaneet antaa lämpöäkin niille.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Ei ne lähde, pultti on puslan metalliosassa kuin hitsattuna. Kannattaa tietenkin rasvata, vaikka keraamisella, kun laittaa uudet osat. Säätöpultin kierreosassa on sellainen kiva ura, jota pitkin vesi ja suola hiipii pultin ja puslan väliin (oma teoriani).ajonautinto kirjoitti: ↑21 Huhti 2025 11:51Pitkittäisen tukivarren puslat vaihdettiin viime kesänä ja korjaamolla ei ollut onnistunut takapään kulmien säätö, kun nuo epäkeskopultit olivat olleet jumissa. Olivat koittaneet antaa lämpöäkin niille.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Tietysti jos epäkeskopultti on yhtä puuta puslankeskiholkin kanssa, niin alkaa peli olla pelattu. Voi se vika olla myös säätäjässäkin/korjaamossa. Vuonna 2019 vein Mk1 Focuksen isoon pajaan Iisalmessa Focuksen kulmien säätöön, takapäätä ei saatu tehtyä, vaikka oli kuulemma lämmitetty, mutta eivät saaneet säätöjä liikkumaan. Kaksi vuotta myöhemmin piti vaihtaa samaan autoon molemmat tukivarret eteen ja suuntaus jälleen ajankohtainen. Vein tuolla kertaa tiettävästi ylä-Savon parhaalle säätäjälle auton eli JP Autohuoltoon, jossa takapäänki säädöt saatiin liikkeelle ja kulmat vihreiksi
Monen suuntaajan ongelma on siinä että lämmittävät ja sen jälkeen vääntävät hitaasti ja voimalla, yleensä vielä varrella joka antaa hitosti periksi, kun pitäisi olla mahdollisimman kova vartinen avain ja terävä riuhtaisu, jotta säätö lähtee liikkeelle.

Monen suuntaajan ongelma on siinä että lämmittävät ja sen jälkeen vääntävät hitaasti ja voimalla, yleensä vielä varrella joka antaa hitosti periksi, kun pitäisi olla mahdollisimman kova vartinen avain ja terävä riuhtaisu, jotta säätö lähtee liikkeelle.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Ennenkun alkaa repimään tukivartta irti niin kannattaahan se kokeilla jos navan pultit aukeisi jollakin käytettävissä olevalla vääntimellä tai päristimellä ja sopivalla jatkovarrella, niitä kun on kovin erilaisia tänä päivänä saatavilla.
Heikompaan koneeseen kun laittaa metrisen jatkovarren/kulmapalan niin pärinä teho menee siihen varteen mutta jos on oikeen voima kone niin saattaa hyvin auetakin.
Heikompaan koneeseen kun laittaa metrisen jatkovarren/kulmapalan niin pärinä teho menee siihen varteen mutta jos on oikeen voima kone niin saattaa hyvin auetakin.