Ford Fiestan vaihdelaatikko
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 09 Syys 2024 17:35
Ford Fiestan vaihdelaatikko
Hei, minulla hajosi vaihdelaatikko Ford Fiesta 1.1 vm2017 ja ongelmaksi on käynyt, että ei löydy laatikkoa mistään. Olen ympäri suomen purkamoja kysellyt, mutta ei tahdo löytyä.
Onko vaihdelaatikoissa yhteensopivuutta muiden kanssa? Koodi on H1BR-7002-HFJ, onko joku toinenkin yhteensopiva?
Olisin koko homman jättänyt korjaamon harteille koska en asiasta mitään ymmärrä, mutta hekään eivät laatikkoa löytäneet. Onko joku tilannut itä-Euroopasta onnistuneesti vai mitä tässä pitäisi tehdä?
Onko vaihdelaatikoissa yhteensopivuutta muiden kanssa? Koodi on H1BR-7002-HFJ, onko joku toinenkin yhteensopiva?
Olisin koko homman jättänyt korjaamon harteille koska en asiasta mitään ymmärrä, mutta hekään eivät laatikkoa löytäneet. Onko joku tilannut itä-Euroopasta onnistuneesti vai mitä tässä pitäisi tehdä?
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Olette varmaan itsekin selanneet nettiä pitkin ja poikin. Tuossa on yksi kunnostettu Saksassa:
https://www.ebay.com/itm/266415853448?m ... media=COPY
Ja tuolla lisää:
https://www.kleinanzeigen.de/s-h1br-7002-hfj/k0
Löytyisiköhän vielä Suomesta pajaa, joka kunnostaisi vaihteistosi? Tuo nyt kuitenkin on perus manuaali. Oletko yrittänyt kysellä?
Esim. https://www.kolari-special.fi/vaihdelaatikko.php
https://www.ebay.com/itm/266415853448?m ... media=COPY
Ja tuolla lisää:
https://www.kleinanzeigen.de/s-h1br-7002-hfj/k0
Löytyisiköhän vielä Suomesta pajaa, joka kunnostaisi vaihteistosi? Tuo nyt kuitenkin on perus manuaali. Oletko yrittänyt kysellä?
Esim. https://www.kolari-special.fi/vaihdelaatikko.php
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Tuo Saksan vaihtoehto näyttää hyvältä. Hinta 1359€ plus rahti arviolta 150€ tekee noin 1500€ ja jos ei ole lähettää vanhaa vaihteistoa tilalle niin lisäksi panttimaksu 450€.yritäedes kirjoitti: ↑11 Syys 2024 12:44 Olette varmaan itsekin selanneet nettiä pitkin ja poikin. Tuossa on yksi kunnostettu Saksassa:
https://www.ebay.com/itm/266415853448?m ... media=COPY
Ja tuolla lisää:
https://www.kleinanzeigen.de/s-h1br-7002-hfj/k0
Löytyisiköhän vielä Suomesta pajaa, joka kunnostaisi vaihteistosi? Tuo nyt kuitenkin on perus manuaali. Oletko yrittänyt kysellä?
Esim. https://www.kolari-special.fi/vaihdelaatikko.php
Maksuhan tapahtuu aina etukäteen kokonaisuudessaan ennen kuin tavara lähtee.
Vanhan voi palauttaa ja saada pantin takaisin mutta Suomesta Eurooppaan rahti on usein järjettömän kallis. Toki alle 450€.
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Mikä vaihteistossa on hajalla?
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Mulla alkoi 2017 uuden korimallin 1.1 fiestan laatikko ulista. Selvittelin mahdollista korjausta, Kolari-Special arveli, että menee suunnilleen kunnostetun laatikon verran (1800 euroa) askareeseen. Uusi loota maksaa vähän vajaa 2500.
Hiukan harmittaa, kun auton mittarissa on vasta 57tkm.
Hiukan harmittaa, kun auton mittarissa on vasta 57tkm.
Ex Focus 1.6 bensa 2009 wagon titanium
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Kovin on huono kesto.
Onhan autoon vaihdettu jo jakoremmi? Kilsat vielä paljon alle suosituksen mutta tuo ikä on jo kriittinen. Niitä on mennyt jopa 80tkm kun on ikää....ja lyhyttä ajoa
Onhan autoon vaihdettu jo jakoremmi? Kilsat vielä paljon alle suosituksen mutta tuo ikä on jo kriittinen. Niitä on mennyt jopa 80tkm kun on ikää....ja lyhyttä ajoa
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Ei ole remmiä vielä vaihdettu. Maahantuoja ei lopulta tullut vastaan, toisaa päivänä laitettiin tehdaskunnostettu laatikko ja kytkin uusittiin samalla.
Auto on ensi vuonna 8v, ja meinasin sen jakohihnan laittaa siinä yhteydessä. Peukut pystyyn. Lähes kahden tonnin homma tuokin.
Auto on ensi vuonna 8v, ja meinasin sen jakohihnan laittaa siinä yhteydessä. Peukut pystyyn. Lähes kahden tonnin homma tuokin.
Ex Focus 1.6 bensa 2009 wagon titanium
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Miten noin vähän ajettu vaihdelaatikko voi olla kabut
Jakoremmin vaihtoa ei kannata lykätä yhtään yli 8v. Niitä näkyy olevan jo finaalissa 70-80tkm.
Kyllä on laatu mennyt huonoksi, ainakaan tuli päästeltyä 2 litrasella sierralla 650 000 ja kertaakaan ei koskettu moottoriin, kytkimeen eikä vaihdelaatikkoon. Oli edelleen soiva peli kun lähti seuraavalle.

Jakoremmin vaihtoa ei kannata lykätä yhtään yli 8v. Niitä näkyy olevan jo finaalissa 70-80tkm.
Kyllä on laatu mennyt huonoksi, ainakaan tuli päästeltyä 2 litrasella sierralla 650 000 ja kertaakaan ei koskettu moottoriin, kytkimeen eikä vaihdelaatikkoon. Oli edelleen soiva peli kun lähti seuraavalle.
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Eipä ole sitten Voortin lootat paljoa kehittyny kun huonompaan suuntaan ainakin näissä etuvetosissa.
itellä meni ekankerran loota MK4 Escosta kun oil ajettu 60tkm,ne poskilaakerithan sieltä oli ihan arpeutuneet,ne vaihettiin ja sitten saikin ajaa jo ties kuinka kauan kunnes taas oli selvää kauraa.oli kuulemma ihan tämän auton tyyppivika.
Täysin ehjää lootaa en tuohonkaan enää mistään löytäny, eikä kukaan oikeen tahtonu korjaillakkaan,päätin että ajetaan niin kauan kun liikkuu tai lahoo!
Ei kyllä kestäny sukulaisella Sierran dokkikansikaan kun se 300tkm että jollekkin sattunu sitten hyvä yksilö...ja tuossa meidän isäukon 1,6 kattiriesassa ei oikeen muuta ole ollukkaan kun ongelmaa.
itellä meni ekankerran loota MK4 Escosta kun oil ajettu 60tkm,ne poskilaakerithan sieltä oli ihan arpeutuneet,ne vaihettiin ja sitten saikin ajaa jo ties kuinka kauan kunnes taas oli selvää kauraa.oli kuulemma ihan tämän auton tyyppivika.
Täysin ehjää lootaa en tuohonkaan enää mistään löytäny, eikä kukaan oikeen tahtonu korjaillakkaan,päätin että ajetaan niin kauan kun liikkuu tai lahoo!
Ei kyllä kestäny sukulaisella Sierran dokkikansikaan kun se 300tkm että jollekkin sattunu sitten hyvä yksilö...ja tuossa meidän isäukon 1,6 kattiriesassa ei oikeen muuta ole ollukkaan kun ongelmaa.
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Vähän oli tyyris parin kuukauden jakso Fiestalla..
Huolto, jonka yhteydessä vähän vianetsintää, 400e
Vaihdelaatikkonja kytkin sen noin 3500e
Sitten vielö jarrunesteen valo syttyi. Lisäsin, syttyi hetikohta uudelleen. Jarruletku murtunut ja vaihtoon. Koeajolla huomasivat ääntä etupyörästä, toinen laakeri aivan finaalissa. Laakeria vaihtaessa katkesi vetoakselin pää. Meni vielö tuohon lystiin vajaa 900e.
Tästä tuli taas joksikin aikaa pitoauto! Jos vielä ensi syksyn huollon yhteyteen jakohihnan vaihto 2000e laskee mukaan, niin aika karu vuoden saldo…
Huolto, jonka yhteydessä vähän vianetsintää, 400e
Vaihdelaatikkonja kytkin sen noin 3500e
Sitten vielö jarrunesteen valo syttyi. Lisäsin, syttyi hetikohta uudelleen. Jarruletku murtunut ja vaihtoon. Koeajolla huomasivat ääntä etupyörästä, toinen laakeri aivan finaalissa. Laakeria vaihtaessa katkesi vetoakselin pää. Meni vielö tuohon lystiin vajaa 900e.
Tästä tuli taas joksikin aikaa pitoauto! Jos vielä ensi syksyn huollon yhteyteen jakohihnan vaihto 2000e laskee mukaan, niin aika karu vuoden saldo…
Ex Focus 1.6 bensa 2009 wagon titanium
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
On se karua ....noista kertyy aika tarkkaan auton arvon verran.
Emännän pojalla tollanen 2003 fusion ollut nyt ensi autona ajossa 4 vuotta...auto makso tonnin ja siihen on pitänyt vaihtaa 4v aikana yks 17 euron takalaakeri, 2x30 euron takaiskarit ja korjata yks katkennut sähköjohto (abiko liitin väliin) + 3 mittarivalo polttimoa + paikkamaali purkki. Melkeen satasen korjauskulut eli 25e per vuosi....jaa niin ja akku uusittiin varoiksi ennen talvea kun oli jo 10v vanha...se makso 70e....
Pidetään peukkuja että fiestan moottori kestää remmin vaihtoon.
Emännän pojalla tollanen 2003 fusion ollut nyt ensi autona ajossa 4 vuotta...auto makso tonnin ja siihen on pitänyt vaihtaa 4v aikana yks 17 euron takalaakeri, 2x30 euron takaiskarit ja korjata yks katkennut sähköjohto (abiko liitin väliin) + 3 mittarivalo polttimoa + paikkamaali purkki. Melkeen satasen korjauskulut eli 25e per vuosi....jaa niin ja akku uusittiin varoiksi ennen talvea kun oli jo 10v vanha...se makso 70e....
Pidetään peukkuja että fiestan moottori kestää remmin vaihtoon.

Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Toiset kestää toiset ei,niin se on ollu isäni entisessä Sierrass en heti muista autoa jossa olis ollu noin paljon häiritsevää vikaa mitä ei olla kuntoon saatu!
Vikoja kun alko tulee jo aika vähän ajettuna että kummaa oli.
Vikoja kun alko tulee jo aika vähän ajettuna että kummaa oli.
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Mulla ollut ajossa 2 sierraa 2.0 OHC ja DOHC, toisella meni kilsat 250 000 -> 650 000 ja toisella 40 000 -> 370 000
Ajoon menivät seuraavallekin.
Nuo olivat harvinaisen hyviä yksilöitä kait. Kumpaankaan ei moottoriin, kytkimeen tai vaihteistoon tarvinnut koskea kertaakaan.
Paitti tietty tulpat, öljyt ja ja suodattimet vaihdettu huolto-ohjelman mukaan. Jälkimmäiseen ei tarvinnut edes pakoputkea vaihtaa.
Pari akkua meni. Ja tietty jarrupaloja ja etuiskarit ja 1 kpl takapyöränlaakeri. Vanhempaan kardaanin ristinivel jossain 600 000 paikkeilla.
Onneks tuolloin ei ollut vielä tonnisia ekotykkejä.... olis mennyt tuolla matkalla jo 4-6 moottoria vaihtoon....
Ajoon menivät seuraavallekin.
Nuo olivat harvinaisen hyviä yksilöitä kait. Kumpaankaan ei moottoriin, kytkimeen tai vaihteistoon tarvinnut koskea kertaakaan.
Paitti tietty tulpat, öljyt ja ja suodattimet vaihdettu huolto-ohjelman mukaan. Jälkimmäiseen ei tarvinnut edes pakoputkea vaihtaa.
Pari akkua meni. Ja tietty jarrupaloja ja etuiskarit ja 1 kpl takapyöränlaakeri. Vanhempaan kardaanin ristinivel jossain 600 000 paikkeilla.
Onneks tuolloin ei ollut vielä tonnisia ekotykkejä.... olis mennyt tuolla matkalla jo 4-6 moottoria vaihtoon....
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Hyviä valintoja.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 09:03 Mulla ollut ajossa 2 sierraa 2.0 OHC ja DOHC, toisella meni kilsat 250 000 -> 650 000 ja toisella 40 000 -> 370 000
Ajoon menivät seuraavallekin.
Nuo olivat harvinaisen hyviä yksilöitä kait. Kumpaankaan ei moottoriin, kytkimeen tai vaihteistoon tarvinnut koskea kertaakaan.
Paitti tietty tulpat, öljyt ja ja suodattimet vaihdettu huolto-ohjelman mukaan. Jälkimmäiseen ei tarvinnut edes pakoputkea vaihtaa.
Pari akkua meni. Ja tietty jarrupaloja ja etuiskarit ja 1 kpl takapyöränlaakeri. Vanhempaan kardaanin ristinivel jossain 600 000 paikkeilla.
Onneks tuolloin ei ollut vielä tonnisia ekotykkejä.... olis mennyt tuolla matkalla jo 4-6 moottoria vaihtoon....
Liikkumiseen saa kulkuneuvon kohtuuhintaankin kun käyttää asiallisesti ja halvimmilla kun huoltaa itse. Tätä nykyä tuo ikkuna on sulkeutumassa kun lähes merkillä kuin merkillä on sisäänrakennettuja suunnitellun vanhenemisen osia ja merkkiliikkeen testeriä tehtaan online-yhteydellä tarvitaan monissa tapauksissa.
Kuten kerroit, auto voi olla oikein hyvä ostos 250 000km ajettuna. Paljon parempi kuin uusi tonninen egobuusti.
Meillä on perheessä käytössä eräs auto joka on ostettu reilu 10 vuotta sitten 350€ hintaan. Kilometrit 260tkm -> 410tkm ja edelleen tulee noin 18 tkm per vuosi lisää.
Huoltoja tehty käyttöönoton (silloin noin 1500€, kahdet uudet renkaat, jakopää, yms perushuollot) jälkeen:
jarrulevyt/palat eteen/taakse 200€, jarrusatulat kaikki neljä 180€, renkaita, äänenvaimentimia jokunen 300€, (kelvotonta tarvikelaatua), virtalukonpohja 10€, etupyöränlaakerit 200€, yms.
Pääomakustannuksia tuossa autossa on hyvin vähän ja kulutuskin matka-ajossa kohtuullinen 7L/100km 150hp moottorilla. Vertailulaskelma uuteen sähköautoon jossa olisi min. 500km kantama antaa kustannuksiksi lisää vuositasolla melko tarkalleen 10 000€.
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Hyviä pointteja, hyviä pointteja...
Auton tosiaan ei tarvii olla välttämättä niin hiton uusi, vaan yllättävän pienellä rahalla pääsee kiinni suht. laadukkaisiin mööpeleihin, kun osaa huoltaa ja korjata itse. Mulla kaks GM:n rotteloa 2k€ molemmin puolin hinnat, ja toinen tuli käyttikseksi ja toinen sitten harrasteeksi. Käyttiksellä menty 209tkm-307tkm, koneelle perushuoltoja/tyyppivikojen siistimistä, alustaan kaikki uudet puslat, uusi helma sekä kaari, noi kaikki sai omassa tallissa tehtyy.. Nelipyöräsuuntaus pitäny aina antaa duunikaverin tehdä
Kulutus matka-ajossa 7,5l/100km 144hp ja auto painaa laivan verran.
Nyt pikkuhiljaa päivittäny kalustoo, hintaa hieman enemmän ostaessa ku pari tonnia
, mut reilusti silti vähemmän mitä 2010-luvun Fiesta, ja uskosin että 5 vuoden päästä saan myydesssä enemmän mitä maksoin (hinnat jo nyt nousussa), näin ainaki vanhemman korin 325:ssa
Tossaki kulutus matka-ajossa sama 7,5l/100km vaikka tehoo vaan 218hp
Onhan tossa toki Vanokset ja Valvetronicit jeesamassa että normiajossa kulutus ei mee pilviin. Tohonkin vaihtanu remmin, kiristimen+rullat, CCV:n+letkut ja muuta perushuoltoo.
Varmaan tässki asiassa voitto tehdään, kuten aina kaupoissa, jo sisäänosto vaiheessa. Eli aihiovalinta sen mukaan mihin omat rahkeet riittää teknisesti. Tietysti jos ei oo oikeen paikkaa missä tehdä ja aina pitää korjaamolla teettää kaikki, niin silloin ehkä kallistuu valinta johonkin hieman uudempaan monella (otan osaa
), koska työnhinta on nykyään aivan järkyttävä. Pelkkä öljyn vaihto taitaa olla 119e kun taas vaikka auton korinkorjaaminen taitaa mennä tonni per paneeli jos pitää maalataki, joku voi varmistaa tämän väittämän, itse maalannu omassa tallissa nii tiedän vaan tarvikkeiden hinnan.


Nyt pikkuhiljaa päivittäny kalustoo, hintaa hieman enemmän ostaessa ku pari tonnia



Varmaan tässki asiassa voitto tehdään, kuten aina kaupoissa, jo sisäänosto vaiheessa. Eli aihiovalinta sen mukaan mihin omat rahkeet riittää teknisesti. Tietysti jos ei oo oikeen paikkaa missä tehdä ja aina pitää korjaamolla teettää kaikki, niin silloin ehkä kallistuu valinta johonkin hieman uudempaan monella (otan osaa

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Auton valinnassa jos haluaa edullisia kilsoja niin pitää
- valita suht yleinen automalli...johon saa varaosia tarvikeliikkeistä laajasti.
- mieluusti min 8v vanha, johon osat jo paljon halvempia kuin uudempiin ja saa tarvikkeena.
- iso moottori (= pienempi rasitus + vahvemmat osat)
- unohda saksan tuonnit (kilometrit ei täsmää todellisiin)
- valita suht yleinen automalli...johon saa varaosia tarvikeliikkeistä laajasti.
- mieluusti min 8v vanha, johon osat jo paljon halvempia kuin uudempiin ja saa tarvikkeena.
- iso moottori (= pienempi rasitus + vahvemmat osat)
- unohda saksan tuonnit (kilometrit ei täsmää todellisiin)
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Tuohon liittyen harmittaa vieläkin kun netissä oli myynnissä pitkään vaihteistovikainen Mk4 Mondeo 250tkm diesel-automaatti huippuvarusteilla 800€ hintaan.
Jotta yösija säilyisi muualla kuin sohvalla niin jouduin jättämään sen väliin.
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Ihan asiaa ja allekirjoitan...
Mutta jos vielä palataa ketjun aiheeseen:
Mitähän tuossakin on tapahtunut? Onko ollut vähän kovaotteista purkamista korjaamolla? Ei jarruletkut murru eikä vetoakselit katkea vielä noilla kilometrillä.
Vai onko ollut kova tärsky etupyörään? Ja välittynyt laatikkoon ja siitä viat?
Mutta jos vielä palataa ketjun aiheeseen:
Autolla siis 7 vuotta ikää ja 56 tkm ajettu.larsibald kirjoitti: ↑04 Helmi 2025 08:35 Sitten vielö jarrunesteen valo syttyi. Lisäsin, syttyi hetikohta uudelleen. Jarruletku murtunut ja vaihtoon. Koeajolla huomasivat ääntä etupyörästä, toinen laakeri aivan finaalissa. Laakeria vaihtaessa katkesi vetoakselin pää. Meni vielö tuohon lystiin vajaa 900e.
Mitähän tuossakin on tapahtunut? Onko ollut vähän kovaotteista purkamista korjaamolla? Ei jarruletkut murru eikä vetoakselit katkea vielä noilla kilometrillä.
Vai onko ollut kova tärsky etupyörään? Ja välittynyt laatikkoon ja siitä viat?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
On autoja joilla on ollut kova elämä ja niillä on driftattu tai ainakin yritetty polttaa kumia huolella ties minkä esteiden läpi.yritäedes kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 15:14 Ihan asiaa ja allekirjoitan...
Mutta jos vielä palataa ketjun aiheeseen:Autolla siis 7 vuotta ikää ja 56 tkm ajettu.larsibald kirjoitti: ↑04 Helmi 2025 08:35 Sitten vielö jarrunesteen valo syttyi. Lisäsin, syttyi hetikohta uudelleen. Jarruletku murtunut ja vaihtoon. Koeajolla huomasivat ääntä etupyörästä, toinen laakeri aivan finaalissa. Laakeria vaihtaessa katkesi vetoakselin pää. Meni vielö tuohon lystiin vajaa 900e.
Mitähän tuossakin on tapahtunut? Onko ollut vähän kovaotteista purkamista korjaamolla? Ei jarruletkut murru eikä vetoakselit katkea vielä noilla kilometrillä.
Vai onko ollut kova tärsky etupyörään? Ja välittynyt laatikkoon ja siitä viat?
Tasauspyörästö ei tykkää siitä, että toinen pyörä pyörii hulluna ja toinen ei. Tai jos se hulluna pyörivä nappaa pitävällä alustalla kiinni.
Laahaava jarru kuumentaa hyvin nopeasti pyörännapaa savuamiseen saakka jolloin ainakin rasvat menevät pilalle laakerista.
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Nuo reunaehdot täyttyvät lähes kaikki omiin kulkuneuvoihin joita on neljä kpl:tta.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 12:37 Auton valinnassa jos haluaa edullisia kilsoja niin pitää
- valita suht yleinen automalli...johon saa varaosia tarvikeliikkeistä laajasti.
- mieluusti min 8v vanha, johon osat jo paljon halvempia kuin uudempiin ja saa tarvikkeena.
- iso moottori (= pienempi rasitus + vahvemmat osat)
- unohda saksan tuonnit (kilometrit ei täsmää todellisiin)
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Oiskohan ton vetarinpään kanssa käyny se perinteinen; napamutteri auki ja annetaan pieni kopsu vetarinpäähän että irtoaa navanbooreilta, ei lähdekään liikkeelle niin löydään kovempaa ulkopää mäsäksiyritäedes kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 15:14 Ihan asiaa ja allekirjoitan...
Mutta jos vielä palataa ketjun aiheeseen:Autolla siis 7 vuotta ikää ja 56 tkm ajettu.larsibald kirjoitti: ↑04 Helmi 2025 08:35 Sitten vielö jarrunesteen valo syttyi. Lisäsin, syttyi hetikohta uudelleen. Jarruletku murtunut ja vaihtoon. Koeajolla huomasivat ääntä etupyörästä, toinen laakeri aivan finaalissa. Laakeria vaihtaessa katkesi vetoakselin pää. Meni vielö tuohon lystiin vajaa 900e.
Mitähän tuossakin on tapahtunut? Onko ollut vähän kovaotteista purkamista korjaamolla? Ei jarruletkut murru eikä vetoakselit katkea vielä noilla kilometrillä.
Vai onko ollut kova tärsky etupyörään? Ja välittynyt laatikkoon ja siitä viat?


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
vetarissa ollut joskus sellaista valkoista liimamassaa, peräisin kait tehtaalta...lämmitys helpottaa sen irtoamista...apuna iso ulosvetäjä niin lähtee...
moskalla menee kyllä tärviölle.... mutta jos asiakkaan osa niin siitähan saa vaan lisää palkkaa...
moskalla menee kyllä tärviölle.... mutta jos asiakkaan osa niin siitähan saa vaan lisää palkkaa...

Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Tuohon on olemassa halpa ulosvetäjä tai oikeasti ulostyöntäjä jossa on 10tn hydraulisylinteri. Lähtee helposti eikä tarvitse hakata vetoakselin päätä/pyöränlaakeria niin kuin monet tekevät,Taunusautomaatti kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 19:05 vetarissa ollut joskus sellaista valkoista liimamassaa, peräisin kait tehtaalta...lämmitys helpottaa sen irtoamista...apuna iso ulosvetäjä niin lähtee...
moskalla menee kyllä tärviölle.... mutta jos asiakkaan osa niin siitähan saa vaan lisää palkkaa...![]()
Ostin joskus vuosia sitten ja kaikki vetarit sen jälkeen ovat pelästyneet ettei sitä juurikaan ole tarvinnut tositoimissa, kevyt puristus hydraulisylinterillä on riittänyt.
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Fiestan vaihdelaatikko
Komee on kalu.
Perinteinen iso ulosvetäjä/työntäjä on myös riittänyt.
Mutta tiukassa on ollut vaan tehtaalla alunperin asennetut. Jos on ollut jo kerran auki niin ne on höllässä ollut.
Lieneeköhän aloittajan tapauksessa amismoska heilunut ja samalla saanut jarrutkin osumaa, sekä laakeri (sekään ei kestä moskalla hakkaamista)...
Perinteinen iso ulosvetäjä/työntäjä on myös riittänyt.
Mutta tiukassa on ollut vaan tehtaalla alunperin asennetut. Jos on ollut jo kerran auki niin ne on höllässä ollut.
Lieneeköhän aloittajan tapauksessa amismoska heilunut ja samalla saanut jarrutkin osumaa, sekä laakeri (sekään ei kestä moskalla hakkaamista)...