Onkos palstalla ketään jolla sähköauto eli lataushybridi tai täyssähkö ja onko mitannut paljonko on auton lataus ja purku häviöt?
Eli kun lataat vaikka 70kwh niin paljonko saa kilowatteja ulos ja kilometrejä.
Ja paljonko on akun itsepurkautuminen vaikka viikossa?
Sähköautojen lataustehokkuus
Re: Sähköautojen lataustehokkuus
Omasta mielenkiinnosta vilkaisin netistä, mitä löytyisi. Nopeasti pari sivua sattui silmiin.
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... la-model-x :
"Testitulokset:
- ID.4 kulutti auton infotainmentin mukaan 23,7 kWh/100 km, Tesla 24,3 kWh/100 km.
- ID.4 loppulataus oli 19,94 kWh, Teslan loppulataus oli 21,24 kWh.
- Ladatusta energiasta laskien, eli lataushäviöt huomioiden ID.4 kulutti 24,93 kWh/100 km, Tesla 26,77 kWh/100km.
- Lataamisen hyötysuhde oli ID.4:ssä 95,8% ja Teslassa 90,8%.."
https://go-e.com/en/magazine/ev-charging-losses, viittaa ADAC:n tietoihin (ADAC on saksalainen suuri autokerho, https://fi.wikipedia.org/wiki/ADAC ):
"- According to the ADAC, you can lose between 10 and 25% of the total amount of energy charged.
- Sadly, the on-board chargers are the ones to blame the most when it comes to energy loss as they are usually between 75 and 95 percent efficient."
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... la-model-x :
"Testitulokset:
- ID.4 kulutti auton infotainmentin mukaan 23,7 kWh/100 km, Tesla 24,3 kWh/100 km.
- ID.4 loppulataus oli 19,94 kWh, Teslan loppulataus oli 21,24 kWh.
- Ladatusta energiasta laskien, eli lataushäviöt huomioiden ID.4 kulutti 24,93 kWh/100 km, Tesla 26,77 kWh/100km.
- Lataamisen hyötysuhde oli ID.4:ssä 95,8% ja Teslassa 90,8%.."
https://go-e.com/en/magazine/ev-charging-losses, viittaa ADAC:n tietoihin (ADAC on saksalainen suuri autokerho, https://fi.wikipedia.org/wiki/ADAC ):
"- According to the ADAC, you can lose between 10 and 25% of the total amount of energy charged.
- Sadly, the on-board chargers are the ones to blame the most when it comes to energy loss as they are usually between 75 and 95 percent efficient."
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Sähköautojen lataustehokkuus
Niin...tuo on monimutkainen juttu johon viherpiiperöiden ymmärrys ei riitä....
Eli kun lataat töpselistä autoasi 100kwh niin akkuun meneekin pahimmillaan vaan 75kwh.
75kwh kaikki ei tietty vapaudu akusta käyttöön vaan 90% eli 67,5kwh.
Ja jos sähkö on akussa esim viikon niin siinä tulee jonkinlaista itsepurkuhäviötä...ehkä 5% eli jäljellä 64kwh.
Ja sähkönsiirto kantaverkossa vie 2% eli 2kwh
Ja siirto omassa taloudessa ehkä 2% eli 2kwh
Jäljellä on 60kwh. Eli 40kwh katoaa häviöihin. Eli jos autosi kulutukseksi ilmoitetaan esim 30kwh/100km niin totuus onkin 42kwh töpselistä.
Ja jos lasketaan käänteisesti....
autosi kuluttaa valmistajan ilmoituksen mukaan 30kwh/100km
Töpselistäsi lähtee 42kwh.
Ja ydinvoimalan kokonaishyötysuhde on karkeasti 1/3. Niin ydinvoimala tarvitsee tehoa tuon 42kwh tuottoon 126kwh, sama koskee muita voimaloita joilla sähköä tuotetaan lämmön avulla.
Eli kwh bensiiniksi muutettuna kulutus onkin luokkaa 14litraa satasella....
Ekologista...eikös?

Eli kun lataat töpselistä autoasi 100kwh niin akkuun meneekin pahimmillaan vaan 75kwh.
75kwh kaikki ei tietty vapaudu akusta käyttöön vaan 90% eli 67,5kwh.
Ja jos sähkö on akussa esim viikon niin siinä tulee jonkinlaista itsepurkuhäviötä...ehkä 5% eli jäljellä 64kwh.
Ja sähkönsiirto kantaverkossa vie 2% eli 2kwh
Ja siirto omassa taloudessa ehkä 2% eli 2kwh
Jäljellä on 60kwh. Eli 40kwh katoaa häviöihin. Eli jos autosi kulutukseksi ilmoitetaan esim 30kwh/100km niin totuus onkin 42kwh töpselistä.
Ja jos lasketaan käänteisesti....
autosi kuluttaa valmistajan ilmoituksen mukaan 30kwh/100km
Töpselistäsi lähtee 42kwh.
Ja ydinvoimalan kokonaishyötysuhde on karkeasti 1/3. Niin ydinvoimala tarvitsee tehoa tuon 42kwh tuottoon 126kwh, sama koskee muita voimaloita joilla sähköä tuotetaan lämmön avulla.
Eli kwh bensiiniksi muutettuna kulutus onkin luokkaa 14litraa satasella....
Ekologista...eikös?

Re: Sähköautojen lataustehokkuus
Yleisesti:
- Bensa/diesel autoissa liikkumiseen pääsee (vain) noin 20% (16-25%) menoveden energiasta, siis harakoille päätyy noin 80%. Sähkökulkineessa harakoille menee n.31-35% (siitä n. 10% latauksessa) ja jos oletetaan että jarrutuksissa saadaan 20% takaisin, niin kokonaissuhde kulkemiseen vs. alkuperäiseen energiaan on 85-91%. (Ei käsitystä onko tuo jarrutusarvio 20% reaalinen). [ https://yaleclimateconnections.org/2024 ... -vehicles/ ]
- Hiilidioksidia bensa/diesel auto tuottaa kolmisen kertaa enemmän kuin sähköauto. [ https://www.energysage.com/electric-veh ... -analysis/ ].
Bensiinin-dieselin tuotannon hyötysuhde on noin 30%, siis pääasiassa tislauksen - tätä ei 'Taunusautomaatti' huomioinut, hyötysuhde on suunnilleen sama kuin ydinvoimalassa. Jos otetaan mainittu 14 ltr ja muutetaan se kääntäen vertailun vuoksi kulutukseksi em.tislaamon hyötysuhteella, niin saadaan noin 4 ltr/100km. Ja tässä ei mukana menoveden kuljetusta jakeluasemalle (vrt.sähkönsiirron häviöt), muut häviöt kuljetuksissa lienevät lähellä nollaa.
On huomattava että mainittu sähköauton laskennallinen 14 ltr/100km oli saatu huonoimpien arvojen mukaan. Huonoimmat arvot käyttökelpoisia kunhan niiden mukana tuodaan esille muitakin arvoja. Jos oletetaan 20kWh/100km, ja jos latauksen h-suhde onkin 90%, niin vastaavasti bensiinin vastaavaksi kulutukseksi tulee hieman yli 8,5 ltr ja sitten tislaamon hyötysuhteella noin 2,6 ltr.
Eli sain, täytyy kyllä suhtautua suurellakin varauksella laskuihin, että em.huono-hyvä tapauksissa sähkönkulutus muutettuna bensalitroiksi tulee 4 ltr ja 2,6 ltr/100 km. Käyttämääni logiikkaa ja laskuja saa vapaasti korjata ja kritisoida.
Kannattaa lisäksi huomata, ettei ydinvoimaloiden tuottamaa lämpöä saada hyötykäyttöön (ainakaan Suomessa), mutta muiden lämpövoimaloiden lämpöä voidaan hyötykäyttää, jolloin hyötysuhde kasvaa oleellisesti.
- Bensa/diesel autoissa liikkumiseen pääsee (vain) noin 20% (16-25%) menoveden energiasta, siis harakoille päätyy noin 80%. Sähkökulkineessa harakoille menee n.31-35% (siitä n. 10% latauksessa) ja jos oletetaan että jarrutuksissa saadaan 20% takaisin, niin kokonaissuhde kulkemiseen vs. alkuperäiseen energiaan on 85-91%. (Ei käsitystä onko tuo jarrutusarvio 20% reaalinen). [ https://yaleclimateconnections.org/2024 ... -vehicles/ ]
- Hiilidioksidia bensa/diesel auto tuottaa kolmisen kertaa enemmän kuin sähköauto. [ https://www.energysage.com/electric-veh ... -analysis/ ].
Bensiinin-dieselin tuotannon hyötysuhde on noin 30%, siis pääasiassa tislauksen - tätä ei 'Taunusautomaatti' huomioinut, hyötysuhde on suunnilleen sama kuin ydinvoimalassa. Jos otetaan mainittu 14 ltr ja muutetaan se kääntäen vertailun vuoksi kulutukseksi em.tislaamon hyötysuhteella, niin saadaan noin 4 ltr/100km. Ja tässä ei mukana menoveden kuljetusta jakeluasemalle (vrt.sähkönsiirron häviöt), muut häviöt kuljetuksissa lienevät lähellä nollaa.
On huomattava että mainittu sähköauton laskennallinen 14 ltr/100km oli saatu huonoimpien arvojen mukaan. Huonoimmat arvot käyttökelpoisia kunhan niiden mukana tuodaan esille muitakin arvoja. Jos oletetaan 20kWh/100km, ja jos latauksen h-suhde onkin 90%, niin vastaavasti bensiinin vastaavaksi kulutukseksi tulee hieman yli 8,5 ltr ja sitten tislaamon hyötysuhteella noin 2,6 ltr.
Eli sain, täytyy kyllä suhtautua suurellakin varauksella laskuihin, että em.huono-hyvä tapauksissa sähkönkulutus muutettuna bensalitroiksi tulee 4 ltr ja 2,6 ltr/100 km. Käyttämääni logiikkaa ja laskuja saa vapaasti korjata ja kritisoida.
Kannattaa lisäksi huomata, ettei ydinvoimaloiden tuottamaa lämpöä saada hyötykäyttöön (ainakaan Suomessa), mutta muiden lämpövoimaloiden lämpöä voidaan hyötykäyttää, jolloin hyötysuhde kasvaa oleellisesti.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Sähköautojen lataustehokkuus
Ikävä totuus on että kaikki sähkö ei ole ydin, aurinko tai tuulisähköä....kylminä talvipäivinä autoja ladataan myös esim kivihiilivoimalla/kaasulla tuotetulla sähköllä.... Monissa euroopan maissa tilanne on vielä huonompi kuin meillä tuon suhteen.