Sisemmät jarrupalat kuluneet
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Sisemmät jarrupalat kuluneet
Tällainen perinteinen kysymys eli mitä tehdä, kun sigun Mondeon etujarruista kuluu sisemmät männän puoliset palat reilusti ulommaisia nopeammin? Jarrupalat, levyt ja jarrunesteet on vaihdettu pari vuotta sitten ja sama ilmiö on molemmilla puolilla. Jarrujen ollessa viimeksi auki liukutapit näyttivät siisteiltä ja liikkuivat käsin kokeilemalla ihan hyvin. Jarrupalojen urat siinä jarrusatulan pitimessä on putsattu teräsharjalla.
Jokuhan siellä jumittaa joko liukutapit, palat urissaan tai voiko männät tehdä tuollaista? Autolla on rullattu jo yli 300 tkm, joten ovatko jarrusatulat vain tiensä päässä vai saisiko niitä elvytettyä korjaussarjalla?
Jokuhan siellä jumittaa joko liukutapit, palat urissaan tai voiko männät tehdä tuollaista? Autolla on rullattu jo yli 300 tkm, joten ovatko jarrusatulat vain tiensä päässä vai saisiko niitä elvytettyä korjaussarjalla?
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
putsaa palojen urat harjan lisäksi fiilalla, messelillä tms jolla saat ruosteen irti. Monet harjat vaan kiillottaa turvonneen ruosteen hyvän näköiseksi.
Asennuksen jälkeen palojen pitää liikkua Kevyesti urissaan.
Ja tapit kanssa puhdistaen ja rasvaten oikealla rasvalla.
Tosin ainahan se männän puoleinen tuppaa kulumaan enempi kun saa eka liikettä kevyesti jarrutettaessa.
Asennuksen jälkeen palojen pitää liikkua Kevyesti urissaan.
Ja tapit kanssa puhdistaen ja rasvaten oikealla rasvalla.
Tosin ainahan se männän puoleinen tuppaa kulumaan enempi kun saa eka liikettä kevyesti jarrutettaessa.
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
No jos siellä kaikki helpot oljenkorret jo polteltu, niin voisin lyödä 600 euroa vetoa että mäntä takertelee satulassa, oireili itsellä juuri noin vaikkei jarru laahannu niin pahasti että ois kuumennu tai haissut. Omassa rottelossa vaihdoin uudet kanttirenkaat ja pölysuojakumit (jos nakit ei taivu voi tietysti ostaa aina uuden satulan), noilla tuli kuntoon ja fillari pyörii vapaasti kun kokeilin ajon jälkeen 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
ei noiden kanssa kannata kauheasti kärvistellä...
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 516;s10907
uusi satula 35eur.
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 516;s10907
uusi satula 35eur.
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Kai tässä sitten pitää sen verran aktivoitua, että huoltaa satulatkin vähän perusteellisemmin. Halvalla näköjään lahden takaa saisi uusia satuloitakin - samaan hintaan mitä korjaussarja maksaa täällä, mutta noiden kaikista halvimpien laatu ehkä vähän arveluttaa, mahdollisesti turhaan.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Perusteellinen puhdistus
.
Ja yleisesti, jarruja kannattaa käyttää kunnolla. Katsoa vaikka hyvä paikka ilman muuta liikennettä, ja jarruttaa kunnon vauhdista.
Ja jos päädyt vaihtosatuloihin, niin yleensä ei kannata ottaa halvinta. Esim. TRW vaihtosatulat on mulla toimineet hyvin; tosin takana.
Ja yleisesti, jarruja kannattaa käyttää kunnolla. Katsoa vaikka hyvä paikka ilman muuta liikennettä, ja jarruttaa kunnon vauhdista.
Ja jos päädyt vaihtosatuloihin, niin yleensä ei kannata ottaa halvinta. Esim. TRW vaihtosatulat on mulla toimineet hyvin; tosin takana.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Kahteen autoon on tullut parin vuoden sisällä asennettua uudet etujarrusatulat tuolta aerolta ostettuna. Ja yhteen takajarrusatulat ja toiseen sylinterit rumpuihin. Ottanut noita missä on keskitason tai valio leima ja ilman pantteja.
Ovat toimineet ihan ok, ei valittamista.
Homma mennyt siihen että kun tulee tarve normi jarrupalarempallekin niin tuolta kaikki liikkuvat hilut matkaan palojen kanssa ja hinta jää alle paikallisten palojen. Ja toimii sitten hienosti taas pitkään.
Ovat toimineet ihan ok, ei valittamista.
Homma mennyt siihen että kun tulee tarve normi jarrupalarempallekin niin tuolta kaikki liikkuvat hilut matkaan palojen kanssa ja hinta jää alle paikallisten palojen. Ja toimii sitten hienosti taas pitkään.
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Oli myös Focuksessa edessä tuota epätasaista kulumisongelmaa havaittavissa. Oli tosin levyt ja palat hylkyrajan alle niin laitatin kaikki uutta. Satuloihin putsaus ja herkistely. Omassa tapauksessa alle meni Motorcraftia. En välttämättä myöskään ostaisi sitä kaikista halvinta..
Toi on totta että jarrut tykkää kun niitä käytetään. Höyhenjarrutukset pahimpia pidemmän päälle.
Enää ei taida huoltoihinkaan kuulua jarrujen herkistelyä. Jos en väärin muista niin aikoinaan kuntohuoltoon (joka 3. kerta) kuului jarrujen herkistely?
Toi on totta että jarrut tykkää kun niitä käytetään. Höyhenjarrutukset pahimpia pidemmän päälle.
Enää ei taida huoltoihinkaan kuulua jarrujen herkistelyä. Jos en väärin muista niin aikoinaan kuntohuoltoon (joka 3. kerta) kuului jarrujen herkistely?
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Tyyppi vika tuo oikean etupyörän sisemmän palan kuluminen. Meillä ollut kolme mk4 mallia 10 ja kaks 14 mallia. Volvoissa sama vika mitkä mondeon pohjalevyllä
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Käytin jarrut auki, irrotin satulat ja otin männät pois. Ei sieltä mitään selvää vikapaikkaa löytynyt, joten en vaihtanut edes tiivisteitä. Männissä tai sylintereissä ei ollut korroosiota. Kokoonpanon jälkeen ihan sormivoimin männät eivät liikkuneet, mutta reilulla hartiamomentilla ne sai painettua sisään. Varmaan ne silti siitä vähän herkistyi putsaamisen jälkeen.
Sisemmissä paloissa oli tosiaan noin puolet kulutuspintaa jäljellä ulommaisiin verrattuna ja ihan sama ilmiö molemmilla puolilla.
Sisemmissä paloissa oli tosiaan noin puolet kulutuspintaa jäljellä ulommaisiin verrattuna ja ihan sama ilmiö molemmilla puolilla.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Itsekin huolella jarruja käyttävänä autoilijana, täytyy sen verran oikaista, vaikka tässä edellä onki tullu hyviä pointteja, että käytöllä saa kyllä pidettyä jarrulevyn ja palojen pinnat eheinä osien elinkaaren läpi, mutta jos jarru laahaa se ei todellakaan korjaannu reippailla jarrutuksilla enää. Jarrujen rasvaus (palojen liukukiskot ja liukutapit) auttaa tiettyyn pisteeseen saakka, ei tarvii nysvätä vaan perus putsaus ja oikeen aineet. Kuitenkin kun sen jälkeen yhä laahaa on pääsääntösesti takereteleva mäntä syypää. Ei välttämättä mene kerrasta jumiin kun oireet alkaa, mulla meni koko kevään kuumenematta vaikka oli "tahmeat männät", mutta toki siihen kannattaa aina puuttua ennen ku tulee se totaali jumi.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Ongelma ei ookaan aina korroosiossa männissä/sylintereissä, vaan että kumikanttirengas menettää elastisuutensa, jolloin mäntä liikkuu nihkeämmin ajossa.ajonautinto kirjoitti: ↑10 Marras 2024 11:38 Käytin jarrut auki, irrotin satulat ja otin männät pois. Ei sieltä mitään selvää vikapaikkaa löytynyt, joten en vaihtanut edes tiivisteitä. Männissä tai sylintereissä ei ollut korroosiota. Kokoonpanon jälkeen ihan sormivoimin männät eivät liikkuneet, mutta reilulla hartiamomentilla ne sai painettua sisään. Varmaan ne silti siitä vähän herkistyi putsaamisen jälkeen.
Sisemmissä paloissa oli tosiaan noin puolet kulutuspintaa jäljellä ulommaisiin verrattuna ja ihan sama ilmiö molemmilla puolilla.
Et kai vanhoilla tiivisteillä kasannu osia takaisin kuitenkaa?
Viimeksi muokannut duckworth, 10 Marras 2024 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Tää oli paras viesti tähän ketjuun


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Laitoin kasaan vanhoilla tiivisteillä, kun auto piti saada takaisin ajoon. Jos tuo kumitiiviste on syypää, niin pitää laittaa selllaiset tilaukseen ja vaihtaa, kun seuraavaksi tulee sopiva hetki.duckworth kirjoitti: ↑10 Marras 2024 11:44Ongelma ei ookaan aina korroosiossa männissä/sylintereissä, vaan että kumikanttirengas menettää elastisuutensa, jolloin mäntä liikkuu nihkeämmin ajossa.ajonautinto kirjoitti: ↑10 Marras 2024 11:38 Käytin jarrut auki, irrotin satulat ja otin männät pois. Ei sieltä mitään selvää vikapaikkaa löytynyt, joten en vaihtanut edes tiivisteitä. Männissä tai sylintereissä ei ollut korroosiota. Kokoonpanon jälkeen ihan sormivoimin männät eivät liikkuneet, mutta reilulla hartiamomentilla ne sai painettua sisään. Varmaan ne silti siitä vähän herkistyi putsaamisen jälkeen.
Sisemmissä paloissa oli tosiaan noin puolet kulutuspintaa jäljellä ulommaisiin verrattuna ja ihan sama ilmiö molemmilla puolilla.
Et kai vanhoilla tiivisteillä kasannu osia takaisin kuitenkaa?
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Juu ainakin suosittelisin vaihtamaan uudet, se kanttirengas varsinki on sellanen, kun oon purkanu niitä muutamia kymmeniä että tuntuu sormissa kyllä "normaalilta" muttei kuitenkaan anna männä palautua kunnolla.ajonautinto kirjoitti: ↑10 Marras 2024 12:12 Laitoin kasaan vanhoilla tiivisteillä, kun auto piti saada takaisin ajoon. Jos tuo kumitiiviste on syypää, niin pitää laittaa selllaiset tilaukseen ja vaihtaa, kun seuraavaksi tulee sopiva hetki.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Tuossa tuli kahden käyttöauton levyjarrut aina renkaiden vaihtojen yhteydessä herkisteltyä,paino männät sisälle ja satuulaa ees taas ja oikeat aineet oikeisiin paikkoihin,auttopa tosiaankin,eipä ollu jarruissa mitää,toki mäntää sisää/ulos muutamia kertoja ja herkästi pitää mennä.
Nyt toiseen etee tuli uudet palat/levyt toissa vuonna ja hiukka tärrä,no keväällä katsottava,ei kyl katsuri sanonu vaikka syksyllä jo ilmeni...
Toiseen kai sitten kun katsuri taas käskee,keväällä sen kai tekee kun levyt aika ohkoset...
Mulla kun oli ajoa vähän niin paljon auttoi se parikertaa vuodessa herkistely,jos aikaa siihen on suosittelen.
Jos taas paljon ajaa niin kuluneet/reilunikäset vaihtoon,sitten taas on ongelmia vähempi ja jää aikaa herkistelyynkin.
Kyl se siitä
Nyt toiseen etee tuli uudet palat/levyt toissa vuonna ja hiukka tärrä,no keväällä katsottava,ei kyl katsuri sanonu vaikka syksyllä jo ilmeni...
Toiseen kai sitten kun katsuri taas käskee,keväällä sen kai tekee kun levyt aika ohkoset...
Mulla kun oli ajoa vähän niin paljon auttoi se parikertaa vuodessa herkistely,jos aikaa siihen on suosittelen.
Jos taas paljon ajaa niin kuluneet/reilunikäset vaihtoon,sitten taas on ongelmia vähempi ja jää aikaa herkistelyynkin.
Kyl se siitä
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
noon nuo jarruosatkin ainakin yli 10v kalustoon niin edullisia että jos tuntuu ongelmia olevan niin aerolle tilausta sisään, viikon päästä osat alle ja ajelee taas jokusen vuoden ilman murheita.
Tuossa viimeksi tuli mk3 mondeoon laitettua eteen uudet satulat kun hiukan tunsi puoltamisen tunnetta satunnaisesti.
Kyllä tuli hyvät ja herkät jarrut puol tuntia-tunti meni aikaa ja rahaa jotain 80e.
Tuossa viimeksi tuli mk3 mondeoon laitettua eteen uudet satulat kun hiukan tunsi puoltamisen tunnetta satunnaisesti.
Kyllä tuli hyvät ja herkät jarrut puol tuntia-tunti meni aikaa ja rahaa jotain 80e.

Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Tuohon jarrujen herkistelyyn liittyen; itse tunnustan olevani aikalailla neuroottinen jarrujen laahamisen ja esteettömän pyörimisen suhteen ja siksi herkistelinkin jarrut kaksi kertaa vuodessa aina renkaan vaihdon yhteydessä. Putsasin liukutapit ja niihin jarruvaseliinia, putsasin kiskot kannakkeista ja perään anti-zeizeliä. Mäntää en voitele remonttien välissä, painan vaan vähän sisään ja testaan koeajon jälkeen että fillari pyörii kevyesti.
Noooh, aina huomaa jotaki uutta näissä, olin herkistelly harrasteautosta jarrut kesällä 2023 edellisen kerran ja vuoden päästä kokeilin käsin renkaasta (auto vaan seissy ja vähän ruostettaki keränny levyihin), niin pyörä pyöri aivan esteettä/kevyesti loputtomiin. Tulin siihen tulokseen, että ehkäpä se riittää jos kerran vuoteen herkistelee jarrut
Tuossa muuten pariki esimerkkiä kuinka yleensä vetämätön fillari pyörii kun satula ja ym. tip top:
https://youtu.be/ztLvx2Ojyl4
(vanhempi klippi 2022 vuodelta)
https://youtu.be/1mIPyFrFSyM
(tältä kesältä, just uudet TRW tiivistesatsit asennettu ja jarruletkut uusittu, sorry my bääd inglisk)
Satulojen ostosta ja hinnoista oon vähän huono sanomaan, kun ostanu kaupan satulat viimeksi yli 10 vuotta sitten
, mutta vastaavasti kunnostanu päältä 20 satulaa
Tämä ei siis mikään alote satula vs. kunnostusarja- väittelylle 
Noooh, aina huomaa jotaki uutta näissä, olin herkistelly harrasteautosta jarrut kesällä 2023 edellisen kerran ja vuoden päästä kokeilin käsin renkaasta (auto vaan seissy ja vähän ruostettaki keränny levyihin), niin pyörä pyöri aivan esteettä/kevyesti loputtomiin. Tulin siihen tulokseen, että ehkäpä se riittää jos kerran vuoteen herkistelee jarrut

Tuossa muuten pariki esimerkkiä kuinka yleensä vetämätön fillari pyörii kun satula ja ym. tip top:
https://youtu.be/ztLvx2Ojyl4
(vanhempi klippi 2022 vuodelta)
https://youtu.be/1mIPyFrFSyM
(tältä kesältä, just uudet TRW tiivistesatsit asennettu ja jarruletkut uusittu, sorry my bääd inglisk)
Satulojen ostosta ja hinnoista oon vähän huono sanomaan, kun ostanu kaupan satulat viimeksi yli 10 vuotta sitten



Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Sisemmät jarrupalat kuluneet
Joo no jos esim mondeo mk3 on osat
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 454;s10907
Niin en viitti alkaa kunnostelemaan....uudet on jopa kauniimman näköiset komeessa autossa.
Tosin säästäähän siinä jos korjaa kun korjaussarja makselee 2-3eur.
Ettei sekään huono vaihtoehto ole...mutta tietty jos pitää hoonata yms niin tarvii kaluja kans.
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/mon ... 454;s10907
Niin en viitti alkaa kunnostelemaan....uudet on jopa kauniimman näköiset komeessa autossa.

Tosin säästäähän siinä jos korjaa kun korjaussarja makselee 2-3eur.
Ettei sekään huono vaihtoehto ole...mutta tietty jos pitää hoonata yms niin tarvii kaluja kans.