Focus_2.0 kirjoitti:Eihän sähköautoissa ole veroa ollenkaan.. Valtio ei vielä subventoi hintoja niinkun eräissä naapurimaissa.
No eipä ole valtion kassassa sellaista rahaa, jolla voitaisiin subventoida - päin vastoin krooninen rahapula on vaivannut jo vuosikausia ja poliittista suosiota syöviä vaikeita päätöksiä ei tehdä. Ehkä sellainen toimisi pienen hetken verran, että subventointiin käytettävä raha kerättäisiin kiristämällä saastuttavampien autojen ja polttoaineiden verotusta aika kovalla kädellä?
Olisi hieman pienempi kynnys ostaa sähköauto, jos polttomoottoriversion hinta nousisi esim. 5 000 € ja polttoaineidenkin kovasti, mutta sähköversion hinta laskisi saman verran.

Tuossa vaan verotulot keikahtaisivat äkkiä nollaan, mutta subventointimenot räjähtäisivät pilviin, jos subventointi ylittää kriittisen pisteen. Joku tietysti itkisi, että köyhä tavis joutuu maksamaan osan rikkaiden sähköautoja. Ei hyvä näinkään.
Jossain vaiheessa bensiinimittarit vain katoavat asemilta ja latausasemia ilmestyy sinne tänne. ABC:stä tulee pelkkä ravintola vain. Kyllä viimeinenkin mohikaani luovuttaa siinä vaiheessa, kun bensiiniä saa enää apteekista pikkupulloissa.
Tällä hetkellä auton (myös sähköauton) muutaman kuution kokoisen sisätilan lämpimänä pitäminen kuluttaa enemmän energiaa kuin satojen kuutioiden kokoinen uusi omakotitalo.

Kun joku sähköautovalmistaja keksii joskus laittaa lämpöeristeet oviin ja energiatehokkaat ikkunat, ei pakkanen enää ole mikään ongelma. Akun ympärille ns. supereristeet + "lohkolämppäri"+ nestekiertoinen jäähdytys niin pysyy massiivinen akkukin optimilämpöisenä koko päivän tulipalopakkasessakin. Näin syntyy se kaikkien aikojen paras talviauto, joka starttaa vielä vaikka -60 asteen pakkasessa.