Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Tulipa ostettua etänä ja näkemättä tommoinen focus.
Ajatus oli tehdä käyttöauto ja tarkistaa moottorin tilanne vähän tarkemmin.
Aikaisemmasta kulutuksesta ei ollut tietoa, öljytikku ei edes kastunut kotimatkalle lähtiessä,
eli lienee kuluttanut jotain?
Ajaessa ei tietenkään mitään erikoista, ja katsastettu OK.

Kone purkuun, männät pois.
Tämä moottorihan on yamaha- yhteistyötä, eikä tästä muka saa missään tapauksessa purkaa kampiakselia irti.
No, akselin purkuun ei ollut tarvetta tässä remontissa.

Kaikki imu-, sekä pakokanavat ja putket oli täynnä mustaa nokea, suorastaan "tukkeessa"
Männät oli tämän näköiset, ohipuhallusta varmaan aika paljon ollut:
Kuva
Kuva
Kuva
Öljykanavat täysin tukkeessa, piti osa jopa porata auki,
yksi männäntapin voitelukanava kanssa täysin ummessa ja muut karstaisia.
Kuva

Lasikuulapuhalluksen suoritin:
Kuva
Kuva

Rengasurat mekaanisesti raapien:
Kuva
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Audodoc- männänrenkaat paikoilleen
Kuva
Kuva
Sylintereissä ei ihme kyllä ollut vaurioita, joten hoonaus:
Kuva
Laakereita ei tarvinnut vaihtaa, kaikki naarmuttomia ja muutenkin ok,
kuvassa "murrettu" kiertokangen alapää, ei mene osat sekaisin.
Kuva

Sitten vaan kone jotakuinkin käänteisessä järjestyksessä kasaan.
Kansi kävi koneistamolla, mutta koska erittäin tiukan budjetin remontti,
tehtiin ainoastaan madallus.
Eli tasan yksi milli pois kannesta nosti puristuksia yhdellä 12:1een
Koneistaja sanoi materiaalia hankalaksi työstää, tukkii terät.
Putsasin ja muokkasin venttiilit, kanavat sovitin ja pikkuisen muotoilin sieltä täältä.
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Sisäänajo Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Sitten SISÄÄNAJO
Koska teen enimmäkseen kuten saarnaan, en ole sillä tavalla pappi tai vihervassari,
suoritin sisäänajon seuraavasti:

Koneeseen mineraaliöljy, lämmitys paikoillaan, että kaikki toimii ja kuulostaa hyvältä.
Lopullinen käyntilämpö hiljakseen ajamalla.

Tämän jälkeen kiihdytyksiä vähintään 3\4 kaasulla kakkosella, kolmosella
ja mahdollisimman pitkä moottorijarrutus.

Muutama täyskaasukiihdytys ja pitkä moottorijarrutus.
Kun näitä on suoritettu kilometri pari, takaisin pajalle.
ja huom. heti kun moottori on kasassa, ettei turhaan käytellä tyhjäkäyntiä etukäteen, ettei renkaat ehdi tylsyä.

Koneesta öljyt pois, uusi suodatin ja sisään 5W30 FORD, itse käytän MOTOX- öljyä.

Näillä asetuksilla öljynkulutus on pysynyt viimeiset 100 000km n.0,5L maksimissaan / 15 000km
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Sitten tietysti herää kysymys, kuinka paljon samanlaisia on liikenteessä?
Ja mistä tämä johtuu?
Onko huono sisäänajo, huonot öljyt, liian pitkä öljynvaihtoväli?

Jokin kuitenkin estää männänrenkaiden toiminnan
joka kertaantuu sitten ohipuhalluksena ja öljyn ennenaikaisena pilaantumisena,
joka sitten taas karstoittaa jne.

Ei varmaan kemikaalitkaan auta näin pahassa tilanteessa
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itselläni oli juuri kyseinen auto kyseillä tekniikalla, vaihdatin/vaihdoin öljyt aina lähelle 300tkm 15 tonnin välein, mutta tihensin vaihtovälin 10tkm jolla mentiin 340tkm lähelle, tän jälkeen auto vaihtu joten ei tarkkaa tietoa mikä tilanne nykyään. Öljyä lisäsin 300tkm jälkeisellä jaksolla sellasen 5 desiä vaihtovälillään, itse olin vain niin neuroottinen että tein lisäyksen heti kun tippu max-merkistä eli todennäkösesti ei ois tarvinnu lisätä totakaan jos ois antanu tippua alle puolenvälin. Käytin aina Fordille speksasttua öljyä, kyseinen luokitus löyty ainaki Mobil 5w30 FE ja tietenkin Ford-logolla varustetusta kannusta, jota sai jopa Tokmannilta, olikan 20e 5litran kannu. Mulla vähän sellanen käsitys että kun Zetec SE:ssä (ja myöskin Durateceissa) käytetään öljyjä joissa ei oo tota luokitusta purkin takana, alkaa yleensä tulla ongelmia, juuri öljynkulutuksen kanssa.

Näissähän yks helppo oljenkorsi lienee PCV-vena ja sen letkut, jotka luonnollisesti saa aikaa että öljyä menee imupuolen kautta lopulta palotilaan, tämä kun jatkuu pitkään, niin kyllähän siinä m-renkaat karstottuu.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
MotorsHead
Viestit: 67
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Eikös Zetec SE moottorissa ole hydrauliset venttiilinnostimet? Se kun vaatii juuri niiden nostimien toiminnan kannalta ainoastaan 5W-30 viskositeetin öljyä? Onko se suunnitteluvirhe vai miksi ei käy muut viskositeetit?
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

MotorsHead kirjoitti: 01 Huhti 2025 13:40 Eikös Zetec SE moottorissa ole hydrauliset venttiilinnostimet? Se kun vaatii juuri niiden nostimien toiminnan kannalta ainoastaan 5W-30 viskositeetin öljyä? Onko se suunnitteluvirhe vai miksi ei käy muut viskositeetit?
Kovat nostimet käsittääkseni, mutta painevoidellut toki. Kyllä kai osa käyttää jo 5w40-öljyäki enenmmän ajetuissa, mutta spekaus olisi hyvä olla Fordin moottorille.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2435
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Komppaan: kovapalanostimet ja shimmauslevyt säätöä varten (säädöntarve eli levyjen vaihtelutarve minimaalinen.)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Jep, kovapalat on.
Tässä mottorissa jäi vähän liian isoja venttiilinvälyksiä,
mutta ei huvittanut maksaa kymppejä tai satasia säätöpaloista.
Eikä aikakaan antanut periksi juosta jostain yksittäisiä korjaamoilta.
Pikkuisen ääntää varsinkin kylmänä.
Sitä kanssa ihmettelin tosiaan mihin tämmöinen moottori tarvitsisi ford- öljyä,
kun ei tässä ole mitään erikoista, palasäätöjäkin on vaikka missä muissakin koneissa.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

MrHakukone kirjoitti: 01 Huhti 2025 16:52 Sitä kanssa ihmettelin tosiaan mihin tämmöinen moottori tarvitsisi ford- öljyä,
kun ei tässä ole mitään erikoista, palasäätöjäkin on vaikka missä muissakin koneissa.
Tiedä sitten "ford- öljystä", mutta on siellä moottorissa muutakin kuin ne nostimet/palasäädöt joihin öljy vaikuttaa, kuten nuo vaihtamasi m-renkaat vaikkapa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

MrHakukone kirjoitti: 01 Huhti 2025 16:52 Jep, kovapalat on.
Tässä mottorissa jäi vähän liian isoja venttiilinvälyksiä,
mutta ei huvittanut maksaa kymppejä tai satasia säätöpaloista.
Eikä aikakaan antanut periksi juosta jostain yksittäisiä korjaamoilta.
Pikkuisen ääntää varsinkin kylmänä.
Sitä kanssa ihmettelin tosiaan mihin tämmöinen moottori tarvitsisi ford- öljyä,
kun ei tässä ole mitään erikoista, palasäätöjäkin on vaikka missä muissakin koneissa.

Ei varsinaista "Ford"-öljyä mutta ainakin tuo Fordin logolla myytävä on luokitukseltaan A5/B5 -öljyä eli ohutta matalan viskositeetin öljyä.

A5/B5
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy, joka on kehitetty pidennetyille öljynvaihtoväleille suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin soveltuu matalakitkainen, alhaisen viskositeetin öljy, HTHS viskositeetti 2.9-3.5 mPa.s. Tämä öljy ei sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorinvalmistajan suositus käsikirjasta.
https://www.ocsoil.fi/?page=API%2FACEA+Luokitukset
MotorsHead
Viestit: 67
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

duckworth kirjoitti: 01 Huhti 2025 13:44
MotorsHead kirjoitti: 01 Huhti 2025 13:40 Eikös Zetec SE moottorissa ole hydrauliset venttiilinnostimet? Se kun vaatii juuri niiden nostimien toiminnan kannalta ainoastaan 5W-30 viskositeetin öljyä? Onko se suunnitteluvirhe vai miksi ei käy muut viskositeetit?
Kovat nostimet käsittääkseni, mutta painevoidellut toki. Kyllä kai osa käyttää jo 5w40-öljyäki enenmmän ajetuissa, mutta spekaus olisi hyvä olla Fordin moottorille.
Anteeksi tyhmyyteni mutta mitä tuo spekaus tarkottaa?
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus 1,6 zetec- se, sigma, kevyt koneremontti, öljynkulutuksen loppu.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

MotorsHead kirjoitti: 01 Huhti 2025 22:11
duckworth kirjoitti: 01 Huhti 2025 13:44

Kovat nostimet käsittääkseni, mutta painevoidellut toki. Kyllä kai osa käyttää jo 5w40-öljyäki enenmmän ajetuissa, mutta spekaus olisi hyvä olla Fordin moottorille.
Anteeksi tyhmyyteni mutta mitä tuo spekaus tarkottaa?
Öljyn luokitusta, nimim. Mk3Mondeo perkasi tuossa muutama postaus aiemmin aika hyvin asian.

EDIT: Tarkotus oli kirjoittaa speksaus tossa aiemmin :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin