Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Hpniemi
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Tammi 2025 09:18

Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja Hpniemi »

Moro,

Ranger 2.2tdci. Kylmäkäynnistyksen jälkeen (sama kuinka kylmä) auto käy nätisti, mutta jos antaa pikkaisen kierroksia muutaman kerran, niin kierrosten palautuessa normaaliin tulee yskäisy, joka saattaa sammuttaa auton. Käynnistyy heti nätisti uudelleen, mutta saman voi toistaa kylmällä koneella. Lämpimänä käy ok.

Katsoin railipaineita tuon tapahtuman aikana ja kylmänä paineet ylipäätään vaihtelee aika reilusti pyyntiin nähden, välillä reilusti yli ja välillä vähän ali. Vikakoodia ei anna.

Oisko ideaa? Hehkut on vuoden vanhat.

Painekäyrää:

https://drive.google.com/file/d/1POmRnD ... drive_link
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jos katsot painekäyrää, niin toteutunut painehan on rajusti alakanttiin.Ihme, että kone yleensä käy joutokäyntiä tuollaisilla alle 100 bar paineilla. 1 bar = 100 kPa
Vai onko testerin mittayksiköt vain pielessä? Sitäkin sattuu. Onko sulla käppyrää lämpimällä koneella?
Mikä voisi olla syynä, jos lämpimänä toimii OK?
Painekäyrä myös jännästi väpättää.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

yritäedes kirjoitti: 23 Maalis 2025 09:49 Jos katsot painekäyrää, niin toteutunut painehan on rajusti alakanttiin.Ihme, että kone yleensä käy joutokäyntiä tuollaisilla alle 100 bar paineilla. 1 bar = 100 kPa
Vai onko testerin mittayksiköt vain pielessä? Sitäkin sattuu. Onko sulla käppyrää lämpimällä koneella?
Mikä voisi olla syynä, jos lämpimänä toimii OK?
Painekäyrä myös jännästi väpättää.
Mondeo mk3 Delphi 1600bar pa-järjestelmällä tyhjäkäynnin paineet ovat luokkaa 200bar - 250bar.
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Maalis 2025 19:14
yritäedes kirjoitti: 23 Maalis 2025 09:49 Jos katsot painekäyrää, niin toteutunut painehan on rajusti alakanttiin.Ihme, että kone yleensä käy joutokäyntiä tuollaisilla alle 100 bar paineilla. 1 bar = 100 kPa
Vai onko testerin mittayksiköt vain pielessä? Sitäkin sattuu. Onko sulla käppyrää lämpimällä koneella?
Mikä voisi olla syynä, jos lämpimänä toimii OK?
Painekäyrä myös jännästi väpättää.
Mondeo mk3 Delphi 1600bar pa-järjestelmällä tyhjäkäynnin paineet ovat luokkaa 200bar - 250bar.
Aivan. Ja niinhän tuossa käyrälläkin on pyyntö noin 240 bar. Mutta toteutunut on jotain ihan muuta...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Hpniemi
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Tammi 2025 09:18

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja Hpniemi »

En tiedä miksi tuo forscanin graafi näyttää noin typerältä, tässä on oikeanlainen graafi, eli ennemminkin menee reilusti yli pyynnin välillä

https://datazap.me/u/hpniemi/fordcold2?log=0&data=1-2
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hpniemi kirjoitti: 25 Maalis 2025 07:52 En tiedä miksi tuo forscanin graafi näyttää noin typerältä, tässä on oikeanlainen graafi, eli ennemminkin menee reilusti yli pyynnin välillä

https://datazap.me/u/hpniemi/fordcold2?log=0&data=1-2
No nyt näyttää hyvältä...
Ihan hatusta vedettynä - voisiko EGR olla vähän raollaan kylmänä? Kaasuttaessa pölläyttää pakokaasut koneeseen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Hpniemi
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Tammi 2025 09:18

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja Hpniemi »

Onko tuo ylipäätään normaalia että railipaine tyhjäkäynnillä menee koko ajan kuin sinikäyrä? Pyynti tietenkin on vain laskennallinen mutta onko toteutunut paine yleensä vakaa?

Mietin että voisko olla kork. Painepumpun paineensäädin... Ei savuta auto missään tilassa erityisen havaittavasti.
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

En osaa sanoa. Mutta ei se kyllä yleensä tuolla tavoin humppaa; onkohan tuossa joku muutaman sekunnin sykli?
Jos joutokäynti on tasaista niin ei se koneen kierroksistakaan johdu.
Ja ilmaa ei vedä pa-linjaan mistään? Ei kuplia linjassa?

Tuolla ylempänä Forscanin datassa näkyi paineen notkahdus kaasutuksen jälkeen - siinäkö moottori sammui?
Uudessa tuollaista notkahdusta ei näy?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Hpniemi
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Tammi 2025 09:18

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja Hpniemi »

Paineen notkahdus johtui sammumisesta, nyt uudessa se vain nykäisi, ei sammunut.

En ymmärrä egr-puolta. Jotenkin ajattelin, että idlella ja pienellä kaasulla egr ois auki ja kovemmalla kaasulla sitten menisi kiinni, että saadaan lisää happea. Näissä graafeissa:

https://datazap.me/u/hpniemi/fordegr?lo ... 3-14-15-16

... kuitenkin tyhjäkäynnillä egr% on 40 luokkaa. Laitoin tekoälylle tuon graafin, koska oma äly ei riitä ja se taas kehui graafeja ja sanoi, että:


✅ Commanded vs. Actual match closely (egrp% vs. egrvpb1%) – that means the EGR valve is moving properly and responding to ECU commands.
✅ EGR voltage (2.03V) is right where it should be for ~40% open — fits the typical 0.5–4.5V range.
✅ EGR error is near zero → no lag, no stuck valve behavior.
✅ The lines for egrp% and egrvpb1% are almost overlaid – excellent sync.
✅ Behavior under changing RPM/load looks normal — EGR opens with load, closes when RPM drops.

🔍 Additional Notes:
The EGR system is functioning correctly at idle and under load.
If you were experiencing driveability issues, they are likely not EGR-related, based on this data.
The voltage signal (egrvpsv) is smooth — no noise or spikes, indicating a healthy sensor.

📌 Summary:
Your EGR system appears to be working perfectly based on this log.
The command and feedback match closely.
The sensor voltage is linear and stable.
The EGR error% is minimal.
No signs of a sticking valve or sluggish response.
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyvinhän EGR seuraa pyydettyä arvoa. Ja lähtee kiinni päin kaasua poljettaessa. Onkohan tuo data kylmän vai lämpimän moottorin käynnistys? Näyttäisi toimivan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Hpniemi
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Tammi 2025 09:18

Re: Ranger 2.2tdci käyntihäiriö kylmänä

Viesti Kirjoittaja Hpniemi »

Ongelma vaan on se,

että miksi auto ei kylmänä tyhjäkäynillä kestä käyttää kierroksia. Jos pikkasen kaasua laittaa, kierrokset 1500 ja päästää polkimen niin kierrosten pudotessa normaaliin ne ikäänkuin putovat liian alas, kone yskäisee ja sammuu toimiakseen taas startin jälkeen muuten ok. Lämpimällä koneella tuon yskäisyn huomaa pienenpienenä, mutta se ei ole niin dramaattinen, että sammuttaisi konetta.

Koodeja ei tule, käyrät on hyvät siis. Hankala debugata, kun tietenkin sammumisen hetkellä paineet putoaa ja ilmamassa tippuu.

Hmm.
Vastaa Viestiin