Totta vai tarua sytytystulpista

Off-topic-keskustelu
hpford
Viestit: 139
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Totta vai tarua sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja hpford »

https://www.is.fi/autot/art-2000011045012.html:
"... Vain vajaa kuukausi ennen isoa moottorivauriota auton tulpat oli vaihdettu ja kaksi liian suurella momentilla kiristettyä tulppaa saattoivat myös aiheuttaa moottorivaurion. ...
Sytytyskatkokset saattoivat johtua liian kireäksi kiristetyistä sytytystulpista, mutta suurin syy vaurioihin olivat nuo kuusi kilometriä, käräjäoikeus arvioi tuomiossaan. ..."

Kyseessä BMW X5 F15 xDrive40e A - ei siis Ford.

Polttomoottorispesialistit, kommentteja kaivataan liian kireälle väännetyistä sytytystulpista!
tursas
Viestit: 4110
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Totta vai tarua sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jaa, tulppia ei pidä liikaa kiristää...eikä jättää liian löysälle..näppituntumaa lähinnä.. 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Totta vai tarua sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No eipä tulppien kirintä nyt aivan rakettitiedettä oo, joten vaikea uskoo että väärä momentti olisi tuossa se ongelma. Pääasia kai että kierteet kannessa pysyy ehjinä eikä tulppa itse vaurioidu, eipä moottori ja ECU muuta tiedäkään. Itse tosi harvoin käytän tulpissa monettiavainta, koska sillä vaan häviää tuntuma, autoja on liuta, mutta esim. GM:n V6, 4-syl. Ecotec, Zetec SE, Peugeot Puretech jne, toimineet moitteetta näppituntumalla kirityillä tulpilla, taisinpa yhdet hehkutki vaihdella Transitiin samoin vaikkei kiisselit kuulukaan tähän :D

Mun mielestä se tulppa pitäis vääntää väärille jengoille, jättää ihan vitun löysään tai rikkoo asentaessa että tulisi sen takia syttykatkoja/nykymisiä, ja tollon kyllä luulisi asentajalla/tulpan vaihtajallaki jo kellot soivan :|

Sitten oma henk. koht. MP tosta artikkelin tapausksesta: Ihan hyvä että sai toi "Jussi" nenilleen, koska aivan naurettavaa vedota liikkeeseen viasta joka tullut hänen ajossa ja omistuksen aikana. Tollanen DMF:n hajoominen ei nyt varsinaisesti oo myyjän vika, kun ei ole ostohetkellä ollu rikki. Samalla peritteellahan kaikki kulumisesta ja käytöstä johtuva olisi aina myyjän syytä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Totta vai tarua sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Nää lautakunnan kannanotot on kyllä usein vähintäänkin erikoisia.
Minkähänlaisia "asiantuntijoita" siellä istuukaan?
Ei kai tuommoinen tulppa- asia teoriassakaan vaikuttaisi,
ja millä on todettu kiristäminen liian tiukkaan?

Joskus taas joku öljynvaihdon viivästyminen on katsottu vaikuttaneen hajoamiseen,
vaikka vika ei edes liity öljyyn ja muutamista tuhansista kilometreistä kyse.

Ymmärtäähän sen tietysti, ettei joku lautakunta voi kovin tarkkoja vetoja asiaan pistää.
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Totta vai tarua sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tuomiot taitaa riippua mihin suuntaan konjakkipullot liikkuu....tai kuuluuko samaan loosiin...
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Totta vai tarua sytytystulpista

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 04 Maalis 2025 08:30 tuomiot taitaa riippua mihin suuntaan konjakkipullot liikkuu....tai kuuluuko samaan loosiin...
Tuota mäki pelkään ja jopa epäilen, koska joskus tuntuu että aivan naurettavin/olemattomin perustein saadaan myyjän syyksi käännettyä, varsinkin jos oot yksityinen myyjä etkä iso autoliike... Joskus oli juttu IL:n puolella 2000e autosta johon tuli laakerivaurio kun ajettiin vaan vähillä öljyillä, meni myyjän syyksi, eli aivot saa jättää näköjään auton ostossa narikkaan, kun vaan tuntee ovelan/hyvän lakimiehen.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin