Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Lolita1982
Viestit: 138
Liittynyt: 22 Loka 2008 19:28

Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja Lolita1982 »

Heips!

Käsittääkseni näissä MK2 Scorpioissa on ollut uudestakin asti ongelmia akun tyhjenemisen kanssa. Kesällä omassani kestää ehkä 2 viikkoa, jotta akun varaus putoaa niin alas, ettei lähde enää käyntiin, mikäli autolla ei ajeta. Talvella voi olla jo vuorokauden seisonnan jälkeen akku tyhjänä. Nytkin, vaikka on vielä varsin lauhaa, yhden päivän seisonnan jäljiltä mittaristossa viisarit käyvät jo kaakossa, eli akun varaus on jo varsin alhaisella tasolla.

Yritin tänään ampeerimittarilla (ammattitaidottomasti? Ensimmäistä kertaa elämässäni moinen kapistus kädessä :oops: ) sulakkeen kerrallaan irroittamalla metsästää, mikä syö virtaa. Asia ei selvinnyt, joten jätin auton muutamaksi tunniksi lataukseen. Kun olin lähdössä, havaitsin, että peruutusvalot paloivat koko ajan. Yritin ohjekirjasta katsoa, minkä sulakkeen takana peruutusvalot ovat, mutta kirjaan niitä ei ollut merkattu lainkaan.

Sattuisiko joku tietämään, mikä sulake on peruutusvaloille ja onko kellään ollut ongelmia tuon akun tyhjenemisen kanssa ja syytä sille mahdollisesti löytynyt? Auto on niin pirun miellyttävä ajaa, mutta tympii olla koko ajan kaivamassa vara-akkua ja kaapeleita esiin apuvirran antoa varten.

Aikoinaan auton ostettuani hommasin siihen heti uuden akun, mutta akun vaihto ei vaikuttanut mitenkään tuohon virtojen katoamiseen ja muistelen, että myös edellinen omistaja oli melko tuoreeltaan akun siihen uusinut.
Cortina 1600E -68
Cortina 1600 GT -72 varaosa
Scorpio 2.3 sedan -96
Transit 2.2 -12
4500 -72 traktori
Hillman Minx -63
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Virtasyöppöä on helpompaa etsiä siten, että mittaa jännitettä sulakkeen yli. Mittari näyttää millivoltteja siinä sulakkeessa, jonka läpi menee virtaa.
Lolita1982
Viestit: 138
Liittynyt: 22 Loka 2008 19:28

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja Lolita1982 »

Sähköpuoli ja -mittaukset ovat minulle ihan hepreaa. Sain tosiaan tuon mittarin lainaan ja ohjeeksi laittaa hauenleuka akulta lähtevän + tai - johdon ympärille ja sitten irroittaa sulake kerrallaan ja katsoa, josko mittarissa näkyvä luku muuttuisi. 0,2 tai 0,3 oli luku, eikä minkään sulakkeen irroitus muuttanut lukua suuntaan tai toiseen (käytin molemmista sulakerasioista kaikki sulakkeet vuorollaan irti). En kyllä tiedä yhtään, olenko edes tehnyt tuota mittausta nyt oikein.

...ja kuten tuon perusteella arvata saattaa, ei blondi tajua, mitä tuo sulakkeen yli mittaaminen tarkoittaa. :oops: :oops: :oops: :oops:
Cortina 1600E -68
Cortina 1600 GT -72 varaosa
Scorpio 2.3 sedan -96
Transit 2.2 -12
4500 -72 traktori
Hillman Minx -63
tursas
Viestit: 4110
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Pakkivalon sulake on ehjä, koska se palaa. Vika on siinä itse kytkimessä, taitaa olla vaihteiston kyljessä.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Sierrassa vilkut ja peruutusvalo on saman sulakkeen takana.
Tosin sinne ei tule virtaa, ennen kuin autossa on "virta" päällä tai käynnissä.
Eli joku erikoinen oikosulku olisi tai rele jumissa?
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Mahtoiko olla pihtimittari, virran mittaamiseen ja onko se tarpeeksi herkkä
tai oliko edes tarkoitettu tasavirralle?

Perinteisellä ampeerimittarilla (yleismittarilla) mittaus tehdään akun ja kengän välistä,
eli kenkä irti ja piuhat väliin.
Kuva
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ei kannata tehdä tosta yleismittarin käytöstä liian vaikeeta :roll: Virtaa mitatessa kytketään mittari sarjaan eli toisen päähän pitää tulla + ja toisesta pitää myös lähteä +, kun taas jännitettä varten kytketään rinnan eli toinen pää maihin/runkoon/miinukseen ja toisella päällä tutkitaan jännite puolelta minne asti sähköä tulee. As a simple as that.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Virtamittausta varten pitää monesti vaihtaa piuhat eri reikiin mittarissa tai sitten tulee KABOOOM! ;)
Virtamittausta varten yleensäkin olis pihtivirtamittari kovasti näppärä. Pihti vaan mitattavan piuhan ympärille ja awot. :thumbup:

eikä ole edes kalliita
https://www.aliexpress.com/item/1005005058561751.html
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000024258
https://www.puuilo.fi/axxel-digitaaline ... ri-cat-iii
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... t=90-01341
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Marras 2024 11:27 Virtamittausta varten pitää monesti vaihtaa piuhat eri reikiin mittarissa tai sitten tulee KABOOOM! ;)
Virtamittausta varten yleensäkin olis pihtivirtamittari kovasti näppärä. Pihti vaan mitattavan piuhan ympärille ja awot. :thumbup:
Toi pihtimittari on kyllä huolettomampi joo virran tutkailuun, joskus itellä oli töissä kunnospitohommissa sellanen Fluken "testeri" jossa oli toi pihti, mutta myös jännitteen mittaus, virtakynä ja jatkuvuuspiippari, oli muuten kätevä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Marras 2024 11:27 Virtamittausta varten pitää monesti vaihtaa piuhat eri reikiin mittarissa tai sitten tulee KABOOOM! ;)
Virtamittausta varten yleensäkin olis pihtivirtamittari kovasti näppärä. Pihti vaan mitattavan piuhan ympärille ja awot. :thumbup:

eikä ole edes kalliita
https://www.aliexpress.com/item/1005005058561751.html
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000024258
https://www.puuilo.fi/axxel-digitaaline ... ri-cat-iii
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... t=90-01341
Yleensä se kaboom tulee vasta kun unohdat laittaa ne mittajohdot takaisin virtamittauksen jälkeen,
ja lähdet mittaamaan voltteja jolloin kaikki virta menee sulakkeen läpi suoraan maihin ja naps.

Nuo pihtimittarit on kaikki ac:lle, ei oikein toimi autokäytössä.
DC- pihtimittarit on yleensä hiukan kalliimpia.
https://www.puuilo.fi/axxel-digitaaline ... i1dmhIuAfu
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Scorpio MK2 sulakkeet/akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Lolita1982 kirjoitti: 10 Marras 2024 19:50 mitä tuo sulakkeen yli mittaaminen tarkoittaa. :oops: :oops: :oops: :oops:
Lattasulakkeessa on siinä päällä muovissa kaksi pientä koloa, joiden pohjalla näkyy sulakkeen metallinauha. Noista koloista kun mittaa niin saa millivolttitason lukemia sellaisesta sulakkeesta, jonka läpi menee sähkövirtaa. Eli siinä mitataan noiden kolojen välissä olevan metallinauhan resistanssin aiheuttamaa potentiaalieroa. Jos virtaa ei ole, niin ei ole potentiaalieroakaan ja mittari ei näytä jännitettä.
Vastaa Viestiin