Ford Fiesta ST 2018
Re: Ford Fiesta ST 2018
Moro!
Mitens ST-Fiestan kanssa mennyt...täällä kaikki OK,parit katsastukset ilman moitteita ja normi ajoa
Pieniä viilauksia alustaan ym,siinäpä se
Harri
Mitens ST-Fiestan kanssa mennyt...täällä kaikki OK,parit katsastukset ilman moitteita ja normi ajoa
Pieniä viilauksia alustaan ym,siinäpä se
Harri

Hyvin on toiminut teknisesti ei ole ollut mitään turhia harmeja 2019 ja 60000 ajettu
Eipä ole hetkeen tullut tänne kirjauduttua kun oli vähän aikaa tunnarit hukassa PC päivityksen jälkeen. Taas mennään.
Pientä päivitystä Fiesta ST modauksiin. Viime syksynä tuli 2020 ST Fiestaan hommatua faceliftin originaali Torque mount joka on kyllä hieman tukevampaa tekoa kuin tässä mun mallissa vakiona ollut mountti. Aluksi vaikutti olevan ihan ok ja riittävä, mutta talven aikana havaitsin oudon ongelman joka selvisi kun vaihdoin Revon mountin takaisin.
Syy oli moottorin reipas heiluminen joka alkoi kun Fordin mountti alkoi väsyä käytössä, nyt ongelma poistui kun vaihdoin järeämmän Revon mountin takaisin. Talvirenkaiden kanssa tuo Revon mountti ei aiheuttanut kabiiniin mitään häiritsevää tärinää, mutta nyt 35 sarjalaisten kesärenkaiden kanssa mountin sitten taas huomaa.
Eli ei tuonut tuo Fordin päivitetty osa pysyvää ratkaisua moottorin heilumiseen ainakaan mulle. Onhan se hiljaisempi, mutta tuo moottorin muljuaminen on ärsyttävä ominaisuus, Revon mountilla auto lähtee kuin hauki rannasta täysin eleettömästi ja nykimättä. Varmaan toi Stage 2 softan 410 Nm vääntö tekee oman osansa siihen, että moottori heiluu rajummin eikä edes paranneltu vakio mountti toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
Muita päivityksiä niin eteen piti hankkia uutta kangasmattoa kun entiset oli ruvella ympärivuotisen käytön jäljiltä, oma syy siis, kumimatotkin olis ollu.
Sitten uusiksi menee moottoriritilan alapuolella oleva suojapahvi, uusi jo hankittu, odottaa vaihtoa. Vanha otti osumaa talvella ja on pikkusen revennyt. Syy on varmuudella matalampi alusta ja apurungon uusi tukitanko, joka hieman laski maavaraa sekin.
Että jos autoa ei muuten saa rikki niin rikotaan sitten itse. Kaikenkaikkiaan nyt yli 5 vuotta ajettu eikä autolta vois parempaa luotettavuutta odottaa, aivan uskomattoman hyvä auto. Kilsoja on vielä alle 40 tuhatta, eli melkein uusihan tuo vielä on.
Pientä päivitystä Fiesta ST modauksiin. Viime syksynä tuli 2020 ST Fiestaan hommatua faceliftin originaali Torque mount joka on kyllä hieman tukevampaa tekoa kuin tässä mun mallissa vakiona ollut mountti. Aluksi vaikutti olevan ihan ok ja riittävä, mutta talven aikana havaitsin oudon ongelman joka selvisi kun vaihdoin Revon mountin takaisin.
Syy oli moottorin reipas heiluminen joka alkoi kun Fordin mountti alkoi väsyä käytössä, nyt ongelma poistui kun vaihdoin järeämmän Revon mountin takaisin. Talvirenkaiden kanssa tuo Revon mountti ei aiheuttanut kabiiniin mitään häiritsevää tärinää, mutta nyt 35 sarjalaisten kesärenkaiden kanssa mountin sitten taas huomaa.
Eli ei tuonut tuo Fordin päivitetty osa pysyvää ratkaisua moottorin heilumiseen ainakaan mulle. Onhan se hiljaisempi, mutta tuo moottorin muljuaminen on ärsyttävä ominaisuus, Revon mountilla auto lähtee kuin hauki rannasta täysin eleettömästi ja nykimättä. Varmaan toi Stage 2 softan 410 Nm vääntö tekee oman osansa siihen, että moottori heiluu rajummin eikä edes paranneltu vakio mountti toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
Muita päivityksiä niin eteen piti hankkia uutta kangasmattoa kun entiset oli ruvella ympärivuotisen käytön jäljiltä, oma syy siis, kumimatotkin olis ollu.
Sitten uusiksi menee moottoriritilan alapuolella oleva suojapahvi, uusi jo hankittu, odottaa vaihtoa. Vanha otti osumaa talvella ja on pikkusen revennyt. Syy on varmuudella matalampi alusta ja apurungon uusi tukitanko, joka hieman laski maavaraa sekin.
Että jos autoa ei muuten saa rikki niin rikotaan sitten itse. Kaikenkaikkiaan nyt yli 5 vuotta ajettu eikä autolta vois parempaa luotettavuutta odottaa, aivan uskomattoman hyvä auto. Kilsoja on vielä alle 40 tuhatta, eli melkein uusihan tuo vielä on.
Ovat aika surkeita nämä autot 2010 - luvulla ja siitä eteenpäin kun täällä hehkutetaan kuinka hyvä auto on ollut kun on ajettu 40 000 tai 60 000 ja ei ole ollut mitään onglmia. Ymmärtäisin jos olisi edes 140 000 tai 160 000 niin siinä voisi jo jotain jarrupalojen vaihtoa olla. Itellä jarrupalatkin olivat huollon mukaan kuluneet jo kolmanneksen. Jos samaa rataa mennään, niin eihän niillä aja kuin 240 000. Tosin taitavat lasittua sen verran että kuluminen loppuu. Mutta hauska kuulla, että Fiesta ST:llä voi ajaa ainakin sen 60 000 ilman murheita.
Ikävä pilata sun vahingonilos ärräpärrä, mutta kun lähdetään purkamaan tuota mitä totesit niin mitäs tuumaat näistä?
1. kun ostin ensimmäisen uuden Fordin vuonna 2020 eli tämän ST:n, Ford oli yleinen pilkan kohde, lähinnä siksi tämä on ollut iloinen yllätys, on nimittäin kaikkea nähty.
Minkä takia Ford kuski pääsee taivaaseen?
– Koska hän on elänyt maanpäällisen helvetin.
Ford = Fix Or Repair Daily
2. Ostin vuonna 2010 volkkarin Polo GTI kaksoisahdetulla moottorilla, se alkoi kuluttamaan öljyä heti ensimetreistä, sain tehdasuuden auton käyttööni Helmikuussa, öljyvalo syttyi Huhtikuussa, hurraa.
VW huolto tutki autoa useaan otteeseen, muttei löytänyt mitään vikaa autosta, parin kuukauden välein syttyi tuo öljyvalo ja loppui vasta kun laitoin romun kiertoon. Ennen vaihtoa ehti myös DSG vaihteisto temppuilla, heitti vapaalle kesken ajon, ei kuulemma mitään vikaa. Saman DSG vian olin kokenut myös vuoden 2008 Golfilla ajaessa, silloin jätti keskelle risteystä eikä mtään vikaa löytynyt.
3. Polo vaihtui Peugotin 208 THP malliin, siinä meni jakopää vaihtoon 16 tkm ajettuna, sitä ennen ehti kerran jättää tielle ja vietiin hinurilla pajalle, vikavalot kuitattiin ja meno jatkui.
4. tässä Fiestassa ei ole ollut pienintäkään vikaa ja tätä ei ole säälitty, autolla on käyty radalla jo 5:ä kesänä ja aina vaan pelittää. No joo ne takaiskarit meni takuuseen, tod näk ajotyyli ja perän löysyys ennen takavakaajaa syynä tuohonkin, nyt jo kolme vuotta olleet uudet ja edelleen ok.
Että kyllä mä tällä perusteella suosittelen Ford Fiesta ST:tä. En mä itse osta mitään raiskattuja raatoja, sillä tottakai 200 tkm ajettuun saa jo osia vaihdella. Mutta uuden auton ostaminen ei aina takaa, että saa hyvän yksilön. Tää Fiesta on todella hyvä, mutta niin sen pitääkin olla tällä hinnalla ja näillä kilometreillä.
1. kun ostin ensimmäisen uuden Fordin vuonna 2020 eli tämän ST:n, Ford oli yleinen pilkan kohde, lähinnä siksi tämä on ollut iloinen yllätys, on nimittäin kaikkea nähty.
Minkä takia Ford kuski pääsee taivaaseen?
– Koska hän on elänyt maanpäällisen helvetin.
Ford = Fix Or Repair Daily
2. Ostin vuonna 2010 volkkarin Polo GTI kaksoisahdetulla moottorilla, se alkoi kuluttamaan öljyä heti ensimetreistä, sain tehdasuuden auton käyttööni Helmikuussa, öljyvalo syttyi Huhtikuussa, hurraa.
VW huolto tutki autoa useaan otteeseen, muttei löytänyt mitään vikaa autosta, parin kuukauden välein syttyi tuo öljyvalo ja loppui vasta kun laitoin romun kiertoon. Ennen vaihtoa ehti myös DSG vaihteisto temppuilla, heitti vapaalle kesken ajon, ei kuulemma mitään vikaa. Saman DSG vian olin kokenut myös vuoden 2008 Golfilla ajaessa, silloin jätti keskelle risteystä eikä mtään vikaa löytynyt.
3. Polo vaihtui Peugotin 208 THP malliin, siinä meni jakopää vaihtoon 16 tkm ajettuna, sitä ennen ehti kerran jättää tielle ja vietiin hinurilla pajalle, vikavalot kuitattiin ja meno jatkui.
4. tässä Fiestassa ei ole ollut pienintäkään vikaa ja tätä ei ole säälitty, autolla on käyty radalla jo 5:ä kesänä ja aina vaan pelittää. No joo ne takaiskarit meni takuuseen, tod näk ajotyyli ja perän löysyys ennen takavakaajaa syynä tuohonkin, nyt jo kolme vuotta olleet uudet ja edelleen ok.
Että kyllä mä tällä perusteella suosittelen Ford Fiesta ST:tä. En mä itse osta mitään raiskattuja raatoja, sillä tottakai 200 tkm ajettuun saa jo osia vaihdella. Mutta uuden auton ostaminen ei aina takaa, että saa hyvän yksilön. Tää Fiesta on todella hyvä, mutta niin sen pitääkin olla tällä hinnalla ja näillä kilometreillä.
Itselläni on sellanen tilanne ettei tarvitse välttämättä ajaa Fordilla päivittäin, koska enemmän valikoitunut tämä brändi harrastekalustoksi nykyään. Tuota väittämää jarrupalojen kestosta 140-160tkm sen sijaan hämmästelen kyllä aidosti, kun omista autoista joissa takuulla satulat tip top, menee monesti levytkin jo aivan syvällä uralle 90tkm ajolla, paloista puhumattakaan. Ehkä sellainen 50tkm vois olla realistinen elinkaari jarrupaloille ton 160tkm sijaan
Muutenkaan en nää järkeväksi ajaa paloja kovin loppuun, koska sillon satulatkin menee taatusti vaihtoon ennen aikojaan, kun männät on niin ulkona. Siitä tietysti kuuluu olla huolissaan mikäli palat kuluvat epätasaisesti/vinoon.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
BOREHAMMER
Mikä nyt risoo...mä olen kohta ajellut MK8:illa sen satatonnia(96780km)ja kaikki kohdallaan.Toki autoa on hieman paranneltu,tehot,,alusta,ym...ärräpärrä kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 17:08 Ovat aika surkeita nämä autot 2010 - luvulla ja siitä eteenpäin kun täällä hehkutetaan kuinka hyvä auto on ollut kun on ajettu 40 000 tai 60 000 ja ei ole ollut mitään onglmia. Ymmärtäisin jos olisi edes 140 000 tai 160 000 niin siinä voisi jo jotain jarrupalojen vaihtoa olla. Itellä jarrupalatkin olivat huollon mukaan kuluneet jo kolmanneksen. Jos samaa rataa mennään, niin eihän niillä aja kuin 240 000. Tosin taitavat lasittua sen verran että kuluminen loppuu. Mutta hauska kuulla, että Fiesta ST:llä voi ajaa ainakin sen 60 000 ilman murheita.
Ja se vertaus että MK7 oli niin paljon parempi...hmm,kumpaakin ajanut enemmän kuin "torin" ympäri...makunsa kullakin sanoi koira kun muniaan nuoli!
Harri
P.S. millähän vuosikymmenellä nyt elät,mennään...sulla varmaan kokemusta niinkuin täälläkin...kyllä ne vanhat oli hyvät mutta aikaa kultaa muistot...

Kyllä MK8 on huomattavasti kestävämpi kun MK7.hapelo kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 19:10Mikä nyt risoo...mä olen kohta ajellut MK8:illa sen satatonnia(96780km)ja kaikki kohdallaan.Toki autoa on hieman paranneltu,tehot,,alusta,ym...ärräpärrä kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 17:08 Ovat aika surkeita nämä autot 2010 - luvulla ja siitä eteenpäin kun täällä hehkutetaan kuinka hyvä auto on ollut kun on ajettu 40 000 tai 60 000 ja ei ole ollut mitään onglmia. Ymmärtäisin jos olisi edes 140 000 tai 160 000 niin siinä voisi jo jotain jarrupalojen vaihtoa olla. Itellä jarrupalatkin olivat huollon mukaan kuluneet jo kolmanneksen. Jos samaa rataa mennään, niin eihän niillä aja kuin 240 000. Tosin taitavat lasittua sen verran että kuluminen loppuu. Mutta hauska kuulla, että Fiesta ST:llä voi ajaa ainakin sen 60 000 ilman murheita.
Ja se vertaus että MK7 oli niin paljon parempi...hmm,kumpaakin ajanut enemmän kuin "torin" ympäri...makunsa kullakin sanoi koira kun muniaan nuoli!
Harri
P.S. millähän vuosikymmenellä nyt elät,mennään...sulla varmaan kokemusta niinkuin täälläkin...kyllä ne vanhat oli hyvät mutta aikaa kultaa muistot...
7 alusta on kuin paperia kokoajan jotain väljänä. Raidepäät, alapallot, pystytangot, etujarrut ja jouset edestä ja takaa katkeilee. Mk8 edes paljon ajettuihin en muista että olisi tarvinnut niveliä vaihtaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Palaan vielä noihin jarrupaloihin. Sinä kun tiedät enemmän autojen teknikasta. Niin kun uudet jarrupalat ovat 12 milliä ja mulla ajettu 79 500.duckworth kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 19:03 Itselläni on sellanen tilanne ettei tarvitse välttämättä ajaa Fordilla päivittäin, koska enemmän valikoitunut tämä brändi harrastekalustoksi nykyään. Tuota väittämää jarrupalojen kestosta 140-160tkm sen sijaan hämmästelen kyllä aidosti, kun omista autoista joissa takuulla satulat tip top, menee monesti levytkin jo aivan syvällä uralle 90tkm ajolla, paloista puhumattakaan. Ehkä sellainen 50tkm vois olla realistinen elinkaari jarrupaloille ton 160tkm sijaanMuutenkaan en nää järkeväksi ajaa paloja kovin loppuun, koska sillon satulatkin menee taatusti vaihtoon ennen aikojaan, kun männät on niin ulkona. Siitä tietysti kuuluu olla huolissaan mikäli palat kuluvat epätasaisesti/vinoon.
Jäljellä 8 milliä. Siis kulunut 4 milliä, niin paljonko voi samalla ajolla ajaa noin teoreettisesti että rauta hinkkaa rautaan jos jäljellä on siis 8 milliä.
Hurahtaisiko tuo loppu 8 milliä 10 000 ajolla??? Kun uudesta 4 milliä hävisi 79 500 ajolla.
Levyiissä 21 milliä ja katsastus hyväksyy 20.
MIkä on Mk8:n paljon ajettu mielestäsi?focst kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 20:35Kyllä MK8 on huomattavasti kestävämpi kun MK7.hapelo kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 19:10
Mikä nyt risoo...mä olen kohta ajellut MK8:illa sen satatonnia(96780km)ja kaikki kohdallaan.Toki autoa on hieman paranneltu,tehot,,alusta,ym...
Harri
7 alusta on kuin paperia kokoajan jotain väljänä. Raidepäät, alapallot, pystytangot, etujarrut ja jouset edestä ja takaa katkeilee. Mk8 edes paljon ajettuihin en muista että olisi tarvinnut niveliä vaihtaa.
Monelle paljon ajettu voi olla 40 000, taas toiselle 600 000.
En epäilekään ettetkö olisi kuluttanut vain 4mm jarrupalan kulutuspintaa 79500km ajolla, mutta enemmänkin hämmästelen miksi säästellä jarruja jos muutoinkin pidät autoa vain vähän aikaa, kuten olet antanut monesti olettaa? Jarrupalat ei käytännössä maksa mitään, eikä työkään teetettynä ole paha, joten miksi pihistellä moisen asian kanssa?ärräpärrä kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 23:06Palaan vielä noihin jarrupaloihin. Sinä kun tiedät enemmän autojen teknikasta. Niin kun uudet jarrupalat ovat 12 milliä ja mulla ajettu 79 500.duckworth kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 19:03 Itselläni on sellanen tilanne ettei tarvitse välttämättä ajaa Fordilla päivittäin, koska enemmän valikoitunut tämä brändi harrastekalustoksi nykyään. Tuota väittämää jarrupalojen kestosta 140-160tkm sen sijaan hämmästelen kyllä aidosti, kun omista autoista joissa takuulla satulat tip top, menee monesti levytkin jo aivan syvällä uralle 90tkm ajolla, paloista puhumattakaan. Ehkä sellainen 50tkm vois olla realistinen elinkaari jarrupaloille ton 160tkm sijaanMuutenkaan en nää järkeväksi ajaa paloja kovin loppuun, koska sillon satulatkin menee taatusti vaihtoon ennen aikojaan, kun männät on niin ulkona. Siitä tietysti kuuluu olla huolissaan mikäli palat kuluvat epätasaisesti/vinoon.
Jäljellä 8 milliä. Siis kulunut 4 milliä, niin paljonko voi samalla ajolla ajaa noin teoreettisesti että rauta hinkkaa rautaan jos jäljellä on siis 8 milliä.
Hurahtaisiko tuo loppu 8 milliä 10 000 ajolla??? Kun uudesta 4 milliä hävisi 79 500 ajolla.
Opel on pop, mutta Ford on progee
BOREHAMMER
BOREHAMMER
Mulla tulee 20tkm/vuodessa auto vaihtuu noin 5v välein eli noin 100tkm ajettuna. Jos 60-100tkm välillä joutuu normaali ajolla rakentamaan alustan uusiksi mk7. MK8 ei tarvitse vaihtaa vielä mitään niin on niissä iso ero.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford focus st225 2006
Mä olen aikonut pitää ton MK8 ST:n kunnes paaliin menee,jos tarve niin hommaan toisen "arki" auton...

En kyllä yleensä säästele missään niinkuin en jarrujenkaan kanssa. En tiedä mistä moinen ajatus on sinulla. Vai onko mielestäsi 79 500 kilsan ajolla jarrupalat ( 4 milliä ) kuluneet liian vähän kun vedät johtopäätöksen jarrujen säästelemisestä. Ei ole kyllä kenenkään perään tullut koskaan ajettua, aina jarrutetaan jos on siihen tarve.duckworth kirjoitti: ↑09 Huhti 2025 07:35En epäilekään ettetkö olisi kuluttanut vain 4mm jarrupalan kulutuspintaa 79500km ajolla, mutta enemmänkin hämmästelen miksi säästellä jarruja jos muutoinkin pidät autoa vain vähän aikaa, kuten olet antanut monesti olettaa? Jarrupalat ei käytännössä maksa mitään, eikä työkään teetettynä ole paha, joten miksi pihistellä moisen asian kanssa?ärräpärrä kirjoitti: ↑08 Huhti 2025 23:06
Palaan vielä noihin jarrupaloihin. Sinä kun tiedät enemmän autojen teknikasta. Niin kun uudet jarrupalat ovat 12 milliä ja mulla ajettu 79 500.
Autoja vaihdoin aikaisemmin noin vuoden välein ja vaihtaisin vieläkin jos olisi sellainen auto jonka haluaisin. Eipä taida enää sellaista tulla markkinoille kun tehtaat laittavat suunniittelunsa sähköautoihin ja sellaistahan en tule koskaan ostamaan.
Mulla laitettiin levyt&palat uusiksi n. 60K,ei sillä ettei olisi vielä paloissa pintaa mutta takalevyt oli urilla...Halusin paremmat ja nyt 97600km ja levyt todella hyvässä kunnossa.ärräpärrä kirjoitti: ↑09 Huhti 2025 14:17duckworth kirjoitti: ↑09 Huhti 2025 07:35
En epäilekään ettetkö olisi kuluttanut vain 4mm jarrupalan kulutuspintaa 79500km ajolla, mutta enemmänkin hämmästelen miksi säästellä jarruja jos muutoinkin pidät autoa vain vähän aikaa, kuten olet antanut monesti olettaa? Jarrupalat ei käytännössä maksa mitään, eikä työkään teetettynä ole paha, joten miksi pihistellä moisen asian kanssa?
En kyllä yleensä säästele missään niinkuin en jarrujenkaan kanssa. En tiedä mistä moinen ajatus on sinulla. Vai onko mielestäsi 79 500 kilsan ajolla jarrupalat ( 4 milliä ) kuluneet liian vähän kun vedät johtopäätöksen jarrujen säästelemisestä. Ei ole kyllä kenenkään perään tullut koskaan ajettua, aina jarrutetaan jos on siihen tarve.
Autoja vaihdoin aikaisemmin noin vuoden välein ja vaihtaisin vieläkin jos olisi sellainen auto jonka haluaisin. Eipä taida enää sellaista tulla markkinoille kun tehtaat laittavat suunniittelunsa sähköautoihin ja sellaistahan en tule koskaan ostamaan.
Harri

Tulppavertailu ja tietoisku
Ei tainnu olla Motonetin NGK ihan sama kuin mitä Mountune myy vai oliko? Kuvassa on 3 eri tulppatyyppiä. Vasemmalta oikealle NGK, Denso ja Ford. NGK ja Denso ovat vakiota pykälän kylmenpiä ja niitä käytetty Stage 1 ja Stage 2 softien kanssa, Fordin tulpat olleet kiinni silloin kun oli vielä täysin vakio.

Motonet NGK LTR7IX-11 sytytystulppa
https://www.motonet.fi/tuote/ngk-ltr7ix ... gLq3PD_BwE
Mountune NGK LTR71X-II
https://www.mountunestore.com/collectio ... -fiesta-st
Hintansa puolesta noi ei eroa keskenään, joten hinnasta ei voi oikein päätellä että toinen olisi esim. vain vakiomoottoriin sopiva.
Kuvassa näkyvät NGK:t on ostettu viime elokuussa Motonetista ja ajettu ehkä onneksi vain katuajoa kylmien säiden aikaan. Vaihdoin tänään noiden kuvassa näkyvien NGK tulppien tilalle hollantilaisesta viripajasta jo aikaa sitten tilatut ja autossa jo kiinni olleet ja ratakäytössäkin testatut vastaavat NGK tulpat kuin mitä Mountune myy. Niiden väri oli ok ihan sama kuin noissa kuvan Densoissa ja Fordeissa.
Mutta nuo Motonetista ostetut NGK:t on värinsä perusteella käyneet ilmeisesti hieman liian kuumina tai sitten nipin napin ok, valkoinen posliini on lähes kirkas kun se sais olla hieman ruskea. Radalle en noita välttämättä laittais.
Tossa vertailukuvat josta voi katsoa mitä tulpan väri kertoo
https://retroautot.fi/wp-content/upload ... -Laiha.jpg
Noi Densot taitaa olla parhaat näistä tähän mun Stage 2 koneeseen.
Ei tainnu olla Motonetin NGK ihan sama kuin mitä Mountune myy vai oliko? Kuvassa on 3 eri tulppatyyppiä. Vasemmalta oikealle NGK, Denso ja Ford. NGK ja Denso ovat vakiota pykälän kylmenpiä ja niitä käytetty Stage 1 ja Stage 2 softien kanssa, Fordin tulpat olleet kiinni silloin kun oli vielä täysin vakio.

Motonet NGK LTR7IX-11 sytytystulppa
https://www.motonet.fi/tuote/ngk-ltr7ix ... gLq3PD_BwE
Mountune NGK LTR71X-II
https://www.mountunestore.com/collectio ... -fiesta-st
Hintansa puolesta noi ei eroa keskenään, joten hinnasta ei voi oikein päätellä että toinen olisi esim. vain vakiomoottoriin sopiva.
Kuvassa näkyvät NGK:t on ostettu viime elokuussa Motonetista ja ajettu ehkä onneksi vain katuajoa kylmien säiden aikaan. Vaihdoin tänään noiden kuvassa näkyvien NGK tulppien tilalle hollantilaisesta viripajasta jo aikaa sitten tilatut ja autossa jo kiinni olleet ja ratakäytössäkin testatut vastaavat NGK tulpat kuin mitä Mountune myy. Niiden väri oli ok ihan sama kuin noissa kuvan Densoissa ja Fordeissa.
Mutta nuo Motonetista ostetut NGK:t on värinsä perusteella käyneet ilmeisesti hieman liian kuumina tai sitten nipin napin ok, valkoinen posliini on lähes kirkas kun se sais olla hieman ruskea. Radalle en noita välttämättä laittais.
Tossa vertailukuvat josta voi katsoa mitä tulpan väri kertoo
https://retroautot.fi/wp-content/upload ... -Laiha.jpg
Noi Densot taitaa olla parhaat näistä tähän mun Stage 2 koneeseen.
Joo eilen jäin ihmettelemään sytytystulppien värieroa, enää en ihmettele. Kävin ostaan Motonetista uudet Denso ITV22 tulpat, matkalla testasin eilen moottoriin vaihdettuja vanhoja NGK tulppia ja kyllä, tehoja ja vääntöä löytyi heti reippaammin. Tänään vaihdoin tilalle uudet Densot ja vertaan vielä niiden vaikutusta suhteessa noihin vanhempiin paremmin toimiviin NGK tulppiin, lähinnä persdyno vaikutelmaa.
Kuten uudesta kuvasta näkyy, niin vaikka kuvassa olevien tulppien pitäisi olla täysin samat NGK tulpat, niin eilen koneesta poistetut talven ajetut Motonet tulpat (vasemmanpuoleiset) ovat selvästi eri väriset kuin oikealla olevat.
Jotain vikaa noissa vasemman puoleisissa täytyy olla, teho- ja vääntöerokin oli niin selkeä ettei noi voi toimia oikein. Niihin on tosiaan liittynyt sellainen omituinen nykäisy sillon tällöin varsinkin hitaasti ajettaessa ja vakiomallisen Torque Mountin kanssa nytkähteli välillä melko reippaasti, kierroksien kanssa ei häiriöitä ole ollut mutta tehoja on selvästi ollut hukassa.
Että tämmöstä empiiristä tutkintaa, virisoftien kanssa on hyvä seurata noita tulppia, niistä näkee paljon, jos vain odottelee varoitusvaloja niin silloin on jo myöhäistä. Sama tulppa ei näköjään toimi aina samalla tavalla. Näissäkään ei ole mitään yksittäistä huonoa ollut missään vaan kaikki sarjat on keskenään identtisiä tuon värin suhteen ja vain tuo yksi sarja NGK:ta ollut selvästi erilainen.

Ps. Yksi ero noissa tulpissa on ollut, nuo tehottomat NGK:t oli välyksellä 0,65, kaikki muut välyksellä 0,70, jos tuo tekee tuon eron niin 0,70 on sitten passeli välys.
Kuten uudesta kuvasta näkyy, niin vaikka kuvassa olevien tulppien pitäisi olla täysin samat NGK tulpat, niin eilen koneesta poistetut talven ajetut Motonet tulpat (vasemmanpuoleiset) ovat selvästi eri väriset kuin oikealla olevat.
Jotain vikaa noissa vasemman puoleisissa täytyy olla, teho- ja vääntöerokin oli niin selkeä ettei noi voi toimia oikein. Niihin on tosiaan liittynyt sellainen omituinen nykäisy sillon tällöin varsinkin hitaasti ajettaessa ja vakiomallisen Torque Mountin kanssa nytkähteli välillä melko reippaasti, kierroksien kanssa ei häiriöitä ole ollut mutta tehoja on selvästi ollut hukassa.
Että tämmöstä empiiristä tutkintaa, virisoftien kanssa on hyvä seurata noita tulppia, niistä näkee paljon, jos vain odottelee varoitusvaloja niin silloin on jo myöhäistä. Sama tulppa ei näköjään toimi aina samalla tavalla. Näissäkään ei ole mitään yksittäistä huonoa ollut missään vaan kaikki sarjat on keskenään identtisiä tuon värin suhteen ja vain tuo yksi sarja NGK:ta ollut selvästi erilainen.

Ps. Yksi ero noissa tulpissa on ollut, nuo tehottomat NGK:t oli välyksellä 0,65, kaikki muut välyksellä 0,70, jos tuo tekee tuon eron niin 0,70 on sitten passeli välys.
Ei välttämätä ollutkaan syytä tulpissa, otettu ja putsattu MAF, autto ehkä vähän tehoihin ja tulpatkin ajon jälkeen ok, varmuuden vuoksi ostettu uusi MAF ja auto taas kuin uusi. Ihan jo käynnistyksestä ja tyhjäkäynnistä alkaen huomasi huiman eron.
Mitään varoitusvaloja tuo MAF ei sytytellyt eikä ole täysin rikki, mutta liian laiha polttoaineseos voi johtua MAF:n toimintahäiriöistä, voi antaa ECUlle vääriä arvoja. Auto toimii muttei optimaalisesti.
Tähän malliin tuo MAF on niin naurettavan halpa (35e) ja helppo vaihtaa itse, että mikäli on vähänkin vanhempi auto niin suosittelen kokeilemaan jos auto tuntuu aiempaa tehottomammalta. Toki olisi hyvä säännöllisesti tuota putsata, mutta itseltä oli kokonaan unohtunut tämä vaikka vapari ollut alusta alkaen putsarina. Oli nimittäin silmin näkyvää likaa siinä vanhassa anturissa ja tuli kyllä puhtaaksi MAF sprayllä.
Täytyy vielä seurailla tuota ja testata vielä uudestaan ne uudet Denson tulpat, ne oli nimittäin aivan super puhtaat 120 km moottoritie ajon jälkeen, ne oli kuin suoraan paketista otetut ei nokea ei mitään, eli aivan liian laiha seos ollu sillä vanhalla MAF:lla. Nyt koneessa taas ne vanhemmat NGK:t joilla aiemminkin toimi hieman paremmin ja kun eilen tarkistin niin hyvältä näyttivät edelleen, sopivasti nokea ja oikea väri eristeessä.
Mitään varoitusvaloja tuo MAF ei sytytellyt eikä ole täysin rikki, mutta liian laiha polttoaineseos voi johtua MAF:n toimintahäiriöistä, voi antaa ECUlle vääriä arvoja. Auto toimii muttei optimaalisesti.
Tähän malliin tuo MAF on niin naurettavan halpa (35e) ja helppo vaihtaa itse, että mikäli on vähänkin vanhempi auto niin suosittelen kokeilemaan jos auto tuntuu aiempaa tehottomammalta. Toki olisi hyvä säännöllisesti tuota putsata, mutta itseltä oli kokonaan unohtunut tämä vaikka vapari ollut alusta alkaen putsarina. Oli nimittäin silmin näkyvää likaa siinä vanhassa anturissa ja tuli kyllä puhtaaksi MAF sprayllä.
Täytyy vielä seurailla tuota ja testata vielä uudestaan ne uudet Denson tulpat, ne oli nimittäin aivan super puhtaat 120 km moottoritie ajon jälkeen, ne oli kuin suoraan paketista otetut ei nokea ei mitään, eli aivan liian laiha seos ollu sillä vanhalla MAF:lla. Nyt koneessa taas ne vanhemmat NGK:t joilla aiemminkin toimi hieman paremmin ja kun eilen tarkistin niin hyvältä näyttivät edelleen, sopivasti nokea ja oikea väri eristeessä.
Empiiriset tulppatestit tehty
Ei toimi kunnolla Denso ITV22 tulppa mun autossa tai sitten ne on rikki, ajaminen oli edelleen pelkkää tervanjuontia, ihan kuin olisi vetänyt raskasta peräkärryä.
Denso ITV22 tulppaa suositellaan kyllä Stage3 autoihin mutta onko jopa liian kylmä tähän Stage2 autoon vai menikö tulpat heti rikki laihalla seoksella viallisen/likaisen MAFin takia.
https://www.carenhancementsuk.co.uk/pro ... 60qraELqtQ
Mutta Stage2 autoihin suositellaankin lämpösempää ITV20 tulppaa
https://www.carenhancementsuk.co.uk/pro ... eq=uniform
Laitoin NGK:t takaisin ja taas on Fiesta nautinto ajaa. Densoilla joutuu repimään tehoa irti kun taas NGK:llä teho tulee tasaisesti ja pehmeästi koko kierrosalueen ja vääntö on aivan eri luokkaa, ihan kuin eri moottori olis autossa.
Noi ITV22 tulpat oli jossain netissä aikonaan suositeltu Fiestaan, minä en niitä enää tähän suosittele. Toki MAF oli mahdollisesti osasyyllinen, olisiko vanha MAF ja laiha seos tuhonnut nuo uudet Densot hyvin mahdollista mutta auto oli kauhea ajaa Densoilla vaikka MAF jo vaihdettu. Noi ITV20 tulpat testaan kesän aikana, ajellaan hetki näillä mitä nyt on kiinni kun kerran toimii.
Ei toimi kunnolla Denso ITV22 tulppa mun autossa tai sitten ne on rikki, ajaminen oli edelleen pelkkää tervanjuontia, ihan kuin olisi vetänyt raskasta peräkärryä.
Denso ITV22 tulppaa suositellaan kyllä Stage3 autoihin mutta onko jopa liian kylmä tähän Stage2 autoon vai menikö tulpat heti rikki laihalla seoksella viallisen/likaisen MAFin takia.
https://www.carenhancementsuk.co.uk/pro ... 60qraELqtQ
Mutta Stage2 autoihin suositellaankin lämpösempää ITV20 tulppaa
https://www.carenhancementsuk.co.uk/pro ... eq=uniform
Laitoin NGK:t takaisin ja taas on Fiesta nautinto ajaa. Densoilla joutuu repimään tehoa irti kun taas NGK:llä teho tulee tasaisesti ja pehmeästi koko kierrosalueen ja vääntö on aivan eri luokkaa, ihan kuin eri moottori olis autossa.
Noi ITV22 tulpat oli jossain netissä aikonaan suositeltu Fiestaan, minä en niitä enää tähän suosittele. Toki MAF oli mahdollisesti osasyyllinen, olisiko vanha MAF ja laiha seos tuhonnut nuo uudet Densot hyvin mahdollista mutta auto oli kauhea ajaa Densoilla vaikka MAF jo vaihdettu. Noi ITV20 tulpat testaan kesän aikana, ajellaan hetki näillä mitä nyt on kiinni kun kerran toimii.
Sulla ja muutamalla muulla palstalaisella näyttäisi olevan Bilsteinin B6 iskarit. Mistä löysitte nämä iskarit ja muistatteko mikä oli mallinumero? Yllätyin kun Bilsteinin sivujen mukaan B6 ei sopisi Fiestaan?fasteST kirjoitti: ↑04 Elo 2022 12:44
Mulla on jarruissa palat jotka kestää 650 astetta eli toimii kyllä radalla hyvin, mutta jarrulevyt on liian pienet eikä jarruissa siksi ole riittävästi tehoa ratakäyttöön, vakiopalat kestää vain 400 astetta ne varmaan savuis heti ratakäytössä.
Mutta tosiaan totta turajat, nimenomaan, sitähän tässä on toitotettu jo pitkään että melkoinen rimpula tämä kadulla niin upea ST on radalla ja siksi pieniä parannuksia tehty, yksi kerrallaan lisäilen jotta paremmin havaitsen mikä muuttui, jos lisäilee kaikki palikat kerralla ja jotain on pielessä niin ei tiedä mistä vika johtuu. Suurin osa muutoksista on ollut onnistuneita parannuksia, vain Revon Torgue Mountin ja noi Eibach jouset olen joutunut hylkäämään.
Autoa tosiaan joutuu säästeleen ratakäytössä ettei mene ihan solmuun ja ettei tarvi koko ajan renkaita ja jarruja uusia, vakiojarrut ei rajuun ajoon sovi kuin hetkellisesti. Siksi tuolla aiemmin kun laitoin videoita viime viikon Kymiring ajeluista, niin ei ole koko kierrosta koska mutkissa ajoin pääosin tosi rauhallisesti renkaita ja jarruja säästäen, välillä oli rajumpaa menoa ja hetihän tosta tuli liukuri eli puskee ihan vimmatusti mutkissa nyt varsinkin kun etuiskarit ei enää niiaile, kuin jäällä ajaisi kun mutkassa puristaa, ekat kierrokset oli vielä renkaissa pitoja. Contin renkaat kesti muuten hyvin rataa toisin kuin orkkis misukat viime vuonna, niistä tuli muovia.
Tähän Fiestaan saa kivasti tehoja softalla. Nyt näiden omien empiiristen tutkimusten jälkeen kun analysoi, niin alustan saa kuntoon kahdella operaatiolla:
- Bilstein B6 iskarit joka nurkkaan, vakiojouset riittää aika pitkälle.
- isot jarrut, vakiot ei kunnolla riitä rajuun ajoon eikä kasvaneisiin tehoihin, kivempi ajaa kovaa kun tietää että pysähtyy tarvittaessa
Ratakäyttöön katusliksit ettei tarvitse säästellä renkaita, kesäksi voisi laittaa vaikka 17" tuuman katusliksit mikäli tolla silloin vielä kurvaillaan radalla.
Sitten jos haluaa kunnolla tehoja ulos:
- Stage2 tai Stage3 softa
- isompi cooleri
- isompi Turbo
- avarammat ahtoputket
- saastelaitteet pois putkistosta, kisakatti ja GPF delete
- kunnon alustasarja
Kyllä näistä saa ihan siedettävän katu/rata kompromissin jos tehdas vaan haluaa tai itse viitsii sijoittaa. Parhaana esimerkkinä tehtaan valmiista autosta on Opel Corsa OPC Nurburgring, sillä pysty syöttään radalla ihan niin kovaa kun tehoja piisas. Siihen tehokkaampi mylly ja katusliksit niin olis ollu täydellinen kompromissi.
Autodoc myy näitä https://www.autodoc.fi/bilstein/1043779
Ja näitä https://www.autodoc.fi/bilstein/633573
Sopiskohan jompikumpi näistä vai onko tässä tapahtunut joku muutos? Mulla 2020 vuoden mk8 st.
Mulle hankki asiaan perehtynyt kaveri noi eteen ja taakse nähtävästi tuolta ja vakaaja taakse noiden seuraksi https://www.focusrsparts.co.uk/bil ... 41334.htmlst2019 kirjoitti: ↑29 Huhti 2025 22:37Sulla ja muutamalla muulla palstalaisella näyttäisi olevan Bilsteinin B6 iskarit. Mistä löysitte nämä iskarit ja muistatteko mikä oli mallinumero? Yllätyin kun Bilsteinin sivujen mukaan B6 ei sopisi Fiestaan?fasteST kirjoitti: ↑04 Elo 2022 12:44
Mulla on jarruissa palat jotka kestää 650 astetta eli toimii kyllä radalla hyvin, mutta jarrulevyt on liian pienet eikä jarruissa siksi ole riittävästi tehoa ratakäyttöön, vakiopalat kestää vain 400 astetta ne varmaan savuis heti ratakäytössä.
Mutta tosiaan totta turajat, nimenomaan, sitähän tässä on toitotettu jo pitkään että melkoinen rimpula tämä kadulla niin upea ST on radalla ja siksi pieniä parannuksia tehty, yksi kerrallaan lisäilen jotta paremmin havaitsen mikä muuttui, jos lisäilee kaikki palikat kerralla ja jotain on pielessä niin ei tiedä mistä vika johtuu. Suurin osa muutoksista on ollut onnistuneita parannuksia, vain Revon Torgue Mountin ja noi Eibach jouset olen joutunut hylkäämään.
Autoa tosiaan joutuu säästeleen ratakäytössä ettei mene ihan solmuun ja ettei tarvi koko ajan renkaita ja jarruja uusia, vakiojarrut ei rajuun ajoon sovi kuin hetkellisesti. Siksi tuolla aiemmin kun laitoin videoita viime viikon Kymiring ajeluista, niin ei ole koko kierrosta koska mutkissa ajoin pääosin tosi rauhallisesti renkaita ja jarruja säästäen, välillä oli rajumpaa menoa ja hetihän tosta tuli liukuri eli puskee ihan vimmatusti mutkissa nyt varsinkin kun etuiskarit ei enää niiaile, kuin jäällä ajaisi kun mutkassa puristaa, ekat kierrokset oli vielä renkaissa pitoja. Contin renkaat kesti muuten hyvin rataa toisin kuin orkkis misukat viime vuonna, niistä tuli muovia.
Tähän Fiestaan saa kivasti tehoja softalla. Nyt näiden omien empiiristen tutkimusten jälkeen kun analysoi, niin alustan saa kuntoon kahdella operaatiolla:
- Bilstein B6 iskarit joka nurkkaan, vakiojouset riittää aika pitkälle.
- isot jarrut, vakiot ei kunnolla riitä rajuun ajoon eikä kasvaneisiin tehoihin, kivempi ajaa kovaa kun tietää että pysähtyy tarvittaessa
Ratakäyttöön katusliksit ettei tarvitse säästellä renkaita, kesäksi voisi laittaa vaikka 17" tuuman katusliksit mikäli tolla silloin vielä kurvaillaan radalla.
Sitten jos haluaa kunnolla tehoja ulos:
- Stage2 tai Stage3 softa
- isompi cooleri
- isompi Turbo
- avarammat ahtoputket
- saastelaitteet pois putkistosta, kisakatti ja GPF delete
- kunnon alustasarja
Kyllä näistä saa ihan siedettävän katu/rata kompromissin jos tehdas vaan haluaa tai itse viitsii sijoittaa. Parhaana esimerkkinä tehtaan valmiista autosta on Opel Corsa OPC Nurburgring, sillä pysty syöttään radalla ihan niin kovaa kun tehoja piisas. Siihen tehokkaampi mylly ja katusliksit niin olis ollu täydellinen kompromissi.
Sopiskohan jompikumpi näistä vai onko tässä tapahtunut joku muutos? Mulla 2020 vuoden mk8 st.

Joo idea näiden ST Fiestojen Mk7 ja Mk8 kanssa on se, että 8 on facelift monilta osin vaikka on eri moottori ja sisusta ym. eroja niin korin mitat eri kiinnityspisteiden osalta on jetsulleen samat.st2019 kirjoitti: ↑29 Huhti 2025 22:37 Sulla ja muutamalla muulla palstalaisella näyttäisi olevan Bilsteinin B6 iskarit. Mistä löysitte nämä iskarit ja muistatteko mikä oli mallinumero? Yllätyin kun Bilsteinin sivujen mukaan B6 ei sopisi Fiestaan?
Siksi monet osat sopii keskenään, muttei kaikki, esim. tarvikkeena myytävät takavakaajat ei käy keskenään, on nimittäin testattu ja todettu, Mk7 ei käy MK8 koska poikkitukiakseli on eri mitoissa. Samoin takajouset on erilaiset, Mk8:ssa force vector -tyyppiset, "esijännitetty" kun Mk7:ssa "pystysuorat" tavalliset jouset.
Mutta esim. iskarit ja jarrulevyt mm. sopii keskenään. Olen juuri tilaamassa eteen uusia parempia levyjä ja jarrupaloja, ei löydy haluttua Brembon uritettua levyä Mk8 listoilta, mutta ihan samoilla mitoilla löytyy Mk7 levyt.
Bilstein B6 iskarit löytyy vain Mk7 Fiestaan, Mk8:iin ei löydy listoilta, sillä tähän uudempaan halutaan ilmeisesti myydä vain kalliita säädettäviä alustasarjoja joiden ovh tätä nykyä yli 2 tonnia mikäli asiallisen paketin haluaa. Mutta siis Mk7 iskarit käy suoraan MK8:iin.
Takana mulla on ne Fordin alkuperäiset iskarit ne toimii ja hyvin riittää kun on erikseen lisätty vakaaja jota ei alunperin näissä ole, edessä ne B6:t. Ilman takavakaajaa meni takaiskarit parissa vuodessa, uudet sain takuuseen.