Olen ollut ja olen yhäkin tyytyväinen Focuksen ajettavuuteen, jolla tarkoitan pääasiassa ohjautuvuutta ja tunnetta tiehen.
Olen käsityksessä, että Focus on ollut alkaen ihan ens.versioista erinomainen ajettava, myös monen autotoimittajan mukaan - yksi parhaista, vai peräti paras omassa luokassaan.
Sitten kysymys, mitkä tekniset ratkaisut ovat luoneet tämän erinomaisen ajettavuuden Focukseen?
Focus on hyvä ajettava, miksi?
Re: Focus on hyvä ajettava, miksi?
Control blade/taka-akselisto.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus on hyvä ajettava, miksi?
Focus Mk1 suunniteltiin aikoinaan "puhtaalta pöydältä" - ei vain päivitelty vanhaa. Suunnittelijat saivat tehdä niin hyvän ajettavuuden kuin vain pystyivät, eli huomioida ajettavuuden alustan kaikissa komponenteissa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus on hyvä ajettava, miksi?
90-luvun loppupuolella rallin mm-sarjan säännöt olivat aika tiukat mm. ralliauton jousitusgeometriaan tehtävien muutosten suhteen. Tästä syystä rallin mm-sarjassa kilpaillut M-Sport-talli halusi Fordin uutukaiseen urheilullisen monilinkkitakajousituksen, jotta siitä voisi tehdä kilpailukykyisen ralliauton rallin mm-sarjaan. M-Sport siis oli Focuksen suunnittelussa mukana ja sieltä tuli Focukseen urheilulliset ajo-ominaisuudet.
"Focus on harvinainen katuautomalli, koska siinä on WRC-auton kanssa samantyyppinen takajousitus."
(Vauhdin Maailma 8/2022 s. 58)
Ykköskoppaisessa oli vielä hydraulinen ohjaustehostin mikä toi hyvän ohjaustuntuman. Aika huimaa, että muutaman ralliauton takia miljoonat autot valmistettiin tällaisella jousituksella. Focuksen koristakin tehtiin aikakauteen nähden todella jäykkä.
Uudesta Fordista tuli niin hyvä, että siitä tehtiin täysin uusi malli ja Escort-mallinimi jäi historiaan.
Aikansa kutakin: Focuksen valmistus loppuu vuonna 2025.
"Focus on harvinainen katuautomalli, koska siinä on WRC-auton kanssa samantyyppinen takajousitus."
(Vauhdin Maailma 8/2022 s. 58)
Ykköskoppaisessa oli vielä hydraulinen ohjaustehostin mikä toi hyvän ohjaustuntuman. Aika huimaa, että muutaman ralliauton takia miljoonat autot valmistettiin tällaisella jousituksella. Focuksen koristakin tehtiin aikakauteen nähden todella jäykkä.
Uudesta Fordista tuli niin hyvä, että siitä tehtiin täysin uusi malli ja Escort-mallinimi jäi historiaan.
Aikansa kutakin: Focuksen valmistus loppuu vuonna 2025.
Re: Focus on hyvä ajettava, miksi?
Tuo Focuksen taka-akseli on kyllä toimiessaan makoisa, mutta yhteys moottoriurheiluun eli tuohon aikaan WRC:hen taitaa olla lähinnä kaupallista, kun ei ollut enää A-ryhmä tyylisiä luokittelusääntöjä. Jos homologation spesiaalin haluaa niin taitaa mennä tuoreimmillaankin cossu-Escortin ostoksiJiiHoo kirjoitti: ↑06 Kesä 2024 09:15 90-luvun loppupuolella rallin mm-sarjan säännöt olivat aika tiukat mm. ralliauton jousitusgeometriaan tehtävien muutosten suhteen. Tästä syystä rallin mm-sarjassa kilpaillut M-Sport-talli halusi Fordin uutukaiseen urheilullisen monilinkkitakajousituksen, jotta siitä voisi tehdä kilpailukykyisen ralliauton rallin mm-sarjaan. M-Sport siis oli Focuksen suunnittelussa mukana ja sieltä tuli Focukseen urheilulliset ajo-ominaisuudet.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus on hyvä ajettava, miksi?
Sattupa hauska pätkä tuubista:
https://www.youtube.com/watch?v=ahFOMW6v-XY
Tunnettu autotoimittaja Henry Catchpole koeajoi sekä WRC että siviili RS Focuksen. Jonkinlainen kunnianosoitus Colin McRaelle tuo video tuntuu myös olevan
https://www.youtube.com/watch?v=ahFOMW6v-XY
Tunnettu autotoimittaja Henry Catchpole koeajoi sekä WRC että siviili RS Focuksen. Jonkinlainen kunnianosoitus Colin McRaelle tuo video tuntuu myös olevan

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER