Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
_JPA kirjoitti: ↑12 Elo 2024 17:00
Forpässin päivityksen jälkeen ei etäkäynnistys enää toimi.
Hienoa!
Mä oon kerran koittanut ja sillon ainakin toimi. Ehkä isoin miinus tossa uudessa on et bensa näkyy prosentteina eikä KM-rangena, mutta muuten ihan toimivalta vaikuttaa. Lukeeko muillakin tossa alavalikossa ”Vehicul”?
antizero kirjoitti: ↑23 Elo 2024 16:11
Nyt on päivittynyt Fordpassiin tekstit Suomeksi ja bensalle tullut prosenttien lisäksi KM-range
Vieläkin vehicul. Mutta muuten pelaa kun teki molempiin autoihin master resetin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Nyt on uusi moottori ja turboahdin. Hintaa operaatiolle tuli 9400e. Ford maksoi 60%, myyjäliike 15% ja loput itse.
Tosiaan 118 tkm oli ehtinyt tulla mittariin vm. 2020 autossa kunnes öljysihti meni tukkoon ja kone hajalle.
En ollut teettänyt 15 tkm välihuoltoja, vaan kerran vuodessa määräaikaishuolto, ajan 30 tkm per vuosi. Tästä lähtien teetän nuo välihuollotkin. Oli vähän siihen suuntaan, että vastaantulo olisi voinut olla jopa parempi, jos välihuollotkin olisi tehty.
Niin olikos tämä sillä perinteisellä A8-automaatilla? Näitä ketjujakopäällä olevia on mennyt aika vähän käsittääkseni. A8-automaatin kanssa öljypumpun hihna pyörittää myös tasapainoakselia ja siellä on hihnalle myös kiristin. Hihna on kovalla rasituksella ja kiristimiä on porsinut. Sitten kun kiristin menee niin löysästä hihnasta lähtee vähitellen hampaat ja se on sitten siinä. Manuaalissa ja uudessa A7-automaatissa ei ole tasapainoakselia eikä kiristintä. Pelkkä hihna kampiakselin ja pumpun välillä. Mutta kannattaa varmasti öljyt vaihdella 15 tkm välein.
kakadu kirjoitti: ↑25 Elo 2024 14:15
Nyt on uusi moottori ja turboahdin. Hintaa operaatiolle tuli 9400e. Ford maksoi 60%, myyjäliike 15% ja loput itse.
kakadu kirjoitti: ↑25 Elo 2024 14:15
Nyt on uusi moottori ja turboahdin. Hintaa operaatiolle tuli 9400e. Ford maksoi 60%, myyjäliike 15% ja loput itse.
Tosiaan 118 tkm oli ehtinyt tulla mittariin vm. 2020 autossa kunnes öljysihti meni tukkoon ja kone hajalle.
En ollut teettänyt 15 tkm välihuoltoja, vaan kerran vuodessa määräaikaishuolto, ajan 30 tkm per vuosi. Tästä lähtien teetän nuo välihuollotkin. Oli vähän siihen suuntaan, että vastaantulo olisi voinut olla jopa parempi, jos välihuollotkin olisi tehty.
En halua ilkkua mutta niin vaan jouduit osittain itsekin maksumieheksi vaikka noudatit periaatteessa huoltoväliä. Ei se 100-150€:n väliöljynvaihto kyllä mitään isoa lovea tee kukkaroon joka toinen vuosi, joten jos meinaa autoa oikeesti pitää kahta vuotta kauemmin niin se kyllä sen verran kantsii sijoittaa sen auton huoltamiseen
Toisaalta eihän sitä tiedä vaikka olisi poksahtanut vaikka olisi väliöljynvaihdot tehty mutta todennäköisesti ford olisi tullut enemmän vastaan niinkuin arvelitkin.
Edit: ajatkin vuoteen tuon 30tkm..no sitten joutuisi 6kk välein vaihtamaan öljyt koneeseen, kyllähän se kieltämättä turhalta kuulostaa...itse olen aina kerran vuoteen öljyt vaihtanut mutta kilometrejä tulee n.15tkm
xflex kirjoitti: ↑25 Elo 2024 20:42
Hyvä kun taas kunnossa.
Niin olikos tämä sillä perinteisellä A8-automaatilla? Näitä ketjujakopäällä olevia on mennyt aika vähän käsittääkseni. A8-automaatin kanssa öljypumpun hihna pyörittää myös tasapainoakselia ja siellä on hihnalle myös kiristin. Hihna on kovalla rasituksella ja kiristimiä on porsinut. Sitten kun kiristin menee niin löysästä hihnasta lähtee vähitellen hampaat ja se on sitten siinä. Manuaalissa ja uudessa A7-automaatissa ei ole tasapainoakselia eikä kiristintä. Pelkkä hihna kampiakselin ja pumpun välillä. Mutta kannattaa varmasti öljyt vaihdella 15 tkm välein.
Juu kyllä, A8 automaatilla. Osaatko sanoa, onko uusissa A7 automaatti autoissa jakoketju vai jakohihna? Olen kuullut ketjusta, mutta myynti-ilmoituksissa mainitaan joskus "jakopää hihnalla".
kakadu kirjoitti: ↑25 Elo 2024 14:15
Nyt on uusi moottori ja turboahdin. Hintaa operaatiolle tuli 9400e. Ford maksoi 60%, myyjäliike 15% ja loput itse.
Kyllä, kaikki uudemmat A7-vaihteiset 1.0 EB:t ovat jakopään osalta ketjulla. Näissä on kuitenkin öljypumppu edelleen hihnalla, eli kampiakselilta öljypumpulle menee lyhyt hihna. A7:n ja manuaalin kanssa öljypumpun yhteydessä ei ole kuitenkaan tasapainoakselia eikä kiristintä, vain pelkkä hihna hammaspyörien välissä. Jos öljyjä vaihtelee esim. 15 tkm välein ja käyttää oikeaa öljyä niin melko varmasti kestää sen 10V/240tkm jolloin se pitäisi muutenkin uusia. Saattaisi olla paikallaan käyttää öljypohja auki esim. n. 100 tkm kohdalla (öljyn vaihdon yhteydessä) ja katsoa miten hihna ja sihti pärjäilee. Saattaisi säästyä tuolta vahingolta jonka nyt jouduit kokemaan.
Tuota A7-laatikkoa sai MY20-vuodesta alkaen ensin Fiestaan ja Pumaan, myöhemmin tuli sitten myös Focukseen. Laatikko on Getrac:in valmistama 7DCT300 märillä kytkimillä. Lootaa käyttää moni muukin valmistaja enkä mitään isompaa murhetta niistä ole kuullut. Siihen öljyn vaihto on 6V/90tkm.
Olikos näissä öljypumpun hihna(?) -ongelmissa kyse vain 1.0-koneista, vai koskeeko ongelma myös 1.5 litraista? Meillä toki ajoa tulee aivan hemmetisti vähemmän (< 10 tkm vuodessa) kuin monilla, ja tuskin autokaan niin kauan on, että kerkeäisi tulla ongelmia, mutta ihan mielenkiinnosta.
Ei ole vain 1.0:n ominaisuus. Ford käyttää märkähihnaista öljypumppua monessa moottorissa kuten muutkin valmistajat. Esim. VW:llä on märkä öljypumpun hihna monessa koneessa. Googlettamalla löytyy paljon infoa.
Mk4 Focuksen 3-mukinen 1.5 EB tunnetaan ns. Dragon-koneena. Aivan ensimmäiset koneet 25.2.2019 asti käyttivät rattailla pyöritettävää pumppua mutta siitä lähtien myös märkää pumpun hihnaa. Noissa rattaalla olevissa on käsittääkseni ollut yksittäisiä murheita pumpun rattaassa olevan elastomeerin kanssa tjms. Mutta Ford kuitenkin siirtyi käyttämään hihnaa, kustannussäästöt tai jokin muu syy lienee taustalla. En ole ihan varma onko hihnapumpullisessa 1.5 A8:ssa myös tuollainen öljypumpussa oleva tasapainoakseli ja kiristin kuten 1.0:n kanssa. Muistaakseni isommassa koneessa on tasapainoakseli ylhäällä eikä pumpun yhteydessä mutta en ole varma.
Itse en tuosta öljypumpun hihnasta huolta kantaisi (kunhan huolletaan oikeilla öljyillä) kuin 1.0 EB A8:n yhteydessä jossa hihna on kovemmalla rasituksella.
Tuli hommattua tuollainen -18 mallinen ecoblue ja sehän tarvitsee talvirenkaat... nykyiset on 215/50/17, tuota kokoa on kuitenkin varsin heikosti saatavilla... 215/55/17 sen sijaan olisi hyvin. Onko tietoa mahtuuko tuo korkeammalla profiililla oleva pyörimään kunnialla? Katselin että edessä ei jousilautaseen liikaa tilaa ole.
Tuli hommattua tuollainen -18 mallinen ecoblue ja sehän tarvitsee talvirenkaat... nykyiset on 215/50/17, tuota kokoa on kuitenkin varsin heikosti saatavilla... 215/55/17 sen sijaan olisi hyvin. Onko tietoa mahtuuko tuo korkeammalla profiililla oleva pyörimään kunnialla? Katselin että edessä ei jousilautaseen liikaa tilaa ole.
Onko niiden pakko olla 17 tuumaiset? Tietysti jos on 17 tuuman vanteet niin sitten… Itsellä oli aikanaan 2.0 ecoblue farkussa talvirenkaina 205/55/16. Oli edukkaita ja mukavat, Nokian kitkat oli.
Tuli hommattua tuollainen -18 mallinen ecoblue ja sehän tarvitsee talvirenkaat... nykyiset on 215/50/17, tuota kokoa on kuitenkin varsin heikosti saatavilla... 215/55/17 sen sijaan olisi hyvin. Onko tietoa mahtuuko tuo korkeammalla profiililla oleva pyörimään kunnialla? Katselin että edessä ei jousilautaseen liikaa tilaa ole.
Onko niiden pakko olla 17 tuumaiset? Tietysti jos on 17 tuuman vanteet niin sitten… Itsellä oli aikanaan 2.0 ecoblue farkussa talvirenkaina 205/55/16. Oli edukkaita ja mukavat, Nokian kitkat oli.
No ei periaatteessa, mutta kun on 17" vanteet olemassa niin olis helpompi ja varmaan edullisempikin ratkaisu saada niille renkaat.
Tuli hommattua tuollainen -18 mallinen ecoblue ja sehän tarvitsee talvirenkaat... nykyiset on 215/50/17, tuota kokoa on kuitenkin varsin heikosti saatavilla... 215/55/17 sen sijaan olisi hyvin. Onko tietoa mahtuuko tuo korkeammalla profiililla oleva pyörimään kunnialla? Katselin että edessä ei jousilautaseen liikaa tilaa ole.
Itse hommasin justiinsa omaan St-lineen nykyisille 17” vanteille 215/55/17 kitkat talveksi. Noin 1 sentti lisää profiilia renkaaseen (vs. 215/50), en usko et ongelmia tulee. (toivottavasti )
Katselin huvikseni faceliftin vannetarjonnan Fordin omilta sivuilta ja siellä oli kaikki 50 profiililla, paitsi yksi active vanne oli 55, vaikka on täysin samanlainen kuin yksi 50, mutta eri värillä vaan. Tästä kirjotinkin joskus tuonne rengasosastolle.
Dandalon kirjoitti: ↑02 Syys 2024 05:39
Katselin huvikseni faceliftin vannetarjonnan Fordin omilta sivuilta ja siellä oli kaikki 50 profiililla, paitsi yksi active vanne oli 55, vaikka on täysin samanlainen kuin yksi 50, mutta eri värillä vaan. Tästä kirjotinkin joskus tuonne rengasosastolle.
Toi toisen active-vanteen rengaskoko voi olla virhekin tekstissä, identtiset vanteet, mutta vaan eri värillä..
Orkkis rengaskoot:
17” St-line 215/50/17 ja Active 215/55/17
18” St-line 235/40/18 ja Active 215/50/18
Raportoin syssymmällä ilmeneekö ongelmia kun saan nuo ”väärän kokoiset” kitkat alle (ostin tosiaan paremman tarjonnan ja talvea ajatellen pienen ekstra maavaran vuoksi nuo 55-profiiliset).
Onko Focuksessa joku vuodenaikatunnistus, kun viikon tai kaks ajovalot palaneet ajossa, vaikka kuinka olis kirkasta? En kyllä muista että aiemmin olis valoisassa olleet päällä. Vai voiko johtua pari viikkoa sitten tehtyyn tuulilasin vaihtoon?
Onkohan anturi tuossa keskialueella tuulilasissa heti kameran vieressä?
Valokytkimen käyttäminen eri asennossa ei auta. Aina kun automaattitilaan palaa, ajovalot syttyvät sekä kojetaulussa vihreä merkkivalo ja A-logo syttyy.
Ainakin sateella palaa valot vaikka olisi valoisaa. Jos se sateentunnistimen anturi jotenkin kränää (siellä taustapeilin takana tuulilasissa). Tosin pitää muistaakseni olla tuulilasinpyyhin joko päällä tai automaatilla.
Ja se valoisuusanturi on kojetaulun päällä keskellä, aivan tuulilasin vieressä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6 (ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Don MC kirjoitti: ↑26 Syys 2024 15:26
Ainakin sateella palaa valot vaikka olisi valoisaa. Jos se sateentunnistimen anturi jotenkin kränää (siellä taustapeilin takana tuulilasissa). Tosin pitää muistaakseni olla tuulilasinpyyhin joko päällä tai automaatilla.
Ja se valoisuusanturi on kojetaulun päällä keskellä, aivan tuulilasin vieressä.
Jep, pyyhkimien logiikka on tuttu. Ajovalot palaa ihan keskellä päivääkin. Olen tuolla autolla 140 tkm ajanut ja minusta nyt tuo logiikka ei vaan pelitä. Siis onko valoisuusanturi oikeasti tuossa koelaudalla tuulilasisuulakkeiden välissä? Miten tuommonen mattamusta muovikikkare mitään valoa aistii? Olin jo varma että olis siinä kameran vieressä... Ei siis voine liittyä tuulilasin vaihtoon??
Siinä on sellanen mustahko ”nänni” keskellä. Sen kun peittää jollain, niin huomaa miten esim. mittariston valaistus muuttuu.
E: Kyllä se voi liittyä tuulilasin vaihtoon, jos esmes jonkun tunnistimen piuha jäänyt irti. En tiedä mistä tuo valoisuustunnistimen piuha menee, mutta voihan se olla siinäkin, jos tuulilasin vaihtaja on tökkäissyt väärään paikkaan.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6 (ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Piti oikein käydä testaamassa ja opin samalla vähän uutta.
Ekassa kuvassa se "nänni". Se vaikuttaa mm. mittariston kirkkauteen. Ajovaloihin se EI vaikuta. Jos sitä valaisee voimakkaalla taskulampulla, niin näkee että se on vahvasti tummennettua läpikuultavaa muovia.
Tokassa kuvassa tuulilasissa oleva valoisuustunnistin. Sen kun peittää niin ajovalot syttyvät.
Eli voinet kysellä sieltä tuulilasifirmasta että menikö kaikki tehtaan ohjeiden mukaisesti.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6 (ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)