Onkohan kellään muulla ollut seuraavanlaisia ongelmia?
Focuksen (2016) 4-pyttyinen 1,5 ecoboost moottori (175tkm) käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti ja täristäen hieman. Välillä, mutta harvemmin tyhjäkäynti aaltoilee enemmänkin ja joskus moottori jopa sammuu tyhjäkäynnin aaltoilun päätteeksi. Tyhjäkäynniltä liikkeellelähdössä auton saa sammumaan helposti, koska ihan alimmilla kierroksilla käynti on joskus huonoa.
Moottorin häiriövalo palaa näytössä säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä harvemmin välillä useammin, mutta se yleensä sammuu jossain kohti itsekseen. Vikakoodeiksi antaa sytytyskatkosta 1. sylinteriin tai 4. sylinteriin ja lambda-arvoa herjaa myös. Vikakoodien nollauksella yleensä vikavalo pysyy sammuksissa pidempäänkin, mutta tyhjäkäyntihäiriö pysyy ainakin lievänä edelleen.
Mikäköhän tuollaisia ongelmia saattaisi aiheuttaa?
Muuten moottori toimii hienosti läpi koko kierrosalueen. Auto on ajallaan huollettu ja tulpat vaihdettu jne.
Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo
-
Anttilan top10
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09 Marras 2023 18:31
-
Anttilan top10
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09 Marras 2023 18:31
Re: Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo
Myös alakierroksilla tasakaasulla ajettaessa tuntuu hieman epätasaista käyntiä ja pientä nypytystä. Mistäköhän aloittaisi tarkemman vianetsinnän tai osien vaihdon?
Re: Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo
Koska tulpat vaihdettu viimeksi? Oletko kokeillut vaihtaa puolien paikkaa antaako silloin samoille sylintereille sytytyskatkosta? Lamda anturit kunnossa? Suorasuihkusuuttimet/korkeapainepumppu? Karstaa imuventtiileissä?
Noissahan on lohkot halkeilleet ja alkaa hukkaamaan jäähdytinnestettä.
Noissahan on lohkot halkeilleet ja alkaa hukkaamaan jäähdytinnestettä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
-
Anttilan top10
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09 Marras 2023 18:31
Re: Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo
Tulpat vaihdettu vajaa vuosi ja vajaa 20tkm sitten huollossa ajallaan, eikä silloinkaan vaikuttanut tyhjäkäyntihäiriöön, mikä on hiljalleen pahentunut sen jälkeen ja alkanut tuntumaan tyhjäkäynnin lisäksi myös ihan alimmilla ajokierroksilla.Focus_2.0 kirjoitti: 17 Syys 2024 20:23 Koska tulpat vaihdettu viimeksi? Oletko kokeillut vaihtaa puolien paikkaa antaako silloin samoille sylintereille sytytyskatkosta? Lamda anturit kunnossa? Suorasuihkusuuttimet/korkeapainepumppu? Karstaa imuventtiileissä?
Noissahan on lohkot halkeilleet ja alkaa hukkaamaan jäähdytinnestettä.
Jäähdytysnestettä kone ei hukkaa yhtään, joten lohko lienee ehjä? Onkohan tuo imuventtiilien karstoittuminen tyypillinen ongelma näissä? Antaisikohan vikakoodia polttoainepuoleen, jos vikaa olisi suuttimissa tai pumpussa?
Tuosta puolien paikkojen vaihtamisesta voisi kenties aloittaa, ja nuo anturitkaan ei liene kovin kalliita jos kokeilisi vaihtaa, niin olisipahan helpoimmat ja halvimmat ainakin kokeiltu
-
Anttilan top10
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09 Marras 2023 18:31
Re: Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo
Vika mahdollisesti löytynyt!!!
Ongelmana oli tosiaan epätasainen tyhjäkäynti ja liikkeelle lähtö. Vikakoodeina P0301 (sytytyskatkokset 1- sylinterissä) ja P2196 (rikas seos).
Korjaamolla huomattiin EVAP-venttiilin pitävän outoa nakutusta, jonka vuoksi sen letkut irroitettiin imusarjasta ja imusarjan letkulähdöt tulpattiin. Tämän jälkeen tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi, eikä vikakoodejakaan ilmaantunut. Myös moottorin häiriövalo on ainakin toistaiseksi pysynyt sammuksissa.
Nyt ajellaan jonkin aikaa testiajoa näin, ja jos ongelma ei palaa, niin varmaan aletaan suunnittelemaan tuon EVAP-venttiilin uusimista. Nyt mittarissa hieman alle 200tkm.
Mietityttämään toki jäi, että miksi sytytyskatkokset tulivat yleensä aina vain 1-sylinteriin tai joskus myös 4-sylinteriin? Miksei muihin?
Ongelmana oli tosiaan epätasainen tyhjäkäynti ja liikkeelle lähtö. Vikakoodeina P0301 (sytytyskatkokset 1- sylinterissä) ja P2196 (rikas seos).
Korjaamolla huomattiin EVAP-venttiilin pitävän outoa nakutusta, jonka vuoksi sen letkut irroitettiin imusarjasta ja imusarjan letkulähdöt tulpattiin. Tämän jälkeen tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi, eikä vikakoodejakaan ilmaantunut. Myös moottorin häiriövalo on ainakin toistaiseksi pysynyt sammuksissa.
Nyt ajellaan jonkin aikaa testiajoa näin, ja jos ongelma ei palaa, niin varmaan aletaan suunnittelemaan tuon EVAP-venttiilin uusimista. Nyt mittarissa hieman alle 200tkm.
Mietityttämään toki jäi, että miksi sytytyskatkokset tulivat yleensä aina vain 1-sylinteriin tai joskus myös 4-sylinteriin? Miksei muihin?
Re: Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo
Olen nyt myös huomannut lievää epätasaista tyhjäkäyntiä. Vikavaloja tai sammumista ei ole vielä tullut. Tarvitsee pitää tämä EVAP-venttiili. Mielessä kävi myös korkeapainepumppu. Näissä ilmeisesti ollut myös ongelmaa..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85