Moikka.
Tämä homma on ratkennut. Marmorilla maksaa uusi moduuli, n. 900 € ja ohjelmointi päälle, eli hyvin yli 1000 € menee. Bongasin uuden vastaavan ebaysta (oem osa myös) ja tuli kotisuomeen n. viikossa.
Heitin paikalleen ja avot, kaikki toiminteet (vakkari, mäkilähtö ja itse käkkäri toimivat moitteetta). Brake -merkkivalo jäi edelleen palamaan tauluun.
Vikakoodit U2100.54 sekä U3000.29-AF.
Käytin auton paikallisella marmorilla ohjelmoitavana siinä toivossa, että homma lähtee skulaamaan. Soitto, että U2100 hävisi mutta U3000 jäi olemaan, brake merkkivaloineen. En antanut lupaa tutkimiseen miksi vikakoodi ei nollaannu.
Auto kotiin ja Forscanilla tutkimaan. Kyllä, U3000 näkyy edelleen. Tutkin netissä ja löysinkin koodiin viittaavat korjausohjeet (jota varmaan pitäs uskollisesti seurata merkkiliikkeessä). Näin lukee heti ensimmäisellä rivillä: "CHECK the EPB module mounting." Moduulihan on kiinni korissa kahdella muoviklipsillä. Ongelman ollessa päällä, moduuli EI ollut omalla paikallaan vaan "roikkui" vapaana johtosarjan jatkeena. Tämä tilanne siis korjaamolla, missä asiaa tutkittiin.
Lueskelinkin moduulista enemmän ja selvisi, että siinä on kiihtyvyysanturi, jonka takia moduulin täytyy olla asennettuna juuri omalla paikallaan. Kas kummaa, mittaristosta hävisi poppa pois. Vikakoodit nollautuvat mukisematta. Problem solved.
Mitäpä mieltä olette? Kannattaako lähteä reklamoimaan korjaamoa siitä, että eivät ole noudattaneet ohjeistusta?
Tämä moduulin ohjelmointitapahtuma (ja 100% varmasti ovat etsineet tuota U3000 vikaa 1-1,5 tuntia) kesti laskutuksen mukaan 2,5 tuntia mitä en kyllä usko. Laskua kertyi 230 €.
Uusi, itse hankittu moduuli ja ohjelmointi siis kustansivat n. 580 €.
Jos olisin antanut luvan jatkaa selvitystä, ties miten kallis homma olis tullut kyseeseen. Onneksi en!
