Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 1215
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Vaihdoin eilen talouden kakkos autoon etupyörän laakerin.
Kiristin vetoakselin pään pulttia mielestäni ohjeen mukaan: Ensin 45Nm ja päälle 90'

Mun momenttiavaimen säätöalue alkaa juuri tuosta 45Nm joten en oikein luota siihen. Sen takia käytin lisäksi luotettavaa Bahcon momenttimittaria.
Sepä aiheutti ihmetystä, että mittarin näyttämä ei tuon 90' käännön aikana noussut kuin 5Nm
Eli 45Nm > 50Nm Voiko tämä pitää paikkansa?

Vai olikohan akselin olakkeen ja laakerin välissä jotain epäpuhtautta joka painui kasaan ja esti kiristymisen?

Se pulttihan on vissiin venyvää sorttia mutta kai sen enemmän pitäisi kiristyä?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ei voi pitää paikkaansa. Sitä 90 ° saa vääntää ihan kunnolla ja tuntuu, ettei niin ohutta pulttia uskaltaisi enempää kiristääkään.
Joko se laakeri meni nyt vasta oikeaan asentoonsa, tai sitten pultti on venymässä katki. Kai pultti on uusi; se on venyvä ja pitäisi joka kerta vaihtaa uuteen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
PiuhaPoikki
Viestit: 1215
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

yritäedes kirjoitti: 16 Maalis 2025 19:44 Ei voi pitää paikkaansa. Sitä 90 ° saa vääntää ihan kunnolla ja tuntuu, ettei niin ohutta pulttia uskaltaisi enempää kiristääkään.
Joko se laakeri meni nyt vasta oikeaan asentoonsa, tai sitten pultti on venymässä katki. Kai pultti on uusi; se on venyvä ja pitäisi joka kerta vaihtaa uuteen?
Uusi on. Tuli laakerin mukana.
Oliskohan viisainta koittaa ensin tavallisella pultilla vetää johonkin momenttiin että akseli hakeutuu varmasti pohjaan.
Motonetista uusi vetarin pultti jonka kiristää uudelleen ohjeen mukaan.

Tosin tuo nykyinen uusi ei ole tuon kireammällä käynyt eli ei liene vielä venynyt.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Itse ottaisin pultin irti ja tarkistaisin, että laakeri meni perille asti.
Laakeri ja napa on kai yhtä pakettia; kai asensit ulkokehältä painamalla?
Ja että nyt vetonivel vastaa napaan, ei olkatukeen (jos se nyt yleensä on mahdollista). Ja osat on puhtaita.
Sitten uusi kiristys, joko sillä samalla tai uudella pultilla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
PiuhaPoikki
Viestit: 1215
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Laakeri ja napa on yhtä pakettia.
Laakerin asensin niin, että se lepää prässissä ulokoolista napa alaspäin ja pesä/olkakappale painuu prässin voimasta päälle.
Tein vanhasta jarrulaikasta halkaisemalla jigin joka menee ulkokoolin ja napalaipan väliin.
Sisäkooliin ei kohdistu mitään voimaa ja napaa pystyy pyörittämään käsin puristamisen aikana.

Laakeri on varmasti perillä pesässä.
Osat oli puhtaita mutta vähän ruostainenhan se vetoakselin olake tietysti oli. Sitä vastenhan sisäkooli puristuu.
Pulttihan kiristää sisäkoolin ja vetoakselin toisiinsa eikä edes voi vetää ulkokoolia syvemmälle koska vetoakseli liikkuu päittäissuunnssa.

Ei kai se pultti voin vielä noin pienellä momentilla venyä?
Eli vaikka ottaisin irti ja vetäisin saman pultin uudelleen.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja duckworth »

PiuhaPoikki kirjoitti: 16 Maalis 2025 21:00 Laakeri ja napa on yhtä pakettia.
Laakerin asensin niin, että se lepää prässissä ulokoolista napa alaspäin ja pesä/olkakappale painuu prässin voimasta päälle.
Tein vanhasta jarrulaikasta halkaisemalla jigin joka menee ulkokoolin ja napalaipan väliin.
Sisäkooliin ei kohdistu mitään voimaa ja napaa pystyy pyörittämään käsin puristamisen aikana.

Laakeri on varmasti perillä pesässä.
Osat oli puhtaita mutta vähän ruostainenhan se vetoakselin olake tietysti oli. Sitä vastenhan sisäkooli puristuu.
Pulttihan kiristää sisäkoolin ja vetoakselin toisiinsa eikä edes voi vetää ulkokoolia syvemmälle koska vetoakseli liikkuu päittäissuunnssa.

Ei kai se pultti voin vielä noin pienellä momentilla venyä?
Eli vaikka ottaisin irti ja vetäisin saman pultin uudelleen.
Niin tossahan on samanlainen etupyöränlaakeri/napa mitä vastaavan aikakauden Volvossa ja laakerin asennus vaatii erikoistyökalun. Latta (tai mikään suorapintainen rauta) navan ja laakerin välissä toimii osan matkaa, mutta viimeiset 2-4mm jää tuolloin sisäänpainamatta. Ulkokoolihan tulee tossa vähän olkatuen olaketta syvemmälle, joten viritelmillä ilman erikoistyökalua laakeri ei joko mee pohjaan tai sisäkooli rasittuu vikoilla milleillä ja laakeri ei ookaan pitkäikäinen enää. Been there, done that :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
PiuhaPoikki
Viestit: 1215
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

duckworth kirjoitti: 16 Maalis 2025 22:28 Latta (tai mikään suorapintainen rauta) navan ja laakerin välissä toimii osan matkaa, mutta viimeiset 2-4mm jää tuolloin sisäänpainamatta. Ulkokoolihan tulee tossa vähän olkatuen olaketta syvemmälle, joten viritelmillä ilman erikoistyökalua laakeri ei joko mee pohjaan tai sisäkooli rasittuu vikoilla milleillä ja laakeri ei ookaan pitkäikäinen enää. Been there, done that :roll:
Kyllä se perille meni. Sen näkee sieltä abs-anturin kehän puolelta. Ihan pesän pohjaa vasten painui.
Jos pääsisi syvemmälle niin ottaisi jo kiinni anturiin.
Jos se taas jäisi millejä liian kauas niin anturi ei tekisi pulsseja ja abs menisi vikatilaan. Pulssikehä kun on siinä laakerissa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja duckworth »

PiuhaPoikki kirjoitti: 16 Maalis 2025 22:41
duckworth kirjoitti: 16 Maalis 2025 22:28 Latta (tai mikään suorapintainen rauta) navan ja laakerin välissä toimii osan matkaa, mutta viimeiset 2-4mm jää tuolloin sisäänpainamatta. Ulkokoolihan tulee tossa vähän olkatuen olaketta syvemmälle, joten viritelmillä ilman erikoistyökalua laakeri ei joko mee pohjaan tai sisäkooli rasittuu vikoilla milleillä ja laakeri ei ookaan pitkäikäinen enää. Been there, done that :roll:
Kyllä se perille meni. Sen näkee sieltä abs-anturin kehän puolelta. Ihan pesän pohjaa vasten painui.
Jos pääsisi syvemmälle niin ottaisi jo kiinni anturiin.
Jos se taas jäisi millejä liian kauas niin anturi ei tekisi pulsseja ja abs menisi vikatilaan. Pulssikehä kun on siinä laakerissa.
No jos laakeri on kunnolla pohjassa, niin varmaan voisi kokeila löysätä sitä pulttia ja tehdä uudelleen kirinnän eli tohon momenttiin ja 90 ast. Tuskin on venynyt vielä, kerta ei ole edes kiristynyt kuin 5Nm yli ton 45, sehän venyy vasta kun oikeasti on nuo asteet saavutettu.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mahtaakohan ne "ammattimiehet" noissa korjaamoissa noita pultteja pahemmin vaihdella...mitä katsellut niin ei ole uusia tullut vaikka haynesin opas muuta sanookin....
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Maalis 2025 08:37 Mahtaakohan ne "ammattimiehet" noissa korjaamoissa noita pultteja pahemmin vaihdella...mitä katsellut niin ei ole uusia tullut vaikka haynesin opas muuta sanookin....
Ei varmaan jos korjataan jotain muuta, vetonivel, kytkin etc. Tossa todennäkösesti vaan on tullu uus pultti laakeri/napapaketin mukana, joten samahan se on uusia... ;)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kyllä se pultti mielestäni kannattaa yleensä uusia (maksaa 4 € tarvikkeena). Varsinkin jos sitä on pajalla hakattu pyssyllä auki ja kiinni x kertaa.
Mutta tässä tapauksessa pulttihan on vielä käytännössä uusi. Joskus voi liiallinen määrä sitä sinistä ruuvilukitetahnaa kovastikin haitata kiristämistä/avaamista.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
PiuhaPoikki
Viestit: 1215
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Kyllä se on vaan niin, että se pultti on ihan burmalaista joulutinaa.

Otin pultin auki ja katsoin että kaikki on kunnossa.
Pultti takaisin paikalleen, kiristys 45Nm + 90'

Paitsi että ennen 90' kohtaa naps ja pultti poikki.
Edelleenkään momenttiavain ei näyttänyt kuin 50Nm

Niin pehmeää se on, että ihan tavallisella HSS terällä sai porattua 4mm reikää pultin päähän. Löin reikään torx-vääntiön ja kiersin jämän pois.

Nyt sitten hommaamaan uutta pulttia.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Uskaltaako kysyä minkä laakerivalmistajan paketin mukana tuli tuo pultti?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
PiuhaPoikki
Viestit: 1215
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

duckworth kirjoitti: 17 Maalis 2025 18:10 Uskaltaako kysyä minkä laakerivalmistajan paketin mukana tuli tuo pultti?
FAG on tuotemerkki

Pultissa muuten lukee 8.8 eli ei se kovin tiukkaa tavaraa pitäisi ollakaan.
Motonetissä ei ole erikseen tuota pulttia mutta jonkun tiedon mukaan se on sama kuin Volvon pultti
https://www.motonet.fi/tuote/napapultti ... t=17-02134

Samat mitat ja sama 8.8

Ja KL-varaosat myy samaa pulttia moelmpiin merkkeihin
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... p-605348-0
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Vedä se uusi sitten vain ohjeen mukaan. Mistäs minä varmasti tiedän, vaikka pultteja olisi entisestään pehmennetty ja se 90 astetta olisikin vain pultin venytystä.
8.8 m10 ohjekiristysarvo on jotain 55 Nm, rasvattuna vielä vähemmän.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
PiuhaPoikki
Viestit: 1215
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Hain Motonetistä tuon Volvon OEM pultin. Se on ihan saman näköinen kuin Focuksen alkuperäinen pultti.
Ja saman näköinen kuin laakerin mukana tullut. Volvossahan on samanlainen kiristysohje.

Vedin sen ohjeen mukaan paikalleen ja tuntuma oli nyt ihan eri. Se todella kiristyi ja viimeiset 10' hirvitti että kohta napsahtaa.
Mutta sinne kiristyi eikä katkennut. Momenttimittari näytti 90' kohdalla lähes sadan Newtonmetrin lukemia.

Nyt saa olla noin jos ei sitten ajossa napsahda poikki. Satavarmahan tässä ei voi olla että pultti on oikean lainen mutta merkinnät ja ulkonäkö on sama.

Mutta nyt kun tutkiskelin rakennetta tarkemmin niin tämä pultti pitää ainoastaan vetoakselin pään laakerin sisällä pooreissa. Laakerin asennussyvyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Vetarin pää liikkuu sormivoimin 20-30mm laakerin sisällä päittäissunnassa silloin kun pultti on pois. Mun teoria on se, että pultti pitää vetarin napakasti paikallaan niin ettei hölskä pääse syömään pooreja. Jos siihen pääsisi väljää niin veto/moottorijarrutus söisi varmaan poorit nopeasti sileäksi.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyvä! :thumbup:
Nyt oli kiristäminen samanlainen, kuin muistikuva omista touhuistani. Viimeiset asteet tuntuu todella siltä, ettei yhtään enempää.
Ja tuossa on myös se syy, miksi pultti kannattaa aina uusia.
Muuten on kiusaus jättää loppukiristys tekemättä, ja silloin noihin voi ajossa ilmestyä väljää, alkaa vetarin pää napsahdella ajossa, ja silloin tapahtuu juuri tuo mitä sanoit, poorit kuluu.

PS. Mondeo Mk4:n pultti on ihan saman näköinen ja kokoinen, mutta eri numerolla, koska paksu aluslevy lienee suurempi läpimitaltaan.
Pointti: sen kiristys on 45 Nm + 80 astetta, ei 90. :geek:
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Saavutetaanko tuolla astehommalla jotenkin parempi kiristystarkkuus vai miksi noissa on tuollainen jeesuksen aikanen systeemi.
Miksei vaan 100Nm.....

Valvossa ja Fordissa on noissa malleissa sama pohjasydeemi eli osat sopii ristiin rastiin. Eli esim V70 on Mondeo wagon jne
PiuhaPoikki
Viestit: 1215
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Taunusautomaatti kirjoitti: 18 Maalis 2025 13:17 Saavutetaanko tuolla astehommalla jotenkin parempi kiristystarkkuus vai miksi noissa on tuollainen jeesuksen aikanen systeemi.
Miksei vaan 100Nm.....
Mä kuvitelisin niin, että pultti on venyvää tavaraa vähän kuin jousi.
Kun kierteen nousu on 1,5mm niin 90 asteen käännöllä saadaan 0,375mm pänni.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Eli tehdas ei kykene tekemään pulttia joka venyy 100NM voimalla 0.xx mm vaan pitää hoitaa se asteilla....
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Pystyy kai tekemään, mutta yleensä astekiristyksellä voidaan eliminoida
erinäisiä muuttujia helpommin, kuten pintojen voitelu.
Tai näin ainakin ymmärtänyt olen.
Varmaan jossain tehdasolosuhteissa kalibroiduilla vääntimillä
ja aina samoilla osilla ja voiteluaineilla saadaan sama tulos.
Jälkiasennuksessa voi tulla kai isojakin momenttiheittoja vaikka juurikin kitkasta johtuen,
astekiristys taasen ei siitä välitä.
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mutta jos ohje on että ensin 45Nm ja sitten 90 astetta.,...
niin tuossa 45Nm voi olla eroja....eli siinä mistä se 90 astetta aletaan vääntämään.

Monesti vaan tuntunut että tuolla 30-50Nm vaiheilla kääntyy yllättävän paljon pienellä Nm muutoksella mutta sitten taas 100-120Nm niin ei juurikaan asteita tule vaikka Nn kasvaa vaikka 10Nm.
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Focus MK2 vetoakselin pultin kiristys

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Lähinnä ajattelin, kun jos vaikka lopettaa kesken väännön tai tila loppuu jne.
niin isoilla momenteilla lepokitka kasvaa suureksi, eikä saa enää tarkkaa momenttia,
tai pultti ei edes pyörähdä samalla voimalla.
Kiristys pitäisi tehdä kerralla, niin kuin tietysti virallisesti pitääkin,
vaan käytännön paikat ei aina sitä salli.
Pienen alkumomentin kanssa varmaan vaikeampi tehdä virheitä.
Vastaa Viestiin