Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Fiesta19
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Elo 2024 16:03

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Fiesta19 »

jarp kirjoitti: 15 Syys 2013 12:35 Pitäisiköhän tehdä pientä suomenkielistä listaa mitä kaikkea järkevää voi Focuksesta enabloida/disabloida ELMConfigilla, joko hardismodauksulla tai ilman... Englanniksi noita on, mutta jotenkin vaikeatajuisesti aina selostettu.. Kokeillaan aloittaa omilla modauksilla mk2 Focukseen:

* Vakionopeudensäädin: GEM -> Cruise Control Configuration, HEC -> Cruise Control Configuration, PCM -> Integrated Speed Control. Vaatii hardismuutoksena cruisen napit vähintäänkin, uuden cruisellisen ohjauspyörän vaihtamalla selviää vähimmällä. Pitää myös tarkistaa, että kytkimessä ja jarrussa on kytkimet paikallaan ja että johdotukset menee GEM:lle asti.

* Kaistanvaihtovilkku: GEM -> Turn indicator three flash mode. Jos ei ole päällä tai jos haluaa nimenomaisesti pois päältä.

* Automaattinen keskuslukitus ajoon lähdettäessä: GEM -> Autolocking. Ei oikein suomessa ole järkevä feature kun maantierosvoja ei niin täällä ole.

* Automaattineen takalasin pyyhintä kun etulasin pyyhkimet kytkee: GEM -> Rear Wiper Feature -> Reverse rear wiper feature option initial rear wipe. Otin pois, koska käytännössä tämä hieroo vain hiekat takalasiin.

* Automaattineen takalasin pyyhintä kun pakin kytkee: GEM -> Rear Wiper Feature -> Reverse Rear Wiper Feature. Sama, hieroo vain hiekat takalasiin.

* Bensan hetkellinen kulutus ajotietokoneeseen: HEC -> Trip Computer - Instant Fuel Consumption.

* Nopeusmittarin virhe pois: HEC -> Speedo Bias Not Active (POIS). Jos renkaan koko säädetty oikein, niin nopeusmittari näyttää täsmälleen oikean nopeuden (verrattu GPS:ään, se todellakin sen näyttää), kun tässä ei ole ruksia.

Nämä laittelin omaan mk2 Focukseen, siellä on paljon featureita jotka toimivat Mk2.5 Focuksessa, näistä minulla ei ole kokemusta. Sitten on paljon kaikkea kivaa, jotka vaatisivat lisää hardismodauksia jne. Tuosta PTC modauksesta olisi kiva tietää lisää, vaikka se taitaa olla vain dieselille?
Miten hyvin nuo eri purkkien nimet pitää paikkansa Fiesta ST Line, MK7 2019 mallissa?
Tuntuu, että tieto on kovin erilaista...?

Onko tietoa merkkihuolloista, jotka suostuisi ohjelmoimaan Cruisen, nyt pelkkä limiter, cruise yht.sopiva napit on hommattu, mutta mutta..
sataviis
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Touko 2024 14:48
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja sataviis »

Fiesta19 kirjoitti: 19 Elo 2024 07:09
jarp kirjoitti: 15 Syys 2013 12:35 Pitäisiköhän tehdä pientä suomenkielistä listaa mitä kaikkea järkevää voi Focuksesta enabloida/disabloida ELMConfigilla, joko hardismodauksulla tai ilman... Englanniksi noita on, mutta jotenkin vaikeatajuisesti aina selostettu.. Kokeillaan aloittaa omilla modauksilla mk2 Focukseen:

* Vakionopeudensäädin: GEM -> Cruise Control Configuration, HEC -> Cruise Control Configuration, PCM -> Integrated Speed Control. Vaatii hardismuutoksena cruisen napit vähintäänkin, uuden cruisellisen ohjauspyörän vaihtamalla selviää vähimmällä. Pitää myös tarkistaa, että kytkimessä ja jarrussa on kytkimet paikallaan ja että johdotukset menee GEM:lle asti.

* Kaistanvaihtovilkku: GEM -> Turn indicator three flash mode. Jos ei ole päällä tai jos haluaa nimenomaisesti pois päältä.

* Automaattinen keskuslukitus ajoon lähdettäessä: GEM -> Autolocking. Ei oikein suomessa ole järkevä feature kun maantierosvoja ei niin täällä ole.

* Automaattineen takalasin pyyhintä kun etulasin pyyhkimet kytkee: GEM -> Rear Wiper Feature -> Reverse rear wiper feature option initial rear wipe. Otin pois, koska käytännössä tämä hieroo vain hiekat takalasiin.

* Automaattineen takalasin pyyhintä kun pakin kytkee: GEM -> Rear Wiper Feature -> Reverse Rear Wiper Feature. Sama, hieroo vain hiekat takalasiin.

* Bensan hetkellinen kulutus ajotietokoneeseen: HEC -> Trip Computer - Instant Fuel Consumption.

* Nopeusmittarin virhe pois: HEC -> Speedo Bias Not Active (POIS). Jos renkaan koko säädetty oikein, niin nopeusmittari näyttää täsmälleen oikean nopeuden (verrattu GPS:ään, se todellakin sen näyttää), kun tässä ei ole ruksia.

Nämä laittelin omaan mk2 Focukseen, siellä on paljon featureita jotka toimivat Mk2.5 Focuksessa, näistä minulla ei ole kokemusta. Sitten on paljon kaikkea kivaa, jotka vaatisivat lisää hardismodauksia jne. Tuosta PTC modauksesta olisi kiva tietää lisää, vaikka se taitaa olla vain dieselille?
Miten hyvin nuo eri purkkien nimet pitää paikkansa Fiesta ST Line, MK7 2019 mallissa?
Tuntuu, että tieto on kovin erilaista...?

Onko tietoa merkkihuolloista, jotka suostuisi ohjelmoimaan Cruisen, nyt pelkkä limiter, cruise yht.sopiva napit on hommattu, mutta mutta..
Vaasan Automaalla ei ainakaan mun mk2 focukseen onnistunut ohjelmoimaan. itse pistin eilen tilaukseen vgaten vlinker fs lukian joka pitäisi olla ainakin luotettava. Mun käsittääkseni ohjelmointi 2012 jälkeisiin autoihin tapahtuu foCCCus nimisellä ohjelmalla.
Maick
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Maalis 2022 10:10

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Maick »

Viimeisimmällä motarireissulla tuli mieleen, että josko sen vakkarin vielä niinkin vanhaan kuin 05-malliseen Focukseen saisi. Auto (1.6 bensa manuaali mk2 hatchback) on kelpo kunnossa, vaihtomoottorilla ajettu about 150k.
Ratti on nelipuolainen muoviversio.
Eli kysymys: jos hommaan napit, joita näyttää löytyvän ainakin maailmalta, riittääkö pelkkä nappien asennus nykyiseen rattiin ja ohjelmointi, vai pitääkö hommata alumiinikoristeinen ratti, jossa olisi jopa napit valmiina?
Auto on Helsingissä. Mahtaako näiltä seuduilta löytyä paikkaa, jossa homman saisi maaliin saakka kohtuuhinnalla ilman, että hulluna pidettäisiin. Siis vaikka hullu olisikin. Itsellä ei asennus- ja ohjelmointitaidot riitä.
Kiitokset vinkeistä jo etukäteen.
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford Focus 2005 -> Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja riikomi »

En pysty suoraan kysymykseesi vastaamaan, sorry.

Hieman tuoreemmassa Mondeossa nappien ohjattavana oli ns. vastustikapuu. Siis napin painaminen aiheutti systeemissä resistanssin muuttumisen, mikä sitten tulkittiin käskynä tehdä jotain. Eli onkohan ratissa tuo vastushimmeli jo vakiona paikallaan?
Vastaa Viestiin