Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Ostin äskettäin otsikon mukaisen Transit Connectin ja huoltokirjan mukaan sitä on käytetty ilmeisen säntillisesti normaaleissa määräaikaishuolloissa. Mittarissa on 120k, jakohihna näyttää tulleen vaihdetuksi 110k kohdalla 2v sitten ja auto on ollut vähällä ajolla tuon välin.
Kun olen googlaillut tuota konetta, tämä näyttää olevan näin uutena versiona märkähihnalla varustettu, missä ihan alkupään mallit olivat ketjulla.
En saanut tuon jakohihnan työn tekijää kiinni, kiinnostaa onko tuo märkähihnan vaihto normaali osa sen päällä kulkevan jakohihnan vaihdon yhteydessä?
Kun olen googlaillut tuota konetta, tämä näyttää olevan näin uutena versiona märkähihnalla varustettu, missä ihan alkupään mallit olivat ketjulla.
En saanut tuon jakohihnan työn tekijää kiinni, kiinnostaa onko tuo märkähihnan vaihto normaali osa sen päällä kulkevan jakohihnan vaihdon yhteydessä?
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Voisitko hiukan tarkentaa, eikö jakohihna ole märkähihna?
Öljypumpun hihna? vai mikä kyseessä.
Ei varmaan voida jättää vaihtamatta osia,
ainakaan jos täysjärkinen vaihtaja tai korjaamo asialla.
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Jos ymmärsin oikein tuon designin, siinä on kaksi hihnaa: toinen kulkee kampiakselista diesel-pumpulle ja se on märkähihna. Diesel-pumpussa on 2 hihnapyörää, märkä ja kuiva puoli päällekkäin. Tuosta diesel-pumpulta se jatkaa kuivana hihnana nokka-akselille.
Tässä videossa on hyvin demonstroitu tuo: https://www.youtube.com/watch?v=-l6-JUImJQw
Tuo alempi oli rattaat ja ketju '08 asti ja siitä eteenpäin tuommoinen kasettihihna. Tuon märkähihnan kestosta on Fordin puolesta ollut aika poskettomat lupaukset ja tuon hihnan pilkkoutuminen ja palasien meni öljyn sihtiin näyttää olevan yleinen kuolemansyy tälle koneelle. Tuon Fordin pitkän keston lupauksen takia tuota hihnaa on ilmeisesti vaihdettu niin että vain päälimmäinen on uusittu, mikä on suhteellisen helppo temppu verrattuna koko paketin vaihtoon.
Tämä 1.8 TDCI näyttää olevan aika yleinen kone, joten tässä kohtia olettaisin että siitä on paljon käytännön kokemuksia ja kantapään kautta opittuja käytäntöjä.
Tässä videossa on hyvin demonstroitu tuo: https://www.youtube.com/watch?v=-l6-JUImJQw
Tuo alempi oli rattaat ja ketju '08 asti ja siitä eteenpäin tuommoinen kasettihihna. Tuon märkähihnan kestosta on Fordin puolesta ollut aika poskettomat lupaukset ja tuon hihnan pilkkoutuminen ja palasien meni öljyn sihtiin näyttää olevan yleinen kuolemansyy tälle koneelle. Tuon Fordin pitkän keston lupauksen takia tuota hihnaa on ilmeisesti vaihdettu niin että vain päälimmäinen on uusittu, mikä on suhteellisen helppo temppu verrattuna koko paketin vaihtoon.
Tämä 1.8 TDCI näyttää olevan aika yleinen kone, joten tässä kohtia olettaisin että siitä on paljon käytännön kokemuksia ja kantapään kautta opittuja käytäntöjä.
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Kyllähän nuo molemmat hihnat pitää vaihtaa samalla kertaa, kun kerran vuodet on täynnä. Mutta miten varmistua siitä?
Jos se on korjaamolla tehty, niin kaivakaa lasku koneelta esiin.
Jos on laskutettu noin 500+500, niin silloin on molemmat vaihdettu.
Jos se on korjaamolla tehty, niin kaivakaa lasku koneelta esiin.
Jos on laskutettu noin 500+500, niin silloin on molemmat vaihdettu.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Ei noihin järkeviin huoltoihin voi luottaa kovinkaan paljoa.
Se alemman hihnan vaihto maksaa kuitenkin jokusen satkun lisää ja jos vaihdattajalla on selkeä pläni ettei aja autollaan enää montaa vuotta niin voi olla hyvinkin että on antanut määräyksen vaihtaa vain jakoremmi. Sillä saa huoltokirjaan leiman vaihdosta.
Se alemman hihnan vaihto maksaa kuitenkin jokusen satkun lisää ja jos vaihdattajalla on selkeä pläni ettei aja autollaan enää montaa vuotta niin voi olla hyvinkin että on antanut määräyksen vaihtaa vain jakoremmi. Sillä saa huoltokirjaan leiman vaihdosta.
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Tämä järkevän huollon ongelma on juuri minulla mielessä, olen ulkomaalaisilta Ford-foorumeilta lukenut lukuisia tilanteita, missä huoltamolla ei esimerkiksi ole ollenkaan tietoa että tässä autossa on kaksi hihnaa jakopäässä, siihen pisteeseen asti että asiakkaalle otetaan ivallinen kanta kun tavis tulee opettamaan ammattilaiselle miten auto toimii. Tämä on lievästi ymmärrettävissä sillä, että tämä moottori oli tehty alunperin ketjulla öljyssä uivalle osalle. En minäkään olisi tiennyt, ellen ihan tekniikasta sivullisena kiinnostuneena olisi kaivellut tietoa juuri kyseisestä koneesta.
Tämän työn on tehnyt HuoltoCenter Porissa. Laitoin heille ensin pyynnön kotisivujen palautelomakkeen kautta ja kun pariin päivään ei tullut reaktiota, olen viime perjanstaista saakka soittanut aamulla, päivällä ja iltapäivällä, firmassa ei kukaan vastaa.
Jos tähän ei irtoa jakopään huollon tekijältä vastausta, ei auta kuin todeta tilanteen olevan mysteeri teettää sitten työ uusiksi. Auton edellisen omistajan kanssa keskusteluun tarvisi tilata manaaja.
Tämän työn on tehnyt HuoltoCenter Porissa. Laitoin heille ensin pyynnön kotisivujen palautelomakkeen kautta ja kun pariin päivään ei tullut reaktiota, olen viime perjanstaista saakka soittanut aamulla, päivällä ja iltapäivällä, firmassa ei kukaan vastaa.
Jos tähän ei irtoa jakopään huollon tekijältä vastausta, ei auta kuin todeta tilanteen olevan mysteeri teettää sitten työ uusiksi. Auton edellisen omistajan kanssa keskusteluun tarvisi tilata manaaja.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
No tuossa tapauksessa uskoisin että on vaihdettu myös kakkosremmi ellei omistaja ole erikseen kieltänyt.
Ihan hyvää työtä tekevä korjaamo kyseessä.
Jos toimisto on poissa niin voi olla vaikea saada kiinni puhelimella. Jatka soittelua joku toinen päivä.
Ihan hyvää työtä tekevä korjaamo kyseessä.
Jos toimisto on poissa niin voi olla vaikea saada kiinni puhelimella. Jatka soittelua joku toinen päivä.
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Päivitys vaan miten tässä loppujen lopuksi kävi:
Sain lopulta kiinni huoltamolta jonkun puhelimella. Huoltotapahtuma löytyi heiltä tietokoneelta, mutta he kysyivät nimeni uudestaan ja palvelu loppui siihen kun tietoturvasyistä eivät voi kertoa asiasta enempää. Kysyin eikö tässä tapauksessa kuolleen henkilön teettämästä työstä voida antaa kyllä tai ei vastaus siitä onko remmi vaihdettu. Ei voinut. Kysäisin lakiapua ja minut ohjattiin pyytämään perikuntaa tekemään pyyntö, joka onnistui kun henkilö meni paikan päälle kysymään tätä.
Ja se vastaus. Ei vaihdettu, koska Ford on määritellyt tämän hihnan iän tietyksi poskettomaksi lukemaksi. Tästä on lukuisia hyviä videoita, yleensä tuhotapauksista missä hihna on pienenä silppuna öljyn sihdissä koneen räjähdettyä. No, menee sitten 10k sitten vaihdettu kuivahihnakin uusiksi kun se on tuossa päällä.
Tuo hihna oli määritetty kestämään 240k, myöhemmin tätä on korjattu 160k:hon tai 12v.
Sain lopulta kiinni huoltamolta jonkun puhelimella. Huoltotapahtuma löytyi heiltä tietokoneelta, mutta he kysyivät nimeni uudestaan ja palvelu loppui siihen kun tietoturvasyistä eivät voi kertoa asiasta enempää. Kysyin eikö tässä tapauksessa kuolleen henkilön teettämästä työstä voida antaa kyllä tai ei vastaus siitä onko remmi vaihdettu. Ei voinut. Kysäisin lakiapua ja minut ohjattiin pyytämään perikuntaa tekemään pyyntö, joka onnistui kun henkilö meni paikan päälle kysymään tätä.
Ja se vastaus. Ei vaihdettu, koska Ford on määritellyt tämän hihnan iän tietyksi poskettomaksi lukemaksi. Tästä on lukuisia hyviä videoita, yleensä tuhotapauksista missä hihna on pienenä silppuna öljyn sihdissä koneen räjähdettyä. No, menee sitten 10k sitten vaihdettu kuivahihnakin uusiksi kun se on tuossa päällä.
Tuo hihna oli määritetty kestämään 240k, myöhemmin tätä on korjattu 160k:hon tai 12v.
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Tässä on minusta taas yksi esimerkki kun yksityisyys/tietoturva/gdpr on ymmärretty tai haluttu ymmärtää väärin. Jos ymmärrän ko.Transitin omistus(tai hallinta)-oikeuden oikein, niin kyllä omistuksen/hallinnan tulee antaa oikeus omistuksen kohteeseen mukaanlukien ennen omistusta tehdyt huollot ja korjaukset - näin ainakin arkijärjellä katsottuna ja lakikirjassakin on ohje jotain että 'kohtuuton ei voi olla laki'.tuxie kirjoitti: ↑30 Marras 2024 01:56 Päivitys vaan miten tässä loppujen lopuksi kävi:
Sain lopulta kiinni huoltamolta jonkun puhelimella. Huoltotapahtuma löytyi heiltä tietokoneelta, mutta he kysyivät nimeni uudestaan ja palvelu loppui siihen kun tietoturvasyistä eivät voi kertoa asiasta enempää. Kysyin eikö tässä tapauksessa kuolleen henkilön teettämästä työstä voida antaa kyllä tai ei vastaus siitä onko remmi vaihdettu. Ei voinut. Kysäisin lakiapua ja minut ohjattiin pyytämään perikuntaa tekemään pyyntö, joka onnistui kun henkilö meni paikan päälle kysymään tätä.
Ja se vastaus. Ei vaihdettu, koska Ford on määritellyt tämän hihnan iän tietyksi poskettomaksi lukemaksi. Tästä on lukuisia hyviä videoita, yleensä tuhotapauksista missä hihna on pienenä silppuna öljyn sihdissä koneen räjähdettyä. No, menee sitten 10k sitten vaihdettu kuivahihnakin uusiksi kun se on tuossa päällä.
Tuo hihna oli määritetty kestämään 240k, myöhemmin tätä on korjattu 160k:hon tai 12v.
Tämä on sen verran iso asia, että olisi hyvä saada tietoturvaviranomaisen ja autoalan yhdistyksen (mikä lieneekään nimeltä ja/tai autoliiton) kommentit ja ohjeet.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Sama kanta on merkkiliikkellä. Edellisen omistajan huoltoja ei kerrota.
https://ford.rsh.fi/#hinnasto
Tuolla on mainittu 250tkm ja 10v.
Sama motti ja mondeo 200tkm ja 10v.
https://ford.rsh.fi/#hinnasto
Tuolla on mainittu 250tkm ja 10v.
Sama motti ja mondeo 200tkm ja 10v.
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Märkähihnan kilsoista olen kuullut monta eri versiota, mutta 10v on ilmeisesti ajallisesti se maksimi. Mekaanikko joka vaihtoi tämän sanoi, että tämä näyttää 1.0 Ecoboostin hihnalle vähän ennen kuin se räjähtää.
Tässä on lyhyt pätkä miltä tuo alempi hihna näytti 12v ja 128k kohdalla:
https://youtube.com/shorts/Vv2F3eXoHgE
Tässä on lyhyt pätkä miltä tuo alempi hihna näytti 12v ja 128k kohdalla:
https://youtube.com/shorts/Vv2F3eXoHgE
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Sillon kun märkähihnat tuli näihin 1.8tdci koneisiin. Ensimmäiset ajoi 400tkm taksi käytössä ennen kun hampaat lähti. Sitten ruvettiin joka toisessa hihna huollossa vaihtamaan molemmat hihnat. Tämä siis Oulussa täällä ylähihna vaihtovälin joutui puolittamaan kun oktomurske nakertaa pyörät pilalle.tuxie kirjoitti: ↑03 Tammi 2025 19:53 Märkähihnan kilsoista olen kuullut monta eri versiota, mutta 10v on ilmeisesti ajallisesti se maksimi. Mekaanikko joka vaihtoi tämän sanoi, että tämä näyttää 1.0 Ecoboostin hihnalle vähän ennen kuin se räjähtää.
Tässä on lyhyt pätkä miltä tuo alempi hihna näytti 12v ja 128k kohdalla:
https://youtube.com/shorts/Vv2F3eXoHgE
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Olen ymmärtänyt että noi pilataan väärällä öljyllä tms. pahoinpitelyllä. En voi sanoa mitä tiettyä öljyä tähän Transittiin on aiemmin laitettu, mutta videossa kunto.
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Syynä voidaan käyttää "väärää öljyä" kun ei haluta myöntää hihnan olevan täysin paskaa laatua. Joko vahingossa tai sitten tarkan suunnittelun ja valmistuksen seurauksena.
Meillä on ruohonleikkuri jossa on Hondan OHC 170 GVC-moottori jossa on märkä jakohihna. Ikää muistaakseni on 16 vuotta ja öljykylvyssä olevien hihnojen ongelmista tietoisena vaihdoin jakohihnan uuteen viime vuonna.
Vanha hihna oli virheetön ja täysin uutta vastaava vaikka erilaisia öljyjä, öljymerkkejä ja viskositeetteja on käytetty enemmän kuin yhdessä kädessä sormia.
Re: Transit Connect mk1 2012 märkähihna
Käyttötuntien määrä ei varmaan päätä huimaa..sama se on autoissakin jos ei tule kilometrejä niin hihna on 10v jälkeen vielä uuden näköinen.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑04 Tammi 2025 19:04Syynä voidaan käyttää "väärää öljyä" kun ei haluta myöntää hihnan olevan täysin paskaa laatua. Joko vahingossa tai sitten tarkan suunnittelun ja valmistuksen seurauksena.
Meillä on ruohonleikkuri jossa on Hondan OHC 170 GVC-moottori jossa on märkä jakohihna. Ikää muistaakseni on 16 vuotta ja öljykylvyssä olevien hihnojen ongelmista tietoisena vaihdoin jakohihnan uuteen viime vuonna.
Vanha hihna oli virheetön ja täysin uutta vastaava vaikka erilaisia öljyjä, öljymerkkejä ja viskositeetteja on käytetty enemmän kuin yhdessä kädessä sormia.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024