Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Terve!
Auton öljyn kulutus 1l/1000km on saatu aisoihin, kaupunki ajossa auto toimii moitteettomasti mutta moottoritiellä vaivaa voimattomuus. Kiihdytys 120km/h on hidasta. Reippaan ajon jälkeen syttyi kojetauluun moottori häiriön merkkivalo. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja se ilmoitti häiriöstä polttoaine pinnan tasosta(?) ja lambda-antureiden puutteellisesta tiedonsaannista. Voiko katalysaattori ja anturit rikkoontua palaneesta öljyn jäänteistä vai onko katalysaattori tukossa? voiko katalysaattoria ja antureita puhdistaa millään vai onko vaihtaminen ainoa ratkaisu? pystyykö antureiden toimintaa mittaamaan yleismittarilla?
Auton öljyn kulutus 1l/1000km on saatu aisoihin, kaupunki ajossa auto toimii moitteettomasti mutta moottoritiellä vaivaa voimattomuus. Kiihdytys 120km/h on hidasta. Reippaan ajon jälkeen syttyi kojetauluun moottori häiriön merkkivalo. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja se ilmoitti häiriöstä polttoaine pinnan tasosta(?) ja lambda-antureiden puutteellisesta tiedonsaannista. Voiko katalysaattori ja anturit rikkoontua palaneesta öljyn jäänteistä vai onko katalysaattori tukossa? voiko katalysaattoria ja antureita puhdistaa millään vai onko vaihtaminen ainoa ratkaisu? pystyykö antureiden toimintaa mittaamaan yleismittarilla?
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
mistä tiedät että katti rikki?
Auto ei sitä tiedä...jos siitä valittaa se perustuu lambdojen antamaan dataan mikä voi olla pielessä anturisyistä
Auto ei sitä tiedä...jos siitä valittaa se perustuu lambdojen antamaan dataan mikä voi olla pielessä anturisyistä
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Mä taas pitäisin hyvin todennäkösenä että itse lambda on kunnossa, mutta katti ei yksinkertaisesti suodata tarpeeksi ja antaa koodin. Tietysti kova öljynkulutus on voinut karstata myös lambdat, joka selittäisi että etummainenkin niistä antaa koodia. Selvyyttä saisi ehkä jos pystyt testerillä katsomaaan livedataa lambdoilta?
Uskaltaako kysyä paljonko auto nykyään kuluttaa öljyä?
EDIT: Oletetaan vielä että 1.6 Zetec SE/Sigma- moottori kyseessä
Uskaltaako kysyä paljonko auto nykyään kuluttaa öljyä?

EDIT: Oletetaan vielä että 1.6 Zetec SE/Sigma- moottori kyseessä

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Kyseessä on 1,6 Zetec. Kahteen öljynvaihto kertaan tein pesuaine käsittelyn, ensimmäisellä kerralla kulutus tippui 0,5 l/1000km ja toisen kerran jälkeen kulutus oli noin 0,2-0,3 l/1000km. Edellisestä mittauksesta on aikaa ja pitäisi tulokset ottaa 10000km matkalla. Ohivuodot mittasin ja ovat 0,5-1,5%. Autolla ajettu 392tkm.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
eikös tuo ole aika hyvä tilanne....monet volvot ja volkkarit vie paljon enempi...öljyä
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Näin olen kuullut myös, mitatuilla ohivuotoarvoilla öljyn kulutuksen luulisi vähentyneen paljon.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Niin, tehottomuudesta, oli kai kaikki perushuollot tehty, tulpat ja johdot?
Kyllähän niidenkin pitäisi oma vikakoodi antaa tietysti.
Omasta escort- zetecistä meni todennäköisesti tulppien takia katti sököksi,
tosin posahti kerralla tuhannen palaseksi ja tukki koko putkiston ja meno loppui siihen.
Taasen yksi sigma- moottori nyki kiihdyttäessä huonojen johtojen takia useamman kuukauden ilman mitään muuta vahinkoa,
ja ilman vikakoodeja.
Lambdan mittaaminen on tietysti mahdollista yleismittarillakin (ainakin teoriassa)
ja perus seosmittarit (jälkiasenteiset) ottaa jännitesignaalin suoraan lambdan johdolta.
Anturihan on generaattori, joka tuottaa jännitettä 0-1V
seoksen happipitoisuuden mukaan. Siis näissä vanhoissa autoissa.
Kyllähän niidenkin pitäisi oma vikakoodi antaa tietysti.
Omasta escort- zetecistä meni todennäköisesti tulppien takia katti sököksi,
tosin posahti kerralla tuhannen palaseksi ja tukki koko putkiston ja meno loppui siihen.
Taasen yksi sigma- moottori nyki kiihdyttäessä huonojen johtojen takia useamman kuukauden ilman mitään muuta vahinkoa,
ja ilman vikakoodeja.
Lambdan mittaaminen on tietysti mahdollista yleismittarillakin (ainakin teoriassa)
ja perus seosmittarit (jälkiasenteiset) ottaa jännitesignaalin suoraan lambdan johdolta.
Anturihan on generaattori, joka tuottaa jännitettä 0-1V
seoksen happipitoisuuden mukaan. Siis näissä vanhoissa autoissa.
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Mk1 Focuksessa ei edelleenkään 1.6-litranen oo Zetec vaan Zetec SE
Helpoiten Mk2 Mondeon 1.6 mustakantisen Zetec-E:n (mulla tollanen verstaalla jiginä) ja Mk1 Focuksen 1.6 Zetec SE:n erottaa, että pakosarja Zetec E:ssä koneen etupuolella ja Zetec SE/Sigmassa koneen takapuolella etuvetoasennuksessa.
Aloittajalla tosiaan öljynkulutuksen kannalta hyvä tilanne, koska tollanen 0,2 litraa 1000km ei oo mitään noilla kilsoilla. Lähinnä se aikaväli jollon sitä öljyä oli menny reippaammin, saattaa olla aihettanu tässä niitä ongelmia mm. katalysaattoriin. Alkoiko toi vikavalon ja koodien ilmaantuminen jo silloin kun öljyä kului kannukaupalla vai vasta myöhemmin?

Aloittajalla tosiaan öljynkulutuksen kannalta hyvä tilanne, koska tollanen 0,2 litraa 1000km ei oo mitään noilla kilsoilla. Lähinnä se aikaväli jollon sitä öljyä oli menny reippaammin, saattaa olla aihettanu tässä niitä ongelmia mm. katalysaattoriin. Alkoiko toi vikavalon ja koodien ilmaantuminen jo silloin kun öljyä kului kannukaupalla vai vasta myöhemmin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Muutama poiminta vielä:
Tulpat ja tulpan johdot ei todellakaa anna mitään spesifikoitua vikakoodia, muuta ku "sytytyskatko" joka taas voi tulla muistakin syistä.MrHakukone kirjoitti: ↑14 Helmi 2025 16:02 Niin, tehottomuudesta, oli kai kaikki perushuollot tehty, tulpat ja johdot?
Kyllähän niidenkin pitäisi oma vikakoodi antaa tietysti.
Riippuu puhutaanko kapea- vai laajakaistalambdasta.MrHakukone kirjoitti: ↑14 Helmi 2025 16:02 ja perus seosmittarit (jälkiasenteiset) ottaa jännitesignaalin suoraan lambdan johdolta.
Anturi on yleensä ottaen säätövastus jonka resistanssi muuttuu sen mukaan mitä se on mittaamassa, lämpö, ilmanvirtaus, ilmanpaine jne. Tuo generaattori taitaa olla enemmän oma tai essonbaarilta napattu teoria.MrHakukone kirjoitti: ↑14 Helmi 2025 16:02 Anturihan on generaattori, joka tuottaa jännitettä 0-1V
seoksen happipitoisuuden mukaan. Siis näissä vanhoissa autoissa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
No itsellä on ollut yksi "aito" zetec, 1,6 escortissa, juuri se, josta hajosi katalysaattori.duckworth kirjoitti: ↑14 Helmi 2025 16:21 Mk1 Focuksessa ei edelleenkään 1.6-litranen oo Zetec vaan Zetec SEHelpoiten Mk2 Mondeon 1.6 mustakantisen Zetec-E:n (mulla tollanen verstaalla jiginä) ja Mk1 Focuksen 1.6 Zetec SE:n erottaa, että pakosarja Zetec E:ssä koneen etupuolella ja Zetec SE/Sigmassa koneen takapuolella etuvetoasennuksessa.
Ja näitä SE-, sigmoja olen omistanut neljä tähän mennessä.
Tällä hetkellä olen juuri irroittamassa viimeisimmästä pakosarjaa, tulipellin / koneen takapuolelta.
Tähän koneeseen laitoin uudet männänrenkaat, joten ei kuluta öljyä yhtään.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Tämänikäisessä fordissa ei kyllä laajakaistaa löydy,duckworth kirjoitti: ↑14 Helmi 2025 16:43Riippuu puhutaanko kapea- vai laajakaistalambdasta.MrHakukone kirjoitti: ↑14 Helmi 2025 16:02 ja perus seosmittarit (jälkiasenteiset) ottaa jännitesignaalin suoraan lambdan johdolta.
Anturi on yleensä ottaen säätövastus jonka resistanssi muuttuu sen mukaan mitä se on mittaamassa, lämpö, ilmanvirtaus, ilmanpaine jne. Tuo generaattori taitaa olla enemmän oma tai essonbaarilta napattu teoria.MrHakukone kirjoitti: ↑14 Helmi 2025 16:02 Anturihan on generaattori, joka tuottaa jännitettä 0-1V
seoksen happipitoisuuden mukaan. Siis näissä vanhoissa autoissa.
yhden seosmittarin asentanut suoraan lambdan plusjohtoon focus -02 ja toimii jotenkin.
Anturi voi olla, mutta LAMBDA tuottaa jännitettä lämmöstä ja happipitoisuudesta välillä 0-1 V
sille ei tarvitse, eikä voi syöttää mitään ohjausta.
Vanhemmat lambdat olivat yksijohtoisia, ja tähän johtoon generoitui jännite runkoa vasten lambdan lämmitessä.
Voi tarkastaa mistä tahansa, se on vaan sen lambda"anturin" toimintaperiaate toimia generaattorina.
https://www.youtube.com/watch?v=Fl3aD1qJrEg
Videossa kohdassa 2:20
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Tätä juuri tarkotin, että mitä sillä seosmittarilla saavuttaa jos tulee vaan kapeakaistainen signaali? Saa AFR:stä tiedon lean ja rich, muttei juuri muuta. Antureista puhuin yleisesllä tasolla, mutta jätän muun viestin nyt kommentoimatta.MrHakukone kirjoitti: ↑15 Helmi 2025 11:31 Tämänikäisessä fordissa ei kyllä laajakaistaa löydy,
yhden seosmittarin asentanut suoraan lambdan plusjohtoon focus -02 ja toimii jotenkin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
duckworth kirjoitti: ↑16 Helmi 2025 11:54Tätä juuri tarkotin, että mitä sillä seosmittarilla saavuttaa jos tulee vaan kapeakaistainen signaali? Saa AFR:stä tiedon lean ja rich, muttei juuri muuta. Antureista puhuin yleisesllä tasolla, mutta jätän muun viestin nyt kommentoimatta.MrHakukone kirjoitti: ↑15 Helmi 2025 11:31 Tämänikäisessä fordissa ei kyllä laajakaistaa löydy,
yhden seosmittarin asentanut suoraan lambdan plusjohtoon focus -02 ja toimii jotenkin.
Ainakaan tässä tapauksessa ei mitään, kun lambda on lämmennyt,
mittari heiluu holtittomasti edestakaisin ohjauksen korjatessa seoksia.
Ei voi suositella kyseistä laitetta, enkä oikein tiedä mihin tarkoitukseen olisi, kun ei tuo normaali
lambda tosiaan riitä mihinkään näyttöön?
Monitoimilukijalla kattelin sierrasta lambda- arvoja, vanha anturi antoi 0 - 0,02v
Kunnolla kaasutellessa saattoi tulla 0,2V
Laitettiin Focuksesta laina- anturi, ja jo alkoi asettua 0,8V tienoille, sitä ei vielä tiedä korjaantuiko päästöt,
tai onko jotain ilmavuotoa vielä?
Ja tämä ei tietenkään ollut sierran alkuperäinen kone, kun tässä on obd-portti, en tiedä mistä laitteesta
tekniikka ja sähköt on lähtöisin, vaan helpottaa vianhakua huomattavasti.
Ai niin, juuri tarkistin, pitää korjata sanomisia sen verran että
focuksen männänrengasremontin jälkeen ajettu n90 000 km.
Nyt viimeisestä öljynvaihdosta on 11 000 km
ja piti lisätä 0,5l öljyä, oli siis lähellä alarajaa jo.
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Meillä meni isäni Sierrassa joka niitä ekoja kattiautoja ensin lambdatukkoon öljystä ja se poltti katin että on täysin mahdollista rikkoa molemmat jos öljyä polttaa,lambda ruokkii liikaa kun ei saa oikeaa tietoa jok polttaa katin,sama homma käy varmaan sitten uudemmissakin.
Ohjurinkumit oli tässä CVH koneessa selvät kun sinistä lykkäs kylmänä eikä niitä heti vaihdettu,olis kannattanu!
Tuo öljynkulutus 1L/1000km oli ainakin Sierran ohjekirjan mukaan täysin normaalia,mutta kylmänä savutus taas ei.
Tämä vielä yksipisteruisku niin ongelmia on ja on ollu tuon remontin jälkeen,saapi nähdä josko vielä päästölappu saataisiin...
Ohjurinkumit oli tässä CVH koneessa selvät kun sinistä lykkäs kylmänä eikä niitä heti vaihdettu,olis kannattanu!
Tuo öljynkulutus 1L/1000km oli ainakin Sierran ohjekirjan mukaan täysin normaalia,mutta kylmänä savutus taas ei.
Tämä vielä yksipisteruisku niin ongelmia on ja on ollu tuon remontin jälkeen,saapi nähdä josko vielä päästölappu saataisiin...
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Tervehdys!
Aikaa vierähtänyt tovi ja jatketaan viesti ketjua. Kävin tutkituttamassa molemmat lambdat ja olivat kunnossa.
Katalysaattori vaihtoon ja auto toimii jälleen. Öljyn kulutusta epäilivät rikkoontuminen syyksi ja täytyy tarkistella öljytikusta tilannetta. Ennen öljyn vaihtoa suosittelivat pesuaineen lisäämistä, siitä huomasin olevan hyötyä aikaisemmin.
Kiitokset kaikille vinkeistä!!
Aikaa vierähtänyt tovi ja jatketaan viesti ketjua. Kävin tutkituttamassa molemmat lambdat ja olivat kunnossa.
Katalysaattori vaihtoon ja auto toimii jälleen. Öljyn kulutusta epäilivät rikkoontuminen syyksi ja täytyy tarkistella öljytikusta tilannetta. Ennen öljyn vaihtoa suosittelivat pesuaineen lisäämistä, siitä huomasin olevan hyötyä aikaisemmin.
Kiitokset kaikille vinkeistä!!
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Hyvä että tuli kuntoon ja vika selvisi!
Vähän arvelinkin tuossa ekassa postauksessani että katti syypää. Tuo kertomasi nykytilanne eli 2-3 desiä tonnilla tuskin rikkoo uutta kattia, ongelmat varmaan tulleet, kuten tuolla epäilinki, silloin kun öljyä kului reippaammin.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus -04 katalysaattorin rikkoontuminen
Hyvä että kuntoon tuli,joo liika öljy ei tee hyvä,se huomattiin