Jääkelin varoitusvalo

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
masira
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Touko 2024 18:07

Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja masira »

Miksi jääkelin varoitusvalo palaa punaisena ajettaessa kun on pakkasta 10 astetta. käynnistettäessä palaa oranssina.
Onko vikaa??
tikola
Viestit: 333
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja tikola »

Varmaan käynnistettäessä lämpöä auton suojissa on paremmin, joten luulee pakkasta olevan vähemmän ja sitten ajaessa todellinen pakkanen paljastuu. Eli keltainen meinaa vähemmän pakkasta - punainen enmmän.

Todellinen tarve itsellä olisi se, että tuo sammuisi jonkun ajan kuluttua käynnistyksestä tai päällemenosta. On tolloa että varoitusvalo palaa näytössä koko talven. Ei se varoita enää mistään - ärsyttää vain.
Deippa
Viestit: 524
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Deippa »

0-5 pakkasta = keltanen. Enemmän pakkasta niin punanen
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ja mun Mondeossa on keltainen hiutale kun + 0 - +3. Punainen aina pakkasella.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Deippa
Viestit: 524
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Eikun tosiaan, niinhän se onkin 0...+5 keltanen ja pakkasen puolella punanen
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

alle 0 punanen 0-4 keltainen 5 alkaen pimee
Deippa
Viestit: 524
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Se oli muuten pikkasen arveluttava valo, kun ostin ekan mk3 mondeoni vappuna vuosia sitten. Koeajolla kaikki kunnossa eikä mitään epäilyttävää, tilit tyhjäksi ja paperit kuntoon ja kotia päin. Kunhan 30km kotimatka oli yli puolen välin, mittaristossa palaa jo keltanen varotusvalo ja pihaan päästyäni se oli jo punanen. Piti silleen ihan varovasti kysellä vielä myyjältä että hetikö tämä hajos vai mikä valo toi on :lol:
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
S-Max20
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Syys 2018 15:15

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja S-Max20 »

Onko muuta keinoa poistaa tämä toiminto kuin ottamalla polttimo pois?
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

miks se pitäs sammuttaa....sehän lisää turvallisuutta

Se kertoo myös milloin ollaan olosuhteissa joissa tuulilasin lämmitys menee päälle automaatilla sekä eberi/webasto.

Ja saa tuntemaan että nyt ajetaan fordilla. :ford:
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 19 Joulu 2024 13:54 Se kertoo myös milloin ollaan olosuhteissa joissa tuulilasin lämmitys menee päälle automaatilla sekä eberi/webasto.
Meneekö tuulilasin sähköinen lämmitys siis myöskin automaattisesti tällöin päälle ilman sen merkkivalon syttymistä.
Itse olin siinä uskossa että vain takalasin ja peilien lämmitys tekisi näin. :roll:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
tikola
Viestit: 333
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja tikola »

Taunusautomaatti kirjoitti: 19 Joulu 2024 13:54 miks se pitäs sammuttaa....sehän lisää turvallisuutta
Pikkuisen se haittaa turvallisuutta kun tulee päähän ajatus, että mikähän murhe nyt on autossa. Mutta Ford tunnetta se kiistatta luo :thumbup:
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

janti kirjoitti: 19 Joulu 2024 14:18
Taunusautomaatti kirjoitti: 19 Joulu 2024 13:54 Se kertoo myös milloin ollaan olosuhteissa joissa tuulilasin lämmitys menee päälle automaatilla sekä eberi/webasto.
Meneekö tuulilasin sähköinen lämmitys siis myöskin automaattisesti tällöin päälle ilman sen merkkivalon syttymistä.
Itse olin siinä uskossa että vain takalasin ja peilien lämmitys tekisi näin. :roll:
Tuulilasin lämmityksen nappulan valo syttyy sen se menee päälle.
Siinä on asetuksissa 2 vaihtoehtoa....joko se menee päälle automaattisesti kun starttaa alle 4 asteessa tai sitten voi olla asetettu niin että pitää aina manuaalisesti käynnistää.
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 19 Joulu 2024 17:15 Tuulilasin lämmityksen nappulan valo syttyy sen se menee päälle.
Mulla ei ole mitään asetuksia tuolle ja ei mene tietääkseni automaattisesti mulla päälle. Takalasi ja peilit onkin sitten toinen juttu, menevät päälle automatic ja ei valo edes syty.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo ei siinä siis mitään nappulaa ole jolla pystyy tuulilasinlämppärin vaihtamaan käynnistykseen manuaali/automaatti vaan sen pystyy siis ohjelmoimaan.
Focuksessa tuo oli automaatilla ja kun sillonen enmäntä sillä ajeli niin akku tyhjeni pätkäajossa kun 2kw lasilämppäri aina päällä eikä sitä koskaan huomannut pois laittaa...siihen ohjelmoitiin manuaaliasetus.
Nyt kolmessa autossa tuo lämppäri niistä 1 manuaali startti ja 2 automaattisena.
S-Max20
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Syys 2018 15:15

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja S-Max20 »

No joo, siitä valosta. Kun nyt kuuskymppiseks päässy ilman moista, niin eiköhän pärjätä jatkossakin.
Ilmeisesti noille nuoremmille tarpeellisempi..
Deippa
Viestit: 524
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Siittä saa mukavan värisuoran ku on kunnolla pakkasta, tankki melkeen tyhjä ja vakionopeuden säädin päällä. Punanen, keltanen ja vihreä pallo loistaa iloisesti rivissä :D
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
S-Max20
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Syys 2018 15:15

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja S-Max20 »

Onhan tuokin jokin tavoite ..
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kyllä se ajajalle on hyvä...siis sellaiselle joka oikeasti ajelee....vaikka hangonsta karigasniemelle niin saa infoa kun alkaa keli viilenemään matkalla...
kaupungissa pyörijä tietää ko paikan lämmön muutenkin
S-Max20
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Syys 2018 15:15

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja S-Max20 »

Olen sanaton, tuo logiikka kuuluu siihen naisten logiikkaan. :o Saat pitää omanasi. Kuvastaa kyllä nykyajan uusavuttomuutta.
Kiitos ja kumarrus. Poistan polttimon.

Hyvää joulua kumminkin. :thumbup:
hapelo
Viestit: 1039
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja hapelo »

S-Max20 kirjoitti: 21 Joulu 2024 10:04 Olen sanaton, tuo logiikka kuuluu siihen naisten logiikkaan. :o Saat pitää omanasi. Kuvastaa kyllä nykyajan uusavuttomuutta.
Kiitos ja kumarrus. Poistan polttimon.

Hyvää joulua kumminkin. :thumbup:
Joo...ei ainakaan MK8 Fiestassa häiritse niin paljon kun MK7 tosi kirkas lumihiutale suoraan silmissä

Näkeehän sen lämpötilan siitä mittarista
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Jääkelin varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No siis toi lämpötila itsessään on hyvin suuntaa antava indikaattori pidosta tien ja renkaiden välillä. Periaatteessa ei-niin-kokeneille kuskeille on hyvä keino testata/arvioida tilannetta jarruttamalla, jos menee ABSeille niin siitä saa vähän osviittaa. Itse tosin en tuota viitsi enää käyttää, ja se saattaa olla ikävää takana tulijallekin. Pääsääntösesti maantiella kokeilen vähän ratista nitkuttaa autoa vasen-oikea ja tunnustella kuinka perä elää, huomattavasti sujuvoittaampaa kuin jarruttelu. Hitailla risteysaluella toisinaan kokeilen/arvioin liukkautta kääntämällä tarkotuksella etupyöriä "liikaa" jos keulalta katosi pito, niin taas pystyi asennoitumaan ja sopeuttamaan ajotyylinsä keliin. Just a personal preference :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin