Ford Ka 2009 (RU8) runkolaakereiden vaihdon suunnittelua

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
810_man

Ford Ka 2009 (RU8) runkolaakereiden vaihdon suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 810_man »

No, Ka jonka tyhjäkäynnin seilaamisesta kyselin aikaisemmin ilmoitteli sitten matalista öljynpaineista. Ilmeisesti koneen aikaisempi rahina, jonka syyksi epäilin kytkimen painelaakeria, oli sittenkin runkolaakereista peräisin. No, niin ainakin nyt oletan, kun en keksi mistä muustakaan se matalan öljynpaineen varoitus tulisi. Vian juuri nyt ilmenemisen syynä on ilmeisesti juuri tekemäni öljynvaihto tai ehkä aiempi turhan laiska öljynvaihto. Ne laakerit varmaan pitäisi sitten vaihtaa, tuskin tästä paksummilla öljyilläkään selviää? Kävin kysymässä korjaamolta, joka sanoi, että ei kannata. Tonni ainakin menee.

Tilasin jotain kympillä runkolaakerit ja ajattelin kokeilla itse. Auto on alle 160000 ajettu ja on hyvät mahdollisuudet, että kampiakselin kauloille pitäisi tehdä jotain, mutta ei nyt ole mahdollisuuksia sellaisiin, ajattelin kokeilla ilman. Pahimmassa tapauksessa sitten toinen käytetty kampiakseli jostain. Ajattelin siis ottaa öljypohjan irti tuossa pihalla ja yksi kerrallaan vaihtaa ne runkolaakerit. En ole ikinä kokeillut, mutta näin YouTubesta videon, missä ylempi laakeri pyöräytettiin irti laittamalla ruuvi öljyreikään ja ohjeistettiin laittamaan laakerit niin, että niissä olevat pyörimisen estävät väkäset tulevat vastakkain.

En ole vielä päässyt laakereille asti, koska pelkkä öljypohjan irti ottaminen osottautui helvetilliseksi hommaksi moneen vanhempaan autoon verrattuna. Jos olen oikein ymmärtänyt, tapoja olisi kaksi: 1) pelkääjän puolella öljypohjan sivulle liikuttamisen estävä palkki pois. Tämä onnistuu, kunhan ensin ottaa etupuskurin, ajovalot, jne irti. 2) Pakosarja irti, jolloin pakoputken saa niin alas, että öljypohjan saa irti. Tavan miinuksina ovat pakosarjan lämpösuojan kuusi kiinnityspulttia, joista kaksi keskimmäistä ovat hankalassa paikassa. Eräskin tubaaja kehoitti repimään pellin irti. Toinen varjopuoli on mahdollisesti paikalleen katkeavat pakosarjan pultit, jotka lisäisivät homman vaikeusastetta huomattavasti. Jos olen siis oikein ymmärtänyt, jompi kumpi näistä tempuista riittäisi tilan tekemiseksi öljypohjan irroittamiseen.

Todennäköisesti päädyn vaihtoehtoon yksi. Minulla sattuu olemaan putkilo jotain sinistä tiivisteainetta, jota ajattelin käyttää, vai pitääkö olla jotain tiettyä ainetta? Ilmeisesti laakereiden pulttien kiristysmomentti on 20 Nm + toisessa vaiheessa 90 astetta, vai meneekö edes lähelle? Öljypohjalle M8 pultit 32 Nm ja M10 pultit 20 Nm + 80 astetta toisessa vaiheessa. Voiko joku vahvistaa nämä?

Onko tässä hommassa nyt jotain, joka pitäisi vielä huomioida tai mitä pitäisi harkita? Tietyistä syistä pitäisi saada toimiva auto nopeasti ja tuo laakerien vaihto tuntuisi kuitenkin kohtalaisen suoraviivaiselta hommalta tehdä itse.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Mk3Mondeo

Re: Ford Ka 2009 (RU8) runkolaakereiden vaihdon suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Runkolaakerit usein ovat ne viimeiset rikkoutuvat. Kiertokangenlaakereiden voitelu tulee runkolaakereiden kautta ja on voiteluketjussa kauempana.

Kokeile ensin ottaa kampiakselin hihnapyörästä kiinni ja vetää ja työntää voimakkaasti vuoronperään jotta voit varmistua ettei kyseessä ole päittäislaakerin vaurio.

Ottaisin kyllä suosiolla koneen pois ja vaihtaisin irrallaan.
Vastaa Viestiin