Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Ei vikakoodeja, ei savutusta, ei käyntihäiriöitä, ei suhinoita, ei mitään. Yli 2000 kierroksilla kuin kuminauha vaihteistossa. 0-100 km/h noin minuutti.
Kaupunkinopeuksissa kuin normaali.
Kaupunkinopeuksissa kuin normaali.
Viimeksi muokannut JarmoP82, 07 Huhti 2025 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Olipas erikoinen vika. Kiitos viestistä.
Nyt tietää sitten jatkossa jos vielä oireilee niin mahdollinen rikkinäinen osa tiedossa.
Nyt tietää sitten jatkossa jos vielä oireilee niin mahdollinen rikkinäinen osa tiedossa.
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Oliko anturissa silminnähden näkyvää klähmää?
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Minäkin tuota ihmettelyä komppaan. Ilmansuodatin ollut tukossa ja vaihdettu, ilmamassamittarin piuha ollut irti eikä kumpikaan olisi vaikuttanut ja nyt sitten jarrukliineri ilmamassamittariin olisi ongelman ratkaisu?
Miten se eroaa tilanteesta, että ilmansuodatin on putsattu ja ilmamassamittari on ollut virrattomana? Sehän on vain putki ilmansuodattimelta kohti moottoria, jonka yhdessä kohdassa mitataan ohivirtaavaa ilmaa. Jos se koko putki on tukossa on varmasti ongelmia, mutta miten ilmamassamittarin putsaus ja sen pitäminen mykkänä tekisivät jotenkin massiivisesti eri tuloksia?
Sen ehkä ymmärrän, jos ilmamassamittari ei ole toiminut ja sen on alkanut jarrukliinerillä toimia, niin silloin seokset menevät paremmin kohdilleen ja kaikki toimi paremmin, mutta se että ilmamassamittarin mykistäminen ei olisi vaikuttanut mitään ja putsaaminen olisi vaikuttanut paljon on outoa.
Eli ainoa selitys on että ilmamassamittari on ollut toimimaton ja jarrukliinerillä se on saatu toimimaan, mutta se että mikään muu ei olisi vaikuttanut mitään on outoa. Ilmamassamittari on mekaanisesti todella yksinkertainen laite. Jos se on likainen on meillä muutakin ongelmaa likaisen ilman kulkeutumisessa moottoriin.
Mutta hyvä että joku auttoi - se on aina hyvä tulos.
Miten se eroaa tilanteesta, että ilmansuodatin on putsattu ja ilmamassamittari on ollut virrattomana? Sehän on vain putki ilmansuodattimelta kohti moottoria, jonka yhdessä kohdassa mitataan ohivirtaavaa ilmaa. Jos se koko putki on tukossa on varmasti ongelmia, mutta miten ilmamassamittarin putsaus ja sen pitäminen mykkänä tekisivät jotenkin massiivisesti eri tuloksia?
Sen ehkä ymmärrän, jos ilmamassamittari ei ole toiminut ja sen on alkanut jarrukliinerillä toimia, niin silloin seokset menevät paremmin kohdilleen ja kaikki toimi paremmin, mutta se että ilmamassamittarin mykistäminen ei olisi vaikuttanut mitään ja putsaaminen olisi vaikuttanut paljon on outoa.
Eli ainoa selitys on että ilmamassamittari on ollut toimimaton ja jarrukliinerillä se on saatu toimimaan, mutta se että mikään muu ei olisi vaikuttanut mitään on outoa. Ilmamassamittari on mekaanisesti todella yksinkertainen laite. Jos se on likainen on meillä muutakin ongelmaa likaisen ilman kulkeutumisessa moottoriin.
Mutta hyvä että joku auttoi - se on aina hyvä tulos.
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Tämä on mielenkiintoinen keissi. Kone ei siis mennyt oletusarvoille, kun MAF oli kytketty irti. Olisiko kokeilu ollut lyhytaikainen ja mentiin MAFin opituilla, eli liian pienillä arvoilla?
Lambda-anturiahan -09 mallissa ei vielä ole - sehän olisi hätääntynyt laihasta seoksesta?
Lambda-anturiahan -09 mallissa ei vielä ole - sehän olisi hätääntynyt laihasta seoksesta?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Tuossa vuosi sitten omassa 2.0 tdci mondeossa katosi mökiltä palatessa isohko osa tehoista. Ei kuitenkaan mikään limpmoodi vaan tehoa/vääntöä puuttui vaan, Kulki kyllä normi vauhtia. Samalla syttyi oranssi moottori valo.
Kotona vikakoodien luku ja kertoi että maf anturi vika.
EGR koodi myös päällä. Putsasin egr. Ja maf suihkutin MAP/MAF pesuaineella ja ilmalla kuivaten ja takaisin, koodien nollaus ja tehot palasi.
Tuntui että saattoi tulla jopa vähän lisääkin....
Ei MAF 350 000km jälkeen mitenkään hirveän likainen ollut...pölyä vaan. Mutta pesu palautti toimintaan.
Oletus oli että maf aiheutti tehon puutteen, koska egr joskus aiemminkin koodia antanut mutta ei ole tehoihin vaikuttanut.
Kotona vikakoodien luku ja kertoi että maf anturi vika.
EGR koodi myös päällä. Putsasin egr. Ja maf suihkutin MAP/MAF pesuaineella ja ilmalla kuivaten ja takaisin, koodien nollaus ja tehot palasi.
Tuntui että saattoi tulla jopa vähän lisääkin....
Ei MAF 350 000km jälkeen mitenkään hirveän likainen ollut...pölyä vaan. Mutta pesu palautti toimintaan.
Oletus oli että maf aiheutti tehon puutteen, koska egr joskus aiemminkin koodia antanut mutta ei ole tehoihin vaikuttanut.
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Innostuin ottamaan Golfista maffin irti. Se on valitettavasti integroitu 10cm putkenpätkään, joten anturin likaisuutta en päässyt lähemmältä tarkastelemaan.
Olen aina ihmetellyt kuinka anturi voisi likaantua niin paljon, että se näyttäisi väärin. Golfissa huohottimen yhde on maffista katsoen alavirtaan; joissakin autoissa se tulee ilmanputsarin koteloon. Jälkimmäisessä tapauksessa öljysumua voi kulkeutua maffille - kuitenkin tarvittaisiin myös pölyä tekemään kakkua anturin pinnoille? Toisaalta kuumien kaasujen liike on intuitiolla vaikea/mahdoton ymmärtää, joten sylintereistäkin voisi pienessä mitassa tulla tavaraa takaisinkin päin.
Eli itselleni tämä on yhä mysteeri...
Olen aina ihmetellyt kuinka anturi voisi likaantua niin paljon, että se näyttäisi väärin. Golfissa huohottimen yhde on maffista katsoen alavirtaan; joissakin autoissa se tulee ilmanputsarin koteloon. Jälkimmäisessä tapauksessa öljysumua voi kulkeutua maffille - kuitenkin tarvittaisiin myös pölyä tekemään kakkua anturin pinnoille? Toisaalta kuumien kaasujen liike on intuitiolla vaikea/mahdoton ymmärtää, joten sylintereistäkin voisi pienessä mitassa tulla tavaraa takaisinkin päin.
Eli itselleni tämä on yhä mysteeri...

Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Joissakin Mersuissa tuo maffi tuntuu olevan kulutustavaraa ja vieläpä niin, että v-koneissa on kaksi anturia.riikomi kirjoitti: ↑23 Helmi 2025 20:52 Innostuin ottamaan Golfista maffin irti. Se on valitettavasti integroitu 10cm putkenpätkään, joten anturin likaisuutta en päässyt lähemmältä tarkastelemaan.
Olen aina ihmetellyt kuinka anturi voisi likaantua niin paljon, että se näyttäisi väärin. Golfissa huohottimen yhde on maffista katsoen alavirtaan; joissakin autoissa se tulee ilmanputsarin koteloon. Jälkimmäisessä tapauksessa öljysumua voi kulkeutua maffille - kuitenkin tarvittaisiin myös pölyä tekemään kakkua anturin pinnoille? Toisaalta kuumien kaasujen liike on intuitiolla vaikea/mahdoton ymmärtää, joten sylintereistäkin voisi pienessä mitassa tulla tavaraa takaisinkin päin.
Eli itselleni tämä on yhä mysteeri...![]()
Kerran etsin eräästä omasta autosta syytä savutukseen osakuormallakin ja siinä yhteydessä puhdistin muistaakseni Kent One Shotilla tai jarrupuhdistajalla ko. maffin ja kokeiltaessa sytytti moottorihäirövalon. Otin uudestaan auki ja varovasti paineilmalla kuivaten takaisin paikalleen ja valo häipyi.
Lyhyesti, korjasin ehjän maffin risaksi mutta onneksi ei mennyt pysyvästi rikki.
Varsinainen vika oli Mann:in ilmansuodatin joka oli niin tiukkaa suodatinpaperia, että tukkeutui jo 15 000km ajon jälkeen. En ensin uskonut mutta savutus loppui uuden ilmansuodattimen jälkeen.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Eikös tuo maffi oli käytännössä vaan jonkinlainen vastuslanka ja lämmönmittaus systeemi.
Suht pienikin likahuntu voi häiritä toimintaa. Jos kuumeneva lanka ei jäähdy ilmavirrassa kuten kuuluisi niin menee seokset sekaisin.
Ei tuossa itelläkään kyllä mitenkään paljoa ollut kuivaa pölymäistä töhnää mutta vaikutus oli iso kun pesi.
Anturi vielä hyvin helpossa paikassa ja vaan parilla ruuvilla kiinni, ei iso homma pestä.
Suht pienikin likahuntu voi häiritä toimintaa. Jos kuumeneva lanka ei jäähdy ilmavirrassa kuten kuuluisi niin menee seokset sekaisin.
Ei tuossa itelläkään kyllä mitenkään paljoa ollut kuivaa pölymäistä töhnää mutta vaikutus oli iso kun pesi.
Anturi vielä hyvin helpossa paikassa ja vaan parilla ruuvilla kiinni, ei iso homma pestä.
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Kyllä, vastuslanka ja koskettaa ei pidä vaan puhdistaa jollakin kemikaalilla joka haihtuu pois tekemättä kalvoa. Lähipiirissä ja perheessä on kaikkiaan kuusi autoa joista ainoa häiriö oli tuo itse aiheutettu.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑24 Helmi 2025 07:45 Eikös tuo maffi oli käytännössä vaan jonkinlainen vastuslanka ja lämmönmittaus systeemi.
Suht pienikin likahuntu voi häiritä toimintaa. Jos kuumeneva lanka ei jäähdy ilmavirrassa kuten kuuluisi niin menee seokset sekaisin.
Ei tuossa itelläkään kyllä mitenkään paljoa ollut kuivaa pölymäistä töhnää mutta vaikutus oli iso kun pesi.
Anturi vielä hyvin helpossa paikassa ja vaan parilla ruuvilla kiinni, ei iso homma pestä.
Osasyynä noiden kestävyyteen lienee ahkera ilmansuodattimen vaihto ja nykyään vaihtuu kaikkiin autoihin öljynvaihdon eli 10 000km välein. Ilmasuodattimet ovat halpoja verrattuna ongelmiin joita voi tulla.
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
En lähde väittämään vastaan - stuff happens.
Nähdäkseni lämmönsiirtymisen heikkeneminen vaatii jonkinlaisen klähmän muodostumista - sellainen toki voi muodostua, enkä voi väittää vastaan. Kuten sanottu, MAF:fissa on kuumennettu lanka, termistori sekä elektroniikka joka pyrkii pitämään langan läpi menevän virran (=lämpöhäviön) vakiona.
Pois tästä teemasta: lämmönsiirto tapahtuu 3 reittiä: johtuminen, konvektio ja säteily. MAF:fin tapauksessa kun siellä on jatkuva ilmavirtaus niin johtuminen lienee se vallitseva mekanismi. Käytännön elämässä konvektion ja säteilyn summa näyttäytyy meille vaikkapa tien tai ikkunalasien jäätymisenä vaikka ilman lämpötila onkin plussalla. Poikani kaveri kuoli kolarissa tuollaisissa olosuhteissa
.
Nähdäkseni lämmönsiirtymisen heikkeneminen vaatii jonkinlaisen klähmän muodostumista - sellainen toki voi muodostua, enkä voi väittää vastaan. Kuten sanottu, MAF:fissa on kuumennettu lanka, termistori sekä elektroniikka joka pyrkii pitämään langan läpi menevän virran (=lämpöhäviön) vakiona.
Pois tästä teemasta: lämmönsiirto tapahtuu 3 reittiä: johtuminen, konvektio ja säteily. MAF:fin tapauksessa kun siellä on jatkuva ilmavirtaus niin johtuminen lienee se vallitseva mekanismi. Käytännön elämässä konvektion ja säteilyn summa näyttäytyy meille vaikkapa tien tai ikkunalasien jäätymisenä vaikka ilman lämpötila onkin plussalla. Poikani kaveri kuoli kolarissa tuollaisissa olosuhteissa

-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 2009 2,0 TDCi Automaatti. Veto pois (Vika korjattu)
Ei nuo anturit kovinkaan paljoa tarvi tuota töhnää pintaansa, aika hieno huntu riittää sekoittamaan.
Sama koskee maf että map molempia on tullut elvytettyä pesulla toimiviksi.
Pesun jälkeen on epäilyttänyt että noinkohan vaikutti mitää kun ovat olleet aika puhtaan oloisia mutta takaisin kytkennän jälkeen toimineet taas kuin uudet. Eli kannattaa koittaa pestä vaikka vaikuttaisi turhalta puhtauden vuoksi.
Tuossa em konvektio/säteily tilanteessa meinasin itsekin kuolla vuonna 98. Lokakuun aamu Lämmintä jotain 2-3 astetta ja pieni vesisade kuuro sitten kirkastui. Valtatien liittymässä kokeilin onko liukasta max kaasutus takavetosella, ei luistoa. About 2-3km päässä vauhtia 100 ja tien urasta perä lähti sivulle itsekseen....pari kolme heilahdusta sai pidettyä kaistalla mutta sitten loppui kierrokset ratista, vastaantuleva jono ja rekka ei ehtinyt ihan kohdalle jäi varmaan alle 50m vajaaksi ja vastaantulevien kaistan sähköpylväs meni alle 5cm ohi kun kylki edellä ojaan mentiin. Sinä aamuna 8 autoa ojassa tuolla noin 5km pätkällä. Tie aivan mustassa jäässä ja aika syvät urat tiessä. Toiselle puolelle tietä vesi ojaan kera komean vesiroiskauksen tuli etuveto corolla jossa oli jopa hyvät nastat alla, siitäkin perä heilahti sivulle suoralla ja siitä suoraan sivuluisussa syvään vesiojaan.
Sama koskee maf että map molempia on tullut elvytettyä pesulla toimiviksi.
Pesun jälkeen on epäilyttänyt että noinkohan vaikutti mitää kun ovat olleet aika puhtaan oloisia mutta takaisin kytkennän jälkeen toimineet taas kuin uudet. Eli kannattaa koittaa pestä vaikka vaikuttaisi turhalta puhtauden vuoksi.
Tuossa em konvektio/säteily tilanteessa meinasin itsekin kuolla vuonna 98. Lokakuun aamu Lämmintä jotain 2-3 astetta ja pieni vesisade kuuro sitten kirkastui. Valtatien liittymässä kokeilin onko liukasta max kaasutus takavetosella, ei luistoa. About 2-3km päässä vauhtia 100 ja tien urasta perä lähti sivulle itsekseen....pari kolme heilahdusta sai pidettyä kaistalla mutta sitten loppui kierrokset ratista, vastaantuleva jono ja rekka ei ehtinyt ihan kohdalle jäi varmaan alle 50m vajaaksi ja vastaantulevien kaistan sähköpylväs meni alle 5cm ohi kun kylki edellä ojaan mentiin. Sinä aamuna 8 autoa ojassa tuolla noin 5km pätkällä. Tie aivan mustassa jäässä ja aika syvät urat tiessä. Toiselle puolelle tietä vesi ojaan kera komean vesiroiskauksen tuli etuveto corolla jossa oli jopa hyvät nastat alla, siitäkin perä heilahti sivulle suoralla ja siitä suoraan sivuluisussa syvään vesiojaan.