bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
2.0 bensakone ja massavuhtipyöräinen, tarttisi tietää kasausta varten oikea kiristys momentti vp kampiakselille ja kytkin asetelma. Nämä lienee samoja ? 02- jonnekkin 2010 jos ei pitempään, konetyyppi AOBA CBBA jne , ainakin samoja varaosanumeroita kytkimille on. Onkohan bensaruiskun suuttimet samat, vaihtokelposet näissä, esim 02/03 ja 07/08 mallisissa
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
Mondeo 2.0 Duratec HE ->2007 saakka uusilla pulteilla:
50Nm
80Nm
112Nm
Paineasetelma 29Nm
50Nm
80Nm
112Nm
Paineasetelma 29Nm
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
Tossa tais tarvita myöski erikoistyökalua SAC-kytkimen asennukseen.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
Kiitos momenteista- asenneltu niitten mukaan kiinni.
Semmonen huomio tehty että pikkusen erilainen oli kytkinsysteemi kitkapinnan leveyden oslta- eli levyn kokonais halkasija sama, vierekkäin pystyyn laittaen siis saman korkuiset levyt näissä.
Kuitenkin nyt paikalleen laitetuissa massavauhtipyörässä ja itse levyssä ja asetelmassa on kitkapinnat leveämmät. Kiinni olleissa tönärillä mitaten omansa paikallaan olleessa on 34mm leveä, kiinni tulleessa 42mm ja asetelmassa kitkapinnan leveys-( levyhän ei ole tietenkään ihan reunasta reunaan siihen ), "vanha" 37mm, paikoilleen laitettu 44mm aikalailla mitä tosiaan työntömitalla saa otettua. ,myös kitkapinnan leveys massavauhtipyörässä leveämpi sopivasi mikä kiinni tuli. Paikalleen tulleessa levyssä kitkapinta on sen 8 mm leveämpi samalla levyn halkaisijalla.
Purin erään kolmannen purkukoneen (cjba) kytkimen,siinäkin oli eroavuuksia, yhtä leveät pinnat,(42mm).
Elikkä, onko pääteltävissä että leveämpi kitkapinta on jotenkin parempi, kestävämpi, pitävämpi jne ,miksiköhän niitä on erilaisia noihin tehty. Onkohan vaan vuosimalli eroja.
Kaikki kolme on Luk merkkisiä sinällään, Samanmoisia koneita tosin yksi cjba (2004), toinen aoba ja kolmas tbba mutta 145 hv versioita yhtälailla. cjba tosin vanhempi, kaksi jälkimmäistä noin samaa ikää. Tuo ko laiteltava kone nyt on se aoba tyyppinen ja siinä tosiaan alkujaan kaikkein kapein kitkapinta ja levy erinäköinen, jotenkin "teknisempi" se keskiö, muovistakin osaa siinä ja mitä lie kummallisuuksia, onkohan joku oikea syy että erilaista levyä siinä mallissa käytelty. Se auto on 2008 vm. Kiinnitulevat budjetti osat otin kolaroidusta tbba 09 autosta jossa osat aivan hyvät on. Uusi painelaakerisylinteri toki.
Juutuubi kertoo onneksi siitä tee se itse tyylisesstä sac aelf adjusting clutch hommasta hyvin, kun alkuhämmennyksestä päästiin- eli onnistuuaivan helposti ilman oikeaa työkalua sen palauttaminen alku asentoonsa. Itselleni uutta moinen oli tosiaan että tuolasia on, mutta ei ollutkaan hankala juttu. Edellä mainituista kolmesta tutkitusta ja puretusta eri moottorien kytkimistä vanhimmassa ei ollut sitä itestään säätyvää asetelmaa, noissa "uudemmissa" se on. Keskimmäisessä aoba mallissa se erinäköinen levy, vanhimmassa ja uusimmassa samanmoinen malliltaan ja kitkapinnan leveydeltään. Eli voineko päätellä että heikoin kytkin oli se aoba mallin mikä nyt jää pois.
Syy kytkin hommaan on n.vuosi sitten lumimyräkässä ison painavan peräkärryn kanssa peruuttelu pakosta hankalassa paikassa ja pitkään, luistatusta, käryä ym -ja nyt kone vaihdetaan kokonaan, ja siinä yhteydessä huomattu olevan melko sinistyneet osat ja käytössä ollessa lievät irrotus ongelmat välillä silti ei luistamista tai muuta semmosta ollut mutta eipä viitsinyt kootakkaan kun saatta levy oll hiillostunut kuitenkin, liekö merkitystä silläkään sitten käytännössä.
Semmonen huomio tehty että pikkusen erilainen oli kytkinsysteemi kitkapinnan leveyden oslta- eli levyn kokonais halkasija sama, vierekkäin pystyyn laittaen siis saman korkuiset levyt näissä.
Kuitenkin nyt paikalleen laitetuissa massavauhtipyörässä ja itse levyssä ja asetelmassa on kitkapinnat leveämmät. Kiinni olleissa tönärillä mitaten omansa paikallaan olleessa on 34mm leveä, kiinni tulleessa 42mm ja asetelmassa kitkapinnan leveys-( levyhän ei ole tietenkään ihan reunasta reunaan siihen ), "vanha" 37mm, paikoilleen laitettu 44mm aikalailla mitä tosiaan työntömitalla saa otettua. ,myös kitkapinnan leveys massavauhtipyörässä leveämpi sopivasi mikä kiinni tuli. Paikalleen tulleessa levyssä kitkapinta on sen 8 mm leveämpi samalla levyn halkaisijalla.
Purin erään kolmannen purkukoneen (cjba) kytkimen,siinäkin oli eroavuuksia, yhtä leveät pinnat,(42mm).
Elikkä, onko pääteltävissä että leveämpi kitkapinta on jotenkin parempi, kestävämpi, pitävämpi jne ,miksiköhän niitä on erilaisia noihin tehty. Onkohan vaan vuosimalli eroja.
Kaikki kolme on Luk merkkisiä sinällään, Samanmoisia koneita tosin yksi cjba (2004), toinen aoba ja kolmas tbba mutta 145 hv versioita yhtälailla. cjba tosin vanhempi, kaksi jälkimmäistä noin samaa ikää. Tuo ko laiteltava kone nyt on se aoba tyyppinen ja siinä tosiaan alkujaan kaikkein kapein kitkapinta ja levy erinäköinen, jotenkin "teknisempi" se keskiö, muovistakin osaa siinä ja mitä lie kummallisuuksia, onkohan joku oikea syy että erilaista levyä siinä mallissa käytelty. Se auto on 2008 vm. Kiinnitulevat budjetti osat otin kolaroidusta tbba 09 autosta jossa osat aivan hyvät on. Uusi painelaakerisylinteri toki.
Juutuubi kertoo onneksi siitä tee se itse tyylisesstä sac aelf adjusting clutch hommasta hyvin, kun alkuhämmennyksestä päästiin- eli onnistuuaivan helposti ilman oikeaa työkalua sen palauttaminen alku asentoonsa. Itselleni uutta moinen oli tosiaan että tuolasia on, mutta ei ollutkaan hankala juttu. Edellä mainituista kolmesta tutkitusta ja puretusta eri moottorien kytkimistä vanhimmassa ei ollut sitä itestään säätyvää asetelmaa, noissa "uudemmissa" se on. Keskimmäisessä aoba mallissa se erinäköinen levy, vanhimmassa ja uusimmassa samanmoinen malliltaan ja kitkapinnan leveydeltään. Eli voineko päätellä että heikoin kytkin oli se aoba mallin mikä nyt jää pois.
Syy kytkin hommaan on n.vuosi sitten lumimyräkässä ison painavan peräkärryn kanssa peruuttelu pakosta hankalassa paikassa ja pitkään, luistatusta, käryä ym -ja nyt kone vaihdetaan kokonaan, ja siinä yhteydessä huomattu olevan melko sinistyneet osat ja käytössä ollessa lievät irrotus ongelmat välillä silti ei luistamista tai muuta semmosta ollut mutta eipä viitsinyt kootakkaan kun saatta levy oll hiillostunut kuitenkin, liekö merkitystä silläkään sitten käytännössä.
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
Kytkinpinnan leveys tarkoittaa luonnollisesti, että lämpökuorma jakautuu suuremalle alueelle ja siten myös pitoa tulee lisää tai ainakin kestoikä pidempi.nojoojoo kirjoitti: ↑02 Joulu 2024 02:22 Kiitos momenteista- asenneltu niitten mukaan kiinni.
Semmonen huomio tehty että pikkusen erilainen oli kytkinsysteemi kitkapinnan leveyden oslta- eli levyn kokonais halkasija sama, vierekkäin pystyyn laittaen siis saman korkuiset levyt näissä.
Kuitenkin nyt paikalleen laitetuissa massavauhtipyörässä ja itse levyssä ja asetelmassa on kitkapinnat leveämmät. Kiinni olleissa tönärillä mitaten omansa paikallaan olleessa on 34mm leveä, kiinni tulleessa 42mm ja asetelmassa kitkapinnan leveys-( levyhän ei ole tietenkään ihan reunasta reunaan siihen ), "vanha" 37mm, paikoilleen laitettu 44mm aikalailla mitä tosiaan työntömitalla saa otettua. ,myös kitkapinnan leveys massavauhtipyörässä leveämpi sopivasi mikä kiinni tuli. Paikalleen tulleessa levyssä kitkapinta on sen 8 mm leveämpi samalla levyn halkaisijalla.
Purin erään kolmannen purkukoneen (cjba) kytkimen,siinäkin oli eroavuuksia, yhtä leveät pinnat,(42mm).
Elikkä, onko pääteltävissä että leveämpi kitkapinta on jotenkin parempi, kestävämpi, pitävämpi jne ,miksiköhän niitä on erilaisia noihin tehty. Onkohan vaan vuosimalli eroja.
Kaikki kolme on Luk merkkisiä sinällään, Samanmoisia koneita tosin yksi cjba (2004), toinen aoba ja kolmas tbba mutta 145 hv versioita yhtälailla. cjba tosin vanhempi, kaksi jälkimmäistä noin samaa ikää. Tuo ko laiteltava kone nyt on se aoba tyyppinen ja siinä tosiaan alkujaan kaikkein kapein kitkapinta ja levy erinäköinen, jotenkin "teknisempi" se keskiö, muovistakin osaa siinä ja mitä lie kummallisuuksia, onkohan joku oikea syy että erilaista levyä siinä mallissa käytelty. Se auto on 2008 vm. Kiinnitulevat budjetti osat otin kolaroidusta tbba 09 autosta jossa osat aivan hyvät on. Uusi painelaakerisylinteri toki.
Juutuubi kertoo onneksi siitä tee se itse tyylisesstä sac aelf adjusting clutch hommasta hyvin, kun alkuhämmennyksestä päästiin- eli onnistuuaivan helposti ilman oikeaa työkalua sen palauttaminen alku asentoonsa. Itselleni uutta moinen oli tosiaan että tuolasia on, mutta ei ollutkaan hankala juttu. Edellä mainituista kolmesta tutkitusta ja puretusta eri moottorien kytkimistä vanhimmassa ei ollut sitä itestään säätyvää asetelmaa, noissa "uudemmissa" se on. Keskimmäisessä aoba mallissa se erinäköinen levy, vanhimmassa ja uusimmassa samanmoinen malliltaan ja kitkapinnan leveydeltään. Eli voineko päätellä että heikoin kytkin oli se aoba mallin mikä nyt jää pois.
Syy kytkin hommaan on n.vuosi sitten lumimyräkässä ison painavan peräkärryn kanssa peruuttelu pakosta hankalassa paikassa ja pitkään, luistatusta, käryä ym -ja nyt kone vaihdetaan kokonaan, ja siinä yhteydessä huomattu olevan melko sinistyneet osat ja käytössä ollessa lievät irrotus ongelmat välillä silti ei luistamista tai muuta semmosta ollut mutta eipä viitsinyt kootakkaan kun saatta levy oll hiillostunut kuitenkin, liekö merkitystä silläkään sitten käytännössä.
On ollut tuota irroitusongelmaa erityisesti kylmänä täälläkin aiemmassa Duratec-Mondeossa ja mootttorirempan yhteydessä vaihdoin asetelman/levyn/työsylinteri-painelaakerin (asetelmassa teksti Ford/LUK). Silminnähden ei vanhoissa osissa ollut muuta vikaa kuin ruosteenpunainen äärimmäisen kuiva kytkinakselin booritus.
Jos osuu uudelleen irroitusongelma niin ehkä sitä voisi jollakin sopivalla keraamisella tms spraylla varovasti suihkaista jostakin välistä booreille?
Vaimon autoon tuli yksimassa-muunnossarja joka on kaksilevykytkimellä. Siinä normaalin kytkinlevyn jatkeena sileän levyn ollessa välissä on toinen kytkinlevy. Valmistaja ilmoittaa 40% lisää pitoa kevyemmällä poljinvoimalla.
Hyvä puoli tuossa setissä on ettei ole hajoavaa kaksimassaa mutta huonoina puolina tarkka käytettävä ettei töksähdä ja kun on kaksi levyä niin ottaa kiinni nopeasti kun kytkinsylinterin liike on kuitenkin sama.
Off topic mutta ensimmäinen minkä olen nähnyt.
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
Jotain irrotus ongelmaahan se on ilmeisesti se peruutusvaihteen tuollainen käytös. Suht kuiva oli kytkinakseli myös, mutta ei ruosteinen tms, aikalailla normaalin oloinen, musta pölystä jne. Pitää aavitus laittaa keraamista ehkä kasatessa aikanaan.
Joitain kummallisia kytkin pakettejea näin myytäviksi myös, "moduuli" ilmeisesti asetelma ja levy jotenkin pakettina mikä lie se systeemi sitten onkaan.
Kummastelin näitten levyjen ulkonäköä, tuo omansa oli sellanen aika monimutkaisen-näköinen keskiöltään, muovia ym siinä ja tilalle tuleva levy on aivan metallia. Mikähän sitten tuolla muovi ym rakenteella levyssä on, miksi tuollainen. Luk merkkisiä nämä osat on myöskin ja fomoco merkinnät - jaa, ei taida onnistua omalta koneelta kuvia laittaakkaan? mutta kokonaan metallinen keskiö guugle numerollaan 8m517550aa ja se minusta erikoisempi on 6g917550a2b . Ja muutama suunnilleen vastaava pikkusen eri kirjaimilla lopussa löytyy tuollaieen autoon näitä erikoisen-näköisiä levyjä. Mikähän tuossa on juju siis kun noin monimutkaisen oloinen levy joissain, ja tuo oli juurikin tässä omasani.
Joitain kummallisia kytkin pakettejea näin myytäviksi myös, "moduuli" ilmeisesti asetelma ja levy jotenkin pakettina mikä lie se systeemi sitten onkaan.
Kummastelin näitten levyjen ulkonäköä, tuo omansa oli sellanen aika monimutkaisen-näköinen keskiöltään, muovia ym siinä ja tilalle tuleva levy on aivan metallia. Mikähän sitten tuolla muovi ym rakenteella levyssä on, miksi tuollainen. Luk merkkisiä nämä osat on myöskin ja fomoco merkinnät - jaa, ei taida onnistua omalta koneelta kuvia laittaakkaan? mutta kokonaan metallinen keskiö guugle numerollaan 8m517550aa ja se minusta erikoisempi on 6g917550a2b . Ja muutama suunnilleen vastaava pikkusen eri kirjaimilla lopussa löytyy tuollaieen autoon näitä erikoisen-näköisiä levyjä. Mikähän tuossa on juju siis kun noin monimutkaisen oloinen levy joissain, ja tuo oli juurikin tässä omasani.
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
On hyvin erikoisen näköinen. Käytettynä myytävä levy ilmoitetaan 1,8L levyksi. En tiedä onko niillä eroja..mutta kokonaan metallinen keskiö guugle numerollaan 8m517550aa ja se minusta erikoisempi on 6g917550a2b . Ja muutama suunnilleen vastaava pikkusen eri kirjaimilla lopussa löytyy tuollaieen autoon näitä erikoisen-näköisiä levyjä. Mikähän tuossa on juju siis kun noin monimutkaisen oloinen levy joissain, ja tuo oli juurikin tässä omasani.

Tuo kokonaan metallinen on tosiaan perinteisen näköinen:
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
Joo tuo on omituisen näköinen mikä oli paikoillaan, orkkis se on Luk ja kun selailin kuuklea niin löytyy sitä jopa fokuksissa ja muissakin 1.8 ja 2 litrasissa. Mikähän syy toi toiminto tuommosella on. Olisi mielenkiintoista tietää miksi noin monimutkaisen näköinen on, molemmilta puolin kummallinen
Se toinen metallinen on vielä tuohon edelliseen kuvaan verrattuna vähän eri- tuossa kuvan levyssä on jouset, se ilmeisesti tarkoitettu "kovalle" vauhtipyörälle- se minun numeroilla esimerkki on tosiaan aivan jäykkä levy ilman jousia ja massavauhtikselle tosiaan. Niissä ymmärtää oikeastaan erona ettei levyn tartte jousaakkaan enää.
Se toinen metallinen on vielä tuohon edelliseen kuvaan verrattuna vähän eri- tuossa kuvan levyssä on jouset, se ilmeisesti tarkoitettu "kovalle" vauhtipyörälle- se minun numeroilla esimerkki on tosiaan aivan jäykkä levy ilman jousia ja massavauhtikselle tosiaan. Niissä ymmärtää oikeastaan erona ettei levyn tartte jousaakkaan enää.
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
En osaa hahmottaa tuon monimutkaisen rakenteen hyötyä.nojoojoo kirjoitti: ↑06 Joulu 2024 18:58 Joo tuo on omituisen näköinen mikä oli paikoillaan, orkkis se on Luk ja kun selailin kuuklea niin löytyy sitä jopa fokuksissa ja muissakin 1.8 ja 2 litrasissa. Mikähän syy toi toiminto tuommosella on. Olisi mielenkiintoista tietää miksi noin monimutkaisen näköinen on, molemmilta puolin kummallinen
Se toinen metallinen on vielä tuohon edelliseen kuvaan verrattuna vähän eri- tuossa kuvan levyssä on jouset, se ilmeisesti tarkoitettu "kovalle" vauhtipyörälle- se minun numeroilla esimerkki on tosiaan aivan jäykkä levy ilman jousia ja massavauhtikselle tosiaan. Niissä ymmärtää oikeastaan erona ettei levyn tartte jousaakkaan enää.
Tuosta vaihteiden takertelusta mietin eilen ja tänään, että mahdollinen syy voisi olla tosiaan kuiva ruosteinen booritus niin kytkinakselilla kuin levyn holkissakin. Omassa v.2004 Duratec 2.0:ssa tuo ilmeni kylmänä ykkösellä jota ei saanut suoraan päälle mutta kun käytti ensin paikallaan kakkosen kautta niin sitten meni.
Kuumana toimi normaalisti.
Logiikka tuohon voisi olla, että boorien sovitus toisiinsa kylmänä olisi niin tarkka, että kuivat/ruosteiset pinnat jumittaisivat tasalämpöisinä mutta
kone kuumana kampiakselilta vauhtipyörän kautta siirtyvä lämpö pitäisi kytkinlevyn boorin hieman kuumempana kuin kytkinakselin boori joka ei saa lämpöä laatikon puolelta. Jonka seurauksena osien välys toisiinsa olisi juuri sen verran isompi ettei irroitusongelmia olisi?
En keksi muuta syytä takertelulle.
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
Mitenkähän tosiaan sen kytkinakselin joku rasvaus olisi, kun aattelee että sitä pölyähän siellä on, kun siihen sitten tarttuu niin tuleeko tahmeaa siirappia sitten ja taas ongelmia siitä. Eli onko joihinkin autoihn ihan ohjeistettu tai jotku laittaneet jotain voitelua ja toiminut hyvin sitten pitemmänkin päälle. Ilmeisesti keraaminen aine jos jotain, lienee paras lämmön kesto jne siinä. Ja melko vähäinen määrä varmasti jos mitään.
Tosin tuo mikä on auki tuolla edelleen, niin ei se ruosteinen ollut se akseli eikä erityisemmin näyttänyt kuivaltajne, kytkinpölyä oli ja kun kovin oli lämmennyt niin mustunut- voihan olla että siinä yhteydesä oli värit siellä muuttuneet. Yllättävää että toiminnasa ei silti ollut mitään eroa , koko sen ajan mitä minulla ollut auto muutaman kymmene tkm niin aivan samanlainen kytkin käytökseltään ollut. Eipä noista tiedä- mielenkiintoista vaan ja kasataan eri osilla kun keritään vaan
Tosin tuo mikä on auki tuolla edelleen, niin ei se ruosteinen ollut se akseli eikä erityisemmin näyttänyt kuivaltajne, kytkinpölyä oli ja kun kovin oli lämmennyt niin mustunut- voihan olla että siinä yhteydesä oli värit siellä muuttuneet. Yllättävää että toiminnasa ei silti ollut mitään eroa , koko sen ajan mitä minulla ollut auto muutaman kymmene tkm niin aivan samanlainen kytkin käytökseltään ollut. Eipä noista tiedä- mielenkiintoista vaan ja kasataan eri osilla kun keritään vaan
Re: bensa duratec vauhtipyörä momentti mikä
Alfamer muistaakseni opasti rasvaamaan kytkinakselin remontin yhteydessä, joten ei siitä varmaan haittaa ole? Toki itse vaan aina läntänny rojut kiinni ja that´s it, mutta jos tiedossa on jo ongelmia kytkimen irrotuksessa/liikkeessä, niin sama kai tuonne on suihkaista jotain, kuten aiemmin ohjeistettiinkin.nojoojoo kirjoitti: ↑07 Joulu 2024 20:47 Mitenkähän tosiaan sen kytkinakselin joku rasvaus olisi, kun aattelee että sitä pölyähän siellä on, kun siihen sitten tarttuu niin tuleeko tahmeaa siirappia sitten ja taas ongelmia siitä. Eli onko joihinkin autoihn ihan ohjeistettu tai jotku laittaneet jotain voitelua ja toiminut hyvin sitten pitemmänkin päälle. Ilmeisesti keraaminen aine jos jotain, lienee paras lämmön kesto jne siinä. Ja melko vähäinen määrä varmasti jos mitään.
Tosin tuo mikä on auki tuolla edelleen, niin ei se ruosteinen ollut se akseli eikä erityisemmin näyttänyt kuivaltajne, kytkinpölyä oli ja kun kovin oli lämmennyt niin mustunut- voihan olla että siinä yhteydesä oli värit siellä muuttuneet. Yllättävää että toiminnasa ei silti ollut mitään eroa , koko sen ajan mitä minulla ollut auto muutaman kymmene tkm niin aivan samanlainen kytkin käytökseltään ollut. Eipä noista tiedä- mielenkiintoista vaan ja kasataan eri osilla kun keritään vaan
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER