1.0 ecoboost ja voitelupulmat
1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Hei,
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, minulla oli autossa nyt toistamiseen voiteluun tai sen puuttumiseen liittyvä vika. Mutta mistä sen voi tietää ja miten siihen voi varautua, jos auto ei sitä mitenkään kerro?
Ensin 2020/2021 talvella murtui yhdestä sylinteristä männän helma, joka kuulemma on seurausta lyhyestä kiinni leikkaamisesta, eli voitelun puutteesta. Silloin tehtiin koko koneen täydellinen moottoriremontti, jonka yhteydessä vaihdettiin nokkahihna. Se ei kuulemma ollut juurikaan murentunut auton silloisen 128 000 km historian aikana, eikä oljysihti ollut vielä tukossa, joten oikeat öljyt lienevät aina olleet sisällä. Yhtä huoltoa lukuunottamatta kaikki olikin tehty merkkihuollossa.
Nyt syksyllä 2024 tarvikekatalysaattorin vaihdon jälkeen auto alkoi pitää räminää n. 3000 kierroksen kohdalla. Aiemmin en sitä ollut huomannut. Syy-seuraussuhde oli helppo vetää huonosti paikalleen asentuneeseen katin lämpösuojapeltiin, kun asentajan mukaan yksi ruuvi ei mennyt paikalleen. Ääntä lukuun ottamatta autossa ei ollut mitään erikoista.
Joulun tienoilla merkkihuollossa todettiin, että auto käy karkeasti ja öljyn seassa on mahdollisesti metallia. Teetätin huollon loppuun ja sovin ajan moottorikorjaamolle. Ajan saanti venyi, ja koska autolla kuitenkin oli ajettu äänen kanssa jo kuukausia, niin arveltiin, että tuskin siellä kovin vakava vika voi silloin olla. Mittarissa oli tässä vaiheessa karvan alle 200 000 km.
Nyt maaliskuussa auto oli työn alla ja siihen vaihdettiin äänen syyksi arvellut nokkahihnan kiristinrullat ja luonnollisesti myös uusi nokkahihna. Koska ääni ei poistunut, korjaamo avasi vielä öljypohjan ja vian syyksi osoittautuivat kiertokangen laakerit. Ne olivat jo pursuamassa paikoiltaan, ja metallisilppua oli niistä irronnut pohjalle, mutta muuten osat vielä silmämääräisesti ehjät. Mitä täältä olen lueskellut, voitelun puute rikkoo näitä laakereitakin. Kiertokangen laakerit uusittiin edellisessä moottoriremontissa, joten ne kestivät 72 000 km. Saman verran ajettu nokkahihna oli kuulemma kuin uusi, eikä hihnamuhjua ollut muodostunut.
Nyt kone on taas kunnossa ja käy kauniisti. Jakopää on nyt tehty toistamiseen alle 200 000 km sisällä. Korjaamo varoitteli kuitenkin, että kovin pitkää ikää ei tuolle enää uskalla luvata.
Se mikä ihmetyttää, niin kummassakaan tapauksessa moottorin lämmöt eivät ole nousseet kertaakaan tavallista korkeammalle, öljyt ovat olleet oikeat, ja öljynpaineen merkkivalossakaan ei ole ollut poikkeavaa toimintaa.
Autossa on toki edelleen optimointi, joka varmasti lyhentää moottorin ikää, mutta onko se nyt sitten noin raaka lyhennys?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, minulla oli autossa nyt toistamiseen voiteluun tai sen puuttumiseen liittyvä vika. Mutta mistä sen voi tietää ja miten siihen voi varautua, jos auto ei sitä mitenkään kerro?
Ensin 2020/2021 talvella murtui yhdestä sylinteristä männän helma, joka kuulemma on seurausta lyhyestä kiinni leikkaamisesta, eli voitelun puutteesta. Silloin tehtiin koko koneen täydellinen moottoriremontti, jonka yhteydessä vaihdettiin nokkahihna. Se ei kuulemma ollut juurikaan murentunut auton silloisen 128 000 km historian aikana, eikä oljysihti ollut vielä tukossa, joten oikeat öljyt lienevät aina olleet sisällä. Yhtä huoltoa lukuunottamatta kaikki olikin tehty merkkihuollossa.
Nyt syksyllä 2024 tarvikekatalysaattorin vaihdon jälkeen auto alkoi pitää räminää n. 3000 kierroksen kohdalla. Aiemmin en sitä ollut huomannut. Syy-seuraussuhde oli helppo vetää huonosti paikalleen asentuneeseen katin lämpösuojapeltiin, kun asentajan mukaan yksi ruuvi ei mennyt paikalleen. Ääntä lukuun ottamatta autossa ei ollut mitään erikoista.
Joulun tienoilla merkkihuollossa todettiin, että auto käy karkeasti ja öljyn seassa on mahdollisesti metallia. Teetätin huollon loppuun ja sovin ajan moottorikorjaamolle. Ajan saanti venyi, ja koska autolla kuitenkin oli ajettu äänen kanssa jo kuukausia, niin arveltiin, että tuskin siellä kovin vakava vika voi silloin olla. Mittarissa oli tässä vaiheessa karvan alle 200 000 km.
Nyt maaliskuussa auto oli työn alla ja siihen vaihdettiin äänen syyksi arvellut nokkahihnan kiristinrullat ja luonnollisesti myös uusi nokkahihna. Koska ääni ei poistunut, korjaamo avasi vielä öljypohjan ja vian syyksi osoittautuivat kiertokangen laakerit. Ne olivat jo pursuamassa paikoiltaan, ja metallisilppua oli niistä irronnut pohjalle, mutta muuten osat vielä silmämääräisesti ehjät. Mitä täältä olen lueskellut, voitelun puute rikkoo näitä laakereitakin. Kiertokangen laakerit uusittiin edellisessä moottoriremontissa, joten ne kestivät 72 000 km. Saman verran ajettu nokkahihna oli kuulemma kuin uusi, eikä hihnamuhjua ollut muodostunut.
Nyt kone on taas kunnossa ja käy kauniisti. Jakopää on nyt tehty toistamiseen alle 200 000 km sisällä. Korjaamo varoitteli kuitenkin, että kovin pitkää ikää ei tuolle enää uskalla luvata.
Se mikä ihmetyttää, niin kummassakaan tapauksessa moottorin lämmöt eivät ole nousseet kertaakaan tavallista korkeammalle, öljyt ovat olleet oikeat, ja öljynpaineen merkkivalossakaan ei ole ollut poikkeavaa toimintaa.
Autossa on toki edelleen optimointi, joka varmasti lyhentää moottorin ikää, mutta onko se nyt sitten noin raaka lyhennys?
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
On.Autossa on toki edelleen optimointi, joka varmasti lyhentää moottorin ikää, mutta onko se nyt sitten noin raaka lyhennys?
Jo lähtökohtana autossa on pienen pieni turbomoottori jonka litrateho on yli 100hp. Pelkästään tuolla vakioteholla kestävyys on kiikunkaakun.
Virittäminen lisää lämpökuormaa ja mekaanista kuormitusta joten pidän noinkin pitkää käyttöikää jo ihmeenä. Öljysuositukset, vaihtovälit ja oletettu kestoikä ilmoitetaan vakiomoottorille.
Jostakin syystä monet käyttäjät luulevat, että moottorille voi tehdä muutoksia ja silti kaikki suositukset pysyvät ennnallaan. Pelkästään moottoriöljyn
kuumuus lisääntyneen tehon johdosta vanhentaa sitä heikentäen voiteluominaisuuksia eivätkä luokitukset ja öljynvaihtovälit enää välttämättä pidä paikkaansa.
Pääsit tuolla koneella jo paljon pidemmälle kuin laskennallinen oletettu 150 000km tekninen käyttöikä.
Ääriesimerkkinä virityksestä voi mainita drag racing nitromoottorit jotka eivät tahdo kestää viittä sekuntia kisatallien miljoonien dollareiden budjetista huolimatta.
Miksi muuten halusit sitä virittää?
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Lähinnä sillä ajatuksella, kun sitä muutkin tekevät, ja pieni piristys ei numeroiden valossa kuulostanut niin suurelta riskiltä. Siinä vaiheessa en tosin ollut vielä tietoinen ecoboostin kestävyysongelmien yleisyydestä. Ehkäpä nyt on aika ottaa ohjelmointi pois, kun tuolla autolla pitäisi pärjätä vielä pari vuotta.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Voi olla hyvä idea koska moottori on varmuudella jo jatkoajalla. Uudet laakeriliuskat vaikka jo uudestaan koneistettuun kampiakseliin eivät ole enää uudenveroisia ja männätki renkaineen ovat jo tuolla kilometrimäärällä kuluneet.
Voi hyvinkin kestää maltillista käyttöä.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Se on monesti tullut ajatuksiin, että eikö näissä voisi olla edes öljynpainemittaria?
Kertoisiko se yhtään etukäteen jos vaikka hihna alkaa hajota?
Luulisi, kun ainakin osa ongelmista tulee juurikin öljyn vähyydestä sihdin tukkeutuessa.
Kertoisiko se yhtään etukäteen jos vaikka hihna alkaa hajota?
Luulisi, kun ainakin osa ongelmista tulee juurikin öljyn vähyydestä sihdin tukkeutuessa.
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Joskus vuosia sitten minulle sanottiin merkkihuollossa, että he ovat vaihtaneet jakohihnoja 1.0 Ecoboosteihin, koska auto on herjannut öljynpaineesta. Näissä tapauksissa on ollut väärän öljyn liuottamaa kumia kanavat tukossa, mutta moottorivaurioita ei ole kuitenkaan tapahtunut.MrHakukone kirjoitti: ↑20 Maalis 2025 07:46 Se on monesti tullut ajatuksiin, että eikö näissä voisi olla edes öljynpainemittaria?
Kertoisiko se yhtään etukäteen jos vaikka hihna alkaa hajota?
Luulisi, kun ainakin osa ongelmista tulee juurikin öljyn vähyydestä sihdin tukkeutuessa.
Meillä ei ole ollut jakohihnan kanssa ongelmia ja nykyään on n. 320 000 km mittarissa ja alkuperäinen katalysaattori.
1.0 Ecoboostin järjestelmä on aika tarkka katalysaattorin tehon valvonnasta ja hälytys tulee jo melko matalilla kilometreillä. Päästöt ovat kuitenkin edelleen vuodesta toiseen moitteettomat, koska katalysaattori edelleen toimii. Ei kannata lähteä vaihtamaan alkuperäistä katalysaattoria tarvikekattiin, koska lambda-anturiin voi asentaa muutaman euron hintaisen rajoitinholkin tasaamaan pakokaasuvirtaa anturille ja hälytys poistuu.
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Siis mäntä haljennut ja kuitenkin sama kone remontointiin/kasattiin uusiksi? Todettiinko tuo korjaamon toimesta että on kannattavampaa remontoida nykynen moottori kuin vaihtaa uusi?hatapalo kirjoitti: ↑19 Maalis 2025 18:54 Ensin 2020/2021 talvella murtui yhdestä sylinteristä männän helma, joka kuulemma on seurausta lyhyestä kiinni leikkaamisesta, eli voitelun puutteesta. Silloin tehtiin koko koneen täydellinen moottoriremontti, jonka yhteydessä vaihdettiin nokkahihna. Se ei kuulemma ollut juurikaan murentunut auton silloisen 128 000 km historian aikana, eikä oljysihti ollut vielä tukossa, joten oikeat öljyt lienevät aina olleet sisällä. Yhtä huoltoa lukuunottamatta kaikki olikin tehty merkkihuollossa.
Tämä pisti vähän omaan silmään, korjaamo teki jälleen useemman tonnin edestä työtä ja totesi lopuksi ettei pitkään kestä?
Luin kyllä koko aloitusviestin läpi, mutta noi kohdat herätti eniten epäilyksiä. Toki optimointiki saattaa lyhentää moottorin elinkaarta, kuten tuolla edellä pohdittiinkin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Tuo katin vaihto ei johtunut viallisesta katalysaattorista, vaan pakoputken jousto-osan uusimisesta, kun ei ollut aikaa ja paikkaa selvittää pelkän jousto-osan vaihtoa. Näin jälkeenpäin se olisi ollut helpompi ja varmasti edullisempi työ, mutta silloin tarjouksia kysellessäni eroa hinnoissa ei jäänyt paljonkaan koko katin vaihtamiseen, jos hommaan edullisen tarvikekatalysaattorin itse ja vie valmiit osat korjaamolle.
Moottoriremonttia vertailtiin ja kyllä silloin korjaus jäi kaikilta osin kannattavimmaksi vaihtoehdoksi. Olen kertonut näistä vaiheista täällä muissa ketjuissa. Silloin otin optimoinnin joksikin aikaa pois, mutta kyllähän sitä jäi kaipaamaan ja siksi laitoin uudestaan sisään.
Tämä viimeisin korjaus ei ollut onneksi tonneja, ja räminän syy oli yllätys, koska kuulemma rikkinäisillä kiertokangen laakereilla ei ajeta kuin viikkoja. Tilanne oli se, että koska kaikkia osia ei purettu, ja kampiakselin yms. kunto nähtiin vain silmämääräisesti, niin ei tiedetä, onko jotain ehtinyt tapahtua muualla. Voihan olla, että ei ole, ja moottorilla on vielä vuosia edessä. Mutta sivuääniin pitää reagoida vähän nopeammin. Korjaamo on kyllä minusta tehnyt työnsä niin kuin pitääkin.
Optimoinnin osuus vaurioihin on kysymysmerkki, ja sen suuruutta täällä lähinnä pohdiskelen, että olenko ainoa, jolla on konerikkoja tullut sen takia, ja onko ecoboostin toleranssit säädetty tehtaalla jo niin tiukoille, että pelivaraa ei enää ole. Ajomäärät ovat olleet 16 000 - 18 000 km/vuosi ja huollot ajallaan ja oikeilla öljyillä.
Moottoriremonttia vertailtiin ja kyllä silloin korjaus jäi kaikilta osin kannattavimmaksi vaihtoehdoksi. Olen kertonut näistä vaiheista täällä muissa ketjuissa. Silloin otin optimoinnin joksikin aikaa pois, mutta kyllähän sitä jäi kaipaamaan ja siksi laitoin uudestaan sisään.
Tämä viimeisin korjaus ei ollut onneksi tonneja, ja räminän syy oli yllätys, koska kuulemma rikkinäisillä kiertokangen laakereilla ei ajeta kuin viikkoja. Tilanne oli se, että koska kaikkia osia ei purettu, ja kampiakselin yms. kunto nähtiin vain silmämääräisesti, niin ei tiedetä, onko jotain ehtinyt tapahtua muualla. Voihan olla, että ei ole, ja moottorilla on vielä vuosia edessä. Mutta sivuääniin pitää reagoida vähän nopeammin. Korjaamo on kyllä minusta tehnyt työnsä niin kuin pitääkin.
Optimoinnin osuus vaurioihin on kysymysmerkki, ja sen suuruutta täällä lähinnä pohdiskelen, että olenko ainoa, jolla on konerikkoja tullut sen takia, ja onko ecoboostin toleranssit säädetty tehtaalla jo niin tiukoille, että pelivaraa ei enää ole. Ajomäärät ovat olleet 16 000 - 18 000 km/vuosi ja huollot ajallaan ja oikeilla öljyillä.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Sitä öljypumpun säädinsolenoidia tekisi mieli vähän muokata , niin että se pitäisi koko ajan täydet paineet päällä.
Ei se varmaan ainakaan pahasta olisi.
Ei se varmaan ainakaan pahasta olisi.
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
En näe syytä miksi 999-kuutoinen moottori ei kestäisi.
Ainakin vakiona (125 hv) teho on vain 42 hv ja vääntö 67 Nm per pytty ja kiertokanki. Maksimivääntökin on vain 200 Nm. Ei tarvita mitään poppakonsteja tällaiset numeroarvot kestävien osien valmistamiseen.
Sylinterissä paine ja lämpötila ei voi sekään olla aivan kamalan suuri päästöjen takia.
Turbon ansiosta litrainen kone käy ajossa matalilla kierroksilla mikä sekin pidentää ikää.
Mutta optimoinnista en tiedä muuta kuin että turbokoneen optimoinnista pitää olla todella tarkkana maksimiväännön kanssa. Sitä ei voi kasvattaa loputtomiin vaan sen sijaan laajentaa vääntöaluetta. Rallikäytössähän tästä koneesta otetaan n. 200 hv.
Ainakin vakiona (125 hv) teho on vain 42 hv ja vääntö 67 Nm per pytty ja kiertokanki. Maksimivääntökin on vain 200 Nm. Ei tarvita mitään poppakonsteja tällaiset numeroarvot kestävien osien valmistamiseen.
Sylinterissä paine ja lämpötila ei voi sekään olla aivan kamalan suuri päästöjen takia.
Turbon ansiosta litrainen kone käy ajossa matalilla kierroksilla mikä sekin pidentää ikää.
Mutta optimoinnista en tiedä muuta kuin että turbokoneen optimoinnista pitää olla todella tarkkana maksimiväännön kanssa. Sitä ei voi kasvattaa loputtomiin vaan sen sijaan laajentaa vääntöaluetta. Rallikäytössähän tästä koneesta otetaan n. 200 hv.
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Saattaa olla ehkä vähän tiheempi huoltoväli rallikäytössä mitä siviili puolella...JiiHoo kirjoitti: ↑27 Maalis 2025 09:41 En näe syytä miksi 999-kuutoinen moottori ei kestäisi.
Ainakin vakiona (125 hv) teho on vain 42 hv ja vääntö 67 Nm per pytty ja kiertokanki. Maksimivääntökin on vain 200 Nm. Ei tarvita mitään poppakonsteja tällaiset numeroarvot kestävien osien valmistamiseen.
Sylinterissä paine ja lämpötila ei voi sekään olla aivan kamalan suuri päästöjen takia.
Turbon ansiosta litrainen kone käy ajossa matalilla kierroksilla mikä sekin pidentää ikää.
Mutta optimoinnista en tiedä muuta kuin että turbokoneen optimoinnista pitää olla todella tarkkana maksimiväännön kanssa. Sitä ei voi kasvattaa loputtomiin vaan sen sijaan laajentaa vääntöaluetta. Rallikäytössähän tästä koneesta otetaan n. 200 hv.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
saattaa olla....
mutta tiheä se on muutenkin ekotykissä....remmin tai moottorin vaihto 100tkm välein...

mutta tiheä se on muutenkin ekotykissä....remmin tai moottorin vaihto 100tkm välein...

Re: 1.0 ecoboost ja voitelupulmat
Nyt ihan perusasioita fysiikan laeista. Teho tulee moottorin sylinteriin johdetun polttoaineseoksen aiheuttamasta palamiskaasujen paineesta. Enemmän tehoa tarkoittaa enemmän painetta. Enemmän painetta tarkoittaa enemmän lämpöä koska polttoaineen energiasta saadaan ulos vain 30% ja loppu on lämpöä joka kuormittaa moottorin osia ja pilaa voitelua.JiiHoo kirjoitti: ↑27 Maalis 2025 09:41 En näe syytä miksi 999-kuutoinen moottori ei kestäisi.
Ainakin vakiona (125 hv) teho on vain 42 hv ja vääntö 67 Nm per pytty ja kiertokanki. Maksimivääntökin on vain 200 Nm. Ei tarvita mitään poppakonsteja tällaiset numeroarvot kestävien osien valmistamiseen.
Sylinterissä paine ja lämpötila ei voi sekään olla aivan kamalan suuri päästöjen takia.
Turbon ansiosta litrainen kone käy ajossa matalilla kierroksilla mikä sekin pidentää ikää.
Mutta optimoinnista en tiedä muuta kuin että turbokoneen optimoinnista pitää olla todella tarkkana maksimiväännön kanssa. Sitä ei voi kasvattaa loputtomiin vaan sen sijaan laajentaa vääntöaluetta. Rallikäytössähän tästä koneesta otetaan n. 200 hv.
Jos teho on alhaisilla kierroksilla tarkoittaa se vieläkin enemmän painetta.
Jos sitä 125hp käytetäänn rallissa niin ei ole mitään ongelmaa koska sen moottorin ei tarvitse kestää kuin korkeintaan tunteja. Tässä koko ketjussa on ongelmana omistajien mielestä se ettei noilla moottoreilla voi ajaa kuin noin 100tkm jolloin ongelmien esiintyvyys on jo suurta.
Tuollainen tehokas moottori voidaan tehdä mutta se lyhentää teknistä käyttöikää sieltä loppupäästä. Muutenhan siitä litraisesta voitaisiin ottaa tehoa 300hp eikä se ole kuin 100hp per sylinteri. Mieluummin vielä 2500rpm kohdalla.