Eturenkaan sisäreunan kuluminen

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
hke

Eturenkaan sisäreunan kuluminen

Viesti Kirjoittaja hke »

Auto Focus ST dci wagon 2017
Renkaanvaihdon yhteydessä havainto, eturengas (kesä) kulunut sisäreunasta kudokseen asti paikallisesti. Aurauskulmien tarkistus, muuta vikaa?
225/45/18 Michelin
tikola

Re: Eturenkaan sisäreunan kuluminen

Viesti Kirjoittaja tikola »

Tai renkaat vain ihan loppu, eli oma kokemus on vähän sen suuntainen, että ainakin minun autoissa on ollut todella vaikea päästä tasaiseen kulumiseen renkaan loppuvaiheissa vaan joku nurkka niistä syöpyy.

Ohjauskulmahan se on, mutta voi siellä olla iskaria, niveltä tms. mikä vaan. Eli tarkasta kulmat ja jatka testiä, jos ongelma jatkuu vaihda jossain vaiheessa ihan kaikki tai hyväksy, että tuo auto vaan käyttäytyy noin. Itse olen joskus siihen alistunut ja nykyisillä kesärenkaan hinnoilla se ei ole ihan mahdoton ongelma. Eli jos noin käy renkaan loppuhetkillä, niin se voi olla ominaisuuskin. Jos se syö muuten hyvän renkaan noin piloille, niin sitten siihen on ehkä puututtava ja ohjauskulmista on hyvä aloittaa.
duckworth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No nyt tuli kyllä edellä taas sellanen vastaus jonka periaate toimii ehkä näppäimistöllä, muttei tosielämässä :o :roll: Sisäreunalta kulunut rengas on selkee indikaattori että camber on aika reippaasti liikaa negatiivinen ja ilmeisesti vielä vain toiselta puolelta. Vaikka tonne vaihtaisi jonku halvan RoadX-kumin, ei se poista sitä tosiasiaa ettei auto enää ohjaannu kuten sen kuuluu ja mihin olet tottunut. Kesällä körötellessä ei välttämättä tunnu ajossa, mutta talven koittaessa, kelien liukastuessa voi tulla eriskummallisia tilanteita, vaikka menisikin tolla tikolan "renkaat on nykyään niin halpoja"- taktiikalla. Focus on muutenkin alustarakenteeltaan kimurantti ja suomeksi sanottuna ihan hirveä ajaa jos kulmat ulkona tehtaan spekseistä.

Ihan tämmönen käytännön opettama kokemus.

-Arttu
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hke

Viesti Kirjoittaja hke »

Jep. Merkkihuoltoon varattu aika, vaihtavat sitten säädön lisäksi tarvittavat osat. Ja uudet kesärenkaat asennettu vanteille ja varastossa. Hankookiin piti taipua mutta tuoreet (33/24) ja varmaan ok.
riikomi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

^En halua olla pahanilmanlintu, mutta...

Joskus aikoinaan ajoin läpi 2 settiä Hankook Ventus Prime 2 -renkaita. Olin niihin tyytyväinen ja ostinkin VentusP 3 -setin, jonka jokaikinen rengas kului etuajassa sisäsyrjältään kaljuksi. Samassa autossa mikään muu kesä/talvirengas ei kulunut samalla tavalla ennen/jälkeen noiden Hankookien.
duckworth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Foorumin tietotekniikkaosaston kannattaa muuten erottaa runkovika ja epätasaisesti kulunut rengas vielä toisistaan. Kyllä, mullakin meni Nang Kangeista rungot sisälaidoilta koko sarjasta, mutta jälki on erinäköstä kuin liiallisen camberin takia hävinnyt sisälaita, yleensä camber-johdannaisissa tapauksissa kuluu selkeesti kulutuspinnalta eikä sivuseinämältä sorvaten.

Itellä ei oo Hankookin kesärenkaista kokemusta, mutta talvikkaista kylläki eikä niissä ilmenny runkovikaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hke

Viesti Kirjoittaja hke »

Runkovika kävi minulla mielessä mutta en laatu Michelineistä uskoisi…
Nyt otin Hankookit kun sain nopeasti ja Mich ois ollut yli tonnin. 225/45/18
Tessu

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jos on kulmat pielessä että renkaat alkaa kulua kankaille sen kyllä huomaa jo ajossa,haraa vastaan,vetää jommallekummalle puolelle,voi äkisti jostain urasta,asfalttipaikasta vetästä sivulle.
Ainakin mulla on vanhemmat Fordit elehtiny juurikin noin kun kulmat pielessä,toisinaan oli mahdotonta ajaa suoraan niin piti mennä kulmat tarkistuttaa.
Runkoviat olen nähny melkeen poikkeuksetta että tunkannnu kulman kerrallaan ilmaan ja pyörä pyörimään,etuvetosessahan voi vielä vetopäällä tutkia vippaako rengas jotenkin.
Kaikki vielä korostuu nykyaikasilla leveillä renkailla,nuorena oli välikoppa joka JO käytettynä liikkeestä ostaessa veti vasuriin mahdottomasti,syyksi paljastui se etä oli iskarit kirattu tiukkaan jo penkissä kun ne vaihdetu ja kun ei ollu laakeri yläpäitä jäikin aina vinoon tolppa auton alla!
Hieman otti pattiin kun homma selvis,että pienestä se on joskus kiinni kulumiset.
hke

Viesti Kirjoittaja hke »

Pitää odottaa huoltoa. Olisin kyllä huomannut jos ohjaus olisi ollut pielessä/huono. Onneksi on välikausi harrastuksille joissa autoa tarviin.
Tessu

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ja ennen kun kulmia voi mittailla tulee kaikkien liikkuvien osien olla tiukat,väljistä ei ala kukaan mittaamaan kulmia.
hke

Viesti Kirjoittaja hke »

Säädöillä selvittiin. Epäilen että renkailla oma osuus kulumiseen. Ja parilla mutkalla jotka olen ajanut kun ei liikennettä. Rauhoitetaan sitten ajo niissäkin. Pääasia että ST pysyy läjässä ja pääsee harrastuksiin.
Vastaa Viestiin