Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Tyttären mondeo alkoi syksyllä ilmojen kylmetessä käynnistymään huonosti. Monta kertaa piti lyhyesti starttailla ennekuin käynnistyi. Ensi starttia jos veivasi vaikka kuinka pitkään- ei käynnistynyt. Vaihdoin naftasuodattimen (taka-akselin viereinen) ( tosi likainen) ja sähköpumpulla ilmasin paluuletkusta. Toimi kolmisen viikkoa moitteetta ja alkoi samat käynnistysongelmat. Tein samat toimenpiteet uudelleen kolmeen otteeseen-ei vaikutusta. -20 pakkaskelillä ei käynnistynyt lainkaan , vaikka webasto oli sen puoli tuntia päällä.Hörähteli vain. ilmaa ei järjestelmässä ole. Vuotoja ei ole, mutta tuolloin huomasin, ettei auto hehkuttanut käynnistäessä lainkaan.
Työntäen talliin, Sulakkeet ehjät- autolla ajettu jo toki 370tkm, joten oletin hehkureleen olevan rikkoutuneen. Uusi tilalle- ei vaikutusta. Oletin hehkujen olevan rikki- Mittava purkuoperaatio konetilassa , että sai hehkut näkyville. Sain jopa ehjinä irti- irtoakulla testasin- kaikki 4 hehkua toimi. Uudet olin jo ostanut, joten vaihdoin tilalle.Hehkureleelle menee virta, mutta hehkujen liittimille ei virtaa tule. Kasaus takaisin. Ajattelin, josko moottorin käyntilämpötilan anturi on rikki ja moottorinohjausyksikkö luulee olevan koneen lämmin. Uusi anturi termostaattikoteloon tilalle- ei vaikutusta. ulkolämpötilamittarikin näyttää oikeita lukemia. Virta hehkuille kateissa edelleen, starttaillessa siloin tällöin hehkun merkkivalo räpsähtää mittaristossa mikrosekunniksi- yleensä ei lainkaan. Toki Tuon nyt oletettavasti pitäisi käynnistyä ensi startista tallin 10 c lämpötilassa ilman hehkutustakin? Ulkolämpötilan ollessa 15 ja -10 c välillä käynnistyy neljännen tai viidennen lyhyen starttauksen jälkeen ja käy tyhjäkäyntiä ihan normaalisti, eikä ajoonkaan huomaa mitään outoa, ei nyi eikä käy muutenkaan epätasaisesti. Sammutuksen jälkeen, kone lämpöisenä starttaa heti ekalla, mutta jos puoli tuntia-tai pidempään seisoo, niin taas lyhyitä starttauksia 4-6, ennenkuin hörähtää käyntiin. Jos yrittää käynnistää yhdellä pitkällä starttauksella, saa veivata vaikka akun loppuun- ei käynnisty. Forscan ei anna mitään vikakoodeja starttaillessa, eikä muutenkaan. Sähköohjatut suuttimet- joten luulisi niistäkin vikakoodia lykkääävän, jos vuotoa olisi tai paineet putoaisi..? Alkaa olla kikkakori tyhjä.. Onko kellään muulla ollut tätä mystistä ongelmaa, ja löytyikö ratkaisua..?
Työntäen talliin, Sulakkeet ehjät- autolla ajettu jo toki 370tkm, joten oletin hehkureleen olevan rikkoutuneen. Uusi tilalle- ei vaikutusta. Oletin hehkujen olevan rikki- Mittava purkuoperaatio konetilassa , että sai hehkut näkyville. Sain jopa ehjinä irti- irtoakulla testasin- kaikki 4 hehkua toimi. Uudet olin jo ostanut, joten vaihdoin tilalle.Hehkureleelle menee virta, mutta hehkujen liittimille ei virtaa tule. Kasaus takaisin. Ajattelin, josko moottorin käyntilämpötilan anturi on rikki ja moottorinohjausyksikkö luulee olevan koneen lämmin. Uusi anturi termostaattikoteloon tilalle- ei vaikutusta. ulkolämpötilamittarikin näyttää oikeita lukemia. Virta hehkuille kateissa edelleen, starttaillessa siloin tällöin hehkun merkkivalo räpsähtää mittaristossa mikrosekunniksi- yleensä ei lainkaan. Toki Tuon nyt oletettavasti pitäisi käynnistyä ensi startista tallin 10 c lämpötilassa ilman hehkutustakin? Ulkolämpötilan ollessa 15 ja -10 c välillä käynnistyy neljännen tai viidennen lyhyen starttauksen jälkeen ja käy tyhjäkäyntiä ihan normaalisti, eikä ajoonkaan huomaa mitään outoa, ei nyi eikä käy muutenkaan epätasaisesti. Sammutuksen jälkeen, kone lämpöisenä starttaa heti ekalla, mutta jos puoli tuntia-tai pidempään seisoo, niin taas lyhyitä starttauksia 4-6, ennenkuin hörähtää käyntiin. Jos yrittää käynnistää yhdellä pitkällä starttauksella, saa veivata vaikka akun loppuun- ei käynnisty. Forscan ei anna mitään vikakoodeja starttaillessa, eikä muutenkaan. Sähköohjatut suuttimet- joten luulisi niistäkin vikakoodia lykkääävän, jos vuotoa olisi tai paineet putoaisi..? Alkaa olla kikkakori tyhjä.. Onko kellään muulla ollut tätä mystistä ongelmaa, ja löytyikö ratkaisua..?
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Suuttimien kunnosta saa käsityksen kun katsoo testerillä ruiskutuspaineita startatessa. Suuruusluokka noin 250bar+ jotta lähtee käyntiin.
Joissakin dieseleissä on ollut ongelmia leväkasvustojen vuoksi. Voihan sen pa-suodattimen vaihtaa uudelleen ja katsoa toimiiko sen jälkeen. Jos toimii niin tankin puhdistus ja jonkinlainen dieselbakteerin poistoaine tankkiin.
Joissakin dieseleissä on ollut ongelmia leväkasvustojen vuoksi. Voihan sen pa-suodattimen vaihtaa uudelleen ja katsoa toimiiko sen jälkeen. Jos toimii niin tankin puhdistus ja jonkinlainen dieselbakteerin poistoaine tankkiin.
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Ihan ansiokkaasti on töitä tehty.
Jos suodin olisi tukossa, se oireilisi polttoaineen kulutuksen ollessa suurimmillaan - ei startatessa, jolloin kulutus on pienimmillään.
Yleisimmät huonon starttaamisen syyt taitavat olla:
- ilmavuoto - isoja kuplia näkyy letkussa
- suuttimien vuoto
- egr:n vuoto
- heikko akku
- heikko starttimoottori - oireilee yleensä moottorin ollessa lämmin
Diesel jälkihehkuttaa aina moottorin käynnistyttyä (jopa parin min ajan), joten tsekkaa tuleeko hehkuille jännitettä koneen jo startattua käyntiin.
Kertomuksen perusteella jää maku, että autossa saattaisi olla kaksi eri vikaa? Siis hehkutuksen lisäksi myös jokin toinen, ja yhä ilmavuoto olisi oireiden mukaan ykkösvaihtoehto. Ilmavuoto siis näkyy letkussa isoina kuplina. Ja starttispray on hyvä apuväline.
Lisäys: Jos otat lämpöanturin piuhan irti niin ECU luulee koneen olevan jääkylmä ja komentaa hehkutuksen päälle.

Jos suodin olisi tukossa, se oireilisi polttoaineen kulutuksen ollessa suurimmillaan - ei startatessa, jolloin kulutus on pienimmillään.
Yleisimmät huonon starttaamisen syyt taitavat olla:
- ilmavuoto - isoja kuplia näkyy letkussa
- suuttimien vuoto
- egr:n vuoto
- heikko akku
- heikko starttimoottori - oireilee yleensä moottorin ollessa lämmin
Diesel jälkihehkuttaa aina moottorin käynnistyttyä (jopa parin min ajan), joten tsekkaa tuleeko hehkuille jännitettä koneen jo startattua käyntiin.
Kertomuksen perusteella jää maku, että autossa saattaisi olla kaksi eri vikaa? Siis hehkutuksen lisäksi myös jokin toinen, ja yhä ilmavuoto olisi oireiden mukaan ykkösvaihtoehto. Ilmavuoto siis näkyy letkussa isoina kuplina. Ja starttispray on hyvä apuväline.
Lisäys: Jos otat lämpöanturin piuhan irti niin ECU luulee koneen olevan jääkylmä ja komentaa hehkutuksen päälle.
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Juu, ilmavuotoa alunperin epäilinkin, oireethan vahvasti viittaa siihen suuntaan. Muutaman kerran olen sähköpumpun avulla ilmannut ja aina viitisen litraa imenyt polttoainetta läpi paluupuolen linjasta. Mutta ei kyllä kuplia linjastossa näy startatessa/käydessä. Ei myöskään vuotoja linjastossa/suuttimissa. En nyt oikein enää keksi, mistä se ilmaa mukaan nappaisi..?
Hehkuille ei tule jännitettä virran päälle kääntäessä, startatessa, eikä käynnistymisen jälkeenkään. Autocomin sähkökaavion mukaan hehkureleen liittimestähän lähtee omat johdot jokaiselle hehkulle sekä kaksi piuhaa Eculle. Ecun kauttahan se ilmeisesti herätevirran kierrättää hehkuille tarvittaessa, ja hehkureleellehän tosiaan virta tulee sen 60 sulakkeen jälkeen, mutta katoaa jossakin ecun ja hehkujen johtojen välillä. Kaikki liittimet olen availlut ja putsaillut puhdistus sprayn kanssa (myös ecusta). Johtosarjat on päällepäin ainakin ehjiä, täytynee vissiin alkaa noita mutkakohtia availla niistä, nähdäkseen, onko kuoren sisäinen katkos jossakin johdossa. Toki olettaisin Forscanin kyllä herjaavan vikakoodilla, jos katkos johdotuksessa olisi, ainakin se antaa katkos vikakoodin heti, jos ottaa liittimen irti hehkureleestä ja starttaa.
Hehkuille ei tule jännitettä virran päälle kääntäessä, startatessa, eikä käynnistymisen jälkeenkään. Autocomin sähkökaavion mukaan hehkureleen liittimestähän lähtee omat johdot jokaiselle hehkulle sekä kaksi piuhaa Eculle. Ecun kauttahan se ilmeisesti herätevirran kierrättää hehkuille tarvittaessa, ja hehkureleellehän tosiaan virta tulee sen 60 sulakkeen jälkeen, mutta katoaa jossakin ecun ja hehkujen johtojen välillä. Kaikki liittimet olen availlut ja putsaillut puhdistus sprayn kanssa (myös ecusta). Johtosarjat on päällepäin ainakin ehjiä, täytynee vissiin alkaa noita mutkakohtia availla niistä, nähdäkseen, onko kuoren sisäinen katkos jossakin johdossa. Toki olettaisin Forscanin kyllä herjaavan vikakoodilla, jos katkos johdotuksessa olisi, ainakin se antaa katkos vikakoodin heti, jos ottaa liittimen irti hehkureleestä ja starttaa.
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Kaksilitraisissa on ollut halkeamia suotimen vaipassa/kannessa sekä vuotoa kannen tiivisteen välistä. Mutta jos kuplia ei näy niin eipä siellä silloin vuotoakaan taida olla.
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Niin oliko sitä konehuoneen suodatinta vaihdettukaan?
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Konehuoneessa ei ole suodatinta tässä -12 vm autossa.se on taka-akselin vieressä, kun taas tuossa meidän toisessa täysin samanlaisessa vm- 14 mondeossa ei enää suodatin olekaan taka-akselin vieressä..
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Muistelen kuulleeni että jos EGR jumittaa auki, niin sitten ei starttaa. Voisko nyt olla siitä kyse, kun kuitenkin kilometrejä mittarissa jo hyvästi. Jouduitko EGR:än käyttään irti hehkuja vaihtaessa, oliko se täynnä nokea?
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Hehkureleellä pitäisi olla 8 johtoa:
4 lähtöä hehkuille
Tuleva syöttöjännite ja maa
Ohjaus ja seuranta Ecu:lle
Saako rele maadoituksen? Mittasitko / katsoitko lampulla?
Ylempänä ehdotettiin jo ruiskutuspaineen mittausta. Näet sen Forscanilla. Likainen naftalinja tankilta tai kulunut korkeapainepumppu - matala railipaine voi johtua vaikka niistä.
Ja tuo Egr-kommentti oli hyvä.
4 lähtöä hehkuille
Tuleva syöttöjännite ja maa
Ohjaus ja seuranta Ecu:lle
Saako rele maadoituksen? Mittasitko / katsoitko lampulla?
Ylempänä ehdotettiin jo ruiskutuspaineen mittausta. Näet sen Forscanilla. Likainen naftalinja tankilta tai kulunut korkeapainepumppu - matala railipaine voi johtua vaikka niistä.
Ja tuo Egr-kommentti oli hyvä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Juu, egr oli irti hehkut vaihdettaes. Katoin senkin ( ja putsailinkin samalla Mr. Muschelin uuninpuhdistus aineella, joka muuten sivumennen sanoen on mainio aine hiukkasloukun ja egr puhdistuksiin.) Ei jumita- ja forscaniin tulee kyllä heti vikakoodi siitä, jos jumittaa. Korkeapainepumppua hieman olen jo myös epäillyt, mutta kun olen kysellyt, useamman korjaamon-työkseen näitä rassaavien- kaverien mukaan näissä ei juurikaan ole korkeapainepumppu vikoja ollut.. En oo varma, voiko tuolla forscanin ilmaisversiolla ruiskutuspaineita suuttimista mitata? Ei se anna versioiksi kuin opittujen ruiskutusarvojen nollaus sekä suuttimien 1,2,34 resetointi..?
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Nyt menee kyllä muistleuksi, mutta mk3 monsuunista näki ainaki forscanilla rail pressuren. Yksittäisistä suuttimista en muista näkyikö.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Kysyjä sanoi vaihtaneensa polttoainesuodattimen jonka jälkeen toimi kolme viikkoa moitteetta. Miksi se auto olisi toiminut kolme viikkoa suodattimen vaihdon jälkeen jos vika olisi ilmavuodossa, egr:ssä tai heikossa akussa/startissa?riikomi kirjoitti: ↑31 Tammi 2025 09:24 Ihan ansiokkaasti on töitä tehty.![]()
Jos suodin olisi tukossa, se oireilisi polttoaineen kulutuksen ollessa suurimmillaan - ei startatessa, jolloin kulutus on pienimmillään.
Yleisimmät huonon starttaamisen syyt taitavat olla:
- ilmavuoto - isoja kuplia näkyy letkussa
- suuttimien vuoto
- egr:n vuoto
- heikko akku
- heikko starttimoottori - oireilee yleensä moottorin ollessa lämmin
Diesel jälkihehkuttaa aina moottorin käynnistyttyä (jopa parin min ajan), joten tsekkaa tuleeko hehkuille jännitettä koneen jo startattua käyntiin.
Kertomuksen perusteella jää maku, että autossa saattaisi olla kaksi eri vikaa? Siis hehkutuksen lisäksi myös jokin toinen, ja yhä ilmavuoto olisi oireiden mukaan ykkösvaihtoehto. Ilmavuoto siis näkyy letkussa isoina kuplina. Ja starttispray on hyvä apuväline.
Lisäys: Jos otat lämpöanturin piuhan irti niin ECU luulee koneen olevan jääkylmä ja komentaa hehkutuksen päälle.
Hehkujen toiminnalla ei ole merkitystä lämpöisellä koneella.
Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Päivitystä. Viikko sitten otin potilaan tallista ulos muiden hommien tieltä. Yön yli seistyä ulkona, aamulla avainta kääntäessä hehkutti normaalisti ja käyntiin kuin palmun alta. Iltasella koitin uudelleen- ei hehkutusta, eikä käynnistynyt. Pakkasta oli n. -3. Seuraavana aamuna normaali hehkutus ja käynnistyi. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. Hehkutus toimii ja käynnistyy.. olisikohan tuo elektroniikan puhdistus spray, jota ruiskuttelin kaikkiin mahdollisiin liittimiin, sulattanut jotakin hapettumia..? Johtosarjoja en ehtinyt vielä alkaa purkamaan. Aika näyttää kuinka käy, mutta nyt vielä ainakin toimii 

Re: Mondeo vm-12 mk4 2.0 TDci kylmäkäynnistysongelma
Tuossa lämpötilassa lähtee käyntiin ilman hehkutusta, joten siellä lienee sellainen vika joka hehkutuksen lisäksi taitaa estää myös ruiskutuksen. Eli starttispray olisi hyvä apukeino varmistaa/poissulkea.