Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Otsikon mukainen focus ei päässyt katsastuksesta läpi päästöjen takia. Vikavalo palaa ja koodeina P0156 ja P0056. Kone käy ja vetää ihan normaalisti. Olisiko järkevää koittaa vaihtaa bank 2 molemmat anturit vai onko tuossa tosissaan katti entinen?
CO% 2,88
CO2 13,30
HC ppm 145
O2 0,07
Lambda 0,917
CO% 2,88
CO2 13,30
HC ppm 145
O2 0,07
Lambda 0,917
Re: Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Nuo molemmat koodithan liittyy samaan anturiin, eli bank 2 katin jälkeen. Siellä ei toimi anturin lämmitys eikä signaalin taso ole alueella. Siitä vikavalo. Vika anturissa tai johdoissa. Voi tutkia, tuleeko anturin lämmitykselle jännitettä.
Toinen juttu on sitten, että kone käy kovasti rikkaalla (lambda-arvo). Se ei johdu em. anturista. Siihen syy voi löytyä esim. sytytyspuolelta. Auto ei siis yritäkään tukehtua eikä bensa haise, eikä tupruta käryä?
Nämä nyt oli vain mun ajatuksia, vähemmän on tullut viime vuosina bensavehkeiden pulmia ratkottua...
Toinen juttu on sitten, että kone käy kovasti rikkaalla (lambda-arvo). Se ei johdu em. anturista. Siihen syy voi löytyä esim. sytytyspuolelta. Auto ei siis yritäkään tukehtua eikä bensa haise, eikä tupruta käryä?
Nämä nyt oli vain mun ajatuksia, vähemmän on tullut viime vuosina bensavehkeiden pulmia ratkottua...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Mäkin näkisin tässä ongelmaksi rikkaalla käymisen, huom. CO2-, HC- ja aiemmin noteerattu lambda-arvo. Katti saattaa olla siis kunnossa ja lambda-anturikin, mutta antaa koodit siksi että seos poskellaan. Milloin esim. ilmanputsari vaihdettu viimeksi, entäpä tulpat? Ihan vain perusasiat läpi kolutakseni 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
duckworth kirjoitti: ↑08 Syys 2024 09:45 Mäkin näkisin tässä ongelmaksi rikkaalla käymisen, huom. CO2-, HC- ja aiemmin noteerattu lambda-arvo. Katti saattaa olla siis kunnossa ja lambda-anturikin, mutta antaa koodit siksi että seos poskellaan. Milloin esim. ilmanputsari vaihdettu viimeksi, entäpä tulpat? Ihan vain perusasiat läpi kolutakseni![]()
Jonkinverran kyllä käryttää bensa kuin mitä ehkä joskus aikoinaan, ei kyllä ole ollut tukehtumisen merkkejä. Mutta joo, tulpat oli melko vanhat ja niin taitaa myös olla puolakin. Että jos vaihtaisi ilmansuodattimen, tulpat, puolan, tuon 2. anturin ja koittaisi uudestaan päästöjä? Tuo tuplakatti on tosiaan niin kallis että ainakaan sitä ei viitsisi heti vaihtaayritäedes kirjoitti: ↑08 Syys 2024 09:31 Nuo molemmat koodithan liittyy samaan anturiin, eli bank 2 katin jälkeen. Siellä ei toimi anturin lämmitys eikä signaalin taso ole alueella. Siitä vikavalo. Vika anturissa tai johdoissa. Voi tutkia, tuleeko anturin lämmitykselle jännitettä.
Toinen juttu on sitten, että kone käy kovasti rikkaalla (lambda-arvo). Se ei johdu em. anturista. Siihen syy voi löytyä esim. sytytyspuolelta. Auto ei siis yritäkään tukehtua eikä bensa haise, eikä tupruta käryä?
Nämä nyt oli vain mun ajatuksia, vähemmän on tullut viime vuosina bensavehkeiden pulmia ratkottua...

Onko noissa lambda antureissa jotain selvää tarvike merkkiä jota kannattaa suosia? Bosch? Ja miten nuo bankit nyt siis menee? Onko bank 2 tuolla kuskin puolella eli auton edestä katsottuna moottorin oikealla puolella?
Re: Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Periaatteessa liikkeelle lähtisin noilla putsarilla, tulpilla ja mahd. puolalla (jos tiedossa että siinä selvä vika?), mikäli niistä jo käy ilmi selvästi että rikasseos/syyt sille, niin en vaihtaisi "summasta" lambdaa, koska anturihan on tuolloin näyttänyt ihan oikein.Juupel kirjoitti: ↑08 Syys 2024 13:10 Jonkinverran kyllä käryttää bensa kuin mitä ehkä joskus aikoinaan, ei kyllä ole ollut tukehtumisen merkkejä. Mutta joo, tulpat oli melko vanhat ja niin taitaa myös olla puolakin. Että jos vaihtaisi ilmansuodattimen, tulpat, puolan, tuon 2. anturin ja koittaisi uudestaan päästöjä? Tuo tuplakatti on tosiaan niin kallis että ainakaan sitä ei viitsisi heti vaihtaa![]()
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Bosch ja NGK (NTK) on yleensä hyviä. Kyllä muutkin voi toimia, mutta älä ota halvinta...

Bank 2 on se puoli, johon EI mene pakokaasut sylinteriltä nro 1, joka siis on tuossa jakopään puolella.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Jonkinlaista päivitystä. Tulpat vaihdettu sekä laitettu tuoretta öljyä+suodatin ja ajoin moottorin varmasti kuumaksi motarilla niin päästöt menivät huonompaan suuntaan.
En oikein tiedä mitä kautta tuohon bank 2 katin jälkeiseen anturiin on tarkoitus päästä käsiksi, Ford on laittanut sen niin julmetun ahtaaseen paikkaan, siinä on mm. apurunko täysin tiellä niin sitä en päässyt vaihtamaan. Alhaalla arvot mitä tuli uudessa testissä.
CO% 3.496
C02 12.97
HC 206 PPM
02 -0.02%
Lambda 0.894
En oikein tiedä mitä kautta tuohon bank 2 katin jälkeiseen anturiin on tarkoitus päästä käsiksi, Ford on laittanut sen niin julmetun ahtaaseen paikkaan, siinä on mm. apurunko täysin tiellä niin sitä en päässyt vaihtamaan. Alhaalla arvot mitä tuli uudessa testissä.
CO% 3.496
C02 12.97
HC 206 PPM
02 -0.02%
Lambda 0.894
Re: Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Jos siellä pakoputkessa on katin jälkeen liitos jonka voisi avata niin näkisi onko siellä katissa enää mitään sisällä?Juupel kirjoitti: ↑13 Syys 2024 11:35 Jonkinlaista päivitystä. Tulpat vaihdettu sekä laitettu tuoretta öljyä+suodatin ja ajoin moottorin varmasti kuumaksi motarilla niin päästöt menivät huonompaan suuntaan.
En oikein tiedä mitä kautta tuohon bank 2 katin jälkeiseen anturiin on tarkoitus päästä käsiksi, Ford on laittanut sen niin julmetun ahtaaseen paikkaan, siinä on mm. apurunko täysin tiellä niin sitä en päässyt vaihtamaan. Alhaalla arvot mitä tuli uudessa testissä.
CO% 3.496
C02 12.97
HC 206 PPM
02 -0.02%
Lambda 0.894
Tuo Hc-arvo viittaa jo vahvasti huonoon kattiin. Minulla oli vuosia sitten bensakoneella auto jonka pari kattia olivat tyhjät ja pakokaasunhaju tyhjäkäynnilläkin järkyttävä. Tuon auton Hc-arvo oli yli 400 ja uusien kattien kanssa muistaakseni luokkaa 20ppm.
Re: Focus MK2 1.6 Ti-VCT jäi päästöistä kiinni
Vaikuttaa tosiaan, että katin teho alkaa heiketä. Ja tässähän vain puolet pakokaasuista kulkee yhden katin läpi. Eli toinen voi olla huonompi kuin toinen...
Mutta rikkaalla käynti vain paheni. Se viimeistään tuhoaa/on tuhonnut katin.
Onko testerin käytön mahdollisuutta? Vaikka Forscan?
Näkisi, näyttääkö anturi koneen lämpötilan oikein(käykö "ryyppy" päällä). Samoin näkisi etummaisen lambdan arvoja ja fueltrimmejä.
Yksi vaihtoehto on myös etsiä imuvuotoja, esim. Imusarjan alta huohotusletkusta.
Tai kokeilla irrottaa lambdan (etummaisen) johto tai Map:in johto ja kokeilla, muuttuuko käynti ja väheneekö käry.
Tässä on nyt 2-3 vikaa yhtä aikaa?
Mutta rikkaalla käynti vain paheni. Se viimeistään tuhoaa/on tuhonnut katin.
Onko testerin käytön mahdollisuutta? Vaikka Forscan?
Näkisi, näyttääkö anturi koneen lämpötilan oikein(käykö "ryyppy" päällä). Samoin näkisi etummaisen lambdan arvoja ja fueltrimmejä.
Yksi vaihtoehto on myös etsiä imuvuotoja, esim. Imusarjan alta huohotusletkusta.
Tai kokeilla irrottaa lambdan (etummaisen) johto tai Map:in johto ja kokeilla, muuttuuko käynti ja väheneekö käry.
Tässä on nyt 2-3 vikaa yhtä aikaa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex